Marc de Hond: tot de dood ons scheidt

19-06-2020 21:39 34 berichten
Alle reacties Link kopieren
Portet Marc de Hond over laatste levensfase
Van Nie ging met De Hond mee tijdens ziekenhuisbezoeken, maar filmde ook persoonlijke momenten van hem en zijn gezin. Marc wist al enige tijd dat hij niet meer beter zou worden en wilde graag een document achterlaten voor zijn kinderen. Hij overleed 3 juni op 42-jarige leeftijd, en laat zijn vrouw Remona Fransen en twee jonge kinderen achter.

Bekijk hieronder de video met de aankondiging van Tot De Dood Ons Scheidt.

De documentaire Tot De Dood Ons Scheidt is donderdag 18 juni om 20.30 uur te zien bij Net5. Daarna kun je deze docu over Marc de Hond terugkijken bij Gids.tv.

Gisteravond opgenomen, omdat ik hem niet kon kijken. Nu net terug gekeken. Tranen met tuiten. Wat een topper, die Marc, z’n vrouw, z’n kinderen, Nada etc. Hoe bijzonder sterk stond hij in zijn gezondheid, ondanks alle tegenslagen. Op een gegeven moment zei hij: “ik had ook dood kunnen zijn, maar ik kreeg maar een dwarslaesie”. Dan ben je toch echt een optimist. Heel bijzonder. Deze docu heeft me echt aan het denken gezet en dat vind ik heel bijzonder.

Hebben jullie gekeken? En wat vonden jullie ervan?
Ja ik heb het gekeken en enorm indrukwekkend.
Ik zeg maar zo, ik zeg maar..
Ik lees mee, heb hem vanmorgen gezien. Heftig :cry:
Ik durf niet, dus lees mee
Het was een prachtige oprechte docu van een heel bijzondere man. Hier ook tranen...
Op een gegeven moment zei hij: “ik had ook dood kunnen zijn, maar ik kreeg maar een dwarslaesie”. Dan ben je toch echt een optimist.
Ik vatte die specifieke opmerking eerder als zijn vorm van sarcastische humor op. Hij kwam op mij eerder als realistisch dan optimistisch over. Maar goed, dat doet er verder niet toe natuurlijk. Mooi om hem te volgen inderdaad.

Ik moest ook denken aan wat zijn vader Maurice allemaal voor zijn kiezen heeft gekregen. Vrouw jong overleden en nu ook al 2 overleden kinderen. Je kunt van die man vinden wat je vindt, maar dat is toch wel een hoop om mee te maken.
Niet gezien, wel afgelopen zaterdag in het Volkskrant magazine het (laatste?) interview met hem gelezen, dat was 2 weken voor zijn dood. Bijzondere man (en zijn gezin ook). Ook zeker de moeite waard om terug te lezen!
liever een leuke hond in een restaurant dan zeurende kinderen
Ik ga dit niet kijken, ondanks dat ik veel bewondering heb voor de man. Te rauw en emotioneel denk ik, kan ik niet zo goed tegen.

Het voelt ook als gluren vind ik. Ook al is dat niet zo.
schorpioentje28 schreef:
19-06-2020 22:13
Niet gezien, wel afgelopen zaterdag in het Volkskrant magazine het (laatste?) interview met hem gelezen, dat was 2 weken voor zijn dood. Bijzondere man (en zijn gezin ook). Ook zeker de moeite waard om terug te lezen!
Ja, het interview heb ik ook gelezen inderdaad. Het was inderdaad zijn laatste interview, hij had de interviewer er speciaal voor benaderd en gevraagd of het onder embargo kon.
Ik heb ook gekeken. Ik vond het eerlijk gezegd niet zo'n beste docu, ook al was ik enorm geraakt door Marc. Maar dat lag niet aan de documentaire, maar gewoon aan het feit dat hij al overleden is en een goed verteller is. Maar de docu vond ik echt niet best.

Een eerdere docu van Nada van Nie over Glennis Grace vond ik ook al niet best, dus ik denk dat ze gewoon niet zo'n goede documentairemaakster is.
Am Yisrael Chai!
schorpioentje28 schreef:
Zal hem eens opzoeken.
Ben ook benieuwd naar zijn boek ‘licht in de tunnel’.
Tiana_76 schreef:
Ik ga dit niet kijken, ondanks dat ik veel bewondering heb voor de man. Te rauw en emotioneel denk ik, kan ik niet zo goed tegen.

Dit idd. Ik dus ook niet.
De docu kwam bij me binnen omdat ik hem een bijzondere, inspirerende man vond. Ik heb hem twee jaar geleden ontmoet en gesproken, net toen ik zelf in mijn acceptatieproces zat van mijn rolstoel. Heb veel aan zijn visie gehad. Toen en nu nog.
Ik vond de documentaire mooi gemaakt.complimenten ook voor Nada van Nie.
Dit kon ik ook niet met droge ogen kijken.
Kwam heftig binnen .ook vind ik het n mooi gezin ..Het enige wat ik steeds dacht .het komt wel goed straks .wat natuurlijk niet kon.omdat Marc de Hond al overleden was.
En dan zijn vader die dit allemaal mee moet maken. 😢
Am ende wird alles gut.und wen es nicht gut ist .ist es nicht das ende .
fashionvictim schreef:
19-06-2020 22:19
Ik heb ook gekeken. Ik vond het eerlijk gezegd niet zo'n beste docu, ook al was ik enorm geraakt door Marc. Maar dat lag niet aan de documentaire, maar gewoon aan het feit dat hij al overleden is en een goed verteller is. Maar de docu vond ik echt niet best.

Een eerdere docu van Nada van Nie over Glennis Grace vond ik ook al niet best, dus ik denk dat ze gewoon niet zo'n goede documentairemaakster is.
Wat vond je er precies niet goed aan?

Ik vond het een mooie realistische docu. Mooie mensen, sterke vrouw naast hem! En ik had alleen even tranen op het laatst omdat het mij deed herinneren aan een privé situatie.

Dus voor degene die het te eng of wat dan ook vinden, dat vond ik het zeker niet. Eerder leerzaam hoe je ook in zo'n situatie kan reageren: het beste ervan maken.
Tiana_76 schreef:

Het was niet rauw of teveel emotie, vond ik.
Het was in mijn ogen vooral een mooi document voor de familieleden die dichtbij hem zijn geweest en met hem leefden en hem van nabij kenden.

Een documentaire, waarbij het onderwerp in een groter geheel wordt geplaatst, was het naar mijn idee niet. Het was een registratie.
Ik vind het voor mezelf te.
Er is nu ook zo'n foto veel in de media waarbij je het rauwe verdriet van deze mensen ziet en ik voel me inderdaad al een beetje smerig als ik die foto te lang bekijk.
Het is te persoonlijk, alsof je gluurt.
Het-groepje schreef:
20-06-2020 11:51
Ik vind het voor mezelf te.
Er is nu ook zo'n foto veel in de media waarbij je het rauwe verdriet van deze mensen ziet en ik voel me inderdaad al een beetje smerig als ik die foto te lang bekijk.
Het is te persoonlijk, alsof je gluurt.

Dat vond ik al met dat Volkskrantinterview. Verschillende momenten dat ik dacht: TMI.
Poppy_del_Rio schreef:
20-06-2020 11:53
Dat vond ik al met dat Volkskrantinterview. Verschillende momenten dat ik dacht: TMI.
Vond dat altijd van Marc en voor mij was dat juist zijn kracht, de persoonlijke situatie waarover hij zo open was. Maar begrijp dat t voor anderen misschien wat ongemakkelijk kan voelen.
apiejapie schreef:
20-06-2020 12:17
Vond dat altijd van Marc en voor mij was dat juist zijn kracht, de persoonlijke situatie waarover hij zo open was. Maar begrijp dat t voor anderen misschien wat ongemakkelijk kan voelen.

Kort geleden had de Volkskrant een interview met Bibian Mentel. Ook dat was openhartig maar daarbij had ik dat ongemakkelijke gevoel niet. Ik vraag me af waarom.

Maar alle lof voor Marc de Hond voor het regisseren van zijn levenseinde op zijn manier. Dat ik het TMI vind is natuurlijk mijn “probleem”.
Ik vond het helemaal niet rauw. Ik vond juist dat alle emoties genegeerd werden en met een grap naar de achtergrond werden geschoven. Het gaf daarmee helemaal geen persoonlijke inkijk. Meer een boodschap van hoe sterk je maar niet moet zijn. Ik had zelfs een beetje medelijden met zijn vrouw die maar in zijn schaduw moest blijven. Maar zij was pas echt de sterke en ik weet zeker dat zij de kinderen een solide basis gaat geven.
Ik vond het, als publiek, niet mooi of indringend. Ik vond het te opdringerig allemaal. Het is een persoonlijk verhaal, maar dat maakt het niet automatisch boeiend of relevant voor het grote publiek.
Case-je schreef:
20-06-2020 13:11
Ik vond het, als publiek, niet mooi of indringend. Ik vond het te opdringerig allemaal. Het is een persoonlijk verhaal, maar dat maakt het niet automatisch boeiend of relevant voor het grote publiek.
Dit inderdaad. Wat iemand hier al eerder opmerkte, het was meer een platte registratie dan een docu. Niet bijzonder mooi gefilmd of gemonteerd bijvoorbeeld. Een goeie docu voegt wat mij betreft iets toe aan het verhaal.
En persoonlijk had ik af en toe wat moeite met die voortdurende lach-of-ik-schiet grappen tegen de klippen op.
Nothing happens for a reason
Dat was niet wat ik er uit haalde, dat je maar sterk en stoer moet zijn.
Maar dat de hele dag janken en jezelf zielig vinden zonde van de tijd is die je nog hebt en je juist alles er uit moet halen wat er in ziet en geniet van alles wat nog wél kan en wat je nog hebt.
Ik zeg maar zo, ik zeg maar..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven