Mag ik nog wel vrouw zijn?

01-08-2021 21:49 407 berichten
Alle reacties Link kopieren
Naar aanleiding van het circulerende artikel over moedermelk/mensenmelk vroeg ik mij af of ik nog wél een vrouw mag zijn.

Mag een trotse vrouw zijn nog wel? Is het erg als ik in bepaalde situaties juist níet over 1 kam geschoren wil worden met een man juist omdat ik een vrouw ben?

Ik wil een vrouw blijven!


https://www.telegraaf.nl/vrouw/56700203 ... m-aandacht
MrsMorrison schreef:
02-08-2021 12:07
Nee eens... wetenschap is wel iets anders. En wanneer je biologische studie doet dan is een vrouw een vrouw en een man een man. En dit zou wat mij betreft ook zo moeten blijven.

Maar laten we aub de wetenschap erbuiten. Want dat is gewoon een vaststaand feit en die studies zijn gebaseerd op feiten en niet op gevoelens.
Dit klopt voor geen meter. Er zijn behoorlijk wat intersekse personen, ongeveer net zoveel als er roodharigen zijn - om je een idee te geven, om gever 1 a 2%.
Sommigen weten het zelf niet eens van zichzelf, het kan op allerlei manieren voorkomen. Man-vrouw is dus juist totaal niet binair, het is eerder een geleidelijke schaal.
En het is juist interessant voor de wetenschap om daar ook meer rekening mee te gaan houden.

En dan heb ik het nog puur over biologie hier, los van hoe iemand zich voelt.
ClumsyNinja schreef:
02-08-2021 13:13
Dit klopt voor geen meter. Er zijn behoorlijk wat intersekse personen, ongeveer net zoveel als er roodharigen zijn - om je een idee te geven, om gever 1 a 2%.
Volgens mij niet: intersekse is zo'n 0.02-0.05%, roodharig zo'n 1-2%. Het verschilt dus een factor 50 of zo.


https://historycollection.com/unexpecte ... -red-hair/

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Intersex
Alle reacties Link kopieren
Ceder schreef:
02-08-2021 13:19
Volgens mij niet: intersekse is zo'n 0.02-0.05%, roodharig zo'n 1-2%. Het verschilt dus een factor 50 of zo.
0.02% van 7.7 miljard mensen zijn er nog steeds best veel
Alle reacties Link kopieren
Ik kies altijd de dames-wc. Hoe zijn de genderneutrale, gewoon afgesloten hokjes? Ik zit er echt niet op te wachten om geconfronteerd te worden met mensen boven urinoirs.
smulrol schreef:
02-08-2021 13:29
0.02% van 7.7 miljard mensen zijn er nog steeds best veel
Zeker, het bestaan wordt ook niet ontkend hoor in de wetenschap. Maar altijd goed om het in (het juiste) perspectief te houden. Je ziet 50 roodharigen lopen eerdat je een intersekse persoon ziet. Al ben je je van die laatste wat minder bewust denk ik :-D .

Zo'n 5000 mensen in Nederland, zo'n 2 miljoen mensen wereldwijd.
Alle reacties Link kopieren
Ceder schreef:
02-08-2021 13:19
Volgens mij niet: intersekse is zo'n 0.02-0.05%, roodharig zo'n 1-2%. Het verschilt dus een factor 50 of zo.


https://historycollection.com/unexpecte ... -red-hair/

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Intersex
Het ligt een beetje aan de interpretatie van intersekse. Volgens de wikilink in jouw post is dit de definitie:

“Intersex people are individuals born with any of several sex characteristics including chromosome patterns, gonads, or genitals that, according to the Office of the United Nations High Commissioner for Human Rights, "do not fit typical binary notions of male or female bodies".

En de 0.02-0.05 slaan op een gedeelte van deze groep:

“Sex assignment at birth usually aligns with a child's anatomical sex and phenotype. The number of births with ambiguous genitals is in the range of 0.02% to 0.05%. Other conditions involve atypical chromosomes, gonads, or hormones.”



Volgens Amnesty:

Intersex is an umbrella term used to describe a wide range of natural variations that affect genitals, gonads, hormones, chromosomes or reproductive organs. Sometimes these characteristics are visible at birth, sometimes they appear at puberty, and sometimes they are not physically apparent at all.


In de wikilink (stukje verderop) en op pagina van Amnesty houdt men de brede term aan en komt men op de schatting van 1.7%
Wanna grow up to be
Be a debaser
Alle reacties Link kopieren
Goedenmiddag, Ik ben een transseksueel die 33 jaar geleden in transitie is gegaan. Ik vind persoonlijk dat het activisme en de ideologie heel veel verpest heeft. Vooral met die discussie over de tweets van J.K. Rowlings.
Ik las op twitter over de bedreigingen die ze gekregen heeft. Nou dat is niet mals.

Ikzelf ben geen vrouw maar een transvrouw. Ik heb in die dertig en nog wat jaar haast nooit iets transfobisch meegemaakt. Het enige wat ik wel ondervond was onwetenheid van een kleine groep mensen. Met een beetje wederzijds respect kom je heel ver,
Alle reacties Link kopieren
Ik krijg jeuk van de term mensenmelk. Volgens mij dekt de term "borstvoeding" de lading uitstekend. Ik heb borsten, een man heeft een borst (daar kloppen een aantal zich graag op) en mensen die zich niet als man of vrouw identificeren hebben ook een borst.

Op de vraag: Mag ik nog wel een vrouw zijn? Tja, ik vind het soms ook lastig.
Ik wil heel graag tolerant zijn op allerlei gebieden, maar ik merk wel dat me dat op sommige vlakken heel erg veel moeite kost.

Zo kan ik me écht écht écht niet voorstellen dat iemand die zich man voelt een zwangerschap en bevalling wil doorstaan. Juist omdat dit in mijn ogen juist het allervrouwelijkste is dat iemand kan meemaken. De kinderwens begrijp ik echt wel, en dat je dan kiest om bijvoorbeeld je eitjes te laten oogsten om toch een biologisch kindje te kunnen krijgen begrijp ik ook. Maar het hele proces van zwangerschap en bevalling, nee.
Ik las ergens dat iemand dat van dichtbij had meegemaakt en dat ze er respect voor had, omdat ze de worsteling zag van diegene die door de zwangerschap en bevalling ging. Ik vind dat knap.
En ik vind het heel lastig om dan ergens een jubelverhaal te lezen: De eerste man ter wereld is bevallen van ... (noem maar op). Of: De vader is bevallen van een gezonde dochter. Alles in mij roept dan: Maar dat is niet zo. Biologisch gezien kunnen alleen vrouwen bevallen en alleen mannen het sperma leveren. En that's it.
Begrijp me goed: als iemand in mijn omgeving in zo'n situatie terecht komt zal ik hem/haar/hen zo goed als ik kan steunen. Maar dat wil niet zeggen dat ik dat inwendig niet heel lastig zal vinden.

Vanuit de organisatie waar ik werk hebben we een tijd terug een cursus gehad over het aanspreken van iemand. En die vind ik ook wel lastig.
Want ja: ik snap dat je bij iemand die er niet per se mannelijk of vrouwelijk uitziet kunt vragen: "Hoe wilt u graag dat ik u aanspreek?". Maar voor mijn gevoel kan ik daar juist ook iemand enorm mee beledigen. In één van de filmpjes kwam ook een wat oudere transgendervrouw aan het woord. Ze had ontzettend veel problemen gehad in haar leven en sinds een aantal jaar (jaar of 4) was ze eindelijk gelukkig, ze kon zichzelf zijn als vrouw. Had alle operaties inmiddels gehad. Alleen, als man zijnde was het een grote, grove kerel geweest, en dat zag je nu nog terug in haar als vrouw. Als ik dan aan deze vrouw vraag: "Hoe wilt u dat ik u aanspreek?" beledig ik haar dan niet enorm?

Ik probeer mensen zoveel mogelijk in hun waarde te laten, dat wil alleen niet zeggen dat het voor mij altijd makkelijk is om out of the bekende box te denken.
Dus voor mij is het nog steeds een vrouw die menstrueert en een vrouw die bevalt van een kind. En niet dat ik ineens ga zeggen dat mensen menstrueren en mannen zwanger zijn.
Alle reacties Link kopieren
Yraatje, je hoeft het toch helemaal niet te begrijpen of te kunnen invoelen? Vind je dat een voorwaarde?

Ik begrijp niet zo goed waarom jij je afvraagt (net als TO) of je nog wel vrouw mag zijn. Waarom zou je dat niet mogen zijn? Op welke manier voel je dat je dat niet mag zijn?
Wat eten we vanavond?
Alle reacties Link kopieren
Ceder schreef:
02-08-2021 13:36
Zeker, het bestaan wordt ook niet ontkend hoor in de wetenschap. Maar altijd goed om het in (het juiste) perspectief te houden. Je ziet 50 roodharigen lopen eerdat je een intersekse persoon ziet. Al ben je je van die laatste wat minder bewust denk ik :-D .

Zo'n 5000 mensen in Nederland, zo'n 2 miljoen mensen wereldwijd.
Maar het perspectief wat jij schetst is dus maar een deel vande personen met intersekse kenmerken
Wanna grow up to be
Be a debaser
Chienandalou schreef:
02-08-2021 13:36
Het ligt een beetje aan de interpretatie van intersekse. Volgens de wikilink in jouw post is dit de definitie:

“Intersex people are individuals born with any of several sex characteristics including chromosome patterns, gonads, or genitals that, according to the Office of the United Nations High Commissioner for Human Rights, "do not fit typical binary notions of male or female bodies".

En de 0.02-0.05 slaan op een gedeelte van deze groep:

“Sex assignment at birth usually aligns with a child's anatomical sex and phenotype. The number of births with ambiguous genitals is in the range of 0.02% to 0.05%. Other conditions involve atypical chromosomes, gonads, or hormones.”



Volgens Amnesty:

Intersex is an umbrella term used to describe a wide range of natural variations that affect genitals, gonads, hormones, chromosomes or reproductive organs. Sometimes these characteristics are visible at birth, sometimes they appear at puberty, and sometimes they are not physically apparent at all.


In de wikilink (stukje verderop) en op pagina van Amnesty houdt men de brede term aan en komt men op de schatting van 1.7%
Je bent weer scherp op de inhoud: fijn, dat verbetert het gesprek.

Ik zou zelf de definitie van die 0.02% te krap vinden: dat zijn alleen genitaal onduidelijke gevallen, dus bijvoorbeeld niet de genetische gevallen die zich niet uiten in de primaire geslachtsorganen (xyxx bijvoorbeeld).

Die van Amnesty vind ik te breed: daarbij zou Dafne Schippers wellicht ook intersekse zijn vanwege haar hoge testosteron-niveau.
Alle reacties Link kopieren
Pékinoise schreef:
02-08-2021 13:38
Goedenmiddag, Ik ben een transseksueel die 33 jaar geleden in transitie is gegaan. Ik vind persoonlijk dat het activisme en de ideologie heel veel verpest heeft. Vooral met die discussie over de tweets van J.K. Rowlings.
Ik las op twitter over de bedreigingen die ze gekregen heeft. Nou dat is niet mals.

Ikzelf ben geen vrouw maar een transvrouw. Ik heb in die dertig en nog wat jaar haast nooit iets transfobisch meegemaakt. Het enige wat ik wel ondervond was onwetenheid van een kleine groep mensen. Met een beetje wederzijds respect kom je heel ver,


Ik kan me voorstellen dat je vind dat het activisme en de ideologie veel verpest hebben, ik vrees dat dat alleen maar erger wordt op deze manier.

Mijn respect heb je in ieder geval , al krijg ik hier van verschillende mensen de hele tijd te horen dat ik me niet genoeg inleef, omdat ik niet overal in mee kan gaan,heb ik het gevoel dat jij en ik prima met elkaar door een deur zouden kunnen.
Ik ga ook discussie niet meer aan hier, vind het geen prettig gesprek, maar ik wil je wel zeggen dat ik het dapper vind dat je je nuchtere mening hier neerzet. Ik heb het gevoel dat dat best spannend kan zijn in deze tijd, waarin sommige mensen het nog beter menen te weten dan de mensen die zelf met de ervaring leven.
Alle reacties Link kopieren
Ceder schreef:
02-08-2021 13:48
Je bent weer scherp op de inhoud: fijn, dat verbetert het gesprek.

Ik zou zelf de definitie van die 0.02% te krap vinden: dat zijn alleen genitaal onduidelijke gevallen, dus bijvoorbeeld niet de genetische gevallen die zich niet uiten in de primaire geslachtsorganen (xyxx bijvoorbeeld).

Die van Amnesty vind ik te breed: daarbij zou Dafne Schippers wellicht ook intersekse zijn vanwege haar hoge testosteron-niveau.
De bredere uiteenzetting in wiki is hetzelfde als in de Amnesrmty link.

Om alles nog even extra ingewikkeld te maken mbt sport:

Hyperandrogenisme is een hormonale afwijking bij vrouwen die tot een verhoogde testosteronspiegel leidt. Dat beïnvloedt diverse fysiologische kenmerken, waardoor deze vrouwen een meer mannelijk uiterlijk hebben3. We spreken dan over androgene vrouwen.


Per 1 november 2018 worden androgene vrouwen met een natuurlijk testosteronniveau van 5 nanomol per liter bloed (nm/l) of hoger uitgesloten voor atletiekwedstrijden over 400, 800 en 1.500 meter. Deze vrouwen hebben aldus het IAAF een oneerlijk sportief voordeel dat strijdig is met de spirit of sport. Het World Anti-Doping Agency (WADA) en het International Olympic Committee (IOC) steunen deze visie. Willen deze vrouwen toch wedstrijden lopen, dan moeten ze om een gelijk speelveld te creëren een hormonale behandeling ondergaan die hun testosteronspiegel onder de kritische 5 nm/l grens brengt. Of ze moeten – volstrekt kansloos – bij de mannen meedoen.

https://www.sportknowhowxl.nl/nieuws-en ... afgrond-in
Wanna grow up to be
Be a debaser
Alle reacties Link kopieren
Ceder schreef:
02-08-2021 13:36
Zeker, het bestaan wordt ook niet ontkend hoor in de wetenschap. Maar altijd goed om het in (het juiste) perspectief te houden. Je ziet 50 roodharigen lopen eerdat je een intersekse persoon ziet. Al ben je je van die laatste wat minder bewust denk ik :-D .

Zo'n 5000 mensen in Nederland, zo'n 2 miljoen mensen wereldwijd.
Mierenneuken is ook een hobby.
Alle reacties Link kopieren
Yraatje schreef:
02-08-2021 13:40
Ik krijg jeuk van de term mensenmelk. Volgens mij dekt de term "borstvoeding" de lading uitstekend.
Who cares. In het engels gebruiken ze geen 'chest milk'
Alle reacties Link kopieren
moonpoppy schreef:
02-08-2021 13:55
Ik kan me voorstellen dat je vind dat het activisme en de ideologie veel verpest hebben, ik vrees dat dat alleen maar erger wordt op deze manier.
Nou het doet me best verdriet dat het zoveel goodwill heeft verpest voor mensen die een transitie hebben ondergaan, en gewoon een normaal leven willen leiden.

Mijn respect heb je in ieder geval , al krijg ik hier van verschillende mensen de hele tijd te horen dat ik me niet genoeg inleef, omdat ik niet overal in mee kan gaan,heb ik het gevoel dat jij en ik prima met elkaar door een deur zouden kunnen.

I

Ik ga ook discussie niet meer aan hier, vind het geen prettig gesprek, maar ik wil je wel zeggen dat ik het dapper vind dat je je nuchtere mening hier neerzet. Ik heb het gevoel dat dat best spannend kan zijn in deze tijd, waarin sommige mensen het nog beter menen te weten dan de mensen die zelf met de ervaring leven.



Bedankt voor je reactie.

:daisy:
pékinoise wijzigde dit bericht op 02-08-2021 14:15
2.68% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
moonpoppy schreef:
02-08-2021 13:55
Ik ga ook discussie niet meer aan hier, vind het geen prettig gesprek
Nog even van mij naar jou; ik ging er gisteren stevig in. Steviger dan normaal. Ik begrijp nu beter waarom jij denkt zoals je denkt en waarom je sommige ideeen moeilijk verdraagt. Dus dat begrip is er bij mij in ieder geval gekomen. Hoop dat je het rottige gevoel los kunt laten. Mijn woorden waren niet zo persoonlijk bedoelt als ze misschien overkwamen.
Everything is fluid
Ja, vrouwen hebben maandstonden, vrouwen worden zwanger, vrouwen bevallen en vrouwen geven moedermelk.
Ja, dat zijn simpele biologische/wetenschappelijke feiten en ja dat zijn de enigen die er toe doen.
Neen, wat iemand zelf gekozen gender is, is daarin niet relevant. Neen, dat die biologische feiten niet ok zijn voor de gevoelens van wie dan ook die voor een andere gender kiest, is niet belangrijk.

Easy as that.
Alle reacties Link kopieren
smulrol schreef:
02-08-2021 14:03
Who cares. In het engels gebruiken ze geen 'chest milk'
Nee, daar noemen ze het breast milk.
Alle reacties Link kopieren
smulrol schreef:
02-08-2021 14:03
Who cares. In het engels gebruiken ze geen 'chest milk'
We moeten ons niet teveel door het Engels en de rariteiten van de Anglo-Amerikanen laten leiden. Wij spreken Nederlands.
„Ik ben goddank helemaal niets” (Japi)
Alle reacties Link kopieren
Pékinoise schreef:
02-08-2021 14:04


Dat begrijp ik, voor sommige mensen is het nooit genoeg, en dan duwen ze zo hard door dat het juist intolerantie opwekt, dat is heel jammer.

Het blijkt ook uit polls dat er onder jongeren vaak minder tolerantie is dan vroeger, en dat is niet de bedoeling juist.

Het is inderdaad een kwestie van wederzijds respect, maar teveel activisme bereikt dat andere mensen het gevoel krijgen dat ze iets opgedrongen word, en dan duwt men terug.
moonpoppy wijzigde dit bericht op 02-08-2021 14:15
0.10% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ging iets mis met de quote. Ik had het tegen Pekinoise.
Alle reacties Link kopieren
Cauvechront schreef:
02-08-2021 14:06
Nog even van mij naar jou; ik ging er gisteren stevig in. Steviger dan normaal. Ik begrijp nu beter waarom jij denkt zoals je denkt en waarom je sommige ideeen moeilijk verdraagt. Dus dat begrip is er bij mij in ieder geval gekomen. Hoop dat je het rottige gevoel los kunt laten. Mijn woorden waren niet zo persoonlijk bedoelt als ze misschien overkwamen.

Dank je, dit ontroert mij, echt heel fijn!
Alle reacties Link kopieren
oudebaas schreef:
02-08-2021 14:12
We moeten ons niet teveel door het Engels en de rariteiten van de Anglo-Amerikanen laten leiden. Wij spreken Nederlands.
Borstvoeding. Prima toch?
Wanna grow up to be
Be a debaser
Alle reacties Link kopieren
moonpoppy schreef:
02-08-2021 14:12
Dat begrijp ik, voor sommige mensen is het nooit genoeg, en dan duwen ze zo hard door dat het juist intolerantie opwekt, dat is heel jammer.

Ik ben geen activist. Wat mij opvalt is dat de meeste activisten niet echt een transitie ondergaan. Volgens sommige is een behandeling niet nodig om trans te zijn. Het lijkt meer op een mode verschijnsel. Volgens hun bestaan er iets van honderd genders ofzo. [/b][/b][/b][/b]

Het blijkt ook uit polls dat er onder jongeren vaak minder tolerantie is dan vroeger, en dat is niet de bedoeling juist.

Dat heb ik nooit onder jongeren ondervonden.

Het is inderdaad een kwestie van wederzijds respect, maar teveel activisme bereikt dat andere mensen het gevoel krijgen dat ze iets opgedrongen word, en dan duwt men terug.

Daar wil ik ook niet mee geassocieerd worden.
pékinoise wijzigde dit bericht op 02-08-2021 14:25
Reden: het zitten klooien
0.16% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven