Olcay fatshaming

11-06-2019 23:20 3003 berichten
Alle reacties Link kopieren
Olcay ligt onder vuur om haar uitspraken van gisteren in Boulevard.

Nou sorry hoor, Maar is dit niet een beetje overdreven allemaal? Of mag ik dat niet zeggen met mijn maatje 36.
Ik vind het bijzonder dat er zo veel mensen zijn die oprecht niet lijken te begrijpen dat het een stuk gecompliceerder ligt dan minder eten en meer bewegen. Er wordt nu nog steeds veel onderzoek gedaan naar de oorzaken van obesitas, en dat gaat niet alleen over eten, maar ook over bijvoorbeeld of je moeder rookte tijdens de zwangerschap, aan welke chemicaliën je wordt blootgesteld tijdens je leven en zo zijn er wel meer dingen.

Leuke video.
https://m.youtube.com/watch?v=VgnbRK8pij8
Geen idee hoe je linkjes plakt.

Hij is wel wat ouder, misschien zijn dingen intussen weerlegd, ik heb te weinig zelfdiscipline om dat uit te zoeken.
Geeft niet, het droogt wel weer op.
Kia•Ora schreef:
17-06-2019 10:53
Jij verdraait mijn woorden, en dat is een hele smerige en nare manier van discussiëren. Ik ben klaar met jou. Zoek maar een ander om verder mee te "praten".

Even jouw bs rechtzetten, voordat een ander jouw achterlijke interpretatie van mijn woorden gaat geloven.

Ik prijs helemaal niks aan. En ik heb het daarnaast nooit over roken en drinken gehad,
dat zit jij erbij te verzinnen... Ik zeg dat je vanuit jezelf prettig voelen makkelijker je overgewicht (blijvend) kwijt raakt dan door je dood te schamen. Net zoals met geldproblemen... jij maakt er een én én én verhaal van, ik noem mogelijke opties waardoor mensen geldproblemen niet altijd zelf veroorzaakt hebben. Jij maakt overal een naar zwart- wit verhaal van. En alles is de schuld van jezelf en dat is dus niet zo, veel dingen kun je voorkomen, maar veel ook niet. Ik begrijp dat het lastig is om te bedenken dat jouw leven niet allemaal je eigen verdiensten zijn maar ook een deel geluk is en je het zo ook weer kwijt kunt raken. Zonder duidelijk aanwijsbare reden. Beter is natuurlijk denken dat je alleen maar dik wordt als je teveel eet en niet beweegt, dat je zelf geldproblemen veroorzaakt door de wehkamp leeg te kopen, dat je nooooooit verkracht gaat worden want jij loopt niet in korte rokjes, je geen auto ongeluk kunt krijgen want jij houdt je keurig aan de snelheid, je geen longkanker kunt krijgen want je rookt niet, en geen levercirrose want geen druppel alcohol en je jezelf zo een depressie uit wandelt. Jammer maar helaas, het leven is niet maakbaar. Als dat wel zo was, zat ik nu gelukkig te zijn op mijn roze wolkje, met meerdere kinderen, met mijn oude baan nog, een beter gevulde spaarrekening, was mijn beste vriend niet in het buitenland gaan wonen, had ik mijn lijf van vijf jaar geleden, nooit pijn, geen gevolgen van nah, geen enorme littekens en was dat flinke trauma nooit meer in mijn gedachten voorbij gekomen. Maar helaas had ik daar niks over te zeggen en ben ik wél in elkaar gezakt ondanks gezonde levenswijze door een klote ziekte, enorm aangekomen, jaren niet kunnen werken en heel veel pijn gehad, daardoor mijn baan kwijtgeraakt en de vraag is of ik ooit daar weer kom. Maar dat heb ik natuurlijk allemaal zelf veroorzaakt. Want je hebt het allemaal zelf in de hand. :@@:
Laat ik het anders uitleggen. Als jij moet kiezen tussen A en B. En optie A geeft 10% kans op gezondheidsproblemen en optie B geeft 90% kans op (ernstige) gezondheidsproblemen. Dan kies je toch voor A? En je wilt toch ook iedereen voor optie A laten kiezen? Jij lijkt te zeggen dat optie A ook vervelende resultaten heeft, wat natuurlijk kan, maar optie B (overgewicht, geen pogingen jezelf te verbeteren) heeft nagenoeg een gegarandeerd op pijn, ongeluk en ziekte.

Waar je voor pleit heeft voor mij iets immoreels. Je wekt de indruk dat optie A in dezelfde mate leidt tot pijn en ongeluk, wat feitelijk onjuist is. Er is weliswaar een kans, maar die kans is vele malen kleiner.
Zireael schreef:
17-06-2019 12:58
Ik vind het bijzonder dat er zo veel mensen zijn die oprecht niet lijken te begrijpen dat het een stuk gecompliceerder ligt dan minder eten en meer bewegen. Er wordt nu nog steeds veel onderzoek gedaan naar de oorzaken van obesitas, en dat gaat niet alleen over eten, maar ook over bijvoorbeeld of je moeder rookte tijdens de zwangerschap, aan welke chemicaliën je wordt blootgesteld tijdens je leven en zo zijn er wel meer dingen.

Leuke video.

Hij is wel wat ouder, misschien zijn dingen intussen weerlegd, ik heb te weinig zelfdiscipline om dat uit te zoeken.
Als je niet teveel eet wordt je ook niet dik. De wetten van de thermodynamica zijn niet weerlegd voor zover ik weet. Kortom, als je er teveel brandstof ingooit slaat het lichaam het op en word je te dik.
Nee, hoor, volgens mij ben ik niet degene die niet goed leest.

Ik heb tijdenlang te veel gedronken, en daar vonden mensen ook wat van. Meestal in stilte, soms recht in mijn gezicht. Dat hielp niet, maar het kon ook geen kwaad.

Wat wel kwaad kan is in gaan geloven in de excuses die je voor jezelf aanvoert. Zo veel is het niet, ik heb het nu even nodig, morgen ga ik mijn leven beteren, ik heb het al zo moeilijk, het is gewoon erfelijk, andere mensen hebben er minder behoefte aan, enzovoort enzovoort. Maakt niet uit wat je vergif is.

Ik maak zelf wel uit of ik ongezonde dingen doe, en die neiging heb ik nogal en met veel plezier, maar hoop niet dat de dag ooit aanbreekt dat ik mijn problemen ga afschuiven op onbegrip van de maatschappij. De laatste die daar wat mee opschiet ben ik zelf namelijk.
Bombus-Sylvarum schreef:
17-06-2019 13:03
Laat ik het anders uitleggen. Als jij moet kiezen tussen A en B. En optie A geeft 10% kans op gezondheidsproblemen en optie B geeft 90% kans op (ernstige) gezondheidsproblemen. Dan kies je toch voor A? En je wilt toch ook iedereen voor optie A laten kiezen? Jij lijkt te zeggen dat optie A ook vervelende resultaten heeft, wat natuurlijk kan, maar optie B (overgewicht, geen pogingen jezelf te verbeteren) heeft nagenoeg een gegarandeerd op pijn, ongeluk en ziekte.

Waar je voor pleit heeft voor mij iets immoreels. Je wekt de indruk dat optie A in dezelfde mate leidt tot pijn en ongeluk, wat feitelijk onjuist is. Er is weliswaar een kans, maar die kans is vele malen kleiner.
Het punt is, dat het niet altijd een Keuze is.
Je hebt een flinke brok Mazzel nodig, om Keuze A tot een succes te laten zijn

Het is allemaal niet zo maakbaar/kiesbaar
Kia•Ora schreef:
17-06-2019 11:26
Waarom wil jij mensen zo graag een rotgevoel over zichzelf geven? En waarom wil jij zo graag ervoor zorgen dat anderen op een nare/naardere manier naar mensen met overgewicht gaan kijken? Wat levert het jou op? Waar ben jij zo bang voor?
Iedereen kijkt al op een nare manier naar mensen met overgewicht. Ik houd niet zo van schone schijn. Zachte heelmeesters maken stinkende wonden.
Snarky schreef:
17-06-2019 13:05
Nee, hoor, volgens mij ben ik niet degene die niet goed leest.

Ik heb tijdenlang te veel gedronken, en daar vonden mensen ook wat van. Meestal in stilte, soms recht in mijn gezicht. Dat hielp niet, maar het kon ook geen kwaad.

Wat wel kwaad kan is in gaan geloven in de excuses die je voor jezelf aanvoert. Zo veel is het niet, ik heb het nu even nodig, morgen ga ik mijn leven beteren, ik heb het al zo moeilijk, het is gewoon erfelijk, andere mensen hebben er minder behoefte aan, enzovoort enzovoort. Maakt niet uit wat je vergif is.

Ik maak zelf wel uit of ik ongezonde dingen doe, en die neiging heb ik nogal en met veel plezier, maar hoop niet dat de dag ooit aanbreekt dat ik mijn problemen ga afschuiven op onbegrip van de maatschappij. De laatste die daar wat mee opschiet ben ik zelf namelijk.
sught, je leest dus echt gewoon dingen die er niet staan
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
sakamanga schreef:
17-06-2019 12:29
Accepteren wie je bent, gaat een stuk makkelijker als anderen ook accepteren wie je bent, en hun kutopmerkingen en veroordelingen lekker voor zich houden.
Daarom doe ik het ook niet. Omdat ik diep van binnen geloof dat je iedere dag moet streven een beter mens te zijn.
Bombus-Sylvarum schreef:
17-06-2019 13:07
Iedereen kijkt al op een nare manier naar mensen met overgewicht. Ik houd niet zo van schone schijn. Zachte heelmeesters maken stinkende wonden.
Nee, niet iedereen. Misschien moet je eens op zoek naar andere vrienden.
Bombus-Sylvarum schreef:
denk je nou echt dat het helpt?
lilalinda schreef:
Het punt is, dat het niet altijd een Keuze is.
Je hebt een flinke brok Mazzel nodig, om Keuze A tot een succes te laten zijn

Het is allemaal niet zo maakbaar/kiesbaar
Ja dat is het voor een belangrijk deel wel!

Wat voor “mazzel” heb je nodig om te kiezen voor een gezonde leefstijl? Alleen de mazzel om verstandelijk te kunnen kiezen.
.
anoniem_380666 wijzigde dit bericht op 18-06-2019 08:10
99.38% gewijzigd
rosanna08 schreef:
sught, je leest dus echt gewoon dingen die er niet staan
Nogmaals, ik gun iedereen zijn blinde vlek, ik heb er zelf ook genoeg.
De meeste mensen, ikzelf niet uitgezonderd, onderhouden hun auto beter dan hun lichaam. Wat de reden daarvoor ook is.
Geef dat gewoon toe, en accepteer het of doe er iets aan. Maar hou op met de oorzaak buiten jezelf zoeken, want daar vindt je de oplossing ook niet.
En nee, de wereld is niet eerlijk en niet alle mensen zijn even aardig en begripvol. Daar loopt iedereen tegenaan.
Bombus-Sylvarum schreef:
Als je niet teveel eet wordt je ook niet dik. De wetten van de thermodynamica zijn niet weerlegd voor zover ik weet. Kortom, als je er teveel brandstof ingooit slaat het lichaam het op en word je te dik.

Maar punt is, ik herhaal mezelf nog maar eens want lezen lijkt lastig, dat de één teveel eet met 1800 kcal terwijl de ander te weinig eet (want anders afvalt) bij 2300 kcal (zelfde lengte) en dat het dus makkelijker is om niet teveel te eten, wanneer je 2300 kan eten, dagelijks, maar dat lastig is om niet te weinig te eten, wanneer je 2300 moet eten, dagelijks.

Is dat echt zó moeilijk te vatten? Als ik een appel teveel eet op een dag, kan ik daar in een maand van aankomen. Of dat gezonde handje noten (= al 2 appels), dat altijd zo gepromoot wordt. Ik ben hier dagelijks intensief mee bezig. Is het zo lastig te begrijpen dat een strak regiem van 1800 kg (of eigenlijk minder, want ik wil afvallen) lastiger vol te houden is dan één van 2300? (en voor anderen weer andersom, mogelijk) Dat je met een marge tot 2300 kg wat zorgelozer kunt eten, dagelijks?

En waarom is dat, dat de één met 1800 teveel eet en de ander met 2300 te weinig.
Later is nu
Bombus-Sylvarum schreef:

Jij denkt serieus dat wat jij hier allemaal verkondigt helpt voor mensen met overgewicht. Och.. toch..
Later is nu
Snarky schreef:
17-06-2019 13:14
Nogmaals, ik gun iedereen zijn blinde vlek, ik heb er zelf ook genoeg.
De meeste mensen, ikzelf niet uitgezonderd, onderhouden hun auto beter dan hun lichaam. Wat de reden daarvoor ook is.
Geef dat gewoon toe, en accepteer het of doe er iets aan. Maar hou op met de oorzaak buiten jezelf zoeken, want daar vindt je de oplossing ook niet.
En nee, de wereld is niet eerlijk en niet alle mensen zijn even aardig en begripvol. Daar loopt iedereen tegenaan.
ik zoek de oorzaak niet buiten mezelf, ik zeg toch net dat het mijn copingsmechanisme is. En nee, ik zorg vaak niet goed voor mezelf, omdat ik mezelf dat niet waard vind. Dan heb ik niet ook nog jouw veroordeling nodig. (en niet jou persoonlijk, voordat daar gedoe over komt)
Als ik nou de keuze zou hebben tussen een vriendelijk karakter en een slank figuur dan wist ik het wel.
Dreamer schreef:
17-06-2019 13:14
Maar punt is, ik herhaal mezelf nog maar eens want lezen lijkt lastig, dat de één teveel eet met 1800 kcal terwijl de ander te weinig eet (want anders afvalt) bij 2300 kcal (zelfde lengte) en dat het dus makkelijker is om niet teveel te eten, wanneer je 2300 kan eten, dagelijks, maar dat lastig is om niet te weinig te eten, wanneer je 2300 moet eten, dagelijks.

Is dat echt zó moeilijk te vatten? Als ik een appel teveel eet op een dag, kan ik daar in een maand van aankomen. Of dat gezonde handje noten (= al 2 appels), dat altijd zo gepromoot wordt. Ik ben hier dagelijks intensief mee bezig. Is het zo lastig te begrijpen dat een strak regiem van 1800 kg (of eigenlijk minder, want ik wil afvallen) lastiger vol te houden is dan één van 2300? (en voor anderen weer andersom, mogelijk) Dat je met een marge tot 2300 kg wat zorgelozer kunt eten, dagelijks?

En waarom is dat, dat de één met 1800 teveel eet en de ander met 2300 te weinig.
Precies dit. Waarom is dat?

En waarom kan ik afvallen met 2000 kcal op een dag, tot ik de 80 kilo bereik, en gaat het daarna alleen als ik onder de 1500 ga zitten?
Waarom komt het gewicht er weer bij als ik terugga naar de 2000, tot de 80 kilo en kom ik daarna ook niet meer aan?
Bombus-Sylvarum schreef:
17-06-2019 13:12
Ja dat is het voor een belangrijk deel wel!

Wat voor “mazzel” heb je nodig om te kiezen voor een gezonde leefstijl? Alleen de mazzel om verstandelijk te kunnen kiezen.
Ik heb namelijk behoorlijk wat mazzel gehad,
Mazzel 1: ben geboren bij ouders die me een goeie start gaven, zorgden dat ik door kon leren, een gezonde start gaven qua eten, voorlezen etc.
Mazzel 2: Ik ben geboren met een flinke dosis streberigheid en doorzettingsvermogen
Mazzel 3: Lange ledematen
mazzel 4: Goeie Genen
Mazzel 5: Ik lust veel niet
Mazzel 6: Door goed stel hersens en goede ouders goede opleiding gedaan, dus geen armoede
Mazzel 7: Door mijn sterke basis, kan ik tegenslagen beter aan

En nu heb ik dus een goeie baan, leuke kinderen, gezondheid, weeg 60 kg (ben 1m75)

En, ik heb geen oordeel over mensen bij wie het allemaal minder gemakkelijk gaat. Want ik heb ook genoeg meegemaakt om te beseffen, dat het leven niet maakbaar is, en je verrekte veel pech kan hebben. En dat het pijnlijk is, als mensen denken dat jouw probleem eenvoudig oplosbaar is.
Als dat zo was... was het namelijk wel opgelost

Ga je beseffen wat een mazzel je hebt gehad en wordt een beter mens
Zireael schreef:
17-06-2019 13:18

En waarom kan ik afvallen met 2000 kcal op een dag, tot ik de 80 kilo bereik, en gaat het daarna alleen als ik onder de 1500 ga zitten?
Waarom komt het gewicht er weer bij als ik terugga naar de 2000, tot de 80 kilo en kom ik daarna ook niet meer aan?
Lees eens over je BMR
Zireael schreef:
17-06-2019 13:18

Dat is heel logisch, omdat een zwaar lichaam meer energie nodig heeft om zichzelf in stand te houden. Hoe meer je afvalt, hoe minder je kunt eten voor je weer aan gaat komen.
Kun je allemaal vrij precies en heel simpel uitrekenen op internet, voor je lengte, leeftijd en gewicht.
En dan heb je als je ouder wordt ook nog steeds minder calorieën nodig, dus dan krijg je het er nog veel moeilijker af.
Om nog maar te zwijgen over het oneerlijke verschijnsel dat de ene persoon een sneller metabolisme heeft dan de andere.

Als ik zelf structureel meer dan 1500 calorieën op een dag eet ben ik binnen de kortste keren dik. In de oertijd was dat goed van pas gekomen, maar in deze maatschappij is het balen. Dat zijn de feiten waarmee ik het moet doen, en ik zal moeten leven met de gevolgen. Of ik nu dik of dun of precies goed ben.
lilalinda schreef:
17-06-2019 13:20
Lees eens over je BMR
Ben er al jaren mee bekend, en bij mij kloppen die berekeningen gewoon niet. Als ik iedere dag 2200 verbrand en er 2000 instop, dan zou ik niet aan moeten komen. Maar dat doe ik wel. Altijd tot de 80 kilo, daarna blijft het weer stabiel. Dit is al 17 jaar zo, en ik ben nu 31.
Maar goed, nu komt er vast weer een 'je eet waarschijnlijk meer dan je denkt' of iets in die trant.

Mijn huisarts weet ook niet wat ze ermee moet en zegt dat 80 ook wel prima is, zolang ik niet zwaarder word.
Zireael schreef:
17-06-2019 12:58
Ik vind het bijzonder dat er zo veel mensen zijn die oprecht niet lijken te begrijpen dat het een stuk gecompliceerder ligt dan minder eten en meer bewegen...

Leuke video.
Video gekeken en hij haalt veel punten aan waardoor je jezelf een slachtoffer kunt voelen.

Hoe goed je ook beweegt, hoe efficiënt je darmbacteriën voedsel omzetten in energie, hoezeer je hongergevoel verward wordt door chemicaliën of hormonen; uiteindelijk komen we steeds uit op het behoud van energie. Steek er meer energie in dan nodig en je wordt dikker.

Het basisprincipe om meer te bewegen en minder te eten staat nog steeds als een paal boven water, simpelweg omdat dit werkt. Het zal niet bij elke mens gelijk zijn, omdat sommigen nu eenmaal meer energie halen uit een maaltijd dan anderen, maar een tekort aan calorieën zal er steeds voor zorgen dat je lichaam reserves verbruikt.
Zireael schreef:
17-06-2019 13:34
Ben er al jaren mee bekend, en bij mij kloppen die berekeningen gewoon niet. Als ik iedere dag 2200 verbrand en er 2000 instop, dan zou ik niet aan moeten komen. Maar dat doe ik wel. Altijd tot de 80 kilo, daarna blijft het weer stabiel. Dit is al 17 jaar zo, en ik ben nu 31.
Maar goed, nu komt er vast weer een 'je eet waarschijnlijk meer dan je denkt' of iets in die trant.

Mijn huisarts weet ook niet wat ze ermee moet en zegt dat 80 ook wel prima is, zolang ik niet zwaarder word.
Ik bedoel vooral niet te denken, dat ik het beter weet dan jij
lilalinda schreef:
17-06-2019 13:38
Ik bedoel vooral niet te denken, dat ik het beter weet dan jij
Ik krijg bij jou dat idee ook totaal niet en lees je hier graag. :)
Ik vind het gewoon een lastig onderwerp, omdat het al mijn hele leven een probleem is, en alle voor de hand liggende 'oplossingen' maar werken tot ik een bepaald gewicht bereik. Dat is enorm frustrerend.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven