Actueel
alle pijlers
Meldpunt voor rookoverlast op terras
dinsdag 29 juli 2008 om 15:13
Bron: Trouw; novum
Terrasbezoekers die zich ergeren aan rokers die het terras in rook hullen, kunnen vanaf dinsdag klagen bij een speciaal meldpunt op internet. Het gaat om een initiatief van Clean Air Nederland. Daar zijn sinds het rookverbod in de horeca begin deze maand van kracht werd veel klachten binnengekomen over rokers die hun toevlucht zoeken tot het terras, stelt de antirookorganisatie.
Volgens Clean Air Nederland zorgen de uit de kroeg verjaagde rokers voor veel extra overlast voor niet-rokers op terrassen. De tientallen klachten die al zijn binnengekomen voor de opening van het internetmeldpunt, zijn volgens de organisatie slechts het topje van de ijsberg.
Met het meldpunt wil Clean Air Nederland de mate van overlast in kaart brengen. De cijfers moeten horecaondernemers overtuigen van de noodzaak van een oplossing. Volgens voorzitter Willem van den Oetelaar hebben ondernemers de verantwoordelijkheid om het terras voor zowel rokers als niet-rokers toegankelijk te maken. "Men kan zich niet verschuilen achter regelgeving", verwijst hij naar het feit dat roken op het terras onder voorwaarden wel is toegestaan.
Nah jaaaah.....!
Terrasbezoekers die zich ergeren aan rokers die het terras in rook hullen, kunnen vanaf dinsdag klagen bij een speciaal meldpunt op internet. Het gaat om een initiatief van Clean Air Nederland. Daar zijn sinds het rookverbod in de horeca begin deze maand van kracht werd veel klachten binnengekomen over rokers die hun toevlucht zoeken tot het terras, stelt de antirookorganisatie.
Volgens Clean Air Nederland zorgen de uit de kroeg verjaagde rokers voor veel extra overlast voor niet-rokers op terrassen. De tientallen klachten die al zijn binnengekomen voor de opening van het internetmeldpunt, zijn volgens de organisatie slechts het topje van de ijsberg.
Met het meldpunt wil Clean Air Nederland de mate van overlast in kaart brengen. De cijfers moeten horecaondernemers overtuigen van de noodzaak van een oplossing. Volgens voorzitter Willem van den Oetelaar hebben ondernemers de verantwoordelijkheid om het terras voor zowel rokers als niet-rokers toegankelijk te maken. "Men kan zich niet verschuilen achter regelgeving", verwijst hij naar het feit dat roken op het terras onder voorwaarden wel is toegestaan.
Nah jaaaah.....!
woensdag 30 juli 2008 om 12:38
Mijn vriendenkring bestaat gelukkig grotendeels uit niet-rokers. We zijn allemaal harstikke bourgondisch, we houden van lekker uitgebreid uit eten met 'n wijntje en biertje erbij. We reizen de hele wereld over en genieten tussendoor van weekendjes weg en andere uitstapjes.
Ik vind vaak rokers juist zo zeiken. Ze kunnen niet eens een paar uur rookvrij zijn opbrengen (behalve in 'n vliegtuig, dan moeten ze wel) en lopen ofwel te zenuwen wanneer ze weer mogen of lopen de hele tijd weg voor hun peuk alsof ze aan de schijt zijn.
Ik was onlangs in Jordanie op vakantie. Hoewel ik erg van 'n wijntje e.d. kan genieten was in veel restaurants geen alcohol te krijgen. Ik heb er niemand van mijn vrienden ook maar 1 keer over horen klagen, wij kunnen ook gewoon genieten zonder daar persé constant een genotsmiddel bij te moeten gebruiken.
woensdag 30 juli 2008 om 12:45
Zo is het bij ons ook. Maar ik denk dus echt dat een bourgondische inslag in je karakter zit, niet in het feit of je al dan niet rookt. En iemand die zich altijd te kort gedaan voelt en zich overal aan ergert, staat qua beleving mijlenver weg bij een bourgondiër. Gewoon een kwestie van een tegengesteld karakter dus.
woensdag 30 juli 2008 om 12:47
Psies. Ik drink graag een goed glas. Chocola vind ik heerlijk.
Vlees eet ik graag. Etc. etc.
Maar als de dokter tegen me zegt: vanaf vandaag mag je geen vlees/chocola/alcohol/whatever meer: boeie !!
Dan stop ik er gewoon direkt mee want ik kan er prima van buiten.
En dat is het hele verschil met roken: dat is echt verslavend.
Ik heb ook helemaal geen hekel aan rokers; ik ben tegen hun rookgewoonte. Ik heb al te vaak en van te dichtbij gezien welke ellende roken (en meeroken ! ) kan aanrichten. En iedereen die zo wijs en zo dapper is om er mee te stoppen feliciteer ik van harte.
En wie door wil roken: ga vooral je gang. Je zal mij niet naar een meldpunt zien gaan; dat vind ik inderdaad onzin. De huidige wet biedt voldoende bescherming aan niet-rokers.
Polygamie = intensieve vrouwhouderij
woensdag 30 juli 2008 om 13:04
Zeg stelletje rokers: jullie zeiken toch ook? Als jullie niet zouden zeiken zou dit topic alleen gevuld zijn met reacties van niet-rokers.
Verder wil ik mijn eerdere stelling (nu nog een algeheel rookverbod) nuanceren: paf lekker in je eigen huis maar val mij er niet mee lastig op straat, terras, bushok etc etc.
Verder wil ik mijn eerdere stelling (nu nog een algeheel rookverbod) nuanceren: paf lekker in je eigen huis maar val mij er niet mee lastig op straat, terras, bushok etc etc.
Poep, wie heeft jou gescheten?
woensdag 30 juli 2008 om 13:24
Oh en dan nog wat: Ik zal dit jullie niet opdringen hoor. Ik zal geen contact opnemen met dit meldpunt, heb ook nog nooit aan een roker gevraagd zijn/haar sigaretje uit te maken voor mijn eigen leefplezier (bang om voor zeiksnor uitgemaakt te worden) maar als ik het voor het zeggen had zou liever niet zo'n gore pluim rook hoeven in te ademen.
woensdag 30 juli 2008 om 13:26
woensdag 30 juli 2008 om 13:28
Las in een ander Roken topic een opmerking, weet niet meer van wie, over hoe men het zou vinden als mijn genotsmiddel nou toevalling asbestdeeltjes snuiven is. Wat als ik nou lekker op een terrasje met een volle schaal asbestdeeltjes zit en naast mij zit een vrolijke bourgondische roker. Ik wil net een lekker snuif nemen en de wind blaast een flinke wolk asbest in de richting van de vrolijke roker. Stel jij bent die vrolijke roker en je weet dat het asbest is. Wat zeg jij dan? Ach meid, snuif jij maar lekker door, ik rook en dat is ook niet zo gezond.
woensdag 30 juli 2008 om 13:32
Het is al behoorlijk ingedampt waar je mag roken en om nu ook al de terrassen af te schaffen waar je mag roken, vind ik echt niet normaal.
Dan zet ik mijn stoel wel net buiten het terras, kan ik daar wel lekker paffen. Slaat toch nergens op.
Ik ben een straffe roker, maar kan het dagen laten als het moet. En doe dat zonder klagen.
Trouwens, de meeste klagers en zeurzwammen komen van de gestopte rokers.
Mijn moeder is ook zo'n gestopte draak!
Dan zet ik mijn stoel wel net buiten het terras, kan ik daar wel lekker paffen. Slaat toch nergens op.
Ik ben een straffe roker, maar kan het dagen laten als het moet. En doe dat zonder klagen.
Trouwens, de meeste klagers en zeurzwammen komen van de gestopte rokers.
Mijn moeder is ook zo'n gestopte draak!
"ik ben het, Barbabelladingdong"
woensdag 30 juli 2008 om 13:34
KARLSRUHE - Duitse horecaondernemers hebben van de hoogste rechters gelijk gekregen in een rechtszaak tegen het rookverbod. Het Federale Constitutionele Hof in Karlsruhe bepaalde dat in kleine cafés in Berlijn en Baden-Württemberg met slechts een ontvangstruimte mag worden gerookt.
Volgens het hof is de huidige antirookwetgeving ongrondwettig omdat die het bestaan van de kleine horecaondernemers bedreigt. Die zaken met weinig oppervlak zijn niet in staat een aparte, afgesloten rookruimte te creëren, zoals grotere zaken wel kunnen. De kleine ondernemers zien daarom hun klandizie afnemen.
Dit hoorde ik eerder vandaag op het nieuws toen ik in de auto zat en ja sorry niet-rokers, ik vind dit toch wel 'tof'. Er zijn dan namelijk nog meer dan genoeg rookvrije gelegenheden.
En DS, dat voorbeeld wat jij aanhaalde van de voetbalkantine. Logisch, zelfs in mijn zware-rook-ogen, dat daar (sowieso niet op dat moment) niet gerookt wordt.
Verder sluit ik me bij oa FV en Fleurtje aan; als ik ergens op een plaats zit/sta waar geen rookverbod geldt en mensen die na mij komen vragen of ik mn sigaret uit wil maken: nee dus.
Ik lunchte zaterdag buiten de deur. Bij het terras stond een groot bord: Binnen mag vanaf nu niet meer gerookt worden. Het zij zo. Echter op onze beide terrassen kunt u nog wel roken.
Daar zou ik dus ook niet mijn sigaret uitdoen als ik naast mensen plaatsneem die niet roken. Sorry.
Volgens het hof is de huidige antirookwetgeving ongrondwettig omdat die het bestaan van de kleine horecaondernemers bedreigt. Die zaken met weinig oppervlak zijn niet in staat een aparte, afgesloten rookruimte te creëren, zoals grotere zaken wel kunnen. De kleine ondernemers zien daarom hun klandizie afnemen.
Dit hoorde ik eerder vandaag op het nieuws toen ik in de auto zat en ja sorry niet-rokers, ik vind dit toch wel 'tof'. Er zijn dan namelijk nog meer dan genoeg rookvrije gelegenheden.
En DS, dat voorbeeld wat jij aanhaalde van de voetbalkantine. Logisch, zelfs in mijn zware-rook-ogen, dat daar (sowieso niet op dat moment) niet gerookt wordt.
Verder sluit ik me bij oa FV en Fleurtje aan; als ik ergens op een plaats zit/sta waar geen rookverbod geldt en mensen die na mij komen vragen of ik mn sigaret uit wil maken: nee dus.
Ik lunchte zaterdag buiten de deur. Bij het terras stond een groot bord: Binnen mag vanaf nu niet meer gerookt worden. Het zij zo. Echter op onze beide terrassen kunt u nog wel roken.
Daar zou ik dus ook niet mijn sigaret uitdoen als ik naast mensen plaatsneem die niet roken. Sorry.
woensdag 30 juli 2008 om 13:34
Nou ik vind de niet rokers die zich zo lekker flexibel en soepel opstellen (niet) echt ontzettend zeuren. En het feit dat ze zelf steeds zeggen dat ze er in het openbaar niets van zeggen tegen rokers maar dan wel vervolgens achter de rug van mensen zitten zeuren en klagen echt vreselijk naar!!
Sorry hoor maar buiten bepalen we gelukkig altijd nog zelf of we roken of niet!!! En idd als je er last van hebt dan ga je maar gezellig in je eentje binnen zitten!!
Zijn vaak toch niet van die gezellige mensen (moraalridders, betweters of verzuurd) dus ik zal jullie niet missen!
Sorry hoor maar buiten bepalen we gelukkig altijd nog zelf of we roken of niet!!! En idd als je er last van hebt dan ga je maar gezellig in je eentje binnen zitten!!
Zijn vaak toch niet van die gezellige mensen (moraalridders, betweters of verzuurd) dus ik zal jullie niet missen!
woensdag 30 juli 2008 om 13:39
Ik vind wel meer niet prettig, maar om nou over alles wat ik niet prettig vind te gaan lopen zeuren.. Feit is dat we hier in Nederland met een hele hoop mensen op een kluitje wonen en dat we bepaalde dingen maar gewoon hebben te pikken van elkaar. Ik erger me 's nachts ook dood aan schreeuwende studenten in mijn straat, maar dan moet ik maar niet in een stad gaan wonen.
woensdag 30 juli 2008 om 13:42