Miljoenen Nederlanders hebben inkomen onder bijstandsniveau

11-10-2017 13:13 425 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het triest. Maar blijkbaar is dat stemmingmakerij.



https://youtu.be/TXbCGGUMr4k

Stand van het Land
11 oktober 2017 — 07:18

Miljoenen Nederlanders hebben inkomen onder bijstandsniveau

Drie miljoen Nederlanders moesten het in 2016 doen met een netto inkomen van minder dan 920 euro per maand. Dat blijkt uit een analyse van het CBS.

Het CBS spreekt in het onderzoek van een financieel kwetsbaar persoon wanneer iemand geen inkomen heeft uit betaald werk of het inkomen uit betaald werk onder de netto bijstand van een alleenstaande ligt. In 2015 was dit 11.080 euro, wat neerkomt op 920 euro per maand.

Mannen

Van de drie miljoen financieel kwetsbaren zijn er één miljoen man. 27 procent van die mannen had wel een baan, maar verdiende minder dan het bijstandsniveau. Bijna twee derde van de mannen had een uitkering. 28 procent ontving een bijstandsuitkering en 21 procent een arbeidsongeschiktheidsuitkering.

Vrouwen

Bij vrouwen ligt het anders. Bijna een kwart van de financieel kwetsbare vrouwen heeft geen inkomen. Vrijwel altijd waren dit gehuwde of samenwonende vrouwen die voor hun levensonderhoud afhankelijk zijn van hun partner.

Korte werkweek

Bij zowel werkende mannen als vrouwen die financieel kwetsbaar zijn is een korte werkweek de belangrijkste reden dat hun verdiende inkomen niet boven het bijstandsniveau uitkomt.

Voor zowel mannen als vrouwen geld dat grootste groep financieel kwetsbaren in de leeftijdscategorie van 45 tot 65 jaar. Ruim 1,5 miljoen financieel kwetsbaren horen bij die groep.
missie_m wijzigde dit bericht op 11-10-2017 21:09
5.92% gewijzigd
LOEP ME MAAR aub.
Maar missie, weet je wat het verschil is tussen ww en bijstand, pensioen en AOW en tussen partneralimentatie en het door jou aangehaalde ‘partnerrecht’?
Alle reacties Link kopieren
SallySpectra schreef:
16-10-2017 14:22
Maar missie, weet je wat het verschil is tussen ww en bijstand, pensioen en AOW en tussen partneralimentatie en het door jou aangehaalde ‘partnerrecht’?
Wat zit je nou alles op één hoop door elkaar te gooien.
LOEP ME MAAR aub.
missie_m schreef:
16-10-2017 14:20
Schreef ik ergens dat die vrouwen in de WW zitten? NEE, zij vragen ook helemaal geen ww want ze doen vrijwilligerswerk.

Een ww-er heeft jarenlang full-time voor een baas gewerkt en heeft daarom recht op WW.
Lees je eigen teksten even na. Je had het over vrouwen die jarenlang thuis zitten, vrijwilligerswerk doen, en niet aankloppen voor ww.
Dat slaat nergens op, missie. Als je al jarenlang (of maandenlang) thuiszit héb je helemaal geen recht op ww. Dus kun je aankloppen wat je wil.
missie_m schreef:
16-10-2017 14:25
Wat zit je nou alles op één hoop door elkaar te gooien.
Oh ja. Ik doe dat. Sorry voor de verwarring hoor missie :hihi:
Alle reacties Link kopieren
SallySpectra schreef:
16-10-2017 14:25
Lees je eigen teksten even na. Je had het over vrouwen die jarenlang thuis zitten, vrijwilligerswerk doen, en niet aankloppen voor ww.
Dat slaat nergens op, missie. Als je al jarenlang (of maandenlang) thuiszit héb je helemaal geen recht op ww. Dus kun je aankloppen wat je wil.
Sorry dat je me niet kan volgen. Ik hoor het wel vaker. Soms haal ik tig dingen aan, (maar wel op volgorde) terwijl het voor mij wel duidelijk is wat ik bedoel maar voor velen niet.

Tip: ga even een kop koffie drinken en lees het daarna nog een keertje met wat meer aandacht. Als je me dan nog niet kan volgen kan het aan je snelheid liggen.
:biggrin:
LOEP ME MAAR aub.
Alle reacties Link kopieren
SallySpectra schreef:
16-10-2017 14:25
Lees je eigen teksten even na. Je had het over vrouwen die jarenlang thuis zitten, vrijwilligerswerk doen, en niet aankloppen voor ww.
Dat slaat nergens op, missie. Als je al jarenlang (of maandenlang) thuiszit héb je helemaal geen recht op ww. Dus kun je aankloppen wat je wil.
Ik zal je even helpen met ontcijferen:
:sherlock:
missie_m schreef:
16-10-2017 14:20
Schreef ik ergens dat die vrouwen in de WW zitten? NEE, zij vragen ook helemaal geen ww want ze doen vrijwilligerswerk. Als iemand vind dat deze generatie nergens recht op heeft als hun relatie strand of het partnerrecht vervalt, omdat zij nooit full-time gewerkt hebben, dan zouden zij werkzoekenden worden en er zou niet eens werk genoeg zijn voor al die vrouwen.

Een ww-er heeft jarenlang full-time voor een baas gewerkt en heeft daarom recht op WW.
LOEP ME MAAR aub.
missie_m schreef:
16-10-2017 14:32
Sorry dat je me niet kan volgen. Ik hoor het wel vaker. Soms haal ik tig dingen aan, (maar wel op volgorde) terwijl het voor mij wel duidelijk is wat ik bedoel maar voor velen niet.

Tip: ga even een kop koffie drinken en lees het daarna nog een keertje met wat meer aandacht. Als je me dan nog niet kan volgen kan het aan je snelheid liggen.
:biggrin:
Missie, het klopt dat je onduidelijk bent. Maar dat komt niet doordat, zoals je zelf zo optimistisch lijkt te vinden, een snelle denker bent. Dat komt doordat je geen flauw benul hebt, waar je het eigenlijk over hebt en waar je eigen topic over gaat. Verschillende mensen hebben je daar al op gewezen. Maar ik begrijp dat het moeilijk is om dat toe te geven.
missie_m schreef:
16-10-2017 14:35
Ik zal je even helpen met ontcijferen:
:sherlock:
:facepalm:
missie_m schreef:
16-10-2017 14:25
Wat zit je nou alles op één hoop door elkaar te gooien.

Jij gooit alles op één hoop door elkaar. Nogal wiedes dat vrouwen die jarenlang thuiszitten en vrijwilligerswerk doen geen WW aanvragen. Daar hebben ze helemaal geen recht op, dus zullen ze dat niet gaan aanvragen. Logisch!
missie_m schreef:
16-10-2017 14:20
Schreef ik ergens dat die vrouwen in de WW zitten? NEE, zij vragen ook helemaal geen ww want ze doen vrijwilligerswerk. Als iemand vind dat deze generatie nergens recht op heeft als hun relatie strand of het partnerrecht vervalt, omdat zij nooit full-time gewerkt hebben, dan zouden zij werkzoekenden worden en er zou niet eens werk genoeg zijn voor al die vrouwen.

Een ww-er heeft jarenlang full-time voor een baas gewerkt en heeft daarom recht op WW.

Ook parttimers hebben recht op WW. Echt waar!
missie_m schreef:
16-10-2017 14:32
Sorry dat je me niet kan volgen. Ik hoor het wel vaker. Soms haal ik tig dingen aan, (maar wel op volgorde) terwijl het voor mij wel duidelijk is wat ik bedoel maar voor velen niet.

Tip: ga even een kop koffie drinken en lees het daarna nog een keertje met wat meer aandacht. Als je me dan nog niet kan volgen kan het aan je snelheid liggen.
:biggrin:

Doe het zelf! En typ je stukjes met meer aandacht want het raakt kant noch wal.
Andersom schreef:
16-10-2017 14:43
Jij gooit alles op één hoop door elkaar. Nogal wiedes dat vrouwen die jarenlang thuiszitten en vrijwilligerswerk doen geen WW aanvragen. Daar hebben ze helemaal geen recht op, dus zullen ze dat niet gaan aanvragen. Logisch!
:-D
Alle reacties Link kopieren
NEE, zij vragen ook helemaal geen ww want ze doen vrijwilligerswerk

Ik begrijp wat je bedoelt, Missie, maar bovenstaande zin schept verwarring. Er is geen verband tussen vrijwilligers werk en aanvragen van WW door deze vrouwen.
Ze hebben geen recht op WW, vrijwilligerswerk of geen vrijwilligerswerk.

Het feit dat veel werk verricht wordt door vrijwilligers dat voorheen door betaalde krachten werd gedaan, heeft daar niets mee te maken.
Alle reacties Link kopieren
Wat een gênant topic is dit geworden.
Alle reacties Link kopieren
Het artikel uit het openingstopic is erg vaag. Dat roept vage reacties op.
amarna schreef:
16-10-2017 15:00
Het artikel uit het openingstopic is erg vaag. Dat roept vage reacties op.

Tel daarbij de vaagheid van de immer optimistische TO en je hebt alle ingrediënten voor een bagger topic.
Ik vind het op zich best vermakelijk, maar ik ben ook heel traag van begrip. Ik snap bijvoorbeeld nog steeds niet wat de to precies bedoelt. Is het nu slecht met Nederland gesteld omdat moeders werken of goed omdat ze wel pensioen- en ww-rechten opbouwen?
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het een van de vermakelijkste en gezelligste topics sinds tijden op Actueel :-D
Alle reacties Link kopieren
SallySpectra schreef:
16-10-2017 14:25
Lees je eigen teksten even na. Je had het over vrouwen die jarenlang thuis zitten, vrijwilligerswerk doen, en niet aankloppen voor ww.
Dat slaat nergens op, missie. Als je al jarenlang (of maandenlang) thuiszit héb je helemaal geen recht op ww. Dus kun je aankloppen wat je wil.

Ik spring inderdaad wel alle kanten op en zie dan nog steeds een samenhang, maar voor mijn gevoel geef ik wel nog steeds antwoord op de reactie. Wat ik bedoelde met dat je alles op één hoop gooit is, dat als ik op reactie A antwoord A geef, en op reactie B geef ik antwoord B. op reactie C geef ik antwoord C.
Dan heb ik het gevoel dat jij dat door elkaar gaat husselen. Bij reactie A zeg jij dan 'hoe kom je bij antwoord C ?"

ps. Ik heb dan vast wel ergens antwoord C gegeven maar dat was op een andere vraag als wat jij er van maakt.
missie_m wijzigde dit bericht op 17-10-2017 16:03
Reden: ps toegevoegd
6.20% gewijzigd
LOEP ME MAAR aub.
Alle reacties Link kopieren
Andersom schreef:
16-10-2017 14:43
Jij gooit alles op één hoop door elkaar. Nogal wiedes dat vrouwen die jarenlang thuiszitten en vrijwilligerswerk doen geen WW aanvragen. Daar hebben ze helemaal geen recht op, dus zullen ze dat niet gaan aanvragen. Logisch!

Dat schrijf ik toch ook!!!! Ik noemde de vrijwilligers omdat hier nogal minachtend gesproken werd over dames die geen betaald werk doen. Alsof ze op hun luie reet zitten. Jij noemde het woord werkeloosheid. Zie maar je post hieronderen. Dames die vrijwilligerswerk doen doen wel werk dat bv iemand met een WW-uitkering mag doen met behoud van uitkering. NIET dat een vrijwilliger ook ww moet aanvragen, helemaal niet, dat doet ze ook niet. Alsof zij niet gelijkwaardig aan de man is als ze geen betaalde baan heeft. Tuurlijk is het fijn als ze een betaalde baan heeft en pensioen voor later opbouwt, maar niet iedereen kan dat, niet iedereen kan gezin en baan combineren, niet iedereen heeft hulp van opa's en oma's.

Laten we eerlijk zijn, de jonge ouders die ik ken hebben allemaal hulp van ouders en schoonouders. Niet alleen als oppas, maar het huis word gepoetst, hun tuintje word bijgehouden, en ze kunnen zo aan tafel aanschuiven. Prima en mooi, maar doen deze jonge ouders dit zelfde ook straks voor hun eigen kleinkindjes als zij tot 68 jaar full-time moeten werken én daarnaast voor hun ouders en schoonouders misschien moeten mantelzorgen?



Andersom schreef:
15-10-2017 11:01
Bijzonder wat een anti-feminist dan weer kan halen uit alle berichten die over dit onderwerp worden geschreven.


Ik lees veel meer redenen waarom beiden blijven werken een goede keuze is.

Niet omdat je man je partner je zou kunnen verlaten, maar om ook op dit gebied gelijkwaardig te kunnen zijn. Zodat je beiden de keus kunt maken om niet verder te willen in de relatie zonder dat je dan in een enorm financieel gat valt.

Om een eventueel (gedeeltelijk) inkomensverlies van één van beiden te kunnen opvangen. Denk aan werkloosheid, ziekte of eventueel overlijden van één van beiden.

Om beiden een gelijkwaardig aandeel te kunnen leveren aan gezin, huishouden, maatschappelijke zaken, mantelzorg etc.




Er zullen beroepsgroepen zijn waar je zó weer aan de bak komt, realiteit is echter dat er ook heel veel beroepsgroepen zijn waar dat niet zo is. Solliciteren met een gebrek aan kennis, een gat van enkele jaren op de arbeidsmarkt en een wat hogere leeftijd is gewoon lastiger dan als je nog in het arbeidsproces zit.




Helemaal mee eens. Een inkomen genereren is ieders eigen verantwoordelijkheid, tenzij ziek of arbeidsongeschikt. Voor wie dat, om welke reden dan ook, even niet mogelijk is, hebben we in dit land gelukkig een vangnet. In het vangnet belanden zou naar mijn mening nooit een vrijwillige keuze kunnen zijn.
missie_m wijzigde dit bericht op 16-10-2017 21:23
0.15% gewijzigd
LOEP ME MAAR aub.
Ik vind het allemaal zo mooi.
Alle reacties Link kopieren
Andersom schreef:
16-10-2017 15:16
Tel daarbij de vaagheid van de immer optimistische TO en je hebt alle ingrediënten voor een bagger topic.

Niet mijn vaagheid maakt dit topic een bagger-topic:

:sherlock:

Mejuffrouwmuis schreef:
15-10-2017 08:34
………….
Ik ben ook wel eens verbaasd over het commentaar dat moeders krijgen. Werk je twee of drie dagen? Ambitieloos! Werk je vier dagen? Te veel ambitie! Werk je er vijf? Waarom krijg je dan kinderen? Werk je niet of een dag? Luilak! Profiteur! Dom afhankelijk wicht dat je er bent! Ben je, oh horror, zzp'er? Dan kan je niet veel en zeg je dat je werkt, terwijl dat niet zo is. (heb ik serieus laatst nog gehoord)

Vaders krijgen overigens ook een hoop kritiek. De thuisblijfvader die ik ken wordt gezien als lui en onaantrekkelijk, met 60 uur per week onttrek je je aan het gezinsleven en 4 dagen is helemaal een lachertje, want hoe moet je dan carriere maken?

Oordelen over een ander zegt meer over jezelf dan over die ander. Hoe ouders een gezin runnen is aan hen en niemand die achter gesloten deuren kan kijken.

En borstklopperij omdat iemand vier dagen werkt, een opleiding volgt, haar drie kinderen naar alle hobby's brengt en ook nog tijd heeft om te sporten en een sociaal leven op peil te houden? Kudo's. Ik word al moe als ik eraan denk.
LOEP ME MAAR aub.
Zo mooi.
Alle reacties Link kopieren
:sherlock:

Nee, geen idee waar het nou over gaat.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
vrouwjagersma schreef:
16-10-2017 21:44
Zo mooi.
:flirting:
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven