nieuwe donorwet

31-01-2018 07:56 1238 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ben je voor of tegen de nieuwe donorwet?

Hier vind je meer informatie:

https://nos.nl/artikel/2132443-elf-vrag ... orwet.html

Zelf ben ik VOOR!

Ben je voor of tegen de nieuwe donorwet?

Totaal aantal stemmen: 284

Voor! (53%)
Tegen! (41%)
Maakt me niet uit. (6%)
hollebollegijs schreef:
05-05-2018 12:09
Maar dat zijn 2 verschillende zaken, de zorgvuldigheid van de wet waar ik geen seconde aan twijfel en het feit dat dit bij uitstek een onderwerp is dat geschikt is voor een referendum.

Ik ben voor de wet en voor een referendum.
Ik ben voor de wet en tegen referenda, dus ook over dit onderwerp. Kwestie van smaak/insteek. Maar “snijden maar” als redengeving voor een referendum over de donorwet is zo ongelooflijk onnozel dat ik me daar zelfs kwaad over maak.
PowerCube schreef:
05-05-2018 11:16
Nee. Maar daar gaat het dan ook niet om. “Snijden maar” slaat werkelijk nergens op en doet totaal geen recht aan dit onderwerp en de zorgvuldige manier waarop de donorwet tot stand is gekomen.
Zorgvuldig? Meer geluk dan wijsheid. Eerst komt er een Tweede Kamerlid niet op tijd voor de stemming zodat de wet net vanwege die gemiste stem aangenomen wordt. Vervolgens komt het er in de Eerste Kamer ook maar nipt doorheen. En daarvoor hebben ze de wet ook nog eens snel moeten aanpassen, er was te veel onduidelijkheid over de rol van de nabestaanden etc. Dat geeft alleen maar aan hoe verschillend erover gedacht wordt. Voor zo'n ingrijpende verandering zou er wel een duidelijkere meerderheid mogen zijn. Want hoe goed de bedoelingen mogen zijn, er wordt wel een ethische grens overschreden. Dit onderwerp gaat iedere Nederlander persoonlijk aan dus ik vind een referendum wel een goed idee, kijken of de meerderheid voor is of tegen.
jellycups schreef:
05-05-2018 12:15
Zorgvuldig? Meer geluk dan wijsheid. Eerst komt er een Tweede Kamerlid niet op tijd voor de stemming zodat de wet net vanwege die gemiste stem aangenomen wordt. Vervolgens komt het er in de Eerste Kamer ook maar nipt doorheen. En daarvoor hebben ze de wet ook nog eens snel moeten aanpassen, er was te veel onduidelijkheid over de rol van de nabestaanden etc. Dat geeft alleen maar aan hoe verschillend erover gedacht wordt. Voor zo'n ingrijpende verandering zou er wel een duidelijkere meerderheid mogen zijn. Want hoe goed de bedoelingen mogen zijn, er wordt wel een ethische grens overschreden. Dit onderwerp gaat iedere Nederlander persoonlijk aan dus ik vind een referendum wel een goed idee, kijken of de meerderheid voor is of tegen.
Kijk, dit is een onderbouwde mening. Zelf zie ik het wel anders. Ze hebben de wet niet snel aangepast om hem er maar doorheen te krijgen. De wet is juist aangepast/afgezwakt om gehoor te geven aan bezwaren in de samenleving. Dat wijst juist op grote zorgvuldigheid. Bekijk dit: https://www.eerstekamer.nl/wetsvoorstel ... orstel_pia (helemaal naar beneden scrollen om de bizarre hoeveelheid stukken te zien die sinds december 2012 hierover zijn geschreven en bediscussieerd door de politiek). Ik denk gewoon niet dat je kunt beweren dat dit onzorgvuldig en haastig gegaan is.

Die stemverhoudingen in de Eerste en Tweede Kamer vind ik persoonlijk geen argument. Zo werkt het nu eenmaal in een parlementaire democratie: er wordt beslist per meerderheid. Als je dat niet fair vindt bij kleine meerderheden, snap ik op
zich wel, maar dan moet je je pijlen op het systeem richten en niet op een wet die heel veel mensen graag willen en die geen invloed heeft op of je wel of niet je organen doneert, want dat blijft eigen keuze.
Klopt dat de wet is aangepast om degenen met bezwaren tegenmoet te komen. En er zal zeker goed over nagedacht zijn ookal zal dat op iedereen anders overkomen. Maar naar mijn mening is de wet daardoor zijn toch doel voorbij geschoten. Je bent automatisch donor tenzij je nabestaanden bezwaar maken. Wat is dan het verschil met hoe het nu (nog) gaat. Dat ze nu toestemming moeten geven in plaats van straks bezwaar maken? Dan is er toch nog steeds geen sprake van automatisch donor zijn want de nabestaanden hebben nog steeds het laatste woord.
Of het is een psychologisch ding. Het is voor nabestaanden waarschijnlijk makkelijker om geen bezwaar te maken (want de overledene had dat blijkbaar ook niet aangezien die niks heeft ingevuld) dan om in een vervelende situatie actief toestemming te moeten geven.
PowerCube schreef:
05-05-2018 10:26
Nou, laten we dan maar hopen dat de Referendumwet op tijd is ingetrokken.

Want stel je voor dat een meerderheid er een andere opvatting er op na houdt dan jij.
Dat kunnen we niet hebben natuurlijk.

D66 stemmer?
Hetvrijewoord schreef:
07-05-2018 18:09
Want stel je voor dat een meerderheid er een andere opvatting er op na houdt dan jij.
Dat kunnen we niet hebben natuurlijk.

D66 stemmer?
Want D66 is tegen democratie? En alsof jij je mening laat aansluiten bij de opvattingen van de meerderheid?
Aparte gedachtesprongen maak je toch.
Alle reacties Link kopieren
PowerCube schreef:
05-05-2018 12:30

Ze hebben de wet niet snel aangepast om hem er maar doorheen te krijgen. De wet is juist aangepast/afgezwakt om gehoor te geven aan bezwaren in de samenleving. Dat wijst juist op grote zorgvuldigheid.
Maar wel een beetje vreemd dat ze dat pas deze toen er bezwaren kwamen vanuit de 1e kamer.

Je zou denken dat allereerst de makers van de wet overal goed aan denken. Of als zij dat niet doen, dan toch de leden van de 2e kamer. Maar nee, pas bij de 1e kamer werd het aangepast.
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
shifty schreef:
07-05-2018 18:58
Want D66 is tegen democratie? En alsof jij je mening laat aansluiten bij de opvattingen van de meerderheid?
Aparte gedachtesprongen maak je toch.

:facepalm:

Eh, nee.... waar schrijf ik dat in vredesnaam?

Aparte conclusies trek je.
Hetvrijewoord schreef:
07-05-2018 18:09
Want stel je voor dat een meerderheid er een andere opvatting er op na houdt dan jij.
Dat kunnen we niet hebben natuurlijk.

D66 stemmer?
Nee, geen D66-stemmer dit keer.
Maar wat je daarboven schrijft is echt je eigen invulling. Er ís al een meerderheid. Ik moet er gewoon niet aan denken dat het zorgvuldige compromis dat de Donorwet is om zeep wordt geholpen. Ik vind het echt verwonderlijk hoe mensen zich opnieuw voor het karretje van GS laten spannen.
tonkje schreef:
07-05-2018 19:55
Maar wel een beetje vreemd dat ze dat pas deze toen er bezwaren kwamen vanuit de 1e kamer.

Je zou denken dat allereerst de makers van de wet overal goed aan denken. Of als zij dat niet doen, dan toch de leden van de 2e kamer. Maar nee, pas bij de 1e kamer werd het aangepast.
Daar ís de Eerste Kamer voor: de kwaliteit van wetgeving in de gaten houden. Ons politieke systeem heeft hier juist uitstekend gewerkt.
PowerCube schreef:
07-05-2018 21:36
Ik vind het echt verwonderlijk hoe mensen zich opnieuw voor het karretje van GS laten spannen.
Want tegenstanders van de donorwet denken per definitie niet zelf?
Fluithaas schreef:
07-05-2018 21:46
Want tegenstanders van de donorwet denken per definitie niet zelf?
Nee, waarom denk je dat?
Er zullen genoeg mensen bij zitten die de donorwet inderdaad niet ideaal vinden of zelfs grote inhoudelijke bezwaren hebben. Maar dat geldt voor wel meer wetten. Verder lijkt het erop dat veel tegenstanders de ins en outs van de wet niet kennen. Dat blijkt maar weer in dit topic, waar iemand het gisteren nog had over ‘snijden maar’ :nope:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven