Lerarensalarissen

30-08-2017 18:15 748 berichten
Ik hoop niet dat ik nu alle lesgevende forummers op mijn nek krijg maar vroeg me iets af over de kwestie lerarensalarissen. Ik begrijp uit de meest recente nieuwsberichten dat het kabinet de salarissen voor leerkrachten basisonderwijs gelijk wil gaan trekken met de tweedegraads leerkracht op het voortgezet onderwijs. Is dat wel 'eerlijk' als je kijkt naar de inhoud van de functie? Qua belasting geloof ik heus wel dat dat aan elkaar gelijk is, maar een salaris heeft toch ook te maken met complexiteit en niveau van een functie? De stof die je als leerkracht b.o. moet overbrengen is totaal niet te vergelijken met bijv een vak als biologie of Frans, en zo'n lerarenopleiding wordt over het algemeen een stuk moeilijker gevonden dan de pabo.
Ander puntje is dat ambtenaren in andere takken van sport met hbo vaak ook niet verder komen dan schaal 9. Dan is het toch erg lullig dat een leerkracht b.o. ineens veel meer gaat verdienen dan iemand met bijv een financiële of managementsfunctie bij een gemeente.
Alleen een zware functie door werkdruk en (licht) administratieve bijkomende taken rechtvaardigt toch geen hoger salaris?
KeaAlpine schreef:
12-12-2017 22:34
Ik heb de discussie al zo vaak gevoerd hier. Zelfs meerdere keren in ditzelfde topic.
De meningen verschillen en daar kom je toch niet uit. Dan ga ik niet weer opnieuw die discussie eindeloos voeren. Volgens mij heb ik mijn mening voldoende geuit hier. En er zijn mensen met een andere mening. Zo is het dan.
Je argumenten overtuigen me nu eenmaal niet. Dat kan in een discussie. Ik begrijp je punt t.a.v. werkdruk en ik deel je mening dat dit de hefboom is. Alleen zien we de invloed van salaris daarin anders. Ik zie het als oorzaak-gevolg voor het lerarentekort. En dat weer in samenhang met de werkdruk.
Alle reacties Link kopieren
Moiren’ schreef:
12-12-2017 21:43
Ik doe niet anders. En een beker water pakken kunnen ze zelf. Touwtje rijgen is een mooie motorische oefening, dus elke dag iemand anders die helpt. Touwtjes laat je door de kinderen knippen, mooie meet- en motorische oefening.

Soms kan je ook echt over alles moeilijk doen of gewoon even oplossingsgericht denken.
Dat vind ik dan wel weer goed bedacht. Ik heb het idee dat niet elke leerkracht dat kan - en dan komen we dus weer terug op de incapabele collega's zoals jij het zo goed verwoord.
Benieuwd: hoeveel forummers hebben de kinderen thuis gehad deze week door ziekte van de leerkracht? Hier zijn 2 klassen naar huis gestuurd en maandag waarschijnlijk weer 1.
Hier inderdaad een dag, en nu juf met letsel die tegen doktersadvies toch komt. Andere ook geopereerd en ook eerder aanwezig dan geadviseerd.
Alle reacties Link kopieren
Geen. Twee dagen zijn opgevangen door een gepensioneerde juf. De klas van zoon is bezig met een projectweek en de twee excursies zijn begeleid door extra (groot)ouders en van school uit 1x de IB-er en 1x door onderwijsassistente met LIO-stagiaire. Na de carnavalsvakantie start er een eigen invalkracht (een moeder die ooit de pabo heeft gedaan en iets totaal anders is gaan doen, zij loopt nu eerst een weekje of twee mee om er weer in te komen).

Manlief gaat vrijdagmiddag muziekles geven aan groep 6 (daar heeft hij schijnbaar ook nog een bevoegdheid voor met zijn conservatorium in een grijs verleden dus dat telt dan niet als onbevoegde lessen). Hij zweet nu al peentjes :-D
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
Interessant is dan de website lerarentekortisnu.nl
Een mooi overzicht van scholen waar er geen invalleerkracht beschikbaar was en de vervanging op een andere manier is vormgegeven.
positivodo schreef:
03-02-2018 14:59
Benieuwd: hoeveel forummers hebben de kinderen thuis gehad deze week door ziekte van de leerkracht? Hier zijn 2 klassen naar huis gestuurd en maandag waarschijnlijk weer 1.
Hier gebeurt dat nooit, dus ook vorige week niet.
Mijn oudste kind zit nu in groep 6 en het is nog nooit gebeurd dat ze wegens ziekte van de docent naar huis zijn gestuurd of thuis zijn gebleven.
Als er een docent ziek is, staat de directeur een dagje voor die klas, komt er een invaller of worden de kinderen verdeeld over de andere klassen.
Verdelen over andere klassen is alleen maar kinderopvang.
Te gepropt in een lokaal, geen instructie, de stamgroep komt slechter tot leren.
Moiren’ schreef:
04-02-2018 10:30
Verdelen over andere klassen is alleen maar kinderopvang.
Te gepropt in een lokaal, geen instructie, de stamgroep komt slechter tot leren.
Het is zeker niet ideaal, gelukkig is het op onze school een laatste redmiddel dat bijna nooit wordt ingezet. Als de directeur niet kan of er geen vaste invaller beschikbaar is, wordt er nog eerder voor gekozen om een leerkracht uit een andere klas (op parttimedag) te vragen of een ouder met lesbevoegdheid voor de klas te zetten.

Maar verzuim door leerkrachten komt hier echt weinig voor, dus dit zijn eigenlijk allemaal grote uitzonderingen.
PowerCube schreef:
04-02-2018 10:27
Hier gebeurt dat nooit, dus ook vorige week niet.
Mijn oudste kind zit nu in groep 6 en het is nog nooit gebeurd dat ze wegens ziekte van de docent naar huis zijn gestuurd of thuis zijn gebleven.
Als er een docent ziek is, staat de directeur een dagje voor die klas, komt er een invaller of worden de kinderen verdeeld over de andere klassen.
Dat was hier eerder ook. Maar met zo weinig leerkrachten, parttimers die al vaak extra werken en een directeur of IB-er die begrijpelijk genoeg ook hun eigen werk hebben (wanneer moet dat dan worden gedaan?) is de rek er uit. Ik snap wel dat men nu toch groepen naar huis gaat sturen, anders lijkt het probleem veel kleiner dan het eigenlijk is.

Groepen verdelen is niet de oplossing maar het probleem voor ouders is daarmee wel minder groot. Op korte termijn dan, men heeft geen oppas nodig oid. Op lange termijn krijgen kinderen minder goed onderwijs en zullen resultaten minder zijn.

Ik vind het eigenlijk wel goed dat men dit niet meer zomaar wil.
anoniem_85823 wijzigde dit bericht op 04-02-2018 13:32
0.09% gewijzigd
Ik snap nu waar je heen wilt.
Maar nee, groepen leerlingen naar huis sturen om een punt te maken zal op onze basisschool niet gaan gebeuren. Onze directeur (ook onderwijsblogger) ziet dit niet als een probleem van de ouders maar als een politiek probleem.

School heeft wel beide keren aan de staking meegedaan.
Hier worden kinderen over andere klassen verdeeld met als gevolg dat de werkdruk voor de nog aanwezige leekrachten nog groter wordt. Dezelfde leerkrachten die deze maand op hun loonstrookje konden zien dat ze er netto op achteruit waren gegaan.

Door de verdeling van leerlingen over andere klassen (wat nu echt regelmatig gebeurt) blijft er werk liggen. De meeste leerkrachten nemen dit werk, uit plichtsbesef, mee naar huis. Onbetaald overwerk voor de overheid. Een overheid die een (minimale) salarisverhoging beloofd heeft (wanneer eigenlijk?) maar ondertussen nog een extra greep in de portemonnee doet.

Ik hoop dat het helemaal spaak loopt en leerkrachten voet bij stuk blijven houden. Schandalig hoe het onderwijzend personeel behandeld wordt en met een fooi wordt afgescheept.
De salarisverhoging komt alleen als er afstand gedaan wordt van de secundaire arbeidsvoorwaarden.
Ik ben oprecht benieuwd of leraren in hun eigen organisatie ook de grens durven trekken ipv alleen in het openbaar. Of is dat not done en blijft het bij mopperen? Zijn er teams die de verdeeltruc gewoon weigeren, ook wanneer dit wel gevraagd (opgedragen) wordt?
PowerCube schreef:
04-02-2018 12:35
Ik snap nu waar je heen wilt.
Maar nee, groepen leerlingen naar huis sturen om een punt te maken zal op onze basisschool niet gaan gebeuren. Onze directeur (ook onderwijsblogger) ziet dit niet als een probleem van de ouders maar als een politiek probleem.

School heeft wel beide keren aan de staking meegedaan.
Is het nu niet juist al heel lang (veel te lang!) het probleem van de leraren?
Alle reacties Link kopieren
Ja, afgelopen week kind 1 dag thuis en twee dagen verdeeld.
Er was elke dag één invaller beschikbaar, die al ingezet moest worden bij de kleuters. Zij hadden afgelopen week elke dag een andere invaller (!), wat de rust op school niet ten goede kwam.
Mijn dochter zit in de bovenbouw, dus die werden twee dagen verdeeld. De week daarvoor vielen de IBer en directeur in, maar die moesten afgelopen week ook weer hun eigen werk inhalen.
Komende week krijgt de bovenbouw invallers en gaat de leerkracht van de bovenbouw een week naar de kleuters.

Ze mogen wel eens kritisch kijken naar de arbeidsvoorwaarden voor de invallers.
positivodo schreef:
04-02-2018 13:39
Is het nu niet juist al heel lang (veel te lang!) het probleem van de leraren?
Zeker, ik snap helemaal dat de leerkrachten hier niet blij mee zijn. Het lijkt me niet de bedoeling om structureel andere klassen te moeten gaan bezighouden. Dat is voor niemand goed.

Maar tenzij ik dingen over het hoofd zie, lijk het mij dat kinderen naar huis sturen net zo min iets oplost als kinderen verdelen over andere groepen. In het laatste geval pikken ze (hopelijk) in ieder geval nog iets op.
positivodo schreef:
04-02-2018 13:36
Ik ben oprecht benieuwd of leraren in hun eigen organisatie ook de grens durven trekken ipv alleen in het openbaar. Of is dat not done en blijft het bij mopperen? Zijn er teams die de verdeeltruc gewoon weigeren, ook wanneer dit wel gevraagd (opgedragen) wordt?
Oh ja hoor. Ik heb op een school gewerkt waar we de verdeeltruc niet meer deden toen de klassen groter dan 28 werden.
Geen vervanging betekende een groep naar huis.

Nu werk ik op een school die gelukkig veel verschillende invalkrachten/capabele klassenassistenten/lio-stagiaires heeft. In de afgelopen twee jaar is er slechts 1 keer een groep naar huis gestuurd. Maar toen waren er 4 leerkrachten ziek.
Moiren’ schreef:
04-02-2018 12:57
De salarisverhoging komt alleen als er afstand gedaan wordt van de secundaire arbeidsvoorwaarden.
Daar heeft de individuele leerkracht weinig grip op, die kan dus fluiten naar zijn salarisverhoging. Daarentegen krijgen de gemeente-ambtenaren, die ook goede secundaire arbeidsvoorwaarden hebben, zonder slag of stoot een procentueel nog hogere salarisverhoging dan die de leerkrachten is beloofd is.

Los van de salarisverhoging lijkt het mij niet meer dan normaal dat je voor overwerk wordt betaald. Als je dus extra leerlingen in de klas krijgt en daar zit extra werk aan, meer dan de taakuren waarvoor je betaald wordt, dan hoort daar een extra betaling voor. Of compensatie in vrije dagen.

Het kabinet zou zelf eens het goede voorbeeld moeten geven waar het secundaire arbeidsvoorwaarden betreft. Als je zelf ontslag neemt, omdat je er geen zin meer in hebt als burgemeester of Kamerlid, dan zou je ook geen recht moeten hebben op wachtgeld. Rehwinkel en Hachchi zijn voorbeelden van profiteurs van een riante regeling.
PowerCube schreef:
04-02-2018 14:50
Zeker, ik snap helemaal dat de leerkrachten hier niet blij mee zijn. Het lijkt me niet de bedoeling om structureel andere klassen te moeten gaan bezighouden. Dat is voor niemand goed.

Maar tenzij ik dingen over het hoofd zie, lijk het mij dat kinderen naar huis sturen net zo min iets oplost als kinderen verdelen over andere groepen. In het laatste geval pikken ze (hopelijk) in ieder geval nog iets op.
Het voorkomt wel de werkdruk die leerkrachten ervaren door leerlingen van andere klassen op te vangen. En dat 'iets oppikken' van de ene groep gaat ten koste van de aandacht voor de eigen groep. Ik denk dat wanneer ouders vaker hun kind thuis hebben ivm geen leerkracht men misschien meer druk gaat geven op de overheid. Nu moeten leerkrachten dat eigenlijk nog steeds zelf doen, ouders hebben het probleem nog niet echt gevoeld.
south schreef:
04-02-2018 16:05
Oh ja hoor. Ik heb op een school gewerkt waar we de verdeeltruc niet meer deden toen de klassen groter dan 28 werden.
Geen vervanging betekende een groep naar huis.
Was dit omdat het team niet wilde of de visie van de directie of beide?
Alle reacties Link kopieren
positivodo schreef:
04-02-2018 19:04
Was dit omdat het team niet wilde of de visie van de directie of beide?

Ik denk dat het zo langzamerhand voor iedereen in onderwijsland genoeg is. Door de website en zijn publieke kenbaarheid (afgelopen week al een paar keer op tv voorbij zien komen) http://lerarentekortisnu.nl/ gaan steeds meer basisscholen niet meer pappen en nathouden. Er zullen vaker klassen naar huis worden gestuurd. Ik werk 3 dagen in de week. Mocht mijn duo ziek worden, ga ik niet meer invallen. Dit deed ik vorig jaar nog wel. Ik ben er klaar mee.
positivodo schreef:
04-02-2018 19:03
Het voorkomt wel de werkdruk die leerkrachten ervaren door leerlingen van andere klassen op te vangen. En dat 'iets oppikken' van de ene groep gaat ten koste van de aandacht voor de eigen groep. Ik denk dat wanneer ouders vaker hun kind thuis hebben ivm geen leerkracht men misschien meer druk gaat geven op de overheid. Nu moeten leerkrachten dat eigenlijk nog steeds zelf doen, ouders hebben het probleem nog niet echt gevoeld.
Maar vertel mij dan hoe wij als ouders druk kunnen uitoefenen op de overheid.

Ik vind onderwijs ontzettend belangrijk, en het basisonderwijs misschien nog wel het meest van alles. Ik stem dus op partijen die het goed voor hebben met het onderwijs en ben solidair met de stakingen. Mijn man doet heel veel aan ouderparticipatie. Meer kunnen wij niet doen.

Mijn kinderen structureel vaker thuis krijgen zou mijn leven flink op zijn kop zetten. Omdat er nu eenmaal leerplicht is, hebben mijn man en ik net als alle andere werkende ouders ons werk rondom de schooltijden georganiseerd. Ik weet dat school geen opvang is, maar ik zou niet weten hoe dit anders moet zonder dat het hele land economisch ontwricht raakt.

Daarnaast gebeurt het op onze school ook gewoon niet of nauwelijks dat klassen moeten worden opgesplitst en verdeeld. Terwijl het op andere scholen kennelijk veel voorkomt. Als leek kan ik al een paar mogelijke verklaringen geven voor die verschillen, maar ook hier kun je dus nog winst behalen. Ook voor scholen/schoolbesturen lijkt er dus werk aan de winkel. Ik begrijp nog steeds niet waarom ouders, die geen machtsmiddelen in handen hebben, dit probleem nu toebedeeld moeten krijgen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven