Minder vlees eten
donderdag 5 maart 2026 om 12:39
Het is de 'week zonder vlees', maar die heet vanwege negatieve reacties (gedram! zonder vlees heb ik niet gegeten!) niet meer zo. Daarom is de slogan nu 'wissel eens wat', want dat is een positievere insteek.
Ik had totaal geen problemen met de term week zonder vlees, en vind het echt onzin dat het gedram zou zijn en dat we zelf wel bepalen etc. Het zou goed zijn als we allemaal wat minder vlees eten, en de een heeft wat aanmoediging nodig met zo'n bewustwordingsweek, de ander doet probeert dat het jaar door. Ik hoor zelf bij die laatste groep, maar ik merk dat ik het lastig vind vanwege het gezin. Man en kinderen eten graag vlees. Ik heb meerdere lekkere vega-recepten die ik rouleer, maar dat zijn zeker niet de maaltijden waar ze het enthousiast over zijn. Gister maakte ik een couscous met allerlei lekkers erin, maar ik had er al op geanticipeerd dat ze de couscous vooral lekker vinden als ik er ook pittige kip bij serveer. Ik kop hem zelf maar even in: omdat ik hier de kok ben is het mijn eigen schuld, want als ik het gewoon niet maak hebben ze pech. Maar ik ben er gevoelig voor. In mijn eentje zou ik denk ik minstens de helft van de week gerechten zonder vlees maken. Op brood eet ik ook voornamelijk vega, maar kinderen zijn gek op grillworst etc. Met soep enzo gaat het trouwens wel makkelijker (hoewel er nog standaard gevraagd wordt of er balletjes in de tomatensoep zitten, maar daar begin ik niet meer aan). Hoe doen jullie dat?
Ik had totaal geen problemen met de term week zonder vlees, en vind het echt onzin dat het gedram zou zijn en dat we zelf wel bepalen etc. Het zou goed zijn als we allemaal wat minder vlees eten, en de een heeft wat aanmoediging nodig met zo'n bewustwordingsweek, de ander doet probeert dat het jaar door. Ik hoor zelf bij die laatste groep, maar ik merk dat ik het lastig vind vanwege het gezin. Man en kinderen eten graag vlees. Ik heb meerdere lekkere vega-recepten die ik rouleer, maar dat zijn zeker niet de maaltijden waar ze het enthousiast over zijn. Gister maakte ik een couscous met allerlei lekkers erin, maar ik had er al op geanticipeerd dat ze de couscous vooral lekker vinden als ik er ook pittige kip bij serveer. Ik kop hem zelf maar even in: omdat ik hier de kok ben is het mijn eigen schuld, want als ik het gewoon niet maak hebben ze pech. Maar ik ben er gevoelig voor. In mijn eentje zou ik denk ik minstens de helft van de week gerechten zonder vlees maken. Op brood eet ik ook voornamelijk vega, maar kinderen zijn gek op grillworst etc. Met soep enzo gaat het trouwens wel makkelijker (hoewel er nog standaard gevraagd wordt of er balletjes in de tomatensoep zitten, maar daar begin ik niet meer aan). Hoe doen jullie dat?
maandag 11 mei 2026 om 18:31
Maar als je het meent schrijf je het niet zo toch, met zo'n duidelijke tegenstelling erin? Aangezien je natuurlijk helemaal niet zo sociaal bent als het afhangt van het vleesgehalte van de snacks of je gaat socializen...
maandag 11 mei 2026 om 18:43
Dus dan is het de laatste decennia veranderd ten opzichte van de decennia ervoor? Waarom zou het dan nu niet meer kunnen/ mogen veranderen en mensen 'ongastvrij' zijn als ze iets anders doen dan toevallig een paar tientallen jaren is gedaan?
maandag 11 mei 2026 om 18:51
OhMellie niet gelezen? Dol op vrijmibo. Maar alleen met vleesbitterballen. Anders is het niet gezellig.
maandag 11 mei 2026 om 18:54
maandag 11 mei 2026 om 19:18
Pils is ook vegan. Gruwelijk toch.GriebusDus schreef: ↑09-05-2026 10:50Precies, en dan ga ik ook niet naar je borrel maar spreek ik stiekem af met collega's in de geheime vleeskelder van de boekhouder, waar we ons zwetend en zwijgend door kilo's biefstuk heen werken, weggespoeld met liters bier. Om vervolgens dronken en misselijk in onze auto's te stappen en vegetariërs aan te rijden op het zebrapad.
Allemaal omdat JULLIE zo nodig hummus moesten serveren bij je 0.0 biertjes.
maandag 11 mei 2026 om 22:03
dinsdag 12 mei 2026 om 12:49
De enige vega snack waar ik niet blij van word zijn de bamiballetjes. En blijkbaar herken is ze niet goed, want ik grijp toch regelmatig de verkeerde.
Maar als er geen bittergarnituur is, is dat best. Ik kom voor de gezelligheid.
Maar als er geen bittergarnituur is, is dat best. Ik kom voor de gezelligheid.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
dinsdag 12 mei 2026 om 17:36
Niet mogen roken op een borrel is vast ook heel ongastvrij.
En niet mogen drinken, stevig gezellig drinken, als je daarna in de auto moet vertrekken is ook ongezellig.
‘t zit wel vaker eens tegen, gewoon blijven bewegen! Want:
En niet mogen drinken, stevig gezellig drinken, als je daarna in de auto moet vertrekken is ook ongezellig.
‘t zit wel vaker eens tegen, gewoon blijven bewegen! Want:
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
dinsdag 12 mei 2026 om 17:43
Volgens mij zijn bamiballen altijd vega.
Graftak!
dinsdag 12 mei 2026 om 21:00
Zit daar niet vaak ook varken of mss kip in? Wel in de schijven volgens mij.
Het is ook mijn minst lekkere snack.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in