Lidl onder vuur vanwege "bannen" kerst

04-11-2019 21:35 186 berichten
Alle reacties Link kopieren
In de nieuwe folder van de Lidl is het woord kerst vervangen door Feest. Op facebook en twitter rolt iedereen over elkaar heen en velen dreigen Lidl te boycotten.
Zoals altijd krijgen migranten, moslims en asielzoekers hier weer de schuld van (van een bepaalde groep).
Ik vraag mij dan altijd af of er mensen zijn die dit zien als cultuur verraad of het prima vinden passen in deze tijd?
Met andere woorden is deze ophef overdreven of hebben de klagers een punt?
Alle reacties Link kopieren
maar het ís toch ook een feestfolder?? december is toch de maand van de feestdagen?
Alle reacties Link kopieren
Avena schreef:
04-11-2019 21:47
Er is niks beledigends aan kerst en niemand voelt zich beledigd door kerst. Maar de Lidl vangt zo gewoon even in één keer de hele feestmaand af. Sinterklaas, Kerst, Oud en Nieuw... gewoon pragmatisme. Gebeurt al tientallen jaren door tientallen winkels. Ik snap niet dat mensen tegenwoordig overal wat achter zoeken.

Het gebeurt ook echt al tientallen jaren. Er was vandaag, waarschijnlijk als antwoord op de ophef over deze folder, nog een plaatje op twitter dat AH in 1970 al spreekt van een 'feestbrood' in plaats van 'kerststol'. Maar tegenwoordig zien mensen dit pas en natuurlijk wordt 'de buitenlander' graag als schuldige aangewezen. Er is er altijd wel iemand die opstaat en gaat wijzen. Koren op molen, olie op vuur, maar ondertussen storm in een glas water.

Heerlijk vinden deze mensen dat, kennelijk, om boos om zoiets te worden en als een Calimero te gaan roepen dat iedereen het op HUN feestdagen en HUN cultuur gemunt heeft. :calimero:

Echt zo sneu
En dan haalt de postcodeloterij het ook nog in z'n hersens om juist nu een bon voor vegetarische producten te geven. Hoe halen ze het in hun hoofd, MAG JE DAN HELEMAAL NIETS MEER TEGENWOORDIG??? Afijn, de Calimero's hebben het dus druk deze tijd van het jaar. :rofl:
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
Tinkerbell1988 schreef:
05-11-2019 11:07
zijn vooral de linkse blanke die klagen en zich beledigend voelen en denken dat ze dan spreken in naam van een bepaalde bevolking. ze creeren zo juist meer haat dan ze goed doen.

Ik dacht dat links juist de schuld kreeg. Nou ben IK in de war :@@:
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
GinnyJones schreef:
05-11-2019 13:05
Ik vind het eigenlijk wel vervelend. Alles moet tegenwoordig anders, telkens is er wel iemand die zich onheus bejegend voelt. Eerst was het zwarte piet, nu ook kerst. Voor veel mensen voelt het alsof hun tradities worden afgenomen en veel mensen nemen dat niet. En hoe je het went, draait of keert, veel mensen zien wel degelijk een samenhang met asielzoekers, statushouders die voorrang krijgen op woningen, types als Sylvana Simons, IS strijders die teruggehaald worden..

Mensen zijn het gewoon zat en het gaat maar door. Voor veel mensen gaan dingen dan door elkaar lopen. Wij moeten tegenwoordig de feestballen in de feestboom hangen en naar het winterontbijt op school. Het woord kerst moet ineens, zonder duidelijke reden, in de ban.

Maar die naamsveranderingen waren al ver voordat er überhaupt iemand aan dacht om rekening te gaan houden met het geloof van de Joden, Hindoes of de gastarbeiders. Gewoon, omdat dat handiger is, een langer bereik (hele maand) en breder. Maar NU gaan mensen het pas zien en geven gelijk het weggooien van onze cultuur tbv andersgelovigen de schuld, terwijl het ze eerder niet opviel.
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
Dreamer schreef:
05-11-2019 14:26
Het gebeurt ook echt al tientallen jaren. Er was vandaag, waarschijnlijk als antwoord op de ophef over deze folder, nog een plaatje op twitter dat AH in 1970 al spreekt van een 'feestbrood' in plaats van 'kerststol'. Maar tegenwoordig zien mensen dit pas en natuurlijk wordt 'de buitenlander' graag als schuldige aangewezen. Er is er altijd wel iemand die opstaat en gaat wijzen. Koren op molen, olie op vuur, maar ondertussen storm in een glas water.

Heerlijk vinden deze mensen dat, kennelijk, om boos om zoiets te worden en als een Calimero te gaan roepen dat iedereen het op HUN feestdagen en HUN cultuur gemunt heeft. :calimero:

Echt zo sneu
En dan haalt de postcodeloterij het ook nog in z'n hersens om juist nu een bon voor vegetarische producten te geven. Hoe halen ze het in hun hoofd, MAG JE DAN HELEMAAL NIETS MEER TEGENWOORDIG??? Afijn, de Calimero's hebben het dus druk deze tijd van het jaar. :rofl:
Wat een heerlijk relativerende post!
Alle reacties Link kopieren
VGM1980 schreef:
05-11-2019 13:36
maar het ís toch ook een feestfolder?? december is toch de maand van de feestdagen?
Precies dus ik zie het probleem niet.
Ik had jou op negeer maar door de quotes las ik het. Op aktueel ben jij simpelweg een full blown racist. Doe niet alsof wij hier gek zijn.
Alle reacties Link kopieren
Die vega bon van de postcodeloterij inderdaad.
Als je niet vegetarisch wil eten dan koop je daar toch gewoon je groentes en aardappels van en dan betaal je nog wat bij voor je vlees.
Hoezo wordt er dan iets opgedrongen?
Alle reacties Link kopieren
AnAppleADay schreef:
05-11-2019 14:53
Die vega bon van de postcodeloterij inderdaad.
Als je niet vegetarisch wil eten dan koop je daar toch gewoon je groentes en aardappels van en dan betaal je nog wat bij voor je vlees.
Hoezo wordt er dan iets opgedrongen?
Ja of je geeft die bon weg aan iemand anders.
Ik had jou op negeer maar door de quotes las ik het. Op aktueel ben jij simpelweg een full blown racist. Doe niet alsof wij hier gek zijn.
Alle reacties Link kopieren
van de vegabon heb ik ben&jerry ijs gehaald :-P
Ik ken eigenlijk niemand met een niet-Christelijke religie die er ook maar een fractie mee zit als iemand hen prettige kerstdagen wenst, of een kerststol geeft of een kerstpakket.
Voor een aantal religies geldt dat het eten dan weer weggegeven moet worden, want zelf mogen ze er niets mee, maar iedereen heeft wel weer buren. Of een voedselbank.

Het is vervelender als je geen vrij kunt nemen (op kosten van je eigen vakantieverlof) op de feestdagen van jouw religie, omdat er iemand fanatiek anti-andere culturen is.
Alle reacties Link kopieren
Zihni Özdil:
Lidl is de aller- allerbeste supermarkt van Nederland. Het zou goed zijn als de Lidl op de lijst van ons Nationaal Erfgoed komt. De overheid moet alle andere supermarkten afschaffen en vervangen door Lidls. Zeiken op Lidl moet strafbaar worden.
https://twitter.com/ZihniOzdil

:rofl:
Het is hilarisch hoe er serieus gebeten wordt!
nounou
herfstappeltaart schreef:
05-11-2019 13:11
Tradities zijn er om aan te passen aan de huidige tijd.

In Spanje worden stierengevechten gehouden onder het mom van tradities. Weerzinwekkend in mijn ogen. Niks wat betreft tradities is heilig wat mij betreft.
Als het mensen kwetst kan het best worden aangepast. Wel rekening houdend met alle partijen. En binnen redelijkheid. Mensen moeten niet zulke lange tenen hebben.
Ik vind de vergelijking met stierengevechten, wat dierenmishandeling is, niet echt opgaan in deze discussie. Wat of wie wordt er mishandeld bij het horen of lezen van het woord kerst? Wie worden door het woord kerst gekwetst?

En dat december een feestmaand is, daar hoor je niemand over. Maar de feesten die in december worden gevierd mogen niet meer heten zoals ze heten. En waarom? Waarom mogen kinderen op school geen kerstontbijt meer hebben? Waarom moet dat anders heten? Moslimkinderen vieren ook suikerfeest (wat eigenlijk zoetstoffenfeest zou moeten zijn) en krijgen daarvoor vrij terwijl dat de niet moslimkinderen wel gewoon naar school moeten. Helemaal prima hoor, ieder z'n ding. Maar dan moet het woord kerst alsnog in de ban want kwetsend voor anders gelovigen. Nog even los van het feit dat kerst voor het gros van de mensen niet eens meer een gelovige aangelegenheid is. Ja, daar worden mensen kribbig van. Waaronder ik. Ik respecteer iedereen, elke kleur en elk geloof. Maar omgekeerd wil ik ook gerespecteerd worden. Gewoon ook mijn eigen feest kunnen vieren zonder dat iemand daar weer over gaat lopen janken.
Alle reacties Link kopieren
GinnyJones schreef:
05-11-2019 13:05
Ik vind het eigenlijk wel vervelend. Alles moet tegenwoordig anders, telkens is er wel iemand die zich onheus bejegend voelt. Eerst was het zwarte piet, nu ook kerst. Voor veel mensen voelt het alsof hun tradities worden afgenomen en veel mensen nemen dat niet. En hoe je het went, draait of keert, veel mensen zien wel degelijk een samenhang met asielzoekers, statushouders die voorrang krijgen op woningen, types als Sylvana Simons, IS strijders die teruggehaald worden..

Mensen zijn het gewoon zat en het gaat maar door. Voor veel mensen gaan dingen dan door elkaar lopen. Wij moeten tegenwoordig de feestballen in de feestboom hangen en naar het winterontbijt op school. Het woord kerst moet ineens, zonder duidelijke reden, in de ban.
Heb ik iets gemist? Bij mijn weten word ik nergens toe verplicht.
Hoe laat word ik op die school verwacht? En vooral, bij welke dien ik mij te vervoegen?
En wie zegt dat ik dat allemaal moet doen?

Grappig hoor, mensen die zich boos maken over een zelfverzonnen werkelijkheid.
Alle reacties Link kopieren
AnAppleADay schreef:
05-11-2019 14:53
Die vega bon van de postcodeloterij inderdaad.
Als je niet vegetarisch wil eten dan koop je daar toch gewoon je groentes en aardappels van en dan betaal je nog wat bij voor je vlees.
Hoezo wordt er dan iets opgedrongen?
Iemand tipte om ze dan aan de voedselbank te schenken, maar die boze mensen hadden de bon al verscheurd en weggegooid. :nope:
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
GinnyJones schreef:
05-11-2019 15:23
Ik vind de vergelijking met stierengevechten, wat dierenmishandeling is, niet echt opgaan in deze discussie. Wat of wie wordt er mishandeld bij het horen of lezen van het woord kerst? Wie worden door het woord kerst gekwetst?

En dat december een feestmaand is, daar hoor je niemand over. Maar de feesten die in december worden gevierd mogen niet meer heten zoals ze heten. En waarom? Waarom mogen kinderen op school geen kerstontbijt meer hebben? Waarom moet dat anders heten? Moslimkinderen vieren ook suikerfeest (wat eigenlijk zoetstoffenfeest zou moeten zijn) en krijgen daarvoor vrij terwijl dat de niet moslimkinderen wel gewoon naar school moeten. Helemaal prima hoor, ieder z'n ding. Maar dan moet het woord kerst alsnog in de ban want kwetsend voor anders gelovigen. Nog even los van het feit dat kerst voor het gros van de mensen niet eens meer een gelovige aangelegenheid is. Ja, daar worden mensen kribbig van. Waaronder ik. Ik respecteer iedereen, elke kleur en elk geloof. Maar omgekeerd wil ik ook gerespecteerd worden. Gewoon ook mijn eigen feest kunnen vieren zonder dat iemand daar weer over gaat lopen janken.

Het hoeft helemaal niet anders te heten. Niet van de (meeste) moslims, in elk geval.
Maar je hoeft je er ook niet druk om te maken.

Zo'n traditie is dat 'kerstdiner op school' volgens mij ook niet, want in mijn jeugd werd dat niet gedaan bij mij op (de openbare) school.
Later is nu
VGM1980 schreef:
05-11-2019 15:13
van de vegabon heb ik ben&jerry ijs gehaald :-P
Ik wist niet dat dat ook kon. Ik heb de brief ook niet goed gelezen en zag dat het over vegetarisch eten ging dus gelijk weg gegooid. Nu kom ik toch zelden bij de AH hoor.
Alle reacties Link kopieren
VGM1980 schreef:
05-11-2019 15:13
van de vegabon heb ik ben&jerry ijs gehaald :-P

Goeie!
Volgens mij kun je er ook gewoon kaas van halen enzo dan. Toch?

Och, al die arme stumpers die wel kaas eten, weinig geld hebben, en dan toch zo'n bon weggooien want "Iieuww.. ik word gedwongen vegetarisch te eten" :roll:
Later is nu
GinnyJones schreef:
05-11-2019 15:23
(…) Wat of wie wordt er mishandeld bij het horen of lezen van het woord kerst? Wie worden door het woord kerst gekwetst?

En dat december een feestmaand is, daar hoor je niemand over. Maar de feesten die in december worden gevierd mogen niet meer heten zoals ze heten. En waarom? Waarom mogen kinderen op school geen kerstontbijt meer hebben? Waarom moet dat anders heten? (…)
Volgens mij is niemand gekwetst als er gewoon een kerstontbijt is. En ook niet als er varkensvlees bij geserveerd wordt. Alleen wel als kinderen van sommige geloven vervolgens gedwongen worden om dat op te eten. Of om verplicht liedjes te zingen die door hun geloof worden gezien als afgodendienst.

De hele supermarkt ligt vol met voedsel dat voor sommige geloven niet geschikt is. Maakt het die mensen wat uit? Nee, ze kopen gewoon de dingen die ze wel kunnen gebruiken. Net zoals iedereen - ik ken niemand die het hele assortiment van een supermarkt regulier gebruiken.
Moslims mogen überhaupt geen feestdagen vieren buiten het suiker en offerfeest om, dus ook aan een neutrale feestmaand hebben ze helemaal niks. En de moslims die dat wel doen interesseert het weinig hoe het heet.

Maar ik zag dat het een heet onderwerp is op Facebook. Tokkies boycotten de Lidl massaal haha. Wat ongelooflijk triest en simpel.
Alle reacties Link kopieren
VGM1980 schreef:
05-11-2019 15:13
van de vegabon heb ik ben&jerry ijs gehaald :-P
Owww ik wist niet dat dat kon, ben niet bij de vriezers in de AH geweest. heb er 3 zakken groente, potjes groente, wereldgerecht voor gekocht, had toen nog geld over en toen nog 4 pakken spaghetti genomen. Als ik beter had opgelet had ik nu dus ook B&J gehad.... ;-)
Alle reacties Link kopieren
GinnyJones schreef:
05-11-2019 13:05
Ik vind het eigenlijk wel vervelend. Alles moet tegenwoordig anders, telkens is er wel iemand die zich onheus bejegend voelt. Eerst was het zwarte piet, nu ook kerst. Voor veel mensen voelt het alsof hun tradities worden afgenomen en veel mensen nemen dat niet. En hoe je het went, draait of keert, veel mensen zien wel degelijk een samenhang met asielzoekers, statushouders die voorrang krijgen op woningen, types als Sylvana Simons, IS strijders die teruggehaald worden..

Mensen zijn het gewoon zat en het gaat maar door. Voor veel mensen gaan dingen dan door elkaar lopen. Wij moeten tegenwoordig de feestballen in de feestboom hangen en naar het winterontbijt op school. Het woord kerst moet ineens, zonder duidelijke reden, in de ban.
Eh nee hoor. Je draait het om. Het woord Kerst hoeft helemaal niet in de ban.

Een stel gekkies doet alsof "fijne feestdagen" zeggen, of in dit geval als winkel een feestfolder maken (waar nota bene het woord Kerst meerdere malen in staat) hetzelfde is als Kerst in de ban doen.

Dat is dan ook de enige groep die zich hier 'onheus bejegend' voelt. Mierrenneukerij ten top.
Ik vind de jaarlijkse ophef wel steeds zorgelijker en typerend voor deze tijd. Ook in dit draadje lees ik dat mensen zich er toch aan ergeren omdat dat ‘zij’ onze tradities niet respecteren. Maar werkelijk niemand wil het woord kerst in de ban doen. Of kerst of de kerststol, etc. Vond ik het een paar jaar geleden nog vermakelijk om te lezen en zag ik het als een soort nationale iq-test. Vind ik het nu niet grappig meer. Want ‘zij’ worden ergens op aangekeken waar ze niet schuldig aan zijn, niks aan kunnen doen en zich niet tegen kunnen verdedigen. Erg triest.
Alle reacties Link kopieren
Of die dingen nou kerststol of feeststol heten ik vind ze in beide gevallen niet te vreten. :proud:
Ik had jou op negeer maar door de quotes las ik het. Op aktueel ben jij simpelweg een full blown racist. Doe niet alsof wij hier gek zijn.
Zazamaenade schreef:
05-11-2019 15:22
Zihni Özdil:
Lidl is de aller- allerbeste supermarkt van Nederland. Het zou goed zijn als de Lidl op de lijst van ons Nationaal Erfgoed komt. De overheid moet alle andere supermarkten afschaffen en vervangen door Lidls. Zeiken op Lidl moet strafbaar worden.
https://twitter.com/ZihniOzdil

:rofl:
Het is hilarisch hoe er serieus gebeten wordt!
Ik vind Zihni Özdil de laatste dagen behoorlijk opruiend zuigen, vervelend ventje. Van mij mag de Nrc hem wel even terug fluiten. Niet mijn soort humor.
biebje schreef:
05-11-2019 16:01
Maar werkelijk niemand wil het woord kerst in de ban doen. Of kerst of de kerststol, etc. Vond ik het een paar jaar geleden nog vermakelijk om te lezen en zag ik het als een soort nationale iq-test. Vind ik het nu niet grappig meer. Want ‘zij’ worden ergens op aangekeken waar ze niet schuldig aan zijn, niks aan kunnen doen en zich niet tegen kunnen verdedigen. Erg triest.
Blijkbaar toch wel;




Zihni Özdil

@ZihniOzdil

Het woord “kerst” past gewoon niet meer in onze multirelationele samenleving. Als we “kerst” vervangen door “feest” dan kan iedereen ervan genieten.

En dan met de feestfolder van Lidl aan de haal gaan vind ik echt onnodig provocerend en opruiend.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven