Leefstijlverzekering

26-02-2021 13:32 77 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik las het deze week op de NOS.
Steeds meer verzekeringen willen goed gedrag belonen.

https://nos.nl/l/2369532

Bijvoorbeeld een stappenteller die in verbinding staat met je verzekering. Hoe meer stappen je zet, hoe gezonder, is de redenatie. Dus krijg je premiekorting.
Een dongel in je auto, die door geeft of jij rustig rijdt enz. Voorzichtig rijden is korting.

Zijn er meer mensen die dit te ver vinden gaan?
Registreerd je telefoon straks dat je deze week al 3x in de mc donalds was, dus geen korting? Of kijk je elke avond tot 2.00 uur t.v? Ook geen korting?

Juist in een tijd waarin steeds meer mensen roepen dat hun vrijheden worden ingeperkt, zouden ze zich laten over halen met kortingen?

Gedragsbeloning voor gezond leven. Goed of slecht idee?

Totaal aantal stemmen: 183

Niet aan beginnen, straks is het einde zoek (70%)
Moet iedereen zelf weten (14%)
Doen! Lekker die korting (16%)
de wereld wacht om ontdekt te worden
Alle reacties Link kopieren
Nee zeg.
Nee dus.
Big Brother nieuwe stijl en daarna kan je elkaar volgen via de app hoe goed je bezig bent. Of een duimpje naar beneden krijgen.
Geen denken aan dat ik daar aan mee ga werken.
Het gaat een beetje naar 'de vervuiler betaalt', stel ik me zo voor.
Het begint met korting bij goed gedrag, maar uiteindelijk komt dat natuurlijk neer op meer betalen bij slecht gedrag.
Iedereen heeft wel gebieden waar ze zich van nature goed gedragen, dus iedereen zal wel ergens korting krijgen.

Maar goed, solidair is het niet en de privacy is ook ver te zoeken.
Alle reacties Link kopieren
De privacy is zeker ver te zoeken, maar het zal je verbazen hoeveel mensen hun privacy "verkopen" voor 5 euro korting per maand.
de wereld wacht om ontdekt te worden
Alle reacties Link kopieren
Ik vraag me vooral af hóe, zolang je die apparaten nog zo makkelijk om de tuin kan leiden. (Mijn horloge telt stappen als ik ‘m om houd met breien). :yes: :bonk:
OohBoy schreef:
26-02-2021 13:45
Ik vraag me vooral af hóe, zolang je die apparaten nog zo makkelijk om de tuin kan leiden. (Mijn horloge telt stappen als ik ‘m om houd met breien). :yes: :bonk:

:rofl:
Alle reacties Link kopieren
OohBoy schreef:
26-02-2021 13:45
Ik vraag me vooral af hóe, zolang je die apparaten nog zo makkelijk om de tuin kan leiden. (Mijn horloge telt stappen als ik ‘m om houd met breien). :yes: :bonk:

Het gaat die verzekeraars niet zozeer om goed gedrag, meer een (niet zo) verkapte manier om mensen hun data af te laten staan voor een appel en een ei
Je hoeft het niet te doen, hè.

Als je op die manier korting kunt krijgen....waarom niet.
Nee. Gewoon nee. Want dan worden de verzekeringen in de basis gewoon duurder, en daar worden chronisch zieke/beperkte mensen weer de dupe van.
OohBoy schreef:
26-02-2021 13:45
Ik vraag me vooral af hóe, zolang je die apparaten nog zo makkelijk om de tuin kan leiden. (Mijn horloge telt stappen als ik ‘m om houd met breien). :yes: :bonk:
:rofl:
MarvelousMrsMaisel schreef:
26-02-2021 13:48
Je hoeft het niet te doen, hè.

Als je op die manier korting kunt krijgen....waarom niet.
Blijkbaar vinden mensen het prettig om gecontroleerd én beloond te worden op goed gedrag.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb al zon tracker in mn auto en krijg daarmee korting op mn autoverzekering... ik vind daar niks mis mee!
Ik heb het inderdaad ook op mijn auto, werkt tot nu toe goed!
Alle reacties Link kopieren
Ergens vind ik het idee zo gek nog niet dat de mensen die hun best doen om ongelukken te voorkomen, gezond te leven oid dan ook mee profiteren van het lagere risico dat ze met zich mee nemen. Liever op basis van inzet dan op basis van toeval/pech. Nu ben je je eigen risico kwijt als je ziek ben of je je nou in zet om niet ziek te worden of niet. Ik vind alleen privacy in zulke mate inleveren hiervoor niet wenselijk.
Kleine dingen zou ik wel doen (rijgedrag), maar iets dat continue weet waar ik ben niet. Al is het vind ik wel eigen keuze voor iedereen waar die in mee gaat en waar in niet.
Alle reacties Link kopieren
GreenLadyFern schreef:
26-02-2021 13:49
Nee. Gewoon nee. Want dan worden de verzekeringen in de basis gewoon duurder, en daar worden chronisch zieke/beperkte mensen weer de dupe van.
Eens.
Voor bijvoorbeeld de autoverzekering zie ik geen bezwaar, maar korting op de zorgverzekering lijkt me geen goed idee.
Ik kan me nog wel meer dingen bedenken die verzekeringen graag zouden willen weten over mensen. Met name als ze de vrijheid krijgen om mensen te weigeren. Of informatie over mensen kunnen gaan verkopen .

Of uitwisselen.
anoniem_63ab5705e222a wijzigde dit bericht op 26-02-2021 14:16
17.65% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Jahoor, tuurlijk! Eerst plemp je als samenleving op elke straathoek een snackbar neer, creëer je meer en meer eetmomenten op een dag ( 'het tien-uurtje', 'het vier-uurtje') , vervang je trappen door liften, bezuinig je op schoolgym, sla je mensen dood met eetreclames en stouw je kantines vol met snoepautomaten. Vervolgens ga je vingerwijzen en smeer je ze een verzekering aan.
En waar ligt de grens? Sporten is gezond, de (vaak) bijbehorende blessures kosten de zorgverzekering geld...
herfstappeltaart schreef:
26-02-2021 14:09
En waar ligt de grens? Sporten is gezond, de (vaak) bijbehorende blessures kosten de zorgverzekering geld...

Ik heb some het idee dat voor 90% van de mensen onder de 40 jaar, sportblessures de meeste maatschappelijke kosten veroorzaken.
Ik ben tegen, maar weet ook dat dit al een gestreden strijd is. Google heeft van (zo goed als) iedereen al lang zo’n profiel en meer. En dat gaat natuurlijk gewoon gebruikt worden.
Pepernoek schreef:
26-02-2021 13:52
Ik heb al zon tracker in mn auto en krijg daarmee korting op mn autoverzekering... ik vind daar niks mis mee!


En als ze later zeggen 'met jouw tracker rijd jij vooral in de randstad, dat is meer risico, dus voor jou een opslag, en iemand die vooral in Friesland rijdt krijgt korting'? Zou je het ook goed vinden dat ze bijhouden waar je rijdt?
GreenLadyFern schreef:
26-02-2021 13:49
Nee. Gewoon nee. Want dan worden de verzekeringen in de basis gewoon duurder, en daar worden chronisch zieke/beperkte mensen weer de dupe van.


En dit. Er wordt gerommeld aan de basis van ons sociale stelsel. Chronisch zieken betalen de prijs omdat zij niet zoveel stappen per dag kunnen zetten.
Alle reacties Link kopieren
nee, het begint met registeren, en dan? Wat gaan ze met al die data doen? Wat heeft dit voor gevolgen voor de toekomst? Hoe veilig wordt er om gegaan met deze data?

China gaat al heel ver en straft mensen met bepaalgedrag, of je krijgt geen baan etc. Natuurlijk wij zijn geen China, maar de mogelijkheden zijn er dus wel om data met elkaar te gaan combineren.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven