NSB-studentenfeest afgelast

29-11-2013 21:01 294 berichten
Alle reacties Link kopieren
http://nos.nl/artikel/580530-nsbstudent ... elast.html

NSB-studentenfeest afgelast

Een groep studenten in Groningen is van plan geweest om een NSB-feest te organiseren. De zaak kwam aan het licht toen een van de studenten veertig Jodensterren bestelde bij een bedrijf dat buttons maakt.

Een 20-jarige studente van de Rijksuniversiteit Groningen bestelde de buttons bij het bedrijf Classic Buttons. Volgens het Nieuw Israëlietisch Weekblad (NIW) schreef ze in haar e-mail dat "het een beetje ongebruikelijke button is. Maar ter verklaring: het is bedoeld voor een themafeest". Dat feest stond voor 16 november gepland.

Schaamte

De eigenaar van het bedrijf sloeg steil achterover. "Ik heb een Joodse vader en heb hem meteen gebeld. Dat studenten zoiets bedenken", zegt hij in het NIW.

De vader alarmeerde de politie. De speciale studentenagent die erop af werd gestuurd, kreeg te horen dat het feest al was afgelast.

"Ze realiseerden zich dat het NSB-thema niet zo grappig en ludiek was als op voorhand was gedacht. Ze schaamden zich er diep voor", zegt de Groningse politie.

Nog sneller bezopen

De studente die de buttons bestelde, zei tegen het NIW dat de studenten een verjaardagsfeest organiseerden met als thema Nog Sneller Bezopen. " Op een gegeven moment dacht iemand: hé, laten we wat sterren bestellen. Als student doe je weleens iets stoms".

Volgens het NIW plaatste de studente eerder een foto van Adolf Hitler op haar Facebookpagina met een grappig bedoelde tekst eronder.

Jaren 60

Het incident herinnert aan een schandaal rond een Amsterdamse studentenvereniging in de jaren zestig. Daar werden bij een ontgroening 200 feuten, eerstejaars leden, opgesloten in een afgesloten kamer. Daarin werd een varken losgelaten dat een laxeermiddel had gegeten. De studentenvereniging noemde dat 'Dachautje spelen'.

Het incident kwam naar buiten omdat een aantal studenten door gebrek aan zuurstof was flauwgevallen.

-----------------

Ik verbaas me er toch iedere keer weer over hoe dom sommige studenten wel niet zijn. Hoe kom je alleen al op het idee? Laat ze maar verplicht een schokkende documentaire over de tweede wereldoorlog zien. Maar ook dat zal niet overkomen.
quote:churrro schreef op 01 december 2013 @ 23:28:

[...]

Juist. Ik denk dat wij niet voldoende beseffen wat voor effect onze humor soms heeft

Daar kon je best eens een punt hebben dat wij veel te direct zijn in onze uitspraken en dan waarschijnlijk ook in onze 'humor'.

Dat het (soms) gewoon net even too much is.
Het is mij: shaHla :) (Iranian version)
quote:Dana schreef op 01 december 2013 @ 22:31:

[...]

Het is gewoon te voorspellen dat er dan mensen zullen zijn die zeggen: het was maar een grapje, het is onschuldig. Studentenhumor. Met andere woorden: daar moeten die joden (en de stokoude holocaust-overlevenden) maar tegen kunnen. Niet zeuren.

Sorry hoor, maar de persoon die dit allemaal maar een onschuldig grapje vond, is door zo'n beetje iedereen aangevallen. En ik vind het dan te ver gaan om alle andere discussies over racisme erbij te halen. En wat ik al eerder zei, die studenten zijn echt niet extreem-rechts maar hebben geen historisch besef en een wansmakelijk gevoel voor humor. Laten we wel de juiste dingen onderscheiden.

Maar goed, ik weet wel dat ik volgende keer niet meer een nieuwsbericht als dit zal posten want alles wordt nu toch op een hoop gegooid.
quote:funkyfun schreef op 02 december 2013 @ 00:16:

[...]

Sorry hoor, maar de persoon die dit allemaal maar een onschuldig grapje vond, is door zo'n beetje iedereen aangevallen. En ik vind het dan te ver gaan om alle andere discussies over racisme erbij te halen. En wat ik al eerder zei, die studenten zijn echt niet extreem-rechts maar hebben geen historisch besef en een wansmakelijk gevoel voor humor. Laten we wel de juiste dingen onderscheiden.

Maar goed, ik weet wel dat ik volgende keer niet meer een nieuwsbericht als dit zal posten want alles wordt nu toch op een hoop gegooid.Erg verstandig!

[...]

Sorry hoor, maar de persoon die dit allemaal maar een onschuldig grapje vond, is door zo'n beetje iedereen aangevallen.

Heb eerlijk gezegt ook maar weinig mensen gezien die het een normale grap vonden.

Het meerendeel viel er juist over.

En zo ook in al die andere topics die ik hier heb gezien.
quote:shahla schreef op 01 december 2013 @ 23:55:

[...]

Daar kon je best eens een punt hebben dat wij veel te direct zijn in onze uitspraken en dan waarschijnlijk ook in onze 'humor'.

Dat is het lastige met humor en satire, zelf ben ik groot fan van harde humor.

Luister deze column van Martijn Koning

http://www.3fm.nl/nieuws/ ... column-van-Martijn-Koning

Ik vind hem geweldig maar een wat gevoelig persoon rent naar het plaatselijke anti discriminatie bureau.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Die column vind ik echt te flauw want die blijft steken op 'ohhhh dat mag je eigenlijk niet zeggen (maar velen denken het wel)'. Zoiets kan iedere mongool bedenken. Het Chinezenlied van Hans Teeuwen was geweldig, omdat hij in één klap zowel degenen die menen het op te moeten nemen voor minderheden (en zo dus aangeven dat die niet zelf hun bek kunnen open trekken), als Gordon en dergelijke 'grappenmakers' belachelijk maakt.
quote:shahla schreef op 01 december 2013 @ 23:55:

[...]

Ik denk niet dat het anders ligt.

Het nadel is dat je er pas achter komt na intensief / close contact met mensen in het buitenland en alleen een klein percentage maakt dit mee.
Vergis je niet tussen mijn persoonlijkheid en mijn houding ... Mijn persoonlijkheid is wie ik ben, en mijn houding hangt af van wie jij bent.
quote:churrro schreef op 02 december 2013 @ 09:18:

[...]

Ik denk niet dat het anders ligt.

Het nadel is dat je er pas achter komt na intensief / close contact met mensen in het buitenland en alleen een klein percentage maakt dit mee.

Ligt een beetje welk land, Engelsen hebben ook een harde humor

En tijdens het EK 1996

Hitler nog in het verhaal betrekken

En tijdens de Falklandoorlog deze kop terwijl er 323 Argentijnen omkwamen. Overigens is op deze krantenkop wel kritiek geweest.

Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.

[...]

Maar goed, ik weet wel dat ik volgende keer niet meer een nieuwsbericht als dit zal posten want alles wordt nu toch op een hoop gegooid.Blijkbaar gaat het zo met veel topics, valt mij op. Ik vind jouw topic een goede topic. Het is alleen jammer dat mensen eerst emotioneel worden en daarna pas gaan nadenken (of helemaal niet) of ze wel of niet on-topic zijn.
Vergis je niet tussen mijn persoonlijkheid en mijn houding ... Mijn persoonlijkheid is wie ik ben, en mijn houding hangt af van wie jij bent.
quote:hollebollegijs schreef op 02 december 2013 @ 09:34:

[...]

'Don't mention the war' is een klassieker geworden. Toch zou ik het niet zo zeer 'hard' willen noemen. Er worden geen echte personages in de zeik gezet, en doordat Cleese nogal overacteert is de hele setting op voorhand al wat surrealistisch.

Wat betreft is "taboedoorbrekende", schokkerende / harde humor in Nederland al snel wat groffer. Zie bijvoorbeeld het fragment van Rob Muntz in Oostenrijk dat ergens in de jaren '90 op TV te aanschouwen was.

Rob Muntz in Oostenrijk
Funkyfun moet niet zo mauwen en blij zijn dat er nog zoveel reacties op komen, want hier valt on topic niet zo gek veel over te zeggen. Dan wordt het net zoiets als 'man slaat babyzeehondje dood' met daaronder 10 reacties in de trant van 'dit vind ik echt niet kunnen,' 'mijn hart breekt' en 'ik vind het vooral zielig voor het zeehondje'.
quote:Murdoch schreef op 02 december 2013 @ 09:47:

Dan wordt het net zoiets als 'man slaat babyzeehondje dood' met daaronder 10 reacties in de trant van 'dit vind ik echt niet kunnen,' 'mijn hart breekt' en 'ik vind het vooral zielig voor het zeehondje'.Dat hangt er vanaf Als de 11e reactie is: "Ja maar je kunt er zulke mooie bontjassen van maken" en de 12e "Ja maar we maken ook miljoenen varkens dood" dan kun je zo weer 10 pagina's vooruit met één dode zeehond.
Engelse humor gaat altijd over (ontsporende) beleefdheid. Van 'don't mention the war' (letterlijk: blijf beleefd! Niet over de oorlog praten! En het dan van de weeromstuit nog véél erger doen) tot aan The Office. Het is humor over het ongemak van het sociale verkeer, zonder dat daar nu per se moraal mee gemoeid is.

Nederlandse humor gaat altijd over het aantonen van de sukkeligheid / hypocrisie / pijnpunten van de ander. Het is een in essentie moraliserende humor.

Van Freek de Jonge tot aan Hans Teeuwen, hoe zeer ze zichzelf ook als elkaars tegenstanders zien.
quote:ondernemer schreef op 02 december 2013 @ 09:46:

[...]

Rob Muntz in OostenrijkOp het randje maar heb wel dubbel gelegen.
quote:ondernemer schreef op 02 december 2013 @ 09:51:

[...]

Dat hangt er vanaf Als de 11e reactie is: "Ja maar je kunt er zulke mooie bontjassen van maken" en de 12e "Ja maar we maken ook miljoenen varkens dood" dan kun je zo weer 10 pagina's vooruit met één dode zeehond.True. En de stap naar de Holocaust is dan snel gemaakt en voor je het weet zijn we weer bij Zwarte Piet.
quote:Murdoch schreef op 02 december 2013 @ 09:47:

Funkyfun moet niet zo mauwen en blij zijn dat er nog zoveel reacties op komen, want hier valt on topic niet zo gek veel over te zeggen. Oh nee? Er zou een aardige discussie op gang kunnen komen over wat wel en niet kan wat betreft humor over de tweede wereldoorlog.
quote:hollebollegijs schreef op 02 december 2013 @ 09:34:

[...]

[img]http://doingthe116.files.wordpress.com/ ... .jpg?w=500[/img]

En tijdens het EK 1996

[img]http://i.telegraph.co.uk/multimedia/arc ... 43492a.jpg[/img]

Hitler nog in het verhaal betrekken

[img]http://llandudnojetset.files.wordpress. ... .jpg?w=510[/img]

En tijdens de Falklandoorlog deze kop terwijl er 323 Argentijnen omkwamen. Overigens is op deze krantenkop wel kritiek geweest.

[img]http://upload.wikimedia.org/wikipedia/e ... cha%29.png[/img]Engeland is wel gebombardeerd maar er zijn nooit mensen gedeporteerd. Is toch net weer anders. En daarom kun je niet zomaar normen en waarden van andere landen overnemen.
quote:hollebollegijs schreef op 02 december 2013 @ 09:57:

[...]

Op het randje maar heb wel dubbel gelegen.Ik vond dat van Rob Muntz dus echt te ver gaan. Heb je de blikken van die orthodoxe joden gezien? Die mensen waren echt bang. En dan met een fles Zyklon B in een burgerlijke lunchroom gaan zitten. Dat is echt alleen maar bedoeld om te kwetsen.
@ Murdoch: +1

@ hollebollegijs: dit is een concreet voorbeeld van wat ik eerder bedoelde. Er dubbel van liggen is prima, zolang je dat soort humor niet als "universeel" gaat beschouwen. Want in sommige landen is dat echt "not done". Je komt niet alleen beledigend over, maar ook dom, en ik ga er van uit dat je dat liever niet wilt.
quote:funkyfun schreef op 02 december 2013 @ 10:22:

[...]

Ik vond dat van Rob Muntz dus echt te ver gaan. Heb je de blikken van die orthodoxe joden gezien? Die mensen waren echt bang. En dan met een fles Zyklon B in een burgerlijke lunchroom gaan zitten. Dat is echt alleen maar bedoeld om te kwetsen.

Nou dat was op het randje, maar heb wel gelachen.

Voor alle duidelijkheid, ik ben fan van harde humor ook als het mezelf betreft.

quote:churrro schreef op 02 december 2013 @ 10:22:

. Je komt niet alleen beledigend over, maar ook dom, en ik ga er van uit dat je dat liever niet wilt.Als ze het in een ander land dom vinden dat ik dubbel lig om het filmpje van Rob Muntz heb ik daar geen problemen mee.
Het grootste bezwaar dat ik tegen zo'n Muntz heb, is dat hij gewoon echt niet grappig is. Er is gewoon geen zak aan om Hitler na te doen en een beetje te schreeuwen tegen mensen, dan blijft alleen het shock-effect over. Niet te vergelijken met Cleese m.i.
quote:Murdoch schreef op 02 december 2013 @ 10:32:

Het grootste bezwaar dat ik tegen zo'n Muntz heb, is dat hij gewoon echt niet grappig is. Er is gewoon geen zak aan om Hitler na te doen en een beetje te schreeuwen tegen mensen, dan blijft alleen het shock-effect over. Niet te vergelijken met Cleese m.i.

Zo zie je dat humor een subjectief begrip is, jij vind de column van Martijn Koning en Rob Muntz in Oostenrijk niet leuk terwijl ik er dubbel om lig.

Je kan dan ook niet stellen "Hij is niet grappig" moet zijn "Ik vind hem niet grappig"

Overigens is Cleese ook super
quote:hollebollegijs schreef op 02 december 2013 @ 10:30:

[...]

Nou dat was op het randje, maar heb wel gelachen.

Voor alle duidelijkheid, ik ben fan van harde humor ook als het mezelf betreft.

[...]

Als ze het in een ander land dom vinden dat ik dubbel lig om het filmpje van Rob Muntz heb ik daar geen problemen mee.

Jij bent echt een perfect voorbeeld van iemand met een rood-wit-blauwe plaat voor zijn kop en ik geloof inderdaad meteen dat je het echt niet begrijpt. Geen enkele gevoel voor gradaties, subtiliteit of nuances.

Rob Muntz is inderdaad een prima voorbeeld van wat er mis is met 'Nederlandse humor'. En dat het niet grappig is, is nog maar het begin.
Klopt, dat zou ik eigenlijk moeten zeggen Gijs. Maar het is sterker dan 'ander soort humor,' ik wil er gewoon niet aan dat dat onder het kopje 'humor' valt.

Borat vond ik dan wel weer leuk, die legt echt pijnpunten binnen samenleving bloot.
Ik heb er wel een beetje moeite mee om te spreken over 'de' Nederlandse humor hoor; die bestaat net zo min als 'de' NL identiteit. En als die zou bestaan, zou het niks met die Muntz te maken hebben. We hebben hier in Brabant ook nog heel goede cabaretiers.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven