Lerarensalarissen

30-08-2017 18:15 748 berichten
Ik hoop niet dat ik nu alle lesgevende forummers op mijn nek krijg maar vroeg me iets af over de kwestie lerarensalarissen. Ik begrijp uit de meest recente nieuwsberichten dat het kabinet de salarissen voor leerkrachten basisonderwijs gelijk wil gaan trekken met de tweedegraads leerkracht op het voortgezet onderwijs. Is dat wel 'eerlijk' als je kijkt naar de inhoud van de functie? Qua belasting geloof ik heus wel dat dat aan elkaar gelijk is, maar een salaris heeft toch ook te maken met complexiteit en niveau van een functie? De stof die je als leerkracht b.o. moet overbrengen is totaal niet te vergelijken met bijv een vak als biologie of Frans, en zo'n lerarenopleiding wordt over het algemeen een stuk moeilijker gevonden dan de pabo.
Ander puntje is dat ambtenaren in andere takken van sport met hbo vaak ook niet verder komen dan schaal 9. Dan is het toch erg lullig dat een leerkracht b.o. ineens veel meer gaat verdienen dan iemand met bijv een financiële of managementsfunctie bij een gemeente.
Alleen een zware functie door werkdruk en (licht) administratieve bijkomende taken rechtvaardigt toch geen hoger salaris?
ikke606 schreef:
12-12-2017 15:13
Bessa schreef: ↑
12-12-2017 12:38
Dat lijkt me juist het nut van staken. Ik word er zo moe van dat mensen in de zorg zich zo achtergesteld voelen en zich meteen aangevallen voelen als het over leerkrachten gaat die staken. Het gaat even een keer niet over jullie, ga je eigen topic starten. :bye:

Zorg mensen laten alleen maar zien dat het salaris echt niet slecht is wat een basisschool leraar(Res) verdiend

btw kan en mag de zorg niet staken van de rechter
(omdat er dan letterlijk mensen dood gaan)
Ik weet dat het een beetje flauw en een open deur intrappen is, maar jouw posts laten nu net zien waarom een goede basisschoolleerkracht goud waard is.......
ikke606 schreef:
12-12-2017 15:13
Bessa schreef: ↑
12-12-2017 12:38
Dat lijkt me juist het nut van staken. Ik word er zo moe van dat mensen in de zorg zich zo achtergesteld voelen en zich meteen aangevallen voelen als het over leerkrachten gaat die staken. Het gaat even een keer niet over jullie, ga je eigen topic starten. :bye:

Zorg mensen laten alleen maar zien dat het salaris echt niet slecht is wat een basisschool leraar(Res) verdiend

btw kan en mag de zorg niet staken van de rechter
(omdat er dan letterlijk mensen dood gaan)
Ik weet dat het een beetje flauw en een schot voor open doel is, maar jouw posts laten nu net zien waarom een goede basisschoolleerkracht goud waard is.......
ikke606 schreef:
12-12-2017 13:25
Andersom, (misschien is het nog wel veranderd maar volgens mij staat het hier lettelrijk)

http://www.paboweb.nl/themas/24#section_228

Per vakgebied (aardrijkskunde, geschiedenis en natuur en techniek) komt er een toelatingstoets. Deze toets meet of de aspirant pabo-student de kennis en vaardigheden heeft, die hij bij het begin van de pabo nodig heeft om de opleiding met succes af te kunnen ronden. De toetsen zijn op het niveau van havo 3/vmbo-t 4. Met de toelatingstoets bekijkt de pabo of de kennis voldoende is. De toetsen zijn digitaal en aspirant pabo-studenten maken deze op de pabo waarbij zij zich hebben ingeschreven. Elke toets bestaat uit zestig vragen en duurt anderhalf uur.


(weet niet hoe het nu is maar pabo en MER zijn 2 opleidingen geweest die iedereen koos als je niet zeker wist welke hbo je moest gaan doen)


Als ik nu mijn kinderen vergelijk met hoe wij (zit wel iets meer als 20 jaar tussen)
Ze kunnen niet echt meer hoofdrekenen,
Ook het algehele nieau is omlaag gegaan door heel Nederland
Deze niveau daling was al aan de gang voordat de kinderen die eigenlijk richting special onderwijs gingen ook nog in de klassen erbij kwamen.
(dus gedeeltelijk faalt het onderwijs zelf ook al)
Gedeeltelijk zijn het grotere klassen en is het lesgeven veranderd maar het niveau is echt lager.

Nogmaals ik vind echt wel dat er geld richting basis onderwijs moet maar naar andere plekken als het letterlijke salaris.
(meer plaatsen kleinere klassen jah ben ik zeker voor)
minder regels.
en 1 les methode in heel Nederland zou ook helpen.

Heel flauw, ik weet het!

Ik weet niet hoe lang jij al klaar bent met de basisschool, maar als het niveau van jouw kinderen nog lager is dan dat van jou is het inderdaad droevig gesteld met wat wij de kinderen nu leren.
Alle reacties Link kopieren
MwTheelepel schreef:
12-12-2017 09:38
Je mag van ouders verwachten dat ze gewoon voor hun kinderen zorgen.
Dit vind ik best lastig. Ik heb een kind dat elke week bij mij bij de logopedie komt met een veel te grote broek aan.
Erg sneu want als we met een bal gaan overgooien of gaan rennen en als ik hem met vriendjes zie spelen dan zakt zijn broek steeds van zijn kont af. Hij blijft maar hijsen! Ouders zijn hoogopgeleid, snap niet waarom ze hun zoon in zulke grote broeken laten lopen, maar goed ik ben niet in de positie om ouders hierover aan te spreken. En een leerkracht zit er ook niet op te wachten. Net als een kind dat standaard met lekbekers naar school komt, zit het logopedieschriftje weer helemaal onder de ranja en rug van dat kind ook helemaal nat. En één keer kan gebeuren, maar nee hoor elke week zelfde verhaal. Met leerkracht besproken en die werd er zo moedeloos van dat ze besloten had er niet meer over te beginnen. En kind maar bij mij klagen dat 'ie dorst had? Ik begreep wel waarom.

Bovenstaande gevallen ga ik geen melding doen van verwaarlozing, maar wat moet je er wel mee? Geen idee.
Moiren’ schreef:
11-12-2017 22:01
Jij wel.
Een TOA kan absoluut geen gezin onderhouden van zijn/haar salaris.
Ik zou zo onderhand wel eens een duo willen die wel functioneert, zo na 4 jaar het puin van de absolute nono's te moeten ruimen. Als daar dan 200 euro per maand salaris op moet, dan moet het maar.
De discussie is steeds over de salarissen van leerkrachten gegaan, de HBO-ers, die gewoon marktconform zijn. Dus ik wel en leerkrachten PO ook. Er gaat al meer geld naar de salarissen van de leerkrachten, nog 200 er bovenop gaat er niet opeens voor zorgen dat er betere leerkrachten komen en de werkdruk en dus stress (wat invloed heeft op wat je kan presteren, hoeveel energie je in je werk kan steken) blijven hetzelfde. Het levert relatief weinig op. Steek dat geld liever in de inhoud van het werk, de werkomstandigheden verbeteren, werkdruk verminderen.
Pientjexxxx schreef:
11-12-2017 23:33
Zullen we het onderwijs dan maar privatiseren? Dan kunnen ouders met geld straks hun kind naar een goede school sturen en de door de overheid gesubsidieerde scholen zijn dan voor het arme voetvolk.

Je doet net of een leerkracht een of andere hobbyist is die je met een schijntje kunt afschepen. Mag je vinden hoor, maar zeur straks niet als je kind om de haverklap naar huis gestuurd wordt omdat er geen leerkracht meer te vinden is.
Waar heb je het over 'een schijntje'? Een HBO-er die sowieso mag beginnen op ruim €2300 ís geen schijntje. Dat is precies wat ik schreef, het is prima in lijn (en soms zelfs beter) dan de andere gesubsidieerde sectoren. Dus nee, ik doe helemaal niet alsof een leerkracht en hobbyist is. Kom op zeg! Het lijkt of je mijn bericht niet eens hebt gelezen. Maar goed als je liever het geld voor jezelf houdt dan het in betere werkomtandigheden te steken mag jij dat natuurlijk ook vinden.
Pientjexxxx schreef:
12-12-2017 09:35
KInderopvang en zwembad zijn volgens mij MBO-opleidingen. Je vergelijkt dus appels met peren. Als je met een PABO-diploma bij AH achter de kassa gaat werken, verdien je ook minder. Wat is dus je punt?
Ook de HBO-functies in de kinderopvang beginnen bij €2200 of €2300.
Pientjexxxx schreef:
12-12-2017 10:35
Het salaris wat jij noemt is volgens mij het salaris voor een basisverpleegkundige met MBO-4.

Als je als HBO-verpleegkundige les gaat geven in verpleegkunde (aan het MBO) dan verdien je vele malen meer dan een leerkracht in het PO. Er zijn vaak vacatures in die richting, maar blijkbaar maken er toch niet veel die overstap.
Salaris van een verpleegkundige niveau 5 (HBO) is tussen de €1765 (!!!) en maximaal €3325.
https://www.aob.nl/nieuws/oeso-laag-sal ... rekkelijk/

Hier staat toch klip en klaar en wetenschappelijk onderlegd dat het salaris wel degelijk een grote rol speelt in de onderwijsproblemen.
Jempo schreef:
12-12-2017 19:09
Dit vind ik best lastig. Ik heb een kind dat elke week bij mij bij de logopedie komt met een veel te grote broek aan.
Erg sneu want als we met een bal gaan overgooien of gaan rennen en als ik hem met vriendjes zie spelen dan zakt zijn broek steeds van zijn kont af. Hij blijft maar hijsen! Ouders zijn hoogopgeleid, snap niet waarom ze hun zoon in zulke grote broeken laten lopen, maar goed ik ben niet in de positie om ouders hierover aan te spreken. En een leerkracht zit er ook niet op te wachten. Net als een kind dat standaard met lekbekers naar school komt, zit het logopedieschriftje weer helemaal onder de ranja en rug van dat kind ook helemaal nat. En één keer kan gebeuren, maar nee hoor elke week zelfde verhaal. Met leerkracht besproken en die werd er zo moedeloos van dat ze besloten had er niet meer over te beginnen. En kind maar bij mij klagen dat 'ie dorst had? Ik begreep wel waarom.

Bovenstaande gevallen ga ik geen melding doen van verwaarlozing, maar wat moet je er wel mee? Geen idee.
Het kind een beker water geven en een touwtje door de lussen van zijn broek trekken.
KeaAlpine schreef:
12-12-2017 19:20
Waar heb je het over 'een schijntje'? Een HBO-er die sowieso mag beginnen op ruim €2300 ís geen schijntje. Dat is precies wat ik schreef, het is prima in lijn (en soms zelfs beter) dan de andere gesubsidieerde sectoren. Dus nee, ik doe helemaal niet alsof een leerkracht en hobbyist is. Kom op zeg! Het lijkt of je mijn bericht niet eens hebt gelezen. Maar goed als je liever het geld voor jezelf houdt dan het in betere werkomtandigheden te steken mag jij dat natuurlijk ook vinden.
Het beginsalaris is dan misschien niet zo slecht, maar het eindsalaris is dat zeker wel. Zoals ik al eerder uitlegde is het verschil met de salarissen in het VO te groot. Waarom zou er geen salarisverhoging mogen plaatsvinden naast het verbeteren van de werkomstandigheden? Volgens mij heb je geen van mijn posts gelezen.

Waarom krijgen gemeente-ambtenaren er sowieso al meer bij dan leerkrachten in het PO? Ik sta niet voor de klas, dus ik houd helemaal geen geld voor mijzelf. Wel zie ik dat leerkrachten in het PO onderbetaald worden voor het werk dat ze verrichten. Het gevolg is dat de goede leerkrachten de overstap naar het VO maken, omdat ze daar financieel flink op vooruitgaan. Je kunt zelf vast wel bedenken wat daarvan de gevolgen zullen zijn voor het PO. Als je dan ook nog eens meer mannen aan wil trekken in het onderwijs, dan zul je wel degelijk aan de salarissen moeten sleutelen. Je kunt de beloning prima in lijn vinden met de andere gesubsidieerde sectoren, maar dat is het dus niet als je de salarissen vergelijkt met die in het VO, waar beter onderhandeld is.
KeaAlpine schreef:
12-12-2017 19:17
De discussie is steeds over de salarissen van leerkrachten gegaan, de HBO-ers, die gewoon marktconform zijn. Dus ik wel en leerkrachten PO ook. Er gaat al meer geld naar de salarissen van de leerkrachten, nog 200 er bovenop gaat er niet opeens voor zorgen dat er betere leerkrachten komen en de werkdruk en dus stress (wat invloed heeft op wat je kan presteren, hoeveel energie je in je werk kan steken) blijven hetzelfde. Het levert relatief weinig op. Steek dat geld liever in de inhoud van het werk, de werkomstandigheden verbeteren, werkdruk verminderen.
Weet je wat stress en werkdruk geeft? Incompetente collega’s, waardoor ik nog harder moet lopen.
Moiren’ schreef:
12-12-2017 20:37
Weet je wat stress en werkdruk geeft? Incompetente collega’s, waardoor ik nog harder moet lopen.
Ook dat. En als ambitieuze, goede leerkrachten overstappen naar beter betaalde banen, dan wordt jouw stress en werkdruk alleen maar groter.
Pientjexxxx schreef:
12-12-2017 20:44
Ook dat. En als ambitieuze, goede leerkrachten overstappen naar beter betaalde banen, dan wordt jouw stress en werkdruk alleen maar groter.
Yep. Dus zal ik dit ook niet lang meer blijven doen.
Moiren’ schreef:
12-12-2017 20:37
Weet je wat stress en werkdruk geeft? Incompetente collega’s, waardoor ik nog harder moet lopen.
En weet je wat die stress en werkdruk niet oplost? Meer salaris. Dat doet helemaal niets voor stress en werkdruk, beter gebruik je het geld om dat op te lossen zodat het werk weer leuk wordt.
positivodo schreef:
12-12-2017 20:26
https://www.aob.nl/nieuws/oeso-laag-sal ... rekkelijk/

Hier staat toch klip en klaar en wetenschappelijk onderlegd dat het salaris wel degelijk een grote rol speelt in de onderwijsproblemen.
Hier staat dat het salaris het moeilijk maakt om het lerarentekort op te lossen omdat het niet aantrekkelijk is. Daarbij vergeet je dat we een groot probleem hebben met de hoge percentage burnouts en stress gerelateerde klachten van leerkrachten in het onderwijs. Het probleem is niet alleen leerkrachten aantrekken, maar ze ook kunnen behouden. En dat snap ik wel want de omstandigheden binnen het onderwijs zijn ruk, te veel taken die nooit bij het takenpakket van een leerkracht hoorde, te veel wat 'moet', maar voor de leerkracht zelf niks oplevert.

Maar goed, ik hou deze eindeloze discussie voor gezien.
anoniem_342341 wijzigde dit bericht op 12-12-2017 21:02
12.90% gewijzigd
KeaAlpine schreef:
12-12-2017 20:51
En weet je wat die stress en werkdruk niet oplost? Meer salaris. Dat doet helemaal niets voor stress en werkdruk, beter gebruik je het geld om dat op te lossen zodat het werk weer leuk wordt.
Het werk wordt leuk als ik goede collega’s heb. De werkdruk wordt ook minder, omdat ik er op kan vertrouwen dat wat gedaan moet worden ook gedaan wordt.
Dat ik niet eerst aan het puinruimen moet om mijn dag te kunnen starten.

Dus én geld voor betere salarissen én geld voor inhoud en materiaal (veel wordt door docenten zelf betaald).

Oja, en dat al die betweters gewoon eens een weekje mee komen draaien.

Ik vind mijn werk helemaal niet leuk meer. Het is dat ik mijn leerlingen nog wel leuk vind, anders was ik per direct afgehaakt.
Nou, zie dan. Moiren is een goede docent, die hart heeft voor haar leerlingen. En zij raakt compleet afgeknapt door de huidige situatie. Dat is wat er gebeurt. En alhoewel het salaris dan niet verkeerd is, staat er geen legertje te wachten op haar vrijgekomen baan.
KeaAlpine schreef:
12-12-2017 20:56
Hier staat dat het salaris het moeilijk maakt om het lerarentekort op te lossen omdat het niet aantrekkelijk is. Daarbij vergeet je dat we een groot probleem hebben met de hoge percentage burnouts en stress gerelateerde klachten van leerkrachten in het onderwijs. Het probleem is niet alleen leerkrachten aantrekken, maar ze ook kunnen behouden. En dat snap ik wel want de omstandigheden binnen het onderwijs zijn ruk, te veel taken die nooit bij het takenpakket van een leerkracht hoorde, te veel wat 'moet', maar voor de leerkracht zelf niks oplevert.

Maar goed, ik hou deze eindeloze discussie voor gezien.

Wat begrijp je er niet aan als ik schrijf dat goede leerkrachten voor beter betaalde banen kiezen en dus het PO verlaten? Dat heeft dan toch alles met een te laag salaris te maken?
Alle reacties Link kopieren
Moiren’ schreef:
12-12-2017 20:35
Het kind een beker water geven en een touwtje door de lussen van zijn broek trekken.
Juist maar als je zo voor al de kinderen in de klas moet redeneren (oh ja beker water klaarzetten voor Rietje, touwtje in de aanslag etc.), kijk maar eens hoeveel tijd dat kost buiten de normale werkzaamheden?
Jempo schreef:
12-12-2017 21:23
Juist maar als je zo voor al de kinderen in de klas moet redeneren (oh ja beker water klaarzetten voor Rietje, touwtje in de aanslag etc.), kijk maar eens hoeveel tijd dat kost buiten de normale werkzaamheden?
Ik doe niet anders. En een beker water pakken kunnen ze zelf. Touwtje rijgen is een mooie motorische oefening, dus elke dag iemand anders die helpt. Touwtjes laat je door de kinderen knippen, mooie meet- en motorische oefening.

Soms kan je ook echt over alles moeilijk doen of gewoon even oplossingsgericht denken.
KeaAlpine schreef:
12-12-2017 20:56
Hier staat dat het salaris het moeilijk maakt om het lerarentekort op te lossen omdat het niet aantrekkelijk is. Daarbij vergeet je dat we een groot probleem hebben met de hoge percentage burnouts en stress gerelateerde klachten van leerkrachten in het onderwijs. Het probleem is niet alleen leerkrachten aantrekken, maar ze ook kunnen behouden. En dat snap ik wel want de omstandigheden binnen het onderwijs zijn ruk, te veel taken die nooit bij het takenpakket van een leerkracht hoorde, te veel wat 'moet', maar voor de leerkracht zelf niks oplevert.

Maar goed, ik hou deze eindeloze discussie voor gezien.
Wanneer jij beter leest, zie je dat de OESO ook de werkdruk benoemt. En prima dat je de discussie voor gezien houdt, want je belicht alleen eenzijdig je stokpaardje. Prima dat je vindt dat de beloning in orde is. Dat vindt alleen de beroepsgroep, die toch niet bekend staat als graaiers, duidelijk niet. En dat is dus wel een probleem.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb net eens opgezocht wat de lerarensalarissen zijn en dat viel me eerlijk gezegd helemaal niet tegen. Het kan natuurlijk altijd meer, maar t.o.v. veel banen in het bedrijfsleven is het niet zo heel slecht.

Startsalaris ligt rond de 2500 euro/maand. Dat verdient bij mij op het werk (IT) een afgestudeerde HBO-er ook.

Het grootste probleem van (met name) het basisonderwijs is denk ik dat je in principe altijd het werk blijft doen waar je voor bent opgeleid. Een enkeling kan directeur worden, maar de meesten blijven leraar. Als je dat dan vergelijkt met andere beroepsgroepen, dan is het verschil ook na 10 jaar niet zo heel groot. Het enige verschil is dat je in het bedrijfsleven er voor kunt kiezen om een baan te kiezen met een beter salarisperspectief (als je dat wilt). Maar als je blijft doen waarvoor je bent opgeleid haal je daar ook geen topinkomen.
positivodo schreef:
12-12-2017 21:52
Wanneer jij beter leest, zie je dat de OESO ook de werkdruk benoemt. En prima dat je de discussie voor gezien houdt, want je belicht alleen eenzijdig je stokpaardje. Prima dat je vindt dat de beloning in orde is. Dat vindt alleen de beroepsgroep, die toch niet bekend staat als graaiers, duidelijk niet. En dat is dus wel een probleem.
Ik heb de discussie al zo vaak gevoerd hier. Zelfs meerdere keren in ditzelfde topic.
De meningen verschillen en daar kom je toch niet uit. Dan ga ik niet weer opnieuw die discussie eindeloos voeren. Volgens mij heb ik mijn mening voldoende geuit hier. En er zijn mensen met een andere mening. Zo is het dan.
anoniem_342341 wijzigde dit bericht op 12-12-2017 22:37
24.87% gewijzigd
Dat is ook bekend: een redelijk startsalaris maar zeer geringe groei. En een verschil in beloning tussen po/(v)so en VO. Dat moet gelijkgetrokken worden. Daar bovenop willen we een normale loonsverhoging (zoals andere ambtenaren en semi-ambtenaren krijgen). De jaren op de 0-lijn moeten gecompenseerd worden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven