Paasviering op school

12-04-2017 13:36 548 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ná de zwartePiet-discussie nu de paasstokken-discussie? Het moet niet gekker meer worden. Ik las dat ouders en leerlingen uit andere geloven het respecteren dat er vanuit de christelijke traditie les gegeven word. Maar dan lees ik dat voorzitter Gerard van Drielen niet wil ingaan op de vraag of het klopt dat op 1 van de scholen een kruis zou zijn afgebroken. Ik wil geen aanpassing van de paasviering op protestantse en rooms-katholieke scholen omdat het net als bij de zwarte Pieten-discussie nergens op slaat. Wat vinden jullie?





De Telegraaf

Germa Graveland

2 uur geleden



Spoeddebat over paasvieringen scholen



De raadsfractie van de PVV in Den Haag heeft een spoeddebat aangevraagd over de aanpassing van paasvieringen op christelijke basisscholen in de hofstad. In de Tweede Kamer eist de partij uitleg van het kabinet.



Paasvieringen op protestantse en rooms-katholieke basisscholen in Den Haag worden afgezwakt om ouders van islamitische leerlingen tegemoet te komen. Als kinderen van het thuisfront niet mogen rondlopen met een christelijk kruis, worden soms de bovenkant van paasstokken afgebroken.



Verraad



PVV-raadslid Elias van Hees spreekt van ’verraad aan onze cultuur’. „Pasen wordt te grabbel gegooid vanwege de islam.” Ook zijn college in de oppositie, fractievoorzitter Richard de Mos van Groep de Mos noemt het bizar. „Als je notabene op christelijke scholen al geen Pasen mag vieren.” Hij is ook van mening dat dit een zaak van scholen is en de politiek niets kan doen. „Dat zagen we in de zwartepietendiscussie, waarbij we zelfs een petitie aan de scholen aanboden. En er gebeurde niets.”



Knieval



Pieter Grinwis van de ChristenUnie/SGP benadrukt ook dat het aan schoolbestuur, personeel en ouders is om de identiteit van de school te bewaken. „Het is fout als er een knieval wordt gemaakt door een kruissymbool af te breken”, zo stelt hij. „Als dat al is gebeurd, want dat wordt weersproken. Maar we moeten niet doen alsof Pasen tot vorig jaar overal op een superchristelijke manier werd gevierd. Wat hebben hazen en eieren met het Pasen te maken? Vanuit de SCOH Scholen is mij verzekerd dat in vieringen op alle scholen de essentie van het Paasverhaal en dat is Jezus sterven en opstanding centraal staat.”



Lees ook: Paasviering afgezwakt



Dat bevestigt ook Grada Huis van Lucas Onderwijs, de andere organisatie met rooms-katholieke en protestantse basisscholen in de hofstad. „Wij vieren alle christelijke traditionele feestdagen en altijd komt het paasverhaal aan bod. Ouders en kinderen uit andere geloven zijn hier welkom, maar ze weten en respecteren dat we vanuit de christelijke traditie lesgeven.”



Begrip



De SCOH met 38 scholen heeft niet het idee dat de christelijke vieringen de laatste jaren veranderd zijn. „We zijn protestantse-christelijk en we doen alle vieringen”, aldus voorzitter Gerard van Drielen. „Scholen pakken het allemaal anders, soms zijn dat vieringen in de kerk, op school, in de klas. Het opvallende is dat bij ouders van alle geloven er sprake is van waardering voor de manier waarop wij levensbeschouwelijk onderwijs geven. Het leidt tot begrip.”



Hij wil niet ingaan op de vraag of het klopt dat op 1 van de scholen een kruis zou zijn afgebroken omdat een islamitische ouder bezwaar had dat zijn kind een kruis droeg.
LOEP ME MAAR aub.
Alle reacties Link kopieren
Vorm die de inhoud in de weg staat snap je niet, missie?



Als Jezus meegedaan had aan het palmpaasgebeuren op school.



Zou hij dan gezegd hebben:

1) Het is belangrijk dat we onze christelijke tradities in ere houden dus handen af van het kruis als symbool? Dat symbool is heel belangrijk en die enge moslims zijn een bedreiging omdat ze onze vorm niet erkennen. Ze mogen zonder kruis niet meedoen, hoor. Te zwaard op fora etc. om onze symbolen te verdedigen.



Of zou hij gezegd hebben:



2) Gooi die symbolen aan de kant. Of we hem daarboven nou God of Allah noemen, mij Gods' zoon noemen of Allahs' profeet, laten we blij zijn dat we in mijn geest gebroederlijk samen palmpasen kunnen vieren. Over een week sterf ik toch voor ieders zonden, dus ik heb alle imperfecties, ook dat de kruizen dit jaar achter een struik lagen in plaats van fier voorop in de processie, allang geregeld met mijn vader.
óu sont les neiges d'antan

quote:merano schreef op 22 april 2017 @ 09:57:

Vorm die de inhoud in de weg staat snap je niet, missie?



Als Jezus meegedaan had aan het palmpaasgebeuren op school.



Zou hij dan gezegd hebben:

1) Het is belangrijk dat we onze christelijke tradities in ere houden dus handen af van het kruis als symbool? Dat symbool is heel belangrijk en die enge moslims zijn een bedreiging omdat ze onze vorm niet erkennen. Ze mogen zonder kruis niet meedoen, hoor. Te zwaard op fora etc. om onze symbolen te verdedigen.



Of zou hij gezegd hebben:



2) Gooi die symbolen aan de kant. Of we hem daarboven nou God of Allah noemen, mij Gods' zoon noemen of Allahs' profeet, laten we blij zijn dat we in mijn geest gebroederlijk samen palmpasen kunnen vieren. Over een week sterf ik toch voor ieders zonden, dus ik heb alle imperfecties, ook dat de kruizen dit jaar achter een struik lagen in plaats van fier voorop in de processie, allang geregeld met mijn vader.
Alle reacties Link kopieren
quote:missie_m schreef op 22 april 2017 @ 07:36:

[...]





Het is hier meermaals aangehaald dat het niet de gewone moslim is die er moeite mee heeft. Het is juist een burgemeester of een of andere voorzitter die vind dat ze de moslim tegemoet moeten komen omdat een kerststal of paasstok aanstootgevend kan zijn voor de moslim. Rekening houden met elkaar is prima, maar als je dan de ene traditie afzwakt (omdat er steeds minder word 'gelooft' heeft deze religie het toch al zwaarder) om de andere traditie tegemoet te komen, met als reden dat er MISSCHIEN iemand moeite mee heeft vind ik van de zotte. En heeft er iemand moeite mee dan kan hij beter naar een openbare school gaan. De christen of ongelovige wegcijferen werkt zwaar averechts.



In ons land (en ook in Duitsland) vluchten asielzoekers weer huiswaarts omdat ze in azc's door mede-asielzoekers bedreigd worden omdat ze christen of homo zijn. Tis toch van de zotte.



Die paar christelijke feestdagen/vieringen die er in ons land op christelijke scholen gevierd worden zoals ze gevierd horen te worden, mogen best in ere gehouden worden voor de grote groep die het wel belangrijk vinden.



Het probleem is dat als je zelf geen levend geloof hebt je dit ook heel moeilijk over kan dragen op andere mensen. Veel leraren op christelijke scholen geloven zelf nauwelijks meer, hoogstens dat er 'iets' is.

Dus als je zelf dat levende geloof niet hebt dan kan je het ook niet uitdragen en overbrengen.



Dan blijven alleen holle vormen over, een gezellige Palmpasen optocht want het is feestelijk en lente ipv het werkelijk willen doorleven van Palmpasen. En als het gewoon gaat om gezellig samenzijn en feesten en een leuke optocht lopen dan maakt het ook weinig uit of het kruis wel of niet wordt afgebroken. De vorm van de optocht is hol als er geen werkelijke betekenis achter zit.



Daarom snap ik ook niet zo goed als mensen zich druk maken om de commercie die het over lentefeesten en verstopeieren heeft ipv Pasen en paaseieren. De manier waarop de seculiere gemiddelde Nederlander Pasen beleeft ligt namelijk veel dichter bij die eerste termen dan bij het werkelijke Pasen.



De gemiddelde christelijke (en zeker katholieke) school kan net zo goed dat bordje van de deur halen want ook daar is er geen werkelijk doorleefd geloof. Er wordt hoogstens gepraat over 'katholieke (of christelijke) normen en waarden.' Zonder dat duidelijk wordt wat dezen zijn. En als je al om verduidelijking vraagt dan krijg je iets als lief zijn voor elkaar. Dat is inderdaad heel belangrijk maar is dat exclusief iets voor christelijke scholen? Word op openbare scholen niet geleerd dat de kinderen lief moeten zijn tegen elkaar? Het is een prachtige waarde, maar zeker niet iets wat exclusief aan het christendom toebehoort.
Alle reacties Link kopieren
quote:merano schreef op 22 april 2017 @ 09:57:

Vorm die de inhoud in de weg staat snap je niet, missie?



Als Jezus meegedaan had aan het palmpaasgebeuren op school.



Zou hij dan gezegd hebben:

1) Het is belangrijk dat we onze christelijke tradities in ere houden dus handen af van het kruis als symbool? Dat symbool is heel belangrijk en die enge moslims zijn een bedreiging omdat ze onze vorm niet erkennen. Ze mogen zonder kruis niet meedoen, hoor. Te zwaard op fora etc. om onze symbolen te verdedigen.



Of zou hij gezegd hebben:



2) Gooi die symbolen aan de kant. Of we hem daarboven nou God of Allah noemen, mij Gods' zoon noemen of Allahs' profeet, laten we blij zijn dat we in mijn geest gebroederlijk samen palmpasen kunnen vieren. Over een week sterf ik toch voor ieders zonden, dus ik heb alle imperfecties, ook dat de kruizen dit jaar achter een struik lagen in plaats van fier voorop in de processie, allang geregeld met mijn vader.Je klaagt tegen de verkeerde muur. Voor mij hoef jij je nul-komma-nul aan te passen aan datgene wat ik belangrijk vind. Ik respecteer je met of zonder geloof. Als ik naar de Engelse les ga vraag ik niet of de lessen in het Duits of Spaans gegeven worden.

Ik vind het ook niet fijn dat jij me zou zeggen dat ik mijn Engelse woordenboek overboord moet gooien zodat jij er geen last van hebt.



Je schreef: Gooi die symbolen aan de kant en laten we blij zijn dat we in mijn geest gebroederlijk samen palmpasen kunnen vieren? Wat nobel van je dat je zo voor de lieve vrede opkomt. Ik hoop dat je dit uitprint, er flyers van maakt en die bij de ingang van islamabad uitdeelt.



Hoe meer christelijke symbolen aan de kant worden gegooid (de paasstok is maar een klein voorbeeld) des te meer hoofddoeken, burka, boerkini's, suikerfeest, halal-geslachte-arme-kippen, islamabad, scheldwoordenboeken (richting ongelovigen,homo's en/of christenen) worden uit de kast getrokken. En dan mag ik vooral niet zeggen 'ik vind die hoofddoek en burka aanstootgevend' , er is hier geen woestijnzon, want dan roep jij dat ik respect moet hebben voor andersgelovigen-maar-je-bedoeld-eigenlijk-alleen-respect-voor-moslims. Koningin-der-Nederlanden-Beatrix en Maxima liepen gesluierd én blootvoets naast mannen-met-schoenen-aan-hun-voeten door het puissant-rijke VAE, (het land dat niets doet voor hun broeders en zusters asielzoekers) en in Nederland was er lof dat zij zich hadden aangepast aan het geloof terwijl het niet eens hun geloof was. Waar was je met je preek "Gooi die symbolen aan de kant en laten we blij zijn dat we gebroederlijk samen door de VAE kunnen lopen met schoenen aan de voeten?



LOEP ME MAAR aub.
Alle reacties Link kopieren
quote:Valia_1 schreef op 22 april 2017 @ 10:56:

[...]





Het probleem is dat als je zelf geen levend geloof hebt je dit ook heel moeilijk over kan dragen op andere mensen. Veel leraren op christelijke scholen geloven zelf nauwelijks meer, hoogstens dat er 'iets' is.

Dus als je zelf dat levende geloof niet hebt dan kan je het ook niet uitdragen en overbrengen.



Dan blijven alleen holle vormen over, een gezellige Palmpasen optocht want het is feestelijk en lente ipv het werkelijk willen doorleven van Palmpasen. En als het gewoon gaat om gezellig samenzijn en feesten en een leuke optocht lopen dan maakt het ook weinig uit of het kruis wel of niet wordt afgebroken. De vorm van de optocht is hol als er geen werkelijke betekenis achter zit.



Daarom snap ik ook niet zo goed als mensen zich druk maken om de commercie die het over lentefeesten en verstopeieren heeft ipv Pasen en paaseieren. De manier waarop de seculiere gemiddelde Nederlander Pasen beleeft ligt namelijk veel dichter bij die eerste termen dan bij het werkelijke Pasen.



De gemiddelde christelijke (en zeker katholieke) school kan net zo goed dat bordje van de deur halen want ook daar is er geen werkelijk doorleefd geloof. Er wordt hoogstens gepraat over 'katholieke (of christelijke) normen en waarden.' Zonder dat duidelijk wordt wat dezen zijn. En als je al om verduidelijking vraagt dan krijg je iets als lief zijn voor elkaar. Dat is inderdaad heel belangrijk maar is dat exclusief iets voor christelijke scholen? Word op openbare scholen niet geleerd dat de kinderen lief moeten zijn tegen elkaar? Het is een prachtige waarde, maar zeker niet iets wat exclusief aan het christendom toebehoort.Je snapt 'de commercie' niet van paaseieren en verstopeieren? Wat jij niet snapt bestaat dan niet?



Ik denk dat "de seculiere gemiddelde Nederlander" toch veel meer betrokken is bij het werkelijk pasen en dat het hen meer raakt dan jij beseft. Ze gaan door drukke werkweken en kleine kinderen dan misschien niet meer zoals vroeger naar de kerk, (toen ze lessen kregen over het geloof vóórdat ze de eerste H.Communie deden, het geloof wat ze als kind mee hebben gekregen, de handvaten waar geen dreigbriefje aanhangt), ze hebben misschien in de tussentijd het een en ander meegemaakt en ervaren dat het geloof toch nog diep in hun hart zit. Met het besef dat pasen en dat echte paasei veel dichter bij hun hart ligt dan jouw verstopei en lentefeest.

LOEP ME MAAR aub.
Als ik jou was zou ik wat minder nieuws opzoeken.

En Jezus keerde nou eenmaal zijn andere wang toe, daar kan Merano ook niets aan doen.
quote:missie_m schreef op 22 april 2017 @ 14:04:

[...]





Je snapt 'de commercie' niet van paaseieren en verstopeieren? Wat jij niet snapt bestaat dan niet?



Ik denk dat "de seculiere gemiddelde Nederlander" toch veel meer betrokken is bij het werkelijk pasen en dat het hen meer raakt dan jij beseft. Ze gaan door drukke werkweken en kleine kinderen dan misschien niet meer zoals vroeger naar de kerk, (toen ze lessen kregen over het geloof vóórdat ze de eerste H.Communie deden, het geloof wat ze als kind mee hebben gekregen, de handvaten waar geen dreigbriefje aanhangt), ze hebben misschien in de tussentijd het een en ander meegemaakt en ervaren dat het geloof toch nog diep in hun hart zit. Met het besef dat pasen en dat echte paasei veel dichter bij hun hart ligt dan jouw verstopei en lentefeest.



En wat bedoel je met "de handvaten waar geen dreigbriefje aanzit"?

Hoe kom je daarbij?

Er zijn wel zeker handvaten gegeven met een dreigbriefje.
Alle reacties Link kopieren
quote:sam1968 schreef op 22 april 2017 @ 14:24:

[...]



En wat bedoel je met "de handvaten waar geen dreigbriefje aanzit"?

Hoe kom je daarbij?

Er zijn wel zeker handvaten gegeven met een dreigbriefje.Wel lessen (handvaten) hebben gekregen maar niet bestraft (dreigbriefje) worden als ze er later niet veel mee doen.

LOEP ME MAAR aub.
quote:missie_m schreef op 22 april 2017 @ 14:04:

[...]





Je snapt 'de commercie' niet van paaseieren en verstopeieren? Wat jij niet snapt bestaat dan niet?



Ik denk dat "de seculiere gemiddelde Nederlander" toch veel meer betrokken is bij het werkelijk pasen en dat het hen meer raakt dan jij beseft. Ze gaan door drukke werkweken en kleine kinderen dan misschien niet meer zoals vroeger naar de kerk, (toen ze lessen kregen over het geloof vóórdat ze de eerste H.Communie deden, het geloof wat ze als kind mee hebben gekregen, de handvaten waar geen dreigbriefje aanhangt), ze hebben misschien in de tussentijd het een en ander meegemaakt en ervaren dat het geloof toch nog diep in hun hart zit. Met het besef dat pasen en dat echte paasei veel dichter bij hun hart ligt dan jouw verstopei en lentefeest.

Ik waag dat te betwijfelen. Ik ken een hoop seculiere gemiddelde Nederlanders en daar zit het geloof absoluut niet diep in het hart.
Alle reacties Link kopieren
Nog even en de kerstkransjes liggen in de winkel.

Ben benieuwd of daar ook gedoe mee komt.
quote:missie_m schreef op 22 april 2017 @ 15:19:

[...]





Wel lessen (handvaten) hebben gekregen maar niet bestraft (dreigbriefje) worden als ze er later niet veel mee doen.



Oh zo bedoel je, duidelijk.

Al klinkt het zo wel een beetje als paarlen voor de zwijnen gooien, handvaten krijgen en er niets mee doen.
quote:Kuzu schreef op 22 april 2017 @ 17:44:

Nog even en de kerstkransjes liggen in de winkel.

Ben benieuwd of daar ook gedoe mee komt.Kotste dag kransjes bedoel je zeker
Kotste m.z. kortste natuurlijk
Alle reacties Link kopieren
quote:sam1968 schreef op 22 april 2017 @ 18:02:

[...]



Kotste dag kransjes bedoel je zeker Of gewoon kransjes
Alle reacties Link kopieren
We kunnen vast proberen te wennen aan de naam 'chocolade cirkels' ipv kerstkransjes.

Mocht een politiek correct persoon het half november nodig vinden een balletje op te gooien is er alvast een andere naam voor handen.
quote:Kuzu schreef op 22 april 2017 @ 18:12:

We kunnen vast proberen te wennen aan de naam 'chocolade cirkels' ipv kerstkransjes.

Mocht een politiek correct persoon het half november nodig vinden een balletje op te gooien is er alvast een andere naam voor handen.Goed idee, kransjes klinkt misschien te feestelijk, cirkel is wat neutraler.
Alle reacties Link kopieren
quote:merano schreef op 22 april 2017 @ 09:57:

Vorm die de inhoud in de weg staat snap je niet, missie?



Als Jezus meegedaan had aan het palmpaasgebeuren op school.



Zou hij dan gezegd hebben:

1) Het is belangrijk dat we onze christelijke tradities in ere houden dus handen af van het kruis als symbool? Dat symbool is heel belangrijk en die enge moslims zijn een bedreiging omdat ze onze vorm niet erkennen. Ze mogen zonder kruis niet meedoen, hoor. Te zwaard op fora etc. om onze symbolen te verdedigen.



Of zou hij gezegd hebben:



2) Gooi die symbolen aan de kant. Of we hem daarboven nou God of Allah noemen, mij Gods' zoon noemen of Allahs' profeet, laten we blij zijn dat we in mijn geest gebroederlijk samen palmpasen kunnen vieren. Over een week sterf ik toch voor ieders zonden, dus ik heb alle imperfecties, ook dat de kruizen dit jaar achter een struik lagen in plaats van fier voorop in de processie, allang geregeld met mijn vader.Ik zou zeggen, leg deze vraag eens voor aan moslims...
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
quote:missie_m schreef op 22 april 2017 @ 14:04:

[...]





Je snapt 'de commercie' niet van paaseieren en verstopeieren? Wat jij niet snapt bestaat dan niet?



Ik denk dat "de seculiere gemiddelde Nederlander" toch veel meer betrokken is bij het werkelijk pasen en dat het hen meer raakt dan jij beseft. Ze gaan door drukke werkweken en kleine kinderen dan misschien niet meer zoals vroeger naar de kerk, (toen ze lessen kregen over het geloof vóórdat ze de eerste H.Communie deden, het geloof wat ze als kind mee hebben gekregen, de handvaten waar geen dreigbriefje aanhangt), ze hebben misschien in de tussentijd het een en ander meegemaakt en ervaren dat het geloof toch nog diep in hun hart zit. Met het besef dat pasen en dat echte paasei veel dichter bij hun hart ligt dan jouw verstopei en lentefeest.





Ik vind het een leuke gedachte maar ik waag het te betwijfelen. Ik ontmoet zelden seculiere autochtone Nederlanders die interesse hebben in de christelijke betekenis van Pasen. En dat is absoluut geen verwijt aan die mensen. Als je niet gelooft dat heeft het toch ook geen betekenis?

Dan blijft het inderdaad bij gezellig lente vieren en eieren eten. En dat is allemaal prima.

Mijn generatie ging vroeger al niet meer gedwongen naar de kerk, dat is nog een generatie eerder. Veel van mijn generatie zijn opgevoed zonder enig geloof en hebben daar zelf ook geen interesse in.

En ja die beleven de paasdagen uiteraard op een hele andere manier dan een gelovige, en die betekenis ligt veel dichter aan tegen een lentefeest.
Alle reacties Link kopieren
quote:Valia_1 schreef op 22 april 2017 @ 20:08:

[...]





Ik vind het een leuke gedachte maar ik waag het te betwijfelen. Ik ontmoet zelden seculiere autochtone Nederlanders die interesse hebben in de christelijke betekenis van Pasen. En dat is absoluut geen verwijt aan die mensen. Als je niet gelooft dat heeft het toch ook geen betekenis?

Dan blijft het inderdaad bij gezellig lente vieren en eieren eten. En dat is allemaal prima.

Mijn generatie ging vroeger al niet meer gedwongen naar de kerk, dat is nog een generatie eerder. Veel van mijn generatie zijn opgevoed zonder enig geloof en hebben daar zelf ook geen interesse in.

En ja die beleven de paasdagen uiteraard op een hele andere manier dan een gelovige, en die betekenis ligt veel dichter aan tegen een lentefeest.Jij schreef toch dat je christelijk gelovig bent. En dan ontmoet je zelden Nederlanders die interesse hebben in de christelijke betekenis van pasen??????



Als ik je stukje lees proef ik toch een rare sfeer alsof je me het volgende wil vertellen: "van de honderd mensen zijn er nog maar 50 gelovig, dus word het helemaal afgeschaft. Ik vraag niet hoeveel gelovigen in Nederland zijn, ik heb het over het paasfeest, een grote viering, een geloof dat in heel Europa nog volop gevierd word, egaal of er 100 of 50 mensen geloven.
LOEP ME MAAR aub.
Alle reacties Link kopieren
quote:sam1968 schreef op 22 april 2017 @ 18:00:

[...]



Oh zo bedoel je, duidelijk.

Al klinkt het zo wel een beetje als paarlen voor de zwijnen gooien, handvaten krijgen en er niets mee doen.Eigenlijk is het dat ook. Maar wat doe je er aan? Er zullen vast mensen zijn waar het geloof wel meteen in hun hoofd blijft hangen. Het geloof moet van binnen zitten.Ze hebben leren bidden. Mochten ze het gebed ooit nodig hebben, mochten ze ooit in moeilijkheden terecht komen, weten ze hoe ze kunnen bidden.
LOEP ME MAAR aub.
quote:ikbenjevriend schreef op 12 april 2017 @ 14:04:

Overigens ben ik sowieso tegen religieus onderwijs. Buiten schooltijd om heb je alle tijd om je kinderen op te voeden met de religie naar keuze.Dit! Religie hoort niet thuis op scholen of in het parlement/regering. Maar dat is mijn atheistische mening.
Ga lekker Pasen of het Slachtfeest vieren achter de voordeur en val mij er niet mee lastig. Al die rottige kerkklokken of megafoons van moskeeën, ben er klaar mee. Ik wil het niet opgedrongen worden en dat gebeurt wel.
quote:Kuzu schreef op 22 april 2017 @ 18:12:

We kunnen vast proberen te wennen aan de naam 'chocolade cirkels' ipv kerstkransjes.

Mocht een politiek correct persoon het half november nodig vinden een balletje op te gooien is er alvast een andere naam voor handen.Chocolade? Je weet toch. Niet halal
Alle reacties Link kopieren
quote:Haaz schreef op 23 april 2017 @ 00:48:

[...]



Chocolade? Je weet toch. Niet halal



Wel met slaafvrije, lactosevrije, glutenvrije, e-nummervrije, vetvrije halal sjokola natuurlijk.

Duhhh.
Suikervrij?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven