Moet het kabinet Rutte opstappen?

18-12-2020 21:13 507 berichten
Alle reacties Link kopieren
Commissie: ongekend onrecht in toeslagenaffaire, beginselen rechtsstaat geschonden

Afbeelding

https://nos.nl/artikel/2361021-commissi ... onden.html

Na zo'n vernietigend rapport stapt er meestal wel een minister op, of twee en in een enkel geval een heel kabinet zoals Kok in 2002 na het NIOD rapport over Srebrenica
https://www.trouw.nl/nieuws/kok-stapt-o ... ~b183f474/

Wat vinden jullie?

Moet het kabinet Rutte opstappen en demissionair verder gaan tot de verkiezingen?
Of vinden jullie het opstappen van een minister voldoende, dat zal vermoedelijk Wiebes worden (Economische zaken) of misschien iemand anders.

Zijn excuses genoeg?

TO trapt af:

Normaal zou ik zeggen: Bij zo'n affaire horen koppen te rollen, een minister of een heel kabinet maaaaaaaaaaar er is natuurlijk wel wat aan de hand (corona crisis) en de BREXIT komt er aan (onderschat)
Een demissionair is niet echt slagvaardig en verkiezingen vervroegen is ook niet echt zinvol, ze zijn in maart al.

Dus lijkt me een excuus voldoende, of beter gezegd door de omstandigheden het best haalbaar.



Jullie gewaardeerde mening.

Ik vind dat:

Totaal aantal stemmen: 307

Het complete kabinet moet opstappen (22%)
Een minister moet opstappen (12%)
Excuses voldoende zijn (9%)
Er - door de crisis - geen ruimte is voor een kabinetscrisis (53%)
Anders en dat licht ik toe in de draad. (4%)
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
Het lijkt mij niet echt wenselijk voor het land dat er nu geen regering is.

Bovendien is de helft van de ministers na maart waarschijnlijk toch sowieso weg.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Wissewis schreef:
18-12-2020 21:16
Het lijkt mij niet echt wenselijk voor het land dat er nu geen regering is.

Bovendien is de helft van de ministers na maart waarschijnlijk toch sowieso weg.
Laten we het hopen!
Alle reacties Link kopieren
Wissewis schreef:
18-12-2020 21:16
Het lijkt mij niet echt wenselijk voor het land dat er nu geen regering is.

Bovendien is de helft van de ministers na maart waarschijnlijk toch sowieso weg.
Dat is wel heel optimistisch over de formatie, ik verwacht niet voor de zomer een nieuw kabinet. Ik verwacht wel dat Rutte het ontslag van zijn kabinet gaat aanbieden in januari. Praktisch zal er dan niets veranderen, ze zullen gewoon wat langer demissionair zijn. Urgente besluiten mogen ze dan gewoon nog nemen.
Nee
gizzmo-returns schreef:
18-12-2020 21:22
Nee
Ik ben benieuwd of je ook nee had gezegd als je zelf tot de toeslagslachtoffers behoorde.. Er hebben mensen zelfmoord door gepleegd. Allemaal rapporten en die mensen zijn nog steeds niet geholpen, schandalig.
Someonenew schreef:
18-12-2020 21:25
Ik ben benieuwd of je ook nee had gezegd als je zelf tot de toeslagslachtoffers behoorde.. Er hebben mensen zelfmoord door gepleegd. Allemaal rapporten en die mensen zijn nog steeds niet geholpen, schandalig.
Dat klopt, maar mensen doen alsof die fouten expres zijn gemaakt, daar is geen enkel bewijs voor.
Alle reacties Link kopieren
Nope. Slechte timing zo in verband met Corona.

Laat ze eerst de Belastingdienst maar eens flink doorlichten en de schade persoonlijk verhalen op de mannetjes en vrouwtjes daar. Zure horken.
Wageningen1985 schreef:
18-12-2020 21:27
Dat klopt, maar mensen doen alsof die fouten expres zijn gemaakt, daar is geen enkel bewijs voor.
Of de fouten nou expres zijn gemaakt of niet doet er niet toe, het gaat erom dat mensenlevens geruïneerd zijn hierdoor en die mensen al heel lang in de shit zitten en nog steeds niet geholpen zijn! En aangezien er zoveel mensen op de hoogte waren al langere tijd ja vind ik dat echt schandalig. Zoveel geld kan vrijgemaakt worden voor Corona (logisch hoor) voor het buitenland en deze mensen hebben ze tot nu toe gewoon laten barsten. Oh ze hebben wel eenmalig 750,- gekregen... Leuk daar betaal je ook net 1x de huur van.
Alle reacties Link kopieren
FitsSprits schreef:
18-12-2020 21:28
Nope. Slechte timing zo in verband met Corona.

Laat ze eerst de Belastingdienst maar eens flink doorlichten en de schade persoonlijk verhalen op de mannetjes en vrouwtjes daar. Zure horken.




Je kan mensen natuurlijk niet persoonlijk verantwoordelijk houden als ze - voor hun werkgever - absurd strenge regels uitvoeren.
Sowieso is het heel moeilijk mensen persoonlijk aansprakelijk te stellen voor gedrag op het werk.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Someonenew schreef:
18-12-2020 21:30
Of de fouten nou expres zijn gemaakt of niet doet er niet toe, het gaat erom dat mensenlevens geruïneerd zijn hierdoor en die mensen al heel lang in de shit zitten en nog steeds niet geholpen zijn! En aangezien er zoveel mensen op de hoogte waren al langere tijd ja vind ik dat echt schandalig. Zoveel geld kan vrijgemaakt worden voor Corona (logisch hoor) voor het buitenland en deze mensen hebben ze tot nu toe gewoon laten barsten. Oh ze hebben wel eenmalig 750,- gekregen... Leuk daar betaal je ook net 1x de huur van.
Dat hier fouten zijn gemaakt is duidelijk, maar met het kabinet laten vallen 3 maanden voor de verkiezingen los je niks op.
Alle reacties Link kopieren
Someonenew schreef:
18-12-2020 21:30
Oh ze hebben wel eenmalig 750,- gekregen... Leuk daar betaal je ook net 1x de huur van.



Ze zijn wel bezig met compensatie bovenop die €750,-
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Someonenew schreef:
18-12-2020 21:25
Ik ben benieuwd of je ook nee had gezegd als je zelf tot de toeslagslachtoffers behoorde.. Er hebben mensen zelfmoord door gepleegd. Allemaal rapporten en die mensen zijn nog steeds niet geholpen, schandalig.
Dit. Er zijn levens verwoest van onschuldige mensen, en niet als ongelukkig toeval, maar bewust en achteloos.

Ik vind aftreden op zijn plaats. Dat we dat nu misschien niet onmiddellijk doen door de corona-crisis doet daar niets aan af. Het is walgelijk dat dit heeft kunnen gebeuren, en dat deze mensen nog steeds op hun recht moeten wachten.

Of laat de betrokken ministers een paar jaar ten onrechte ontvangen salaris terug betalen aan de staatskas. Mag met betalingsregeling, want dat is wel zo menselijk. Daar hebben we allemaal wat aan.
Alle reacties Link kopieren
Van mij hoeven ze niet op te stappen, wat mij betreft gaan ze de gevangenis is. Rutte voorop.
hollebollegijs schreef:
18-12-2020 21:34
Ze zijn wel bezig met compensatie bovenop die €750,-
Ze zijn bezig, ja al veel te lang. De betrokken ministers verdienen genoeg laat hun maar iets inleveren gezamenlijk, dan hebben die mensen igg vast een fijne kerst. 750,- euro ook.... Je kunt beter asielzoeker zijn en te lang moeten wachten, die krijgen een stuk meer.
anoniem_63cc40bea39de wijzigde dit bericht op 18-12-2020 21:40
14.77% gewijzigd
Wennas schreef:
18-12-2020 21:36
Van mij hoeven ze niet op te stappen, wat mij betreft gaan ze de gevangenis is. Rutte voorop.
Ja medeplichtig aan beroving van het leven.
Alle reacties Link kopieren
Het is nog steeds niet opgelost. Ik vind wel dat er mensen moeten opstappen. Het is echt schandalig wat er gebeurd.
Alle reacties Link kopieren
Dit is wel zo’n grote blamage. Ik vind dat Wiebes en Asscher wel hun verantwoordelijkheid mogen nemen. Een demissionair kabinet lijkt me nu even niet wenselijk. En verder mag het gehele ambtenaren apparaat op Sociale Zaken wat mij betreft even goed doorgelicht worden alsmede de belastingdienst.
Wanna grow up to be
Be a debaser
Chienandalou schreef:
18-12-2020 21:43
Dit is wel zo’n grote blamage. Ik vind dat Wiebes en Asscher wel hun verantwoordelijkheid mogen nemen. Een demissionair kabinet lijkt me nu even niet wenselijk. En verder mag het gehele ambtenaren apparaat op Sociale Zaken wat mij betreft even goed doorgelicht worden alsmede de belastingdienst.
En de bonussen bij de belastingdienst ook terugdraaien en dat alvast aan de slachtoffers geven, en door hun falen de komende 5jaar helemaal geen bonussen.
Alle reacties Link kopieren
Feefeline schreef:
18-12-2020 21:41
Het is nog steeds niet opgelost. Ik vind wel dat er mensen moeten opstappen. Het is echt schandalig wat er gebeurd.
Gebeurt inderdaad. Er zitten nog steeds mensen diep in de schulden door dit wanbeleid. Ik zie de mensen die hier verantwoordelijk voor zijn en spijt zeggen te hebben geen poot uitsteken om het recht te zetten. Loze woorden dus, er valt geen spijt te bespeuren.

Ik hoop echt dat ze het hele zooitje voor de rechter slepen en dat er flinke straffen worden uitgedeeld. Van een foutje is echt geen sprake als je het weigert vlot op te lossen en bewijsmateriaal vernietigd hebt, dan weet je donders goed waar je mee bezig bent.
Alle reacties Link kopieren
Someonenew schreef:
18-12-2020 21:46
En de bonussen bij de belastingdienst ook terugdraaien en dat alvast aan de slachtoffers geven, en door hun falen de komende 5jaar helemaal geen bonussen.






Medewerkers van de belastingdienst krijgen geen bonus, dat is meer voor de private sector.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Wennas schreef:
18-12-2020 21:49
Gebeurt inderdaad. Er zitten nog steeds mensen diep in de schulden door dit wanbeleid. Ik zie de mensen die hier verantwoordelijk voor zijn en spijt zeggen te hebben geen poot uitsteken om het recht te zetten. Loze woorden dus, er valt geen spijt te bespeuren.

Ik hoop echt dat ze het hele zooitje voor de rechter slepen en dat er flinke straffen worden uitgedeeld. Van een foutje is echt geen sprake als je het weigert vlot op te lossen en bewijsmateriaal vernietigd hebt, dan weet je donders goed waar je mee bezig bent.
Weet je wat ook erg is, dat er nog steeds dergelijke fouten gemaakt worden bij de belastingdienst.. Er is in al die tijd amper of niks veranderd. De telefonische klantenservice is ook een aanfluiting.
hollebollegijs schreef:
18-12-2020 21:50
Medewerkers van de belastingdienst krijgen geen bonus, dat is meer voor de private sector.
Nou misschien dan geen bonus maar zat salaris, leveren ze daar maar van in net als de betrokken ministers.
Alle reacties Link kopieren
Wennas schreef:
18-12-2020 21:49


Ik hoop echt dat ze het hele zooitje voor de rechter slepen en dat er flinke straffen worden uitgedeeld. Van een foutje is echt geen sprake als je het weigert vlot op te lossen en bewijsmateriaal vernietigd hebt, dan weet je donders goed waar je mee bezig bent.






Er is door staatssecretaris Van Huffelen aangifte gedaan tegen de belastingdienst.



Afbeelding
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
Er zijn door dit dossiers al diverse bewindslieden gesneuveld en het is wel duidelijk dat dat niet de oplossing is. De Tweede Kamer heeft trouwens ook boter op hun hoofd. Die hebben er in eerste instantie op aangedrongen dat er veel strengere controle en sancties werden opgelegd. Als je dat wilt kan er op wachten dat er slachtoffers vallen. Uiteindelijk hebben ministers en staatssecretarissen slechts uitgevoerd wat het parlement wilde.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven