Nieuwe verkiezingen herfst 2021?

16-08-2021 12:34 630 berichten
Alle reacties Link kopieren
Op de eerste werkdag van de politieke kopstukken die trachten een formatie te realiseren heeft D66 al gezorgd dat nieuwe verkiezingen aanstaande zijn. Ze wil geen doorstart en enkel met PvdA én Groenlinks erbij praten. Gelukkig is de grootste partij dat niet van plan. Zij willen niet in een Links kabinet plaatsnemen. Laatste peilingen geven aan dat VVD stuk groter zou worden als bij de laatste verkiezingen. D66 iets kleiner, CDA stuk kleiner en de rest vind je via Google

In de peiling kun je twee antwoorden kiezen die met een mislukte formatie te maken hebben en wat dat met jou doet. Daarom hebben de antwoorden ook soms totaal niets met elkaar te maken.

In jouw toelichting kun je verder “los”.

Heel bewust geen peiling over welke partij je zou stemmen etc etc.

Wat doe je als formatie mislukt?

Totaal aantal stemmen: 298

Zelfde partij stemmen (45%)
Andere partij stemmen (16%)
Strategisch stemmen (9%)
Maakt mij boos/verdrietig (3%)
IPCC rapport heeft gevolgen voor mijn stem (6%)
IPCC rapport heeft GEEN gevolgen voor mijn stem (7%)
Snap de impasse (2%)
Stem nu niet meer (1%)
Stem nooit (meer) (1%)
Patstelling is belachelijk (9%)
echt_nederlands wijzigde dit bericht op 16-08-2021 12:59
1.33% gewijzigd
Cateautje schreef:
17-08-2021 09:56
Goh, wat chic!

Je ware gezicht was al bekend hoor, dus je hoeft het niet te benadrukken.
Je kan ook gewoon toegeven dat je het bij het verkeerde eind had.
karenina7 schreef:
17-08-2021 19:26
Dit klopt niet helemaal. Economische groei is vooral de toename van productie en consumptie. Wij in het westen hebben dan wel de luxe om ons zorgen te maken over het klimaat in plaats van of we morgen nog te eten hebben (dankzij economische groei hebben wij ontwikkeling), maar we produceren en consumeren echt overmatig en dat doen we bij voorkeur in lage lonen landen die namens ons dan uitstoot produceren.
Natuurlijk innoveren we ten behoeve van het klimaat, maar ik denk dat de elektrische auto's die jij bijvoorbeeld als voorbeeld noemt niet "op tijd" komen om op korte termijn een zinnige bijdrage te leveren aan de klimaatcrisis. Voorlopig zijn die voorbehouden aan een handjevol welgestelde westerlingen en het zal nog wel even duren voordat alle westerlingen elektrisch rijden, laat staan de rest van de wereld. (Voor een beeld: In Nederland was in 2020 blijkbaar 3,2% van alle personenauto's elektrisch)
Nu al 3,2%, terwijl de stortvloed aan modellen nog moet komen…
Als je.in de herfst nieiwe verkiezingen houdt, krijgt de VVD nóg meer zetels dan nu, ten koste van D66 en CDA.

Daarnaast zou CDA decimeren, en links nog verder wegzakken.

Niet-regeringswaardige belangclubjes als BBB, B1 en PvdD zouden profiteren. Wat een formatie ná nieuwe verkiezingen eerder moelijker dan makkelijker maakt.

Ik denk dat Rutte beter koffie kan gaan drinken met JA21 en/of VOLT.
Alle reacties Link kopieren
MajaDB schreef:
18-08-2021 00:48
Als je.in de herfst nieiwe verkiezingen houdt, krijgt de VVD nóg meer zetels dan nu, ten koste van D66 en CDA.

Daarnaast zou CDA decimeren, en links nog verder wegzakken.

Niet-regeringswaardige belangclubjes als BBB, B1 en PvdD zouden profiteren. Wat een formatie ná nieuwe verkiezingen eerder moelijker dan makkelijker maakt.

Ik denk dat Rutte beter koffie kan gaan drinken met JA21 en/of VOLT.
Dat is vast deze zomer al gebeurd.
MajaDB schreef:
18-08-2021 00:48
Als je.in de herfst nieiwe verkiezingen houdt, krijgt de VVD nóg meer zetels dan nu, ten koste van D66 en CDA.

Daarnaast zou CDA decimeren, en links nog verder wegzakken.

Niet-regeringswaardige belangclubjes als BBB, B1 en PvdD zouden profiteren. Wat een formatie ná nieuwe verkiezingen eerder moelijker dan makkelijker maakt.

Ik denk dat Rutte beter koffie kan gaan drinken met JA21 en/of VOLT.
Dan heeft hij Ja21 en Volt nodig en dat wil Kaag natuurlijk niet. Die wil gewoon haar zin hebben.
Alle reacties Link kopieren
DS1971 schreef:
18-08-2021 00:12
Ik ben de enige die met een onderbouwing komt ipv populistische links geneuzel.

We kennen in Nederland alleen relatieve armoede en dat is geen echte armoede.
Tuurlijk jongen. Heel goed onderbouwd ook allemaal.

:there:
Alle reacties Link kopieren
Fizz schreef:
17-08-2021 16:14
Ik ben een voorstander van nieuwe verkiezingen. Het schiet nu van geen meter op en een links kabinet met Groen Links en de PvdA, de grote verliezers, doet geen recht aan de verkiezingsuitslag.
Ik vraag me altijd af waarom het uit zou moeten maken of een partij gewonnen of verloren heeft t.o.v. de vorige verkiezingen. Wat volgens mij van belang is hoeveel zetels een partij nu heeft. Stel we zouden een coalitie krijgen van VVD, D66, CDA, Groenlinks en PvdA dan vertegenwoordigd die coalitie toch gewoon de meerderheid van de stemmers? Meer nog van de zeven grootste partijen zitten er dan vijf in een coalitie. (je mist de SP, die niet wil, en de PVV die zichzelf buitenspel zet door zijn standpunten).
Alle reacties Link kopieren
nimbus schreef:
18-08-2021 09:56
Stel we zouden een coalitie krijgen van VVD, D66, CDA, Groenlinks en PvdA dan vertegenwoordigd die coalitie toch gewoon de meerderheid van de stemmers?
Dat ligt eraan hoe je "vertegenwoordgt" (met een t) definieert. De partijen liggen inhoudelijk ver uit elkaar, dus de kans is klein dat je als stemmer op een van die partijen jouw visie en mening terug zult vinden in de besluiten die genomen gaan worden en dus is de kans klein dat je je vertegenwoordigd (met een d) voelt.
Alle reacties Link kopieren
Knuddestudder schreef:
18-08-2021 10:59
Dat ligt eraan hoe je "vertegenwoordgt" (met een t) definieert. De partijen liggen inhoudelijk ver uit elkaar, dus de kans is klein dat je als stemmer op een van die partijen jouw visie en mening terug zult vinden in de besluiten die genomen gaan worden en dus is de kans klein dat je je vertegenwoordigd (met een d) voelt.
Dat geldt toch voor elke samenstelling van een coalitie? Je hebt altijd punten die je wel en die je niet aanstaan. Om eerlijk te zijn vind ik dat een stuk beter dan het alternatief bij landen waar ze kunnen reageren zonder coalitieregering. Zoals in de UK waarbij ondanks dan dat ze minder dan de helft van de stemmen hebben de conservatieven toch het hele beleid kunnen bepalen. In Nederland is regeren altijd het sluiten van compromissen, zodat iedereen wel iets kan herkennen in het beleid dat gevoerd wordt.
Alle reacties Link kopieren
Het nieuwe leiderschap van Kaag is er vooral een van achterbaksheid (en dat in zelfs het NRC!):

https://www.nrc.nl/nieuws/2021/08/17/ga ... 58/appview

Het akkefietje van gisteren waarbij ze beloofde journalisten (o.a. SBS en RTL) te woord te staan als ze even bleven wachten en vervolgens stiekem via de achterdeur vertrok, was ook behoorlijk onbeschoft.

Ik begrijp wel dat mensen haar een heks noemen.
fizz wijzigde dit bericht op 18-08-2021 12:40
0.11% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Fizz schreef:
18-08-2021 11:41
Het nieuwe leiderschap van Kaag is er vooral een van achterbaksheid (en dat in zelfs het NRC!):

https://www.nrc.nl/nieuws/2021/08/17/ga ... 58/appview

Het akkefietje van gisteren waarbij ze beloofde journalisten (o.a. SBS en RTL) te woord te staan als ze even bleven wachtenen vervolgens stiekem via de achterdeur vertrok, was ook behoorlijk onbeschoft.

Ik begrijp wel dat mensen haar een heks noemen.
Dan passen Rutte en Kaag op dat vlak in elk geval wel bij elkaar.
“Als ondertussen de geest die liefde is ons allen maar leidt en beschermt. Dat is zo belangrijk.” Jeroen van Merwijk
Alle reacties Link kopieren
Zorroo schreef:
18-08-2021 11:54
Dan passen Rutte en Kaag op dat vlak in elk geval wel bij elkaar.
Rutte pretendeert in ieder geval geen nieuw leiderschap, dus je weet wat je kan verwachten. Kaag deed voor alsof zij het allemaal op een andere manier zou doen. Ik begrijp niet dat er nog kiezers zijn die de volgende keer weer op haar zouden stemmen.
Alle reacties Link kopieren
Fizz schreef:
18-08-2021 12:43
Rutte pretendeert in ieder geval geen nieuw leiderschap, dus je weet wat je kan verwachten. Kaag deed voor alsof zij het allemaal op een andere manier zou doen. Ik begrijp niet dat er nog kiezers zijn die de volgende keer weer op haar zouden stemmen.
Rutte heeft toch naar aanleiding van de toeslagenaffaire ook beloofd om alles anders te doen?
Alle reacties Link kopieren
nimbus schreef:
18-08-2021 12:51
Rutte heeft toch naar aanleiding van de toeslagenaffaire ook beloofd om alles anders te doen?
Geloof jij dan nog steeds alles wat hij zegt? Hij heeft vooral last van weinig actieve herinneringen. Bij een stem op Rutte weet je wat je krijgt. Ik denk dat veel stemmers op Kaag hoge verwachtingen van haar hadden en haar geloofden op haar blauwe ogen als zij het over nieuw leiderschap had. Daar blijkt in de praktijk dus heel weinig van terecht te komen.
Thoth schreef:
18-08-2021 08:43
Tuurlijk jongen. Heel goed onderbouwd ook allemaal.

:there:
Wat had je nog meer gewenst dan een bron waaruit overduidelijk blijkt dat de voedselbank is ontstaan vanwege de overschotten aan eten, om aan te tonen dat de voedselbank is ontstaan vanwege de overschotten aan eten?
Alle reacties Link kopieren
Als er nieuwe verkiezingen komen, dan stem ik anders. Namelijk op BBB, ik ben enorm onder de indruk van Caroline en haar kritische vragen. Iemand van het volk en niet de haagse elite die zich boven ons verheven voelt. Ik denk en hoop dat BBB enorm veel stemmen gaat krijgen.

Maar los daar van, geloof ik niet dat er nieuwe verkiezingen komen. Vanwege corona moesten gemeenten enorm veel kosten maken op het corona proof te organiseren. Heeft dat maanden aan voorbereidingstijd gekost en zijn gemeentes op kosten gejaagd terwijl ze geen geld hier voor hadden of worden gecompenseerd. Gemeentes trekken dit financieel niet, maar qua mankracht, capaciteit en organisatie ook niet. Als er nieuwe verkiezingen komen, combineer het dan met de gemeenteraadsverkiezingen van maart 2021. Logistiek en qua corona veel beter te regelen.
Ik ga hier niet eens meer op in. :-D
Alle reacties Link kopieren
Boarn schreef:
18-08-2021 13:18
Als er nieuwe verkiezingen komen, combineer het dan met de gemeenteraadsverkiezingen van maart 2021. Logistiek en qua corona veel beter te regelen.
Voor de winter gaan ze de formatie echt niet als mislukt beschouwen, dus verkiezingen zie ik ook niet eerder gebeuren dan in het voorjaar. Best een goed idee om dat te combineren inderdaad. (en vast goed voor de opkomst van de gemeenteraadsverkiezingen).
Alle reacties Link kopieren
Fizz schreef:
18-08-2021 12:43
Rutte pretendeert in ieder geval geen nieuw leiderschap, dus je weet wat je kan verwachten. Kaag deed voor alsof zij het allemaal op een andere manier zou doen. Ik begrijp niet dat er nog kiezers zijn die de volgende keer weer op haar zouden stemmen.
Rutte doet dit werk niet voor zichzelf, hij geniet ervan natuurlijk en kan echt ontploffen als zaken anders gaan als afgesproken. In bedrijfsleven kan hij veelvoud van zijn huidige werkvergoeding verdienen. Die schamele paar euro als je het naar uurloon omrekenen gaat.

Leg daar Kaag maar eens naast…… veel voor de buhne.
Alle reacties Link kopieren
nimbus schreef:
18-08-2021 12:51
Rutte heeft toch naar aanleiding van de toeslagenaffaire ook beloofd om alles anders te doen?
Klopt, management by walking around. Leren van de fouten en aanpassingen aanbrengen om dezelfde fouten in de toekomst te voorkomen. “Alles” anders? Daar geloof ik niets van.
Boarn schreef:
18-08-2021 13:18
Als er nieuwe verkiezingen komen, dan stem ik anders. Namelijk op BBB, ik ben enorm onder de indruk van Caroline en haar kritische vragen. Iemand van het volk en niet de haagse elite die zich boven ons verheven voelt. Ik denk en hoop dat BBB enorm veel stemmen gaat krijgen.

Maar los daar van, geloof ik niet dat er nieuwe verkiezingen komen. Vanwege corona moesten gemeenten enorm veel kosten maken op het corona proof te organiseren. Heeft dat maanden aan voorbereidingstijd gekost en zijn gemeentes op kosten gejaagd terwijl ze geen geld hier voor hadden of worden gecompenseerd. Gemeentes trekken dit financieel niet, maar qua mankracht, capaciteit en organisatie ook niet. Als er nieuwe verkiezingen komen, combineer het dan met de gemeenteraadsverkiezingen van maart 2021. Logistiek en qua corona veel beter te regelen.
Caroline spéélt "van het volk" maar is ondertussen gewoon een verlengstuk van de bio-industrie-varkenslobby-pomp-maar-nog-meer-mest-in-de-natuur-club.....

Caroline is onbeschoft, opportunistisch, en achterbaks. Caroline van der Plas biedt geen.oplossingen, ze draagt bij aan het probleem, door te polariseren.

Types als Van Der Plas vind je in elke kroeg, voetbalkantine, verjaardagsfeestje en internetforum; ze kunnen je haarfijn vertellen wat er allemaal mis is, en snappen niet waarom het niet"gewoon even" wordt oogelost. Maar zodra je doorvraagt op die oplossingen, geven ze geen gehoor.....
MajaDB schreef:
18-08-2021 17:02
Caroline spéélt "van het volk" maar is ondertussen gewoon een verlengstuk van de bio-industrie-varkenslobby-pomp-maar-nog-meer-mest-in-de-natuur-club.....

Caroline is onbeschoft, opportunistisch, en achterbaks. Caroline van der Plas biedt geen.oplossingen, ze draagt bij aan het probleem, door te polariseren.

Types als Van Der Plas vind je in elke kroeg, voetbalkantine, verjaardagsfeestje en internetforum; ze kunnen je haarfijn vertellen wat er allemaal mis is, en snappen niet waarom het niet"gewoon even" wordt oogelost. Maar zodra je doorvraagt op die oplossingen, geven ze geen gehoor.....
Yes, precies dit!
Alle reacties Link kopieren
Ik hoop dat men niet weer zo dom is op D66/Kaag te stemmen!

Zelf hou ik mijn hart vast met de al jarenlang durende hausse aan emigranten , asielzoekers en vluchtelingen die Nederland overspoelen en daarnaast ons huidige gebrek aan betaalbare woonruimte en de milieuproblemen.
Nederland is overvol!
kerst wijzigde dit bericht op 18-08-2021 17:39
0.17% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
nimbus schreef:
18-08-2021 14:41
Voor de winter gaan ze de formatie echt niet als mislukt beschouwen, dus verkiezingen zie ik ook niet eerder gebeuren dan in het voorjaar. Best een goed idee om dat te combineren inderdaad. (en vast goed voor de opkomst van de gemeenteraadsverkiezingen).
Dat lijkt me een goed plan!
Alle reacties Link kopieren
MajaDB schreef:
18-08-2021 17:02
Caroline spéélt "van het volk" maar is ondertussen gewoon een verlengstuk van de bio-industrie-varkenslobby-pomp-maar-nog-meer-mest-in-de-natuur-club.....

Caroline is onbeschoft, opportunistisch, en achterbaks. Caroline van der Plas biedt geen.oplossingen, ze draagt bij aan het probleem, door te polariseren.

Types als Van Der Plas vind je in elke kroeg, voetbalkantine, verjaardagsfeestje en internetforum; ze kunnen je haarfijn vertellen wat er allemaal mis is, en snappen niet waarom het niet"gewoon even" wordt oogelost. Maar zodra je doorvraagt op die oplossingen, geven ze geen gehoor.....
we zijn het ook wel eens eens…

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven