Legalisering pepperspray in Nederland
vrijdag 22 augustus 2025 om 15:22
Ik zag deze petitie: https://petities.nl/petitions/legalisee ... ?locale=nl
Omdat het voor vrouwen en meisjes steeds onveiliger voelt om alleen over straat te gaan, en de overheid tot zover geen oplossing biedt voor het probleem. Eerder in tegendeel. Zie het verloop van het incident in Amsterdam deze week, waar inmiddels een verdachte voor is aangehouden: https://www.ad.nl/binnenland/zedenincid ... ~ab8e80a8/ en https://www.ad.nl/binnenland/man-22-aan ... ~adf711a4/
Van een kwaadwillende man win je het in ieder geval bijna nooit als vrouw door fysiek nadeel. Dan biedt pepperspray uitkomst. Of zou het averechts werken, namelijk dat dit soort gespuis zich dan ook gaat wapenen en het nog onveiliger wordt op straat?
Omdat het voor vrouwen en meisjes steeds onveiliger voelt om alleen over straat te gaan, en de overheid tot zover geen oplossing biedt voor het probleem. Eerder in tegendeel. Zie het verloop van het incident in Amsterdam deze week, waar inmiddels een verdachte voor is aangehouden: https://www.ad.nl/binnenland/zedenincid ... ~ab8e80a8/ en https://www.ad.nl/binnenland/man-22-aan ... ~adf711a4/
Van een kwaadwillende man win je het in ieder geval bijna nooit als vrouw door fysiek nadeel. Dan biedt pepperspray uitkomst. Of zou het averechts werken, namelijk dat dit soort gespuis zich dan ook gaat wapenen en het nog onveiliger wordt op straat?
vrijdag 22 augustus 2025 om 15:27
Ik heb er niet genoeg verstand van om in te schatten of zoiets nou echt zou helpen, of inderdaad niet averechts gaat werken of dergelijk.
Maar zou het wel fijn idee vinden om iets bij je te hebben waarmee je jezelf beter kan beschermen. Maar ja wat? Pepperspray is ook best fout gevoelig dacht ik? Je moet het wel goed kunnen gebruiken ook
Maar zou het wel fijn idee vinden om iets bij je te hebben waarmee je jezelf beter kan beschermen. Maar ja wat? Pepperspray is ook best fout gevoelig dacht ik? Je moet het wel goed kunnen gebruiken ook
vrijdag 22 augustus 2025 om 15:33
Sowieso, als je belaagd wordt moet je eerst nog dat busje pakken, dan nog sprayen en als je per ongeluk de verkeerde kant op sprayt heb je het zelf in je ogen. En inderdaad, politie moet ook eerst een speciale training volgen voor je het mag gebruiken. Lijkt me niet heel handig om het zomaar te gebruiken zonder enige uitleg of training. Kan dan ook nog eerder averechts werken ben ik bang.Airysuit schreef: ↑22-08-2025 15:27Ik heb er niet genoeg verstand van om in te schatten of zoiets nou echt zou helpen, of inderdaad niet averechts gaat werken of dergelijk.
vrijdag 22 augustus 2025 om 15:40
Het is schijnveiligheid denk ik. Je moet het tijdig en op de juiste wijze weten te gebruiken. En als het afgepakt wordt dan kan het ook op jezelf gebruikt worden. En als het gebruikt wordt op een onschuldig persoon? Ik snap de drang naar een verdedigingsmiddel wel hoor. Maar of dit nou de oplossing is?
Daarnaast is t natuurlijk weer de verantwoordelijkheid indirect bij de vrouw leggen. Waarom moeten wij ons wapenen? Het is toch de omgekeerde wereld eigenlijk?
Daarnaast is t natuurlijk weer de verantwoordelijkheid indirect bij de vrouw leggen. Waarom moeten wij ons wapenen? Het is toch de omgekeerde wereld eigenlijk?
vrijdag 22 augustus 2025 om 15:47
Schijnveiligheid. Tegen een man leg je het als vrouw, zeker als meisje, altijd af. Daar komt nog bij dat het niet aan je riem hangt maar ergens in je tas zit. En vrouwen worden overvallen door een belager.
Je kunt het in Duitsland en België gewoon kopen. Ik ken genoeg mensen met honden die het hebben voor lange wandelingen alleen of in het buitengebied.
En zou een bus deo of ijsspray etc ook niet effectief werken?
Je kunt het in Duitsland en België gewoon kopen. Ik ken genoeg mensen met honden die het hebben voor lange wandelingen alleen of in het buitengebied.
En zou een bus deo of ijsspray etc ook niet effectief werken?
vrijdag 22 augustus 2025 om 15:53
Ja, dat dacht ik dus ook. Daarom vind ik de discussie interessant. Want is er nog een alternatief dan? Ik moet 1 keer per week voor sport langs een afgelegen stuk van de naastgelegen gemeente naar de mijne fietsen, en dacht dus dat het me een gevoel van veiligheid zou geven om dan zo'n busje in mijn jaszak te hebben. Gewoon zo klaar om te pakken als iemand tegen me begint te praten en agressief wordt.Irregular_Choice schreef: ↑22-08-2025 15:33Sowieso, als je belaagd wordt moet je eerst nog dat busje pakken, dan nog sprayen en als je per ongeluk de verkeerde kant op sprayt heb je het zelf in je ogen. En inderdaad, politie moet ook eerst een speciale training volgen voor je het mag gebruiken. Lijkt me niet heel handig om het zomaar te gebruiken zonder enige uitleg of training. Kan dan ook nog eerder averechts werken ben ik bang.
Maar vroeg me af of dat geen schijnveiligheid is. Een beetje zoals een wapen in je huis ter zelfverdediging: klinkt goed, totdat je een samenleving als de VS krijgt waar zeg de helft een wapen draagt en het aantal slachtoffers van geweldsincidenten uiteindelijk veel hoger ligt dan zonder.
vrijdag 22 augustus 2025 om 15:54
vrijdag 22 augustus 2025 om 15:56
Ideaal voor kwaadwillende mannen. Kunnen ze hun slachtoffer makkelijker uitschakelen dan dat ze eerst geweld moeten gebruiken.... Of wordt het verboden voor mannen?
Maar hoe zit het dan met homosexuele mannen die zich willen kunnen verdedigen tegen homogeweld? Mogen die het dan weer wel bij zich hebben?
Ik denk niet dat pepperspray de oplossing is.
Maar hoe zit het dan met homosexuele mannen die zich willen kunnen verdedigen tegen homogeweld? Mogen die het dan weer wel bij zich hebben?
Ik denk niet dat pepperspray de oplossing is.
vrijdag 22 augustus 2025 om 16:01
Dat klopt, maar het lijkt me in een gevaarlijke situatie toch veiliger dan niks. Vroeger toen ik alleen reisde, zeiden mensen altijd dat ik een mes mee moest nemen. Dat deed ik dan weer niet precies om de reden die jij zegt. Dan beter niets, dan loop ik in ieder geval geen kans op steekwonden. Maar met pepperspray sta je misschien sterker in een strijd die je normaal met 100% zekerheid zou verliezen.
Angst of spijt om een "onschuldige" man in z'n gezicht te sprayen heb ik dan weer niet hoor. Zodra je begint te schreeuwen of schelden dan heb je zelf al de keuze gemaakt om niet meer onschuldig te zijn, de onschuldige optie was om me gewoon rustig te laten fietsen. Liever een strafblad dan een trauma door verkrachting, of dat ik ook in de krant eindig.
vrijdag 22 augustus 2025 om 16:07
Ik denk dat we ons vooral niet al te bang moeten laten maken. Het gaat nog steeds in veruit de meeste gevallen gewoon goed als je op een afgelegen stuk fietst als vrouw alleen.konwalia schreef: ↑22-08-2025 15:53Ja, dat dacht ik dus ook. Daarom vind ik de discussie interessant. Want is er nog een alternatief dan? Ik moet 1 keer per week voor sport langs een afgelegen stuk van de naastgelegen gemeente naar de mijne fietsen, en dacht dus dat het me een gevoel van veiligheid zou geven om dan zo'n busje in mijn jaszak te hebben. Gewoon zo klaar om te pakken als iemand tegen me begint te praten en agressief wordt.
Maar vroeg me af of dat geen schijnveiligheid is. Een beetje zoals een wapen in je huis ter zelfverdediging: klinkt goed, totdat je een samenleving als de VS krijgt waar zeg de helft een wapen draagt en het aantal slachtoffers van geweldsincidenten uiteindelijk veel hoger ligt dan zonder.
vrijdag 22 augustus 2025 om 16:10
In Amerika zijn ze zich steeds meer gaan bewapenen en daar heeft het nog geen positief effect gehad op de hoeveelheid geweld. Juist het tegenovergestelde.
Als het vrij beschikbaar komt, zullen daders het ook gaan gebruiken. Hoe handig?? 1x: Psssjt en ze kan zich niet meer verzetten, jou niet meer goed identificeren, niet wegrennen voor hulp.
Wapens zijn nooit het antwoord. Geweld zal namelijk altijd alleen maar meer geweld veroorzaken.
Als het vrij beschikbaar komt, zullen daders het ook gaan gebruiken. Hoe handig?? 1x: Psssjt en ze kan zich niet meer verzetten, jou niet meer goed identificeren, niet wegrennen voor hulp.
Wapens zijn nooit het antwoord. Geweld zal namelijk altijd alleen maar meer geweld veroorzaken.
vrijdag 22 augustus 2025 om 16:14
Met pepperspray loop je ook een grote kans om jezelf te immobiliseren, want zelfs als je raak schiet, kan de nevel je al tijdelijk blind maken.
Daarom word je bij pepperspray training ook altijd zelf in je ogen gespoten, zodat je niet in paniek raakt.
vrijdag 22 augustus 2025 om 16:18
Dropdrop schreef: ↑22-08-2025 16:10In Amerika zijn ze zich steeds meer gaan bewapenen en daar heeft het nog geen positief effect gehad op de hoeveelheid geweld. Juist het tegenovergestelde.
Dit denk ik ook.
We moeten de oplossing niet zoeken in het sterker maken van de vrouwen, maar de herprogrammering van de mannen. Hoe worden deze mannen behandeld in hun eigen omgeving na zo’n daad? Welke voorbeelden hebben ze ervoor gehad? Waren dat positieve of net zulke negatieve? Hoe krijgen de mannen dit gedrag onderling de kop ingedrukt, staan ZIJ op voor goed gedrag en afkeur van slecht gedrag. Een utopie, dat snap ik ook wel. En als de wil er al is, gaat er generaties overheen. Maar ik hoor zo weinig mannen hierover, terwijl zij naar mijn idee wel de enige sleutel tot elkaar zijn. Petities, pepperspray, wapens niet.
vrijdag 22 augustus 2025 om 16:20
konwalia schreef: ↑22-08-2025 16:01Dat klopt, maar het lijkt me in een gevaarlijke situatie toch veiliger dan niks. Vroeger toen ik alleen reisde, zeiden mensen altijd dat ik een mes mee moest nemen. Dat deed ik dan weer niet precies om de reden die jij zegt. Dan beter niets, dan loop ik in ieder geval geen kans op steekwonden. Maar met pepperspray sta je misschien sterker in een strijd die je normaal met 100% zekerheid zou verliezen.
Angst of spijt om een "onschuldige" man in z'n gezicht te sprayen heb ik dan weer niet hoor. Zodra je begint te schreeuwen of schelden dan heb je zelf al de keuze gemaakt om niet meer onschuldig te zijn, de onschuldige optie was om me gewoon rustig te laten fietsen. Liever een strafblad dan een trauma door verkrachting, of dat ik ook in de krant eindig.
En de man die rustig achter je fietst maar wel precies jouw route. Wordt die soms ineens ook verdacht als hij twee keer hijgt?
De man die je inhaalt en later weer terug fietst? Of vice versa? Soms worden heel gewone dingen verdacht omdat mensen angstig zijn.
Iedereen heeft het recht veilig over straat te kunnen gaan.
vrijdag 22 augustus 2025 om 16:25
Qua fysieke weerbaarheid leg je het als vrouw vrijwel altijd af tegen een man. Ik heb wel eens een zelfverdedigingscursus gehad en je beste kans heb je als je een aanvaller kunt verrassen en dan heel hard kunt weglopen en om hulp roepen. Voor die verrassings-tegenaanval leer je dan wat trucjes, maar dat heeft dus geen gegarandeerde werking.
vrijdag 22 augustus 2025 om 16:45
Legaal of niet, ik heb het (illegale variant) en ik draag het bij me. Wat ook helpt is een alarm, dat schrikt zeker af. Alarm sleutelhanger, heb mijn hand altijd boven de knop. Dat ding maakt een pokke herrie! Het zal vast niet voor alle daders helpen, maar geluid en vooral betrapt worden is vaak aanleiding om toch te stoppen.
vrijdag 22 augustus 2025 om 16:52
Haal je dat uit Duitsland?WoolOverMyEyes schreef: ↑22-08-2025 16:45Legaal of niet, ik heb het (illegale variant) en ik draag het bij me.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in