Actueel
alle pijlers
Meldpunt voor rookoverlast op terras
dinsdag 29 juli 2008 om 15:13
Bron: Trouw; novum
Terrasbezoekers die zich ergeren aan rokers die het terras in rook hullen, kunnen vanaf dinsdag klagen bij een speciaal meldpunt op internet. Het gaat om een initiatief van Clean Air Nederland. Daar zijn sinds het rookverbod in de horeca begin deze maand van kracht werd veel klachten binnengekomen over rokers die hun toevlucht zoeken tot het terras, stelt de antirookorganisatie.
Volgens Clean Air Nederland zorgen de uit de kroeg verjaagde rokers voor veel extra overlast voor niet-rokers op terrassen. De tientallen klachten die al zijn binnengekomen voor de opening van het internetmeldpunt, zijn volgens de organisatie slechts het topje van de ijsberg.
Met het meldpunt wil Clean Air Nederland de mate van overlast in kaart brengen. De cijfers moeten horecaondernemers overtuigen van de noodzaak van een oplossing. Volgens voorzitter Willem van den Oetelaar hebben ondernemers de verantwoordelijkheid om het terras voor zowel rokers als niet-rokers toegankelijk te maken. "Men kan zich niet verschuilen achter regelgeving", verwijst hij naar het feit dat roken op het terras onder voorwaarden wel is toegestaan.
Nah jaaaah.....!
Terrasbezoekers die zich ergeren aan rokers die het terras in rook hullen, kunnen vanaf dinsdag klagen bij een speciaal meldpunt op internet. Het gaat om een initiatief van Clean Air Nederland. Daar zijn sinds het rookverbod in de horeca begin deze maand van kracht werd veel klachten binnengekomen over rokers die hun toevlucht zoeken tot het terras, stelt de antirookorganisatie.
Volgens Clean Air Nederland zorgen de uit de kroeg verjaagde rokers voor veel extra overlast voor niet-rokers op terrassen. De tientallen klachten die al zijn binnengekomen voor de opening van het internetmeldpunt, zijn volgens de organisatie slechts het topje van de ijsberg.
Met het meldpunt wil Clean Air Nederland de mate van overlast in kaart brengen. De cijfers moeten horecaondernemers overtuigen van de noodzaak van een oplossing. Volgens voorzitter Willem van den Oetelaar hebben ondernemers de verantwoordelijkheid om het terras voor zowel rokers als niet-rokers toegankelijk te maken. "Men kan zich niet verschuilen achter regelgeving", verwijst hij naar het feit dat roken op het terras onder voorwaarden wel is toegestaan.
Nah jaaaah.....!
woensdag 30 juli 2008 om 10:51
En als ieder mens nou eens rekening houdt met het feit dat er altijd wel een ander is die zich aan jou stoort en omgekeerd, en je dat gewoon accepteert, krijgen we misschien, heel misschien, eens een wat aangenamere, verdraagzamere wereld. Maar met types als jij zal dat nog heel lastig worden. Leven en laten leven is heel moeilijk voor sommigen blijkt wel weer.
woensdag 30 juli 2008 om 10:52
Dat is exact wat de rokers jarenlang zeiden tegen de niet-rokers in de horeca als die iets durfden zeggen over de overlast.
En nu is het andersom: wie het niet kan opbrengen om niet te roken of buiten te roken mag gewoon zelf thuisblijven.
En die honderdduizenden die thuis bleven omdat ze letterlijk ziek werden van de rook kunnen nu ook naar de horeca.
Ik noem dat vooruitgang.
En nogmaals: ik heb nog niet zo heel lang geleden hard moeten knokken om voor elkaar te krijgen dat het clubhuis van de voetballertjes die ik coachte tenminste op zaterdagmorgen niet blauw werd gezet door rokende volwassenen. Het feit dat het clubhuis (of juist) ook voor die jochies was en dat er een aantal letterlijk buiten in de kou en de regen moesten blijven staan was voor een aantal rokende medemensen blijkbaar geen argument.
Gelukkig heeft uiteindelijk het bestuur gekozen voor die jongens maar tjonge, wat een misplaatste verontwaardiging van een aantal rokers leverde dat op. Ik ben er nog steeds verbaasd over dat men de redelijkheid van die maatregel niet wenste in te zien.
Polygamie = intensieve vrouwhouderij
woensdag 30 juli 2008 om 10:53
woensdag 30 juli 2008 om 11:02
woensdag 30 juli 2008 om 11:31
Waar zijn die honderdduizenden die allemaal massaal naar de kroeg zouden gaan sinds 1 juli dan?
Niet in de kroeg iig want daar zie ik toch echt een stuk minder mensen dan voorheen..
Dus hoezo vooruitgang?
Die geldt niet voor de kleine horecaondernemer.
Ook in het buitenland is er eerder omzetdaling dan verhoging google maar eens op het Engelse rookverbod daar moeten iedere dag mede door het rookverbod pubs hun dueren sluitenen en er zijn zelfs al Duitse deelstaten die het rookverbod teruggedraaid hebben en dat is vast niet omdat al die niet-rokers daar nu massaal in de kroegen zitten
woensdag 30 juli 2008 om 11:34
woensdag 30 juli 2008 om 11:38
Ik ben zelf een nietroker, nooit gedaan maar ik heb er ook nooit last van als er wel wordt gerookt. Ik vind het wel fijn dat er in een restaurant niet meer gerookt mag worden maar verder vind ik het echt grote onzin dat er op terassen of in kroegen niet meer gerookt zou mogen worden of mag worden. Om heel eerlijk te zijn vind ik rokers vaak zo veel gezelligere mensen dan nietrokers. Ik hou wel van levensgenieters, bourgondische mensen die niet altijd maar denken dat alles maar ongezond of slecht voor een mens is maar gewoon genieten van het leven en soms ook ongezonde dingen doen of van dingen houden die misschien niet altijd gezond zijn. Gewoon omdat ze het lekker vinden of omdat het gezellig is. Nietrokers die ik in mijn omgeving zie zijn toch heel vaak wat zuurdere mensen, zeurpieten die zich inderdaad aan van alles en nog wat ergeren. Nu ik zelf zwanger ben zit ik natuurlijk liever in ruimtes waar niet gerookt mag worden, maar dat is binnen overal al zo, geen probleem dus en op een terras waait de rook toch wel weg. En ook ik werd misselijk van rook in de eerste maanden maar daar hoeft een ander wat mij betreft ook geen rekening mee te houden.
Ik vind zo langzamerhand de betutteling van de regering en maatschappij echt te ver gaan, vond het stukken gezelliger toen dat nog niet zo was.
Ik vind zo langzamerhand de betutteling van de regering en maatschappij echt te ver gaan, vond het stukken gezelliger toen dat nog niet zo was.
woensdag 30 juli 2008 om 11:39
Dat zal ik je uitleggen.
Die niet-rokers kunnen opeens ook niet meer tegen parfumlucht, frituurlucht, sate-lucht, jengelende kinderen, zweetlucht, deuren die tegen elkaar openstaan, wc-lucht, pinda-bakjes op de bar-lucht, knoflookadem, natte hondenlucht, harde stemmen, alcohollucht, adem van de barman, natte bierviltjes en zand op de vloer.
Ben ik nog iets vergeten?
woensdag 30 juli 2008 om 11:48
De kroegen waar ik kom zitten goed vol en die uitbaters klagen beslist niet; integendeel ! Die draaien als een tierelier. Maar die hebben ook tijdig onderkend dat er iets ging veranderen.
Maar er zjin ook veel slechte ondernemers in horeca-land, veel kroegen zijn zich blijven richten op de rokers in plaats van de loper eens uit te leggen voor de nieuwe doelgroep van niet-rokers die tot nu toe veelal thuis bleven. Had die maar wat meer het gevoel gegeven dat ze welkom waren in je kroeg, en dat ze niet scheef worden aangekeken omdat ze het rookfeestje hebben verstoord met hun gezeur.
Een kroegbaas die niet vooruit kan kijken moet ook niet klagen als hij in de problemen komt. Een bedrijf leiden is vooral vooruitzien en niet te veel achterom kijken. Je kan ook geen auto besturen als je alleen maar in je spiegeltje kijkt.
Maar er zjin ook veel slechte ondernemers in horeca-land, veel kroegen zijn zich blijven richten op de rokers in plaats van de loper eens uit te leggen voor de nieuwe doelgroep van niet-rokers die tot nu toe veelal thuis bleven. Had die maar wat meer het gevoel gegeven dat ze welkom waren in je kroeg, en dat ze niet scheef worden aangekeken omdat ze het rookfeestje hebben verstoord met hun gezeur.
Een kroegbaas die niet vooruit kan kijken moet ook niet klagen als hij in de problemen komt. Een bedrijf leiden is vooral vooruitzien en niet te veel achterom kijken. Je kan ook geen auto besturen als je alleen maar in je spiegeltje kijkt.
Polygamie = intensieve vrouwhouderij
woensdag 30 juli 2008 om 11:49
M.i. mis je the point volledig. Tuurlijk is roken en meeroken slecht. Is het niet fijn om astma te hebben etc.etc. Die discussie zul je altijd winnen. Daar gaat het ook helemaal niet om in dit topic.
Het gaat om die eeuwige bemoeienis en betutteling van niet alleen de overheid, maar ook de 'burgers'. Altijd maar die grote neus in andermans zaken steken, je overal tegenaan bemoeien, overal een uitgesproken mening over hebben, altijd iets te zeiken en te klagen hebben. Met als klap op de vuurpijl overal maar meldpunten om al die ergernissen over de medemens lekker kwijt te kunnen. Ik vind dat kinderachtig en ouwewijverig tegelijk. En daar word ik in ieder geval schijtziek van.