NSB-studentenfeest afgelast

29-11-2013 21:01 294 berichten
Alle reacties Link kopieren
http://nos.nl/artikel/580530-nsbstudent ... elast.html

NSB-studentenfeest afgelast

Een groep studenten in Groningen is van plan geweest om een NSB-feest te organiseren. De zaak kwam aan het licht toen een van de studenten veertig Jodensterren bestelde bij een bedrijf dat buttons maakt.

Een 20-jarige studente van de Rijksuniversiteit Groningen bestelde de buttons bij het bedrijf Classic Buttons. Volgens het Nieuw Israëlietisch Weekblad (NIW) schreef ze in haar e-mail dat "het een beetje ongebruikelijke button is. Maar ter verklaring: het is bedoeld voor een themafeest". Dat feest stond voor 16 november gepland.

Schaamte

De eigenaar van het bedrijf sloeg steil achterover. "Ik heb een Joodse vader en heb hem meteen gebeld. Dat studenten zoiets bedenken", zegt hij in het NIW.

De vader alarmeerde de politie. De speciale studentenagent die erop af werd gestuurd, kreeg te horen dat het feest al was afgelast.

"Ze realiseerden zich dat het NSB-thema niet zo grappig en ludiek was als op voorhand was gedacht. Ze schaamden zich er diep voor", zegt de Groningse politie.

Nog sneller bezopen

De studente die de buttons bestelde, zei tegen het NIW dat de studenten een verjaardagsfeest organiseerden met als thema Nog Sneller Bezopen. " Op een gegeven moment dacht iemand: hé, laten we wat sterren bestellen. Als student doe je weleens iets stoms".

Volgens het NIW plaatste de studente eerder een foto van Adolf Hitler op haar Facebookpagina met een grappig bedoelde tekst eronder.

Jaren 60

Het incident herinnert aan een schandaal rond een Amsterdamse studentenvereniging in de jaren zestig. Daar werden bij een ontgroening 200 feuten, eerstejaars leden, opgesloten in een afgesloten kamer. Daarin werd een varken losgelaten dat een laxeermiddel had gegeten. De studentenvereniging noemde dat 'Dachautje spelen'.

Het incident kwam naar buiten omdat een aantal studenten door gebrek aan zuurstof was flauwgevallen.

-----------------

Ik verbaas me er toch iedere keer weer over hoe dom sommige studenten wel niet zijn. Hoe kom je alleen al op het idee? Laat ze maar verplicht een schokkende documentaire over de tweede wereldoorlog zien. Maar ook dat zal niet overkomen.
quote:Crique schreef op 02 december 2013 @ 10:38:

[...]

Jij bent echt een perfect voorbeeld van iemand met een rood-wit-blauwe plaat voor zijn kop en ik geloof inderdaad meteen dat je het echt niet begrijpt. Geen enkele gevoel voor gradaties, subtiliteit of nuances.

Rob Muntz is inderdaad een prima voorbeeld van wat er mis is met 'Nederlandse humor'. En dat het niet grappig is, is nog maar het begin.

Heeft niets met rood-wit-blauw te maken.

Moet ik dan zeggen "Het is niet leuk" terwijl ik dubbel lag.

Mooi, leuk, lekker, spannend, emotioneel zijn dingen die van persoon tot persoon verschillen en dat heeft niets met grenzen te maken maar met MENSEN.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
quote:Murdoch schreef op 02 december 2013 @ 10:41:

Ik heb er wel een beetje moeite mee om te spreken over 'de' Nederlandse humor hoor; die bestaat net zo min als 'de' NL identiteit. En als die zou bestaan, zou het niks met die Muntz te maken hebben. We hebben hier in Brabant ook nog heel goede cabaretiers.

Ja meteen weer dat generaliseren.

Alsof Rob Muntz en ik symbool staan voor Nederland.

Hij is tenslotte na een stortvloed van kritiek wel ontslagen.

Maar generaliseren mag wel, van harde humor houden mag niet.

Over platen en hoofden gesproken
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
quote:Murdoch schreef op 02 december 2013 @ 10:41:

Ik heb er wel een beetje moeite mee om te spreken over 'de' Nederlandse humor hoor; die bestaat net zo min als 'de' NL identiteit. En als die zou bestaan, zou het niks met die Muntz te maken hebben. We hebben hier in Brabant ook nog heel goede cabaretiers.

Daar heb je helemaal gelijk in.

'Humor' en 'Rob Muntz' zijn twee termen die eigenlijk niet in dezelfde zin thuishoren, en dat Muntz Nederlands is, is misschien gewoon een treurig toeval. Laten we dat figuur vooral niet tot een symbool van typisch Nederlands leuk zijn bombarderen.
quote:Crique schreef op 02 december 2013 @ 10:54:

[...]

'Humor' en 'Rob Muntz' zijn twee termen die eigenlijk niet in dezelfde zin thuishoren,Sommige dingen van Muntz vond ik wel leuk zoals toen hij een Amerikaanse televisiedominee in de zeik nam. Maar wanneer mensen echt bang worden, zoals bij die joden in Oostenrijk, dan ga je echt over de grens.
quote:Crique schreef op 02 december 2013 @ 10:38:

[...]

Jij bent echt een perfect voorbeeld van iemand met een rood-wit-blauwe plaat voor zijn kop en ik geloof inderdaad meteen dat je het echt niet begrijpt. Geen enkele gevoel voor gradaties, subtiliteit of nuances.

Helemaal mee eens.
quote:funkyfun schreef op 02 december 2013 @ 10:57:

[...]

. Maar wanneer mensen echt bang worden, zoals bij die joden in Oostenrijk, dan ga je echt over de grens.Dat vond ik in Oostenrijk ook het niet leuke gedeelte
quote:hollebollegijs schreef op 02 december 2013 @ 10:48:

[...]

Heeft niets met rood-wit-blauw te maken.

Moet ik dan zeggen "Het is niet leuk" terwijl ik dubbel lag.

Mooi, leuk, lekker, spannend, emotioneel zijn dingen die van persoon tot persoon verschillen en dat heeft niets met grenzen te maken maar met MENSEN.

Ja, en de ene mens in leuker en grappiger dan de andere, en de ene grap is geslaagder dan de andere. En sommige grappen (of feesten, om OT te blijven) zijn niet grappig maar gewoon fout.

Persoonlijk heb ik een voorkeur voor mensen die dat onderscheid kunnen maken, en ik sta een beetje raar te kijken bij iemand die zegt dat hij die Zyklon B-grap als het toppunt van leuk ervaart.

Maar je hebt gelijk, met Nederlands zijn heeft dat gelukkig weinig te maken.
quote:hollebollegijs schreef op 02 december 2013 @ 11:04:

[...]

Dat vond ik in Oostenrijk ook het niet leuke gedeelte En net lag je nog dubbel.
Ik denk dat alles onderwerp van humor zou mogen zijn, want grenzen opzoeken en taboes bespreekbaar maken is een belangrijk onderdeel van humor. Maar het gaat er wat mij betreft meer om wat je ermee doet. Als ik er om moet lachen vind ik het kunnen eigenlijk.
Het is eigenlijk net als met Voldemort (die van de boeken, niet die van ons): als je iets niet bij de naam mag noemen maak je het groter en belangrijker en enger. Als je ergens geen grappen over mag maken krijg je hetzelfde benauwde effect.
quote:Murdoch schreef op 02 december 2013 @ 11:18:

Ik denk dat alles onderwerp van humor zou mogen zijn, want grenzen opzoeken en taboes bespreekbaar maken is een belangrijk onderdeel van humor. Maar het gaat er wat mij betreft meer om wat je ermee doet. Als ik er om moet lachen vind ik het kunnen eigenlijk.

Toch is dit misschien niet altijd een goede maatstaf. Laatst hoorde ik ook op tv iemand zeggen 'zolang humor niet oproept tot haat of geweld, is het ok'. Ik werk in het onderwijs, en vertaal zoiets dan meteen naar een situatie in de klas. Stel dat een kind gepest wordt, en de rest van de klas maakt grappen over de rug van dat kind, waar iedereen smakelijk om kan lachen (behalve de gepeste zelf natuurlijk). Dan heb je dus grappen waar mensen over kunnen lachen, en waarbij er niet wordt opgeroepen tot haat of geweld. Maar is het dan ok? Nee, natuurlijk niet. Want dat ene kind dat erom huilt weegt wat mij betreft veel zwaarder dan die 28 die erom kunnen lachen.

En zo werkt het misschien ook wel met racistische grappen: leuk dat mensen erom kunnen lachen, maar is dat wel oké als het moet over de rug van mensen die er juist gekwetst door worden?
quote:Crique schreef op 02 december 2013 @ 11:12:

[...]

En net lag je nog dubbel.

Pffffffff dus als je een gedeelte niet leuk vind kan je niet dubbel liggen.

Kan je in ieder geval proberen serieus te reageren, dank je.
quote:hollebollegijs schreef op 02 december 2013 @ 10:30:

[...]

Als ze het in een ander land dom vinden dat ik dubbel lig om het filmpje van Rob Muntz heb ik daar geen problemen mee.Ik heb mij denk ik verkeerd uitgedrukt, of mijn woorden worden verkeerd geïntrepreteerd. Geeft niets, ik ga hier niet de hele dag blijven.
Vergis je niet tussen mijn persoonlijkheid en mijn houding ... Mijn persoonlijkheid is wie ik ben, en mijn houding hangt af van wie jij bent.
Daar heb je helemaal gelijk in, maatschappelijk is dat een maatstaf van niks. Het is meer hoe het in mijn hoofd gaat. Maar dat is niet het hele verhaal, ik kan me gelukkig ook nog verplaatsen in anderen en beleef er geen plezier aan als anderen gekwetst worden. In het geval van die studenten hadden ze hun NSB-lolletjes wat mij betreft prima binnenskamers uit mogen leven (wat ze waarschijnlijk ook doen).
Natuurlijk moet je overal grappen over kunnen maken. Daarmee haal je de scherpe kantjes van dingen af, en censuur is altijd nog honderd keer erger dan mislukte humor.

Maar de ene grap is wel degelijk geslaagder dan de andere, en enig inzicht in de impact van de grap waarom je dubbel ligt is een pluspunt. Daar ontbreekt het nog wel eens aan.
quote:Crique schreef op 02 december 2013 @ 11:11:

[...]

, en ik sta een beetje raar te kijken bij iemand die zegt dat hij die Zyklon B-grap als het toppunt van leuk ervaart.

.

Je hebt of moeite met lezen of leest selectief.

Waar heb ik gezegd dat ik "De Zyklon B-grap" als het toppunt van leuk ervaar.

Ik schreef "het was op het randje" en dat achter die Joden aanrennen vond ik niet leuk.

Nogmaals reageer serieus of reageer niet.

Het hele filmpje vond / vind ik leuk maar er zitten stukken in die ik minder of niet leuk vind.
quote:hollebollegijs schreef op 02 december 2013 @ 11:30:

[...]

Je hebt of moeite met lezen of leest selectief.

Waar heb ik gezegd dat ik "De Zyklon B-grap" als het toppunt van leuk ervaar.

Nogmaals reageer serieus of reageer niet.

Het hele filmpje vond / vind ik leuk maar er zitten stukken in die ik minder of niet leuk vind.Whatever, dude.
Het heeft ook een beetje te maken met gevoel voor wat gepast is en het inschatten van je gezelschap. Ik kan me zo voorstellen dat ik hele andere grappen maak als ik met Murdoch in de kroeg zit dan wanneer ik mij bevind op het zestigjarig huwelijksjubileum van mijn tante. Ik ben dol op zieke/harde humor, maar niet op mensen kwetsen zeg maar.
quote:Lady-Voldemort schreef op 02 december 2013 @ 11:32:

Het heeft ook een beetje te maken met gevoel voor wat gepast is en het inschatten van je gezelschap. Ik kan me zo voorstellen dat ik hele andere grappen maak als ik met Murdoch in de kroeg zit dan wanneer ik mij bevind op het zestigjarig huwelijksjubileum van mijn tante. Ik ben dol op zieke/harde humor, maar niet op mensen kwetsen zeg maar.Dit dus.
quote:Lady-Voldemort schreef op 02 december 2013 @ 11:32:

Ik ben dol op zieke/harde humor, maar niet op mensen kwetsen zeg maar.

Dat blijft altijd lastig wanneer kwets je mensen?

Neem de serie / film "New Kids" dat is kanker hier, kanker daar.

Nu is werkelijk mijn hele familie er voor onder controle / behandeling en een deel overleden en is de kans dat ik het krijg 99%

Het stoorde me wel maar al met al vind ik het nog steeds een goede film / serie en kwetsen nee dat deed het me niet, ik was er niet beledigd door.

Ik kan dat goed relativeren, ze zeggen echt geen "kanker" omdat ze mij dat toe wensen, het hoort gewoon bij het type jongeren dat ze spelen.
quote:ondernemer schreef op 02 december 2013 @ 09:46:

[...]

Rob Muntz in Oostenrijk

Als dit humor moet voorstellen, heb ik liever geen humor.

Ik vond het schokkend.

Heb het niet afgekeken.

Vond het ook volkomen terecht dat al die mensen er een punt van maakten.
Het is mij: shaHla :) (Iranian version)
Heb ooit een film of serie gezien, weet de titel niet meer, en daar zag je op de achtergrond in een groot huis een hoogblond manneke van een jaar of 7 marcherend voorbij komen met zijn hand in de lucht en een vingersnor. Ik heb me rot gelachen.

Muntz vind ik ook leuk.
Volgens mij had hij ook nog een Jugend pakje aan
Of nee, het was een getekend snorretje
quote:hollebollegijs schreef op 02 december 2013 @ 06:41:

[...]

Dat is het lastige met humor en satire, zelf ben ik groot fan van harde humor.

Luister deze column van Martijn Koning

Deze had ik eerder al gehoord maar heb het desondanks afgeluisterd. Kennelijk ben ik gevoeliger voor 'grappen' over de oorlog dan de opinie van mensen over zwarte piet en daar de 'grap' of 'het feest' niet van inzien.

Humor blijft een kwestie van perceptie, dat weet ik heus wel, maar toch zou ik graag zien dat mensen géén grappen meer maken over de oorlog of zulke themafeestjes bedenken als die Groningse studenten.
Het is mij: shaHla :) (Iranian version)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven