Komen er donkere tijden aan?

zaterdag 11 januari 2025 om 19:55
Hebben jullie ook het idee dat er deze jaren geschiedenis wordt geschreven? Dat de tijd van democratie, voorspoed, gelijkheid, veiligheid en vrijheid bijna voorbij is? Er gebeurt zoveel op dit moment, dat ik het nauwelijks kan bevatten. De enorme groei van radicaal-rechts in Europa, het onheilspellende vooruitzicht van 4 jaar Trump, de tentakels van een gestoorde idioot als Musk en de macht van platforms als Instagram en Facebook? Biljonairs die allemaal naar de pijpen van Trump beginnen te dansen?
De dreigende taal die over en weer wordt gebezigd nadat Trump begon over de annexatie van Groenland, Canada en het Panamakanaal? De afgekondigde handelsoorlog? De genocide in Gaza en Israël die snel nog even wat Syrisch grondgebied verovert, de oorlog in Oekraïne, Putin die in alle chaos zijn kans schoon ziet om verder op te rukken... Ik heb echt het idee dat de wereld in rap tempo naar de klote aan het gaan is.
En dan heb ik het niet eens over de klimaatcrisis (waarvan ik altijd dacht dat dat onze grootste bedreiging zou zijn).
De dreigende taal die over en weer wordt gebezigd nadat Trump begon over de annexatie van Groenland, Canada en het Panamakanaal? De afgekondigde handelsoorlog? De genocide in Gaza en Israël die snel nog even wat Syrisch grondgebied verovert, de oorlog in Oekraïne, Putin die in alle chaos zijn kans schoon ziet om verder op te rukken... Ik heb echt het idee dat de wereld in rap tempo naar de klote aan het gaan is.
En dan heb ik het niet eens over de klimaatcrisis (waarvan ik altijd dacht dat dat onze grootste bedreiging zou zijn).
dinsdag 4 maart 2025 om 20:24
Wat een belachelijke vergelijking. En als mensen nu nog niet snappen waarom het voor de EU belangrijk is dat Oekraine geen Russische provincie wordt...Britt32 schreef: ↑04-03-2025 20:19In 1968 reden de Soviet-tanks door Praag. De hoopvolle Praagse lente helemaal de kop indrukkend. Hartverscheurend.
Sommige dingen liggen buiten onze macht. Hoe graag we de Oekrainers ook democratie en vrijheid gunnen.
Natuurlijk kunnen we meer doen, ik ben ook niet tegen om meer geld en wapens te sturen, maar ik hoop ook dat er een wapenstilstand komt, zodat het grootschalige sneuvelen stopt.
To the end of my days; I will follow.

dinsdag 4 maart 2025 om 20:29

dinsdag 4 maart 2025 om 20:30
Britt32 schreef: ↑04-03-2025 20:19In 1968 reden de Soviet-tanks door Praag. De hoopvolle Praagse lente helemaal de kop indrukkend. Hartverscheurend.
Sommige dingen liggen buiten onze macht. Hoe graag we de Oekrainers ook democratie en vrijheid gunnen.
Natuurlijk kunnen we meer doen, ik ben ook niet tegen om meer geld en wapens te sturen, maar ik hoop ook dat er een wapenstilstand komt, zodat het grootschalige sneuvelen stopt.
Oké, deze discussie hebben we al een paar keer gedaan. Er komt geen permanente wapenstilstand zonder veiligheidsgaranties. We hebben min of meer deze opties:
A. Proberen de VS op andere gedachten te brengen (zo goed als kansloos).
B. Oekraïne aan Poetin geven zodat ie daarna het volgende land kan binnenvallen.
C. Terugvechten.
Andere opties zijn van het soort 'ik wil elke dag mooi weer'.
dinsdag 4 maart 2025 om 20:34
In Januari 2025 werden recordhoeveelheden LNG door Europa afgenomen.
Wij in Europa vinden het belangrijker dat we er warmpjes bijzitten dan dat we de die Oekrainers vrijheid gunnen. https://www.theguardian.com/environment ... ord-levels

dinsdag 4 maart 2025 om 20:38
Toch zal er de komende tijd een deal komen die niet valt onder 1 van jouw opties.Avena schreef: ↑04-03-2025 20:30Oké, deze discussie hebben we al een paar keer gedaan. Er komt geen permanente wapenstilstand zonder veiligheidsgaranties. We hebben min of meer deze opties:
B. Oekraïne aan Poetin geven zodat ie daarna het volgende land kan binnenvallen.
C. Terugvechten.
Namelijk een gedeelte afstaan aan Poetin (optie B dus) en daarnaast het land bewapenen in de hoop dat er niet teruggevochten hoeft te worden (optie D?).
Ik vind dat je met die 3 opties eigenlijk alleen maar kan concluderen dat we straks in oorlog zijn met Rusland. Ook dat is zuivere oorlogsretoriek.
dinsdag 4 maart 2025 om 20:59
In theorie heb je absoluut gelijk. Als het democratische spel door alle partijen—de politieke partijen en instituties—volgens de spelregels van de democratie wordt gespeeld, dan zijn een ‘derde termijn’ van Trump/Vance (of uitgestelde verkiezingen) nogal onwaarschijnlijk.
Maar de theorie kan de prullenbak als Trump en zijn volgelingen niet alleen de grenzen van het democratische bestel opzoeken, maar de gehele grondwet simpelweg aan de kant schuiven en de democratie afschrijven.
Stel dat Trump/Vance over vier jaar weigeren te vertrekken, dan kunnen de democraten in het Congres & Senaat moord en brand schreeuwen, kan het progressieve deel van de bevolking massaal de straat op gaan, maar uiteindelijk komt het dan neer op één cruciale vraag: waar ligt de loyaliteit van de veiligheidsdiensten, het leger, de instituties en (social) media? Ik ben er niet zo zeker van dat deze loyaliteit over vier jaar niet bij Trump ligt, want:
- Onder het mom van een ''kostenbesparing'' gaan Musk en zijn 'Department of Government Efficiency' niet zachtzinnig te keer in overheidsorganisaties. Of het nu gaat om culturele en wetenschappelijke instituten, ministeries (zoals Justitie), veiligheidsdiensten (zoals de FBI) of het leger: duizenden medewerkers worden ontslagen. Het gevolg? Organisaties die essentieel zijn voor het goed functioneren (en beschermen) van een goede democratie raken vleugellam. Daarnaast worden veel van deze instituten sinds kort geleid door Trump-adepten, die eerder ‘vijand’ dan ‘vriend’ zijn van de organisaties die ze zelf leiden.
- Zowel in de Senaat als het Congres zijn er nog maar weinig Republikeinen te vinden die Trump en zijn beleid openlijk durven te bekritisieren. De zonderling die dat wel doet kan op harde kritiek rekenen.
- Het hooggrechtshof bestaat nu al voor de meerderheid uit Republikeins stemmende rechters, waarvan een aanzienlijk deel rechtstreeks door Trump benoemd. Gezien de leeftijden van de leden van het hof is niet ondenkbaar dat de komende jaren nog eens 1 of 2 rechters vervangen worden door loyalisten.
- Daarnaast vind ik dat we hier in Europa het Amerikaanse volk ook nog wel eens overschatten met ons ''zover laat het Amerikaanse volk het vast niet komen.'' Vergeet niet dat Trumps aanhang uit tientallen miljoenen Amerikanen bestaat; tientallen miljoenen Amerikanen die het prachtig vinden wat Trump doet. Bovendien: in 2024 stemden ruim 14 miljoen méér Amerikanen op Trump dan in 2016, ondanks de bestorming van het Capitool en Trumps poging om Bidens benoeming tot president te verhinderen.
Een groot deel van de Amerikanen leunt voor nieuws & informatievoorziening bijna in zijn geheel op social media. Sociale media die werken met geavanceerde algoritmes die tot op individueel niveau bepalen welke content dit individu te zien krijgt. Facebook, Instagram en Twitter (en TikTok waarschijnlijk straks ook) die allen in handen zijn van Trump-minions.
Zoals door een forummer al genoemd: 40% van alle Amerikanen (dus niet alleen Republikeinen) gelooft dat Trump in 2020 onrechtmatig van zijn verkiezingswinst is beroofd. Als je dát bijna de helft van het land kan laten geloven, dan overtuig je het volk ook wel dat een (bijvoorbeeld) slecht draaiende economie of een torenhoge inflatie niet het gevolg is van waardeloos Trump-beleid, maar vooral de schuld is van voorganger Biden. Of van Europa, dat “de VS probeert te naaien.” (Net zoals in Nederland een flink deel van PVV aanhang vindt dan het huidige pro-PVV kabinet misschien niet veel voor elkaar krijgt, maar dat dit de schuld is ''van de oppositie die tegenwerkt.’’)
De geschiedenis leert namelijk dat de bevolking van landen het keer op keer wél zo ver laat komen, hoe onbegrijpelijk dat achteraf ook is.
dinsdag 4 maart 2025 om 21:15
Er lijkt toch een akkoord te worden getekend door Zelensky en Trump, de grondstoffendeal in ruil voor geld en militaire steun.
Ik vraag me af of die grondstoffendeal wel zo gunstig is voor Oekraïne. Wanneer je de helft van de toekomstige opbrengsten in een fonds met de VS moet storten. Hoe lang gaat die deal dan duren? 10 jaar? 20 jaar? Voor altijd? Totdat het geïnvesteerde geld vanuit Amerika terug betaald is?
En, misschien ook een hele egoïstische gedachte, maar Europa gaat ook de portomonnee trekken. En dan gaat het ook niet om kleine bedragen. Hoe gaat Oekraïne zijn "schulden" aan Europa terugbetalen? Of is daar helemaal geen sprake van?
Maw investeert Europa in een einde van de oorlog in Oekraïne puur uit belang van eigen veiligheid en is het geld dat daarvoor besteedt wordt noodzakelijke kosten die afgeschreven kunnen worden in de loop der jaren?
Ik vraag me af of die grondstoffendeal wel zo gunstig is voor Oekraïne. Wanneer je de helft van de toekomstige opbrengsten in een fonds met de VS moet storten. Hoe lang gaat die deal dan duren? 10 jaar? 20 jaar? Voor altijd? Totdat het geïnvesteerde geld vanuit Amerika terug betaald is?
En, misschien ook een hele egoïstische gedachte, maar Europa gaat ook de portomonnee trekken. En dan gaat het ook niet om kleine bedragen. Hoe gaat Oekraïne zijn "schulden" aan Europa terugbetalen? Of is daar helemaal geen sprake van?
Maw investeert Europa in een einde van de oorlog in Oekraïne puur uit belang van eigen veiligheid en is het geld dat daarvoor besteedt wordt noodzakelijke kosten die afgeschreven kunnen worden in de loop der jaren?
Sur mes cahiers d’écolier
Sur mon pupitre et les arbres
Sur le sable sur la neige
J’écris ton nom
Liberté
Paul Eluard
J’écris ton nom
Liberté
Paul Eluard

dinsdag 4 maart 2025 om 21:28
Je snijdt veel goede en terechte punten aan. Wat als Trump gewoon blijft zitten? Wat gaan de veiligheidsdiensten tegen die tijd doen? Hoe zit het bestuurlijk apparaat eruit etc?
Maar nog steeds geloof ik in de veerkracht van de Amerikaanse democratie. Je zegt dat de geschiedenis het keer op keer wel zo ver laat komen. Maar er zijn eigenlijk geen voorbeelden van moderne geconsolideerde democratieën die vervallen tot dictaturen.
De democratie in de VS is een paar honderd jaar oud. Voor enigszins vergelijkbare voorbeelden moeten we naar de oudheid.
De Amerikaanse democratie lijkt me wel erg kwetsbaar. En ook ik maak mij zorgen. Maar sommigen hier lijken zeker te weten dat er geen verkiezingen meer volgen. Dat vind ik ver gaan.
Omdat we het allemaal niet weten wat er precies gaat gebeuren straks is het ook een keuze van mij om enigzins optimistisch te blijven.
dinsdag 4 maart 2025 om 21:31
Ben het grotendeels met je eens. We zullen het moeten afwachten, maar we onderschatten volgens mij de impact van Ai. Die ook voornamelijk in handen is van silicon valley. Wat dat betreft zijn het nieuwe tijden.
In landen die weten hoe belangrijk het is voor de democratie te strijden en die niet onder autoritaire regimes willen leven, gaan mensen wel degelijk de straat op.
In Zuid-Korea hebben de mensen gelijk gehandeld toen president Yoon Suk-Seoi de noodtoestand verorderde. In Georgië zijn nu ook al maanden lang dagelijks protesten sinds het kabinet daar heeft aangegeven de toetreding tot de Eu te pauzeren.
When the missionaries came to Africa they had the Bible and we had the land. They said "Let us pray." We closed our eyes. When we opened them we had the Bible and they had the land.
Desmond Tutu
Desmond Tutu
dinsdag 4 maart 2025 om 21:31
Siri schreef: ↑04-03-2025 21:28Je snijdt veel goede en terechte punten aan. Wat als Trump gewoon blijft zitten? Wat gaan de veiligheidsdiensten tegen die tijd doen? Hoe zit het bestuurlijk apparaat eruit etc?
Maar nog steeds geloof ik in de veerkracht van de Amerikaanse democratie. Je zegt dat de geschiedenis het keer op keer wel zo ver laat komen. Maar er zijn eigenlijk geen voorbeelden van moderne geconsolideerde democratieën die vervallen tot dictaturen.
De democratie in de VS is een paar honderd jaar oud. Voor enigszins vergelijkbare voorbeelden moeten we naar de oudheid.
De Amerikaanse democratie lijkt me wel erg kwetsbaar. En ook ik maak mij zorgen. Maar sommigen hier lijken zeker te weten dat er geen verkiezingen meer volgen. Dat vind ik ver gaan.
Omdat we het allemaal niet weten wat er precies gaat gebeuren straks is het ook een keuze van mij om enigzins optimistisch te blijven.
Nou ja, Iran is ooit wel een democratie geweest. Tot aan 1979, de Iraanse revolutie. Kijk hoe het land er nu voorstaat.
Dus helemaal onmogelijk is het ook weer niet. Ik verwacht alleen niet dat het zover zal gaan komen.
J’écris ton nom
Liberté
Paul Eluard
J’écris ton nom
Liberté
Paul Eluard
dinsdag 4 maart 2025 om 21:34
Avena schreef: ↑04-03-2025 20:30Oké, deze discussie hebben we al een paar keer gedaan. Er komt geen permanente wapenstilstand zonder veiligheidsgaranties. We hebben min of meer deze opties:
C. Terugvechten.
En toen bleek optie A toch weer op tafel. Niets zo veranderlijk als Donald Trump.
dinsdag 4 maart 2025 om 21:36
Nu ik zo eens Google zie ik dat er best wat landen in het MO voorheen ofwel democratisch waren, of een korte periode van democratie kenden, of beperkte democratie kenden.
Irak, Egypte, Syrië, Jemen, Libanon.
Natuurlijk wel landen waar de gehele regio instabiel was, en militaire coupes en buitenlandse inmenging hebben gezorgd voor het einde van die democratieën.
Interessant wel. Ik was hier niet echt van op de hoogte.
Irak, Egypte, Syrië, Jemen, Libanon.
Natuurlijk wel landen waar de gehele regio instabiel was, en militaire coupes en buitenlandse inmenging hebben gezorgd voor het einde van die democratieën.
Interessant wel. Ik was hier niet echt van op de hoogte.
J’écris ton nom
Liberté
Paul Eluard
J’écris ton nom
Liberté
Paul Eluard

dinsdag 4 maart 2025 om 21:40
Ik heb het over geconsolideerde democratieën. Landen die al langdurig een democratie zijn en waar iedereen het leert op school. Waar alle instituten er ook op zijn ingericht.
Zoals Nederland. Of de Verenigde Staten.
Iran is nauwelijks een democratie geweest. Voor 1979 vooral een dictatuur. De andere landen die jij noemt zijn maar kortstondig democratisch geweest, en vaak niet volledig democratisch (met een machtenscheiding etc).
Iran is nauwelijks een democratie geweest. Voor 1979 vooral een dictatuur. De andere landen die jij noemt zijn maar kortstondig democratisch geweest, en vaak niet volledig democratisch (met een machtenscheiding etc).
dinsdag 4 maart 2025 om 21:45
Siri schreef: ↑04-03-2025 21:40Ik heb het over geconsolideerde democratieën. Landen die al langdurig een democratie zijn en waar iedereen het leert op school. Waar alle instituten er ook op zijn ingericht.
Okee ik snap het.
Maar is dat bijvoorbeeld dan niet het geval geweest bij Argentinië? In de jaren '70? Of Chili?
Beiden landen die een hele tijd een democratie hebben gekend, en toch (al dan niet tijdelijk) een dictatuur geworden zijn?
Of tellen die ook niet omdat ze niet vallen onder geconsolideerde democratie?
J’écris ton nom
Liberté
Paul Eluard
J’écris ton nom
Liberté
Paul Eluard
dinsdag 4 maart 2025 om 21:51
Siri schreef: ↑04-03-2025 21:40Ik heb het over geconsolideerde democratieën. Landen die al langdurig een democratie zijn en waar iedereen het leert op school. Waar alle instituten er ook op zijn ingericht.
En hoe zat dat in Duitsland dan, want Hitler kwam in 1933 aan de macht en veranderde Duitsland in een dictatuur. Dat was toch ook een geconsolideerde democratie?
Ik wil heel graag met je optimisme mee hoor, maar ik zie eigenlijk echt geen andere mogelijkheid dan dat Trump van Amerika een dictatuur maakt de aankomende jaren

dinsdag 4 maart 2025 om 21:53
Argentine heeft veel onrust gekend en ook dictaturen. Heeft niet zo'n lange democratische traditie. Chili weet ik niet zeker.MrsM schreef: ↑04-03-2025 21:45Okee ik snap het.
Maar is dat bijvoorbeeld dan niet het geval geweest bij Argentinië? In de jaren '70? Of Chili?
Beiden landen die een hele tijd een democratie hebben gekend, en toch (al dan niet tijdelijk) een dictatuur geworden zijn?
Of tellen die ook niet omdat ze niet vallen onder geconsolideerde democratie?
dinsdag 4 maart 2025 om 21:57
Laat ik het houden bij: ''Opnieuw & opnieuw laat de mensheid gedurende haar bestaan zien steeds bijzonder onverstandige beslissingen te maken.'' Ik sla daarom niet stijl achterover als het volk van een natie ineens een voorheen ondenkbare situatie omarmt.

dinsdag 4 maart 2025 om 21:58
De Weimarrepubliek wordt gezien als een eerste democratie in Duitsland. Maar die heeft nog geen 20 jaar bestaan.Tavistock schreef: ↑04-03-2025 21:51En hoe zat dat in Duitsland dan, want Hitler kwam in 1933 aan de macht en veranderde Duitsland in een dictatuur. Dat was toch ook een geconsolideerde democratie?
Ik wil heel graag met je optimisme mee hoor, maar ik zie eigenlijk echt geen andere mogelijkheid dan dat Trump van Amerika een dictatuur maakt de aankomende jaren
En over dat laatste: kan maken toch? Ik begrijp niet zo goed waarom mensen er zo zeker van zijn dat Amerika straks een dictatuur is. Er kan nog zoveel gebeuren.
Mensen denken ook steeds dat alles volgens een strak plan loopt. Maar het is voor een groot gedeelte ook gewoon een zooitje, met een hoop ego's bij elkaar.
Ik vraag mij bijvoorbeeld af of Trump en Vance Zelensky daadwerkelijk in de val lieten lopen, of dat het gewoon gelopen is zoals het is gelopen.
Over het algemeen: dicaturen en totalitaire regimes hebben vaak een rommelige component. Waar dus ook een hoop niet in te voorspellen valt.
dinsdag 4 maart 2025 om 22:00
Voor zover ik lees was dat een beginnende democratie. De Weimarrepubliek was er pas sinds 1918. Dat lijkt me niet echt te vergelijken met Amerika. Dat er "geen andere mogelijkheid is" dat Trump er een dictatuur van maakt, lijkt me ook wel heel stellig.Tavistock schreef: ↑04-03-2025 21:51En hoe zat dat in Duitsland dan, want Hitler kwam in 1933 aan de macht en veranderde Duitsland in een dictatuur. Dat was toch ook een geconsolideerde democratie?
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
dinsdag 4 maart 2025 om 22:06
Hier kan ik me wel in vinden helaas. Daarmee zeg ik niet dat ik verwacht dat Amerika een dictatuur wordt, ik heb wel vertrouwen in die democratie en de democratische waarden bij de meeste Amerikanen.
Maar, er is in de gehele geschiedenis, zelfs al de recente geschiedenis, wereldwijd gebleken dat macht en geld corrumpeert. En waar mensen teveel macht krijgen ze deze liever niet uit handen willen geven, met alle gevolgen van dien. Want waar de ene macht wil, kun je die alleen behouden door je eigen volk te onderdrukken.
En hoe verkeerd ook, religie is daar een uitstekend middel voor. Interpreteer de heilige boeken op de manier zoals jou die het beste uitkomt, vindt genoeg mensen die achter je staan, en je kunt zomaar hele wetten veranderen/aannemen welke een andere groep mensen monddood maken.
En laten we eerlijk zijn, hoeveel mensen in de wereld zijn op een bepaalde manier religieus? Hoeveel moeite zou het kosten om in een hechte gemeenschap te beginnen met kleine veranderingen en aanpassingen, zogenaamd democratisch aangenomen, en langzaam maar zeker verder uitbreiden middels het misbruiken van je macht. Ook door een bepaalde angst te creëeren onder je bevolking. En natuurlijk de welbekende zondebok, al dan niet in de vorm van een ongelovige of andersdenkende mens.
Religie wordt in ontzettend veel landen in de wereld misbruikt om macht te hebben over mensen. Helaas de trieste waarheid.
J’écris ton nom
Liberté
Paul Eluard
J’écris ton nom
Liberté
Paul Eluard
dinsdag 4 maart 2025 om 22:20
Bovendien: in Duitsland herhaalt zich, soort van, de geschiedenis opnieuw. Tweeledig zelfs. Het Duitse volk heeft vorige maand een partij met een rechts-nationalistisch gedachtegoed (dat niet zou misstaan in het Duitsland van de jaren dertig) een enorm mandaat gegeven. Daarbij werd de AFD, ondanks (of dankzij) de grootste partij in de oude DDR staten: het deel van Duitsland waarvan een groot deel van de inwoners een actieve herinnering heeft (of zou moeten hebben) aan het deplorable, autoritaire, niet-democratische DDR tijdperk.
Dat ''nie wieder'' door een groot deel van de Duitse bevolking - tot voor kort 'het meest schuldbewuste volk ter wereld' - inmiddels hardhandig onder de deurmat is geveegd, dat was tot voor relatief kort, ondenkbaar. Wat dat betreft is alles - ook in de VS - mogelijk. Ook het ogenschijnlijk onmogelijke.
dinsdag 4 maart 2025 om 22:27
IJsschots schreef: ↑04-03-2025 22:20Bovendien: in Duitsland herhaalt zich, soort van, de geschiedenis opnieuw. Tweeledig zelfs. Het Duitse volk heeft vorige maand een partij met een rechts-nationalistisch gedachtegoed (dat niet zou misstaan in het Duitsland van de jaren dertig) een enorm mandaat gegeven. Daarbij werd de AFD, ondanks (of dankzij) de grootste partij in de oude DDR staten: het deel van Duitsland waarvan een groot deel van de inwoners een actieve herinnering heeft (of zou moeten hebben) aan het deplorable, autoritaire, niet-democratische DDR tijdperk.
Dat ''nie wieder'' door een groot deel van de Duitse bevolking - tot voor kort 'het meest schuldbewuste volk ter wereld' - inmiddels hardhandig onder de deurmat is geveegd, dat was tot voor relatief kort, ondenkbaar. Wat dat betreft is alles - ook in de VS - mogelijk. Ook het ogenschijnlijk onmogelijke.
Dat de AFD juist in de voormalige DDR zo groot werd is juist interessant. Een vriendin van me komt daarvandaan en haar ouders en vele bekenden daar hebben inderdaad AFD gestemd. Eigenlijk zijn de mensen daar nooit gelukkig geweest na de val van de muur. Ze hebben zich altijd de underdog gevoeld en door ‘het Westen’ als minderwaardig behandeld. Ze vonden oprecht dat het leven misschien wel beter was tijdens het DDR tijdperk.
Ik denk dat wij in de democratische westerse wereld ook overschatten hoe graag mensen in ander landen een democratie willen. De meeste chinezen vinden het ook wel best zo en kijken enigszins meewarig naar ons politieke gedoe.
dinsdag 4 maart 2025 om 22:30
Of Amerika onder Trump verandert in een autoritair geleide staat (of in het proces daar naar toe in een burgeroorlog belandt): ik weet het niet. Ik hoop het niet. Maar ik acht het niet geheel onmogelijk. Net zoals ik het 'niet geheel onmogelijk' acht dat Trump geëlektrocuteerd onder een defecte zonnehemel; dat Vance zonder zijn Grote Baas vervolgens een natte dweil blijkt te zijn en Republikeinen daardoor tijdens de mid-terms worden weggestemd uit Washington. Maar ja, hoe realistisch is dàt?

dinsdag 4 maart 2025 om 22:38
Dat men in regio’s waar men bekend is met autoritair bestuur hier weer voor kiest is juist niet vreemd.IJsschots schreef: ↑04-03-2025 22:20Bovendien: in Duitsland herhaalt zich, soort van, de geschiedenis opnieuw. Tweeledig zelfs. Het Duitse volk heeft vorige maand een partij met een rechts-nationalistisch gedachtegoed (dat niet zou misstaan in het Duitsland van de jaren dertig) een enorm mandaat gegeven. Daarbij werd de AFD, ondanks (of dankzij) de grootste partij in de oude DDR staten: het deel van Duitsland waarvan een groot deel van de inwoners een actieve herinnering heeft (of zou moeten hebben) aan het deplorable, autoritaire, niet-democratische DDR tijdperk.
En wat nu gebeurt in Duitsland is voor veel mensen ondenkbaar. Onderliggende onrust is er echter al heel lang. Extreemrechtse sympathieën zijn er nooit weg geweest. Het was alleen ondenkbaar het uit te spreken.
Daarbij geldt: heel Duitsland is pas relatief kort een democratie. Oost-Duitsland pas enkele decennia.
Onderwijl komt Duitsland op dit moment nog geenszins in de buurt van een dictatuur.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in