Onderdrukking onafhankelijkheid Catalonië, Spanje in chaos

15-10-2019 04:12 71 berichten
Alle reacties Link kopieren
In Barcelona zijn politici die een referendum organiseerden over de onafhankelijkheid van Catalonie ongenadig hard gestraft. Celstraffen van negen tot dertien jaar werden opgelegd door het Spaanse Hof.

Na de uitspraak braken onlusten en protesten uit, o.a. op het vliegveld.
https://twitter.com/hashtag/TsunamicDemocratic?src=hash

Zeer zorgwekkend dat de EU in alle talen zwijgt over deze misstanden en onderdrukking van mensenrechten en democratie in een lidstaat. Benieuwd hoe dit gaat aflopen.
Alle reacties Link kopieren
Dat komt omdat de mensheid niet zonder het onderdrukken van anderen denkt te kunnen leven, en hieraan hun eigenwaarde denken te ontlenen. Ook de Catalanen zelf zijn hierin niet anders hoor. Kijk bijvoorbeeld maar naar hoe de Catalanen uit macht nog steeds dagelijks vele stieren In de arena’s onderdrukken en hoeveel mensen er zijn dit steunen. Mensen hebben nu eenmaal weInig op met anderen en ander leven (hoe onschuldig het ook lijkt). Dus zolang men niet ‘echt’ wakker wordt en het goede voorbeeld geeft door letterlijk alles om zich heen te laten “leven en laten leven” en dit respect ook massaal overbrengt aan de volgende generatie, kun je dit ook niet van anderen verwachten.
Ik kijk er dus totaal niet van op dat dit daar aan de hand is zolang de mensheid zelf op de onderdrukking en macht van andere mensen en soorten blijft zitten om er zelf beter van de worden. In die zin voel ik me dus niet zozeer geroepen hierin actie te ondernemen. Als de Catalanen hun onafhankelijkheid zouden krijgen dan nog blijven zijzelf ook ander leven onderdrukken als hen dat goed uitkomt. Als de gehele mensheid hun eigen acties zouden veranderen, pas dan verandert de wereld met hen mee. Het idee dat anderen en ander leven ‘minder’ is, is de basis van alles wat er mis is in de wereld.
Alle reacties Link kopieren
Catalanen zijn juist heel erg tegen stierenvechten: https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Stierenvechten

Arena’s zijn niet meer in gebruik zodanig. Je laatste zin (reactie hierboven), die mening deel ik wel enigzins maar toch..de vervolging vind ik buiten proportie. De Catalanen hebben een eigen cultuur, taal en visie die afwijkt van de rest van Spanje, maar hebben al een redelijk autonoom bestuur. Wonen ook nog eens op een ‘rijk’ gebied, als ze eigen land zijn is de rest van Spanje benadeeld. Lastige kwestie wel.
If you can't make it good, at least make it look good. (Bill Gates)
Alle reacties Link kopieren
In Catalonië kun je beter terecht met Frans, dan met middelbare school Spaans, is mijn ervaring.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
hoezoos schreef:
15-10-2019 06:04
Dat komt omdat de mensheid niet zonder het onderdrukken van anderen denkt te kunnen leven, en hieraan hun eigenwaarde denken te ontlenen. Ook de Catalanen zelf zijn hierin niet anders hoor. Kijk bijvoorbeeld maar naar hoe de Catalanen uit macht nog steeds dagelijks vele stieren In de arena’s onderdrukken en hoeveel mensen er zijn dit steunen. Mensen hebben nu eenmaal weInig op met anderen en ander leven (hoe onschuldig het ook lijkt). Dus zolang men niet ‘echt’ wakker wordt en het goede voorbeeld geeft door letterlijk alles om zich heen te laten “leven en laten leven” en dit respect ook massaal overbrengt aan de volgende generatie, kun je dit ook niet van anderen verwachten.
Ik kijk er dus totaal niet van op dat dit daar aan de hand is zolang de mensheid zelf op de onderdrukking en macht van andere mensen en soorten blijft zitten om er zelf beter van de worden. In die zin voel ik me dus niet zozeer geroepen hierin actie te ondernemen. Als de Catalanen hun onafhankelijkheid zouden krijgen dan nog blijven zijzelf ook ander leven onderdrukken als hen dat goed uitkomt. Als de gehele mensheid hun eigen acties zouden veranderen, pas dan verandert de wereld met hen mee. Het idee dat anderen en ander leven ‘minder’ is, is de basis van alles wat er mis is in de wereld.
Of de Catalanen nu wel of niet liefhebbers zijn van stierenvechten, doet er eigenlijk niet zo veel toe. Daarover steggelen doet onrecht aan de kern van de boodschap in bovenstaande post. Die boodschap is gewoon de trieste waarheid.

Lees Sapiens en Homo Deus van Yuval Noah Harari en de moed zakt je in de schoenen.

Ondanks al onze technologie en wetenschap zijn we dom genoeg om onszelf te vernietigen, maar we beginnen altijd eerst bij de zwaksten.
Alle reacties Link kopieren
Wat een bizarre redenatie, Hoezoos! Je verschaft jezelf een excuus om de hele situatie naast je neer te leggen: zij zijn ook geen lieverdjes, ze zoeken het dus zelf maar uit. Wreedheden komen helaas in elke cultuur voor. Nederlanders zijn ook geen lieverdjes. Gelukkig was dat voor de geallieerden geen reden om weg te kijken toen wij zelf onderdrukt werden.
Ik kan me herinneren dat het destijds gehouden referendum niet rechtsgeldig was, en die Spanjaard die later het land uit vluchtte, in feite een opruier was die de bevolking tot burgeroorlog aanzette.
Hoe je het ook wendt of keert, Catalonië is een gebied, dat deel uitmaakt van Spanje. Dat kun je niet eenzijdig opheffen. Daar zijn democratische processen voor, maar die weg is niet bewandeld.
Alle reacties Link kopieren
hoezoos schreef:
15-10-2019 06:04
Kijk bijvoorbeeld maar naar hoe de Catalanen uit macht nog steeds dagelijks vele stieren In de arena’s onderdrukken en hoeveel mensen er zijn dit steunen.
.
Stierenvechten is nou juist exemplarisch voor het conflict tussen Catalonië en Spanje. Catalonië verbood stierenvechten in 2012, omdat ze het niet als een Catalaanse traditie beschouwen. Het Spaanse hooggerechtshof hief dit verbod in 2016 vervolgens op, want stierenvechten is 'Spaans cultureel erfgoed'.

Zie hier, het conflict in een notendop.
Zeg me je naam en ik vertel je hoe je heet.
Voor mij zijn het twee verschillende zaken. Stierenvechten is ook niet de aanleiding tot het uitroepen van de onafhankelijkheid geweest. Dát is gewoon een van de wereldwijde tendensen: versplintering van het politieke landschap.
Alle reacties Link kopieren
Spanje is gewoon altijd een raar land geweest. Meer een administratieve eenheid dan een culturele eenheid. De (culturele) verschillen tussen bijvoorbeeld een Andalusiër en een Galiciër zijn groot. Eigenlijk zijn het meer de Verenigde Staten van Spanje, want de autonomie van de regio's gaat ver.

Het is een ingewikkeld conflict, waarbij beide partijen zich diep in hun loopgraven hebben ingegraven. Maar negen politici tot jarenlange celstraffen veroordelen (na twee jaar voorarrest!) helpt niet en is buitengewoon disproportioneel. De Catalanen zijn sterk verdeeld over onafhankelijkheid, maar er is wel een ruime meerderheid voorstander van om daar nou gewoon eens een (legaal) referendum over te houden.
Zeg me je naam en ik vertel je hoe je heet.
Alle reacties Link kopieren
Ze willen afscheiding (opsplitsing en versnippering) ontmoedigen. De EU zal dezelfde mening hebben.
Dat terugvechten van Spanje maakt dat ze juist een eigen staat willen want Spanje maakt zich daardoor onaantrekkelijker.

Het is altijd de vraag geweest: wat is het belangrijkste: de wens van een volk of de wens van bestuurders? De bestuurders hebben steeds meer macht om het volk het zwijgen op te leggen.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Ook vandaag weer hevige protesten in Spanje. De beer lijkt los te zijn en de geest uit de fles.

Net als in Hong Kong vechten mensen voor vrijheid. Dat dit binnen de EU is, is echt heel triest. Het lijkt wel of overal de burgers het zat zijn met de bestuurders. Hier wordt het leger ingezet tegen boze boeren, daar tegen mensen die een referendum willen houden. Opvallend dat er zo weinig in het nieuws verschijnt. Spanje staat op zijn kop.
Alle reacties Link kopieren
Nou nou, Spanje staat niet op zijn kop hoor. In Barcelona is het erg onrustig, maar dat is het dan wel. En de link met Nederlandse boeren slaat ook als een tang op een varken.
Zeg me je naam en ik vertel je hoe je heet.
47084 schreef:
15-10-2019 08:59
Ik kan me herinneren dat het destijds gehouden referendum niet rechtsgeldig was, en die Spanjaard die later het land uit vluchtte, in feite een opruier was die de bevolking tot burgeroorlog aanzette.
Hoe je het ook wendt of keert, Catalonië is een gebied, dat deel uitmaakt van Spanje. Dat kun je niet eenzijdig opheffen. Daar zijn democratische processen voor, maar die weg is niet bewandeld.
Als je jouw redenering doortrekt, bestond het Verenigd Koninkrijk der Nederlanden nog... en dat ging er een stuk minder vreedzaam aan toe dan een paar politici die een geweldloos referendum willen organiseren.
Alle reacties Link kopieren
Avena schreef:
15-10-2019 20:37
Nou nou, Spanje staat niet op zijn kop hoor. In Barcelona is het erg onrustig, maar dat is het dan wel. En de link met Nederlandse boeren slaat ook als een tang op een varken.
Sorry? Misschien toch niet alleen maar naar de NOS kijken voor je blik op de wereld.

https://twitter.com/MFarreAlmacell/stat ... 9501603841

En de link naar de boeren is duidelijk: ook hier verschuilt een bange premier zich in zijn toren achter een muur van soldaten voor zijn eigen bevolking. Bange bestuurders, boze burgers. Steeds meer.
Alle reacties Link kopieren
Indrukwekkende vredesmars.

https://twitter.com/freddie1999/status/ ... 0260734976
Alle reacties Link kopieren
Avena schreef:
15-10-2019 20:37
Nou nou, Spanje staat niet op zijn kop hoor. In Barcelona is het erg onrustig, maar dat is het dan wel. En de link met Nederlandse boeren slaat ook als een tang op een varken.
'erg onrustig'

https://twitter.com/freddie1999

Is er al een negatief reisadvies?
Mouthgard schreef:
16-10-2019 10:35
Sorry? Misschien toch niet alleen maar naar de NOS kijken voor je blik op de wereld.

https://twitter.com/MFarreAlmacell/stat ... 9501603841

En de link naar de boeren is duidelijk: ook hier verschuilt een bange premier zich in zijn toren achter een muur van soldaten voor zijn eigen bevolking.

Bange bestuurders, boze burgers. Steeds meer.
Je zou je beter eens inlezen in het ‘conflict’ tussen Spanje en Catalonië alvorens deze vergelijking te maken. Als je louter daarom al een link naar de boze boeren zou leggen, kan je alle mondiale beroepsgroep- of burgerprotesten wel op gelijke voet zetten met die van de boeren momenteel.
Alle reacties Link kopieren
@mouthgard, ja, er zijn demonstraties in Catalonië. Grote demonstraties en een hoop protest. Maar Spanje staat niet 'op zijn kop'. Het woord 'bang' kan ik ook absoluut niet rijmen met de Spaanse bestuursstijl. Het is aan beide zijden continu hard tegen hard en ze schieten er geen moer mee op. Het zou een hoop schelen als ze hier iets van de Nederlandse poldermentaliteit hadden gehad...

En er is werkelijk geen enkele link met het Nederlandse stikstofbeleid. Behalve dat er in beide gevallen demonstraties zijn.
Zeg me je naam en ik vertel je hoe je heet.
Alle reacties Link kopieren
Dat de Catalanen zich als een apart volk zien is al heel oud. Ik zag het altijd als het Friesland van Spanje :D Die hebben ook hun eigen taal en gewoontes maar behoren toch bij Nederland.
Alle reacties Link kopieren
aloha66 schreef:
16-10-2019 17:03
Dat de Catalanen zich als een apart volk zien is al heel oud. Ik zag het altijd als het Friesland van Spanje :D Die hebben ook hun eigen taal en gewoontes maar behoren toch bij Nederland.
Catalanen werden onder Franco nog onderdrukt. Het spreken van Catalaans was zelfs verboden. Dit speelt zeker mee in het huidige sentiment, ook al is Franco al 44 jaar dood.

Onder voorwaarden zou een land zich moeten kunnen afscheiden. De EU heeft hier niets mee te maken omdat, ondanks al het geroep dat we onze soevereiniteit inleveren, de soevereiniteit nog steeds bij de lidstaten zelf ligt. De EU mag en kan dus geen mening hebben over hoe Spanje met zijn soevereiniteit omgaat.
„Ik ben goddank helemaal niets” (Japi)
Alle reacties Link kopieren
oudebaas schreef:
16-10-2019 21:18
Catalanen werden onder Franco nog onderdrukt. Het spreken van Catalaans was zelfs verboden. Dit speelt zeker mee in het huidige sentiment, ook al is Franco al 44 jaar dood.

Onder voorwaarden zou een land zich moeten kunnen afscheiden. De EU heeft hier niets mee te maken omdat, ondanks al het geroep dat we onze soevereiniteit inleveren, de soevereiniteit nog steeds bij de lidstaten zelf ligt. De EU mag en kan dus geen mening hebben over hoe Spanje met zijn soevereiniteit omgaat.
Eens. De Catalaanse leider van destijds werd gisteren op de dag zoveel jaar geleden geëxecuteerd. Spoken uit het verleden doemen weer op.

Ik ben ook voor zelfbeschikking. De EU maakt dat feitelijk (bijna) onmogelijk, zoveel is duidelijk met de Brexit.
Alle reacties Link kopieren
Mouthgard schreef:
16-10-2019 21:25
Ik ben ook voor zelfbeschikking. De EU maakt dat feitelijk (bijna) onmogelijk, zoveel is duidelijk met de Brexit.
Leg dat laatste eens uit? Het VK mag gewoon vertrekken uit de EU, maar ze kunnen het er zelf niet over eens worden hoe.
Alle reacties Link kopieren
Avena schreef:
16-10-2019 16:43
@mouthgard, ja, er zijn demonstraties in Catalonië. Grote demonstraties en een hoop protest. Maar Spanje staat niet 'op zijn kop'. Het woord 'bang' kan ik ook absoluut niet rijmen met de Spaanse bestuursstijl. Het is aan beide zijden continu hard tegen hard en ze schieten er geen moer mee op. Het zou een hoop schelen als ze hier iets van de Nederlandse poldermentaliteit hadden gehad...

En er is werkelijk geen enkele link met het Nederlandse stikstofbeleid. Behalve dat er in beide gevallen demonstraties zijn.
.
'Bang' of de angst blijkt vooral uit de blinde paniek die uitbreekt omdat mensen een verkiezing/referendum willen houden. Dat met geweld en showprocessen onderdrukken is het ultieme fascisme.

Ook in NL zijn referenda stelselmatig onderdrukt en genegeerd. Zoals ome Bob Marley eens zong: 'you can fool some people sometime...'
Alle reacties Link kopieren
.
avena wijzigde dit bericht op 18-10-2019 09:46
98.99% gewijzigd
Zeg me je naam en ik vertel je hoe je heet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven