Minder vlees eten

05-03-2026 12:39 283 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Het is de 'week zonder vlees', maar die heet vanwege negatieve reacties (gedram! zonder vlees heb ik niet gegeten!) niet meer zo. Daarom is de slogan nu 'wissel eens wat', want dat is een positievere insteek.
Ik had totaal geen problemen met de term week zonder vlees, en vind het echt onzin dat het gedram zou zijn en dat we zelf wel bepalen etc. Het zou goed zijn als we allemaal wat minder vlees eten, en de een heeft wat aanmoediging nodig met zo'n bewustwordingsweek, de ander doet probeert dat het jaar door. Ik hoor zelf bij die laatste groep, maar ik merk dat ik het lastig vind vanwege het gezin. Man en kinderen eten graag vlees. Ik heb meerdere lekkere vega-recepten die ik rouleer, maar dat zijn zeker niet de maaltijden waar ze het enthousiast over zijn. Gister maakte ik een couscous met allerlei lekkers erin, maar ik had er al op geanticipeerd dat ze de couscous vooral lekker vinden als ik er ook pittige kip bij serveer. Ik kop hem zelf maar even in: omdat ik hier de kok ben is het mijn eigen schuld, want als ik het gewoon niet maak hebben ze pech. Maar ik ben er gevoelig voor. In mijn eentje zou ik denk ik minstens de helft van de week gerechten zonder vlees maken. Op brood eet ik ook voornamelijk vega, maar kinderen zijn gek op grillworst etc. Met soep enzo gaat het trouwens wel makkelijker (hoewel er nog standaard gevraagd wordt of er balletjes in de tomatensoep zitten, maar daar begin ik niet meer aan). Hoe doen jullie dat?
Okernoot schreef:
09-05-2026 11:25
Voor mij begint het probleem pas als de mensen niet meer komen omdat er niets meer wordt geserveerd dat ze lekker vinden en gezellig maakt.
Het gaat om gebrek aan gastvrijheid.
Danae schreef:
09-05-2026 10:01
Ik eet alles hoor, maar als je vegetarische bitterballen uitdeelt op een borrel dan ben je een dictator die mij dwingt geen vlees te eten.
:there:
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
OhMellie schreef:
09-05-2026 11:55
Het gaat om gebrek aan gastvrijheid.
ik maak heel veel lekkere dingetjes en dan ben ik niet gastvrij, omdat er geen vlees in zit?
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
rosanna08 schreef:
09-05-2026 12:51
ik maak heel veel lekkere dingetjes en dan ben ik niet gastvrij, omdat er geen vlees in zit?
Als je weet dat je gasten graag vlees/vis en kaas eten noem ik het bekeringsdrang. Dat je jouw persoonlijke veganistische specialiteit óók op tafel zet zodat je je gasten er vrijbljjvend kennis mee kunt laten maken zou ik meer waarderen en dan zou ik -al was het uit beleefdheid- zeker een hapje proeven.
Die vega kroketten van de Aldi zijn lekker! De bitterballen moet ik nog testen.

De Planted steak puntjes kan ik ook wel in veel gerechten verwerken.

Ik eet al 25 jaar geen vlees omdat mijn darmen dat te zwaar vonden om te verwerken. Het bijbehorende dierenleed vind ik anno nu ook niet meer verantwoord. Voor degene die bij mij komen eten en persé vlees willen (komt zelden voor) koop ik biologisch.

Ieder zijn meug hoor maar negatieve opmerkingen over vegans en kom niet aan mijn stukje vlees of dan neem ik nog een speklap extra komen vaak van een bepaald type mens die met meer dingen ontevreden is en dit als uitlaatklep gebruikt. Waarom ze dit topic überhaupt aanklikken zal mij een vegan worst zijn.
rosanna08 schreef:
09-05-2026 12:49
:there:
Even doorlezen misschien...
Danae schreef:
09-05-2026 10:01
Ik eet alles hoor, maar als je vegetarische bitterballen uitdeelt op een borrel dan ben je een dictator die mij dwingt geen vlees te eten.
:lol:
Danae schreef:
09-05-2026 11:13
Ik had het idee dat degenen voor jou het sarcasme al opgepikt hadden...
Gezien de reacties niet :rofl:

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven