Paasviering op school

12-04-2017 13:36 548 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ná de zwartePiet-discussie nu de paasstokken-discussie? Het moet niet gekker meer worden. Ik las dat ouders en leerlingen uit andere geloven het respecteren dat er vanuit de christelijke traditie les gegeven word. Maar dan lees ik dat voorzitter Gerard van Drielen niet wil ingaan op de vraag of het klopt dat op 1 van de scholen een kruis zou zijn afgebroken. Ik wil geen aanpassing van de paasviering op protestantse en rooms-katholieke scholen omdat het net als bij de zwarte Pieten-discussie nergens op slaat. Wat vinden jullie?





De Telegraaf

Germa Graveland

2 uur geleden



Spoeddebat over paasvieringen scholen



De raadsfractie van de PVV in Den Haag heeft een spoeddebat aangevraagd over de aanpassing van paasvieringen op christelijke basisscholen in de hofstad. In de Tweede Kamer eist de partij uitleg van het kabinet.



Paasvieringen op protestantse en rooms-katholieke basisscholen in Den Haag worden afgezwakt om ouders van islamitische leerlingen tegemoet te komen. Als kinderen van het thuisfront niet mogen rondlopen met een christelijk kruis, worden soms de bovenkant van paasstokken afgebroken.



Verraad



PVV-raadslid Elias van Hees spreekt van ’verraad aan onze cultuur’. „Pasen wordt te grabbel gegooid vanwege de islam.” Ook zijn college in de oppositie, fractievoorzitter Richard de Mos van Groep de Mos noemt het bizar. „Als je notabene op christelijke scholen al geen Pasen mag vieren.” Hij is ook van mening dat dit een zaak van scholen is en de politiek niets kan doen. „Dat zagen we in de zwartepietendiscussie, waarbij we zelfs een petitie aan de scholen aanboden. En er gebeurde niets.”



Knieval



Pieter Grinwis van de ChristenUnie/SGP benadrukt ook dat het aan schoolbestuur, personeel en ouders is om de identiteit van de school te bewaken. „Het is fout als er een knieval wordt gemaakt door een kruissymbool af te breken”, zo stelt hij. „Als dat al is gebeurd, want dat wordt weersproken. Maar we moeten niet doen alsof Pasen tot vorig jaar overal op een superchristelijke manier werd gevierd. Wat hebben hazen en eieren met het Pasen te maken? Vanuit de SCOH Scholen is mij verzekerd dat in vieringen op alle scholen de essentie van het Paasverhaal en dat is Jezus sterven en opstanding centraal staat.”



Lees ook: Paasviering afgezwakt



Dat bevestigt ook Grada Huis van Lucas Onderwijs, de andere organisatie met rooms-katholieke en protestantse basisscholen in de hofstad. „Wij vieren alle christelijke traditionele feestdagen en altijd komt het paasverhaal aan bod. Ouders en kinderen uit andere geloven zijn hier welkom, maar ze weten en respecteren dat we vanuit de christelijke traditie lesgeven.”



Begrip



De SCOH met 38 scholen heeft niet het idee dat de christelijke vieringen de laatste jaren veranderd zijn. „We zijn protestantse-christelijk en we doen alle vieringen”, aldus voorzitter Gerard van Drielen. „Scholen pakken het allemaal anders, soms zijn dat vieringen in de kerk, op school, in de klas. Het opvallende is dat bij ouders van alle geloven er sprake is van waardering voor de manier waarop wij levensbeschouwelijk onderwijs geven. Het leidt tot begrip.”



Hij wil niet ingaan op de vraag of het klopt dat op 1 van de scholen een kruis zou zijn afgebroken omdat een islamitische ouder bezwaar had dat zijn kind een kruis droeg.
LOEP ME MAAR aub.
quote:pejeka schreef op 13 april 2017 @ 21:08:

[...]





Ik ook. En nu?Gelukkig wonen jullie niet bij elkaar in de buurt
quote:pejeka schreef op 13 april 2017 @ 21:08:

[...]





Ik ook. En nu?



Nu niet, want de kerk is dicht.

Ik wist niet dat jij godsdienstig was, overigens.

Maar goed, als nou meer mensen naar de kerk gaan, of hun christelijke school verzoeken om daadwerkelijk christelijke invulling aan Pasen en Kerst te geven, dan is het snel klaar.

Ik zal er geen last van hebben want mijn kinderen gaan, uit mijn heilige overtuiging, naar het openbaar onderwijs.
quote:Lady_Voldemort schreef op 13 april 2017 @ 21:21:

[...]





Gelukkig wonen jullie niet bij elkaar in de buurt Dikke fittie in de kerk, jongeh!
Alle reacties Link kopieren
quote:vrouwjagersma schreef op 13 april 2017 @ 21:21:

[...]





Nu niet, want de kerk is dicht.

Ik wist niet dat jij godsdienstig was, overigens.

Maar goed, als nou meer mensen naar de kerk gaan, of hun christelijke school verzoeken om daadwerkelijk christelijke invulling aan Pasen en Kerst te geven, dan is het snel klaar.

Ik zal er geen last van hebben want mijn kinderen gaan, uit mijn heilige overtuiging, naar het openbaar onderwijs.



Waar het om gaat is dat ik het belachelijk vindt als een instituut, of dat nou een school is, of een gemeente, of een andere instelling, zijn beleving van de feestdagen zoals die al eeuwen in de Westerse wereld bestaat, en de symbolen die daarbij horen, gaat aanpassen of afzwakken omdat een stel immigranten daar moeite mee heeft, te meer waar die immigranten zélf wél alle respect voor hun overtuiging vragen.



Als een school helemaal zomaar uit zichzelf besluit dat ze het helemaal onzin vinden om voortaan kerstbomen met stalletjes neer te zetten, of met Pasen symbolen in de versiering op te nemen die naar de christelijke annotatie verwijzen, nou, dat is dan nog een ander verhaal. Maar ik vind het waanzin om dat aan te passen omdat sommige immigranten daar niet mee om kunnen gaan.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Nou ja, dan valt het allemaal dus nog reuze mee. De teloorgang van christelijk Nederland ligt aan christelijk Nederland zelf, dus niets aan de hand.
Alle reacties Link kopieren
quote:Pientjexxxx schreef op 13 april 2017 @ 20:48:

[...]





Met name in de grote steden is bij heel wat scholen de naam kerstdiner veranderd in eindejaarsdiner of iets dergelijks, simpelweg omdat er moslimouders waren die hun kind vanwege het woord "kerst" in de naam thuis hielden.





Dat vraag ik me wel eens af.

Ik heb nog nooit een moslim gehoord of gelezen ( in negatieve zin) over kerst.



Volgens mij interesseert het ze niet.



Volgens mij komen dit soort "acties" eerder van die misselijk kliek moslim knuffelaars die doodsbenauwd zijn dat islamieten zich niet thuis voelen in Nederland
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
quote:vrouwjagersma schreef op 13 april 2017 @ 21:35:

Nou ja, dan valt het allemaal dus nog reuze mee. De teloorgang van christelijk Nederland ligt aan christelijk Nederland zelf, dus niets aan de hand.





Het gaat niet om christelijk Nederland. Sommige symbolen en rituelen zijn in onze samenleving verankerd en horen bij met name die feesten, ook al zit men niet elke week meer in de kerk. Wat overigens niet wil zeggen dat mensen die de kerk (bijna) niet meer bezoeken, niet christelijk kunnen zijn. Verdraaid veel mensen die zelden of nooit meer in de kerk komen, voelen toch nog op de één of andere manier een band met het geloof.



Maar dat staat er helemaal los van. Net zo goed als dat we het al dan niet gelegitimeerd dragen van een hoofddoek afmeten aan de mate van moskeebezoek, is het onzin om het al dan niet gelegitimeerd willen vieren van bepaalde feesten met bepaalde christelijke symbolen te koppelen aan kerkbezoek.



Veel Nederlanders hechten, om welke reden dan ook, variërend van diep gelovig zijn tot zich prettig voelen bij het in ere houden van een traditie die ze eigenlijk niet meer praktizeren, aan het in stand houden van bepaalde symbolen en gebruiken om bepaalde feestdagen te markeren. En dat is ons goed recht. Dat hoort bij onze cultuur.En dan vind ik het onzin dat we dat zouden moeten opgeven of aanpassen omdat bepaalde immigranten andere ideeën hebben. Zo simpel is het.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
quote:hollebollegijs schreef op 13 april 2017 @ 21:37:



[...]





Volgens mij komen dit soort "acties" eerder van die misselijk kliek moslim knuffelaars die doodsbenauwd zijn dat islamieten zich niet thuis voelen in Nederland
óu sont les neiges d'antan

Zullen we eerst maar eens kijken of de soep wel zo heet gegeten wordt als sommigen hier in hun blijkbaar vreselijke angst willen doen geloven?
Alle reacties Link kopieren
quote:hollebollegijs schreef op 13 april 2017 @ 21:37:



[...]





Dat vraag ik me wel eens af.

Ik heb nog nooit een moslim gehoord of gelezen ( in negatieve zin) over kerst.



Volgens mij interesseert het ze niet.



Volgens mij komen dit soort "acties" eerder van die misselijk kliek moslim knuffelaars die doodsbenauwd zijn dat islamieten zich niet thuis voelen in Nederland



Oh, die zijn er echt wel. Ik heb een collega gehad die met een Marokkaanse man getrouwd was, zij was Nederlandse, maar no way dat daar een kerstboom in huis kwam, ook al wilde zij het best graag.



En ik heb een Turkse collega, die haar dochtertje naar een christelijke school stuurt, maar met de kerstviering wordt ze thuis gehouden, ook al wordt daar niks ergers gedaan dan rond de kerstboom zitten en een liedje gezongen als "Oh denneboom", waarna er pakjes worden uitgepakt...
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Voor de tigste keer: die scholen zeggen zelf dat ze hun vieringen aanpassen, omdat autochtone ouders daar om vragen.

Ik kan het niet makkelijker maken. Hoe vaak iemand een kerk bezoekt, is inderdaad niet relevant voor de geloofsbeleving. Het is wel merkwaardig dat de zorgen om de secularisatie komen van een geseculariseerde groep. Alsof de vegetariër boos is dat de slager failliet gaat.



Je zegt dat veel Nederlanders hechten aan tradities die ze niet meer praktiseren. Nu, blijkbaar hechten ze er dan niet genoeg aan, wanneer ze scholen vragen om het allemaal wat gezelliger en aardser te maken. Dat is prima, maar daar hoef je de islam niet de schuld van te geven
Op de school van mijn kinderen was vanochtend een paasontbijt. Het is geen christelijke school en het christelijke paasverhaal speelt er voor zover ik weet geen enkele rol. Ze hebben ter voorbereiding wat werkjes met een ei- of kuikenthema, hebben een liedje geleerd en dat is het dan. Thuis hebben we chocolade paaseitjes en eten we de hele dag extra lekker. Veel eieren ook. Verder heeft Pasen voor mij geen betekenis.

Als je je kind op een christelijke school doet, kun je verwachten dat ze met christelijke symbolen worden geconfronteerd. Daar moet je dan niet over klagen. Maar ik heb echt nog nooit eerder gehoord dat moslims aanstoot nemen aan Pasen. Volgens mij komt dat nauwelijks voor. Veel mensen associeren het gewoon niet per se met het christendom.
quote:vrouwjagersma schreef op 13 april 2017 @ 21:47:

Voor de tigste keer: die scholen zeggen zelf dat ze hun vieringen aanpassen, omdat autochtone ouders daar om vragen.

Ik kan het niet makkelijker maken. Hoe vaak iemand een kerk bezoekt, is inderdaad niet relevant voor de geloofsbeleving. Het is wel merkwaardig dat de zorgen om de secularisatie komen van een geseculariseerde groep. Alsof de vegetariër boos is dat de slager failliet gaat.



Je zegt dat veel Nederlanders hechten aan tradities die ze niet meer praktiseren. Nu, blijkbaar hechten ze er dan niet genoeg aan, wanneer ze scholen vragen om het allemaal wat gezelliger en aardser te maken. Dat is prima, maar daar hoef je de islam niet de schuld van te gevenOok dan voor de tigste keer: Er waren wel degelijk ouders die hun kinderen thuis hielden van bijvoorbeeld het kerstdiner vanwege het woord "kerst". Vandaar dat er scholen zijn die het woord kerstdiner (of kerstmaaltijd) hebben afgeschaft.
quote:Pientjexxxx schreef op 13 april 2017 @ 21:53:

[...]





Ook dan voor de tigste keer: Er waren wel degelijk ouders die hun kinderen thuis hielden van bijvoorbeeld het kerstdiner vanwege het woord "kerst". Vandaar dat er scholen zijn die het woord kerstdiner (of kerstmaaltijd) hebben afgeschaft.



Ja, maar dat zat ook een beetje anders. Het betrof ten eerste, voor zover ik weet, maar een paar scholen en die vieren geen enkel religieus feest, want openbaar.

Citaat: Volgens Meilof [directeur van de basisschool] is het een kwestie die al een aantal jaren in ontwikkeling is. Eerst waren er een paar klassen die een winterdiner in plaats van een kerstdiner vierden, dit jaar is de hele school om. Daarbij wordt kerst absoluut niet in de ban gedaan, benadrukt ze.



"We hebben een kerstboom, we zingen kerstliedjes. Het gaat erom dat we een openbare school zijn en geen enkele religieuze feestdag vieren. Ook geen Suikerfeest of Pasen." Dat vieren, daar zit het hem in, zegt Meilof.



"Een kerstboom en cadeautjes zijn prima, maar een diner is een viering. We willen het gevoel van samenzijn behouden, maar zonder het religieuze."





(zie: http://www.parool.nl/amsterdam/niet-all ... ~a4439332/)
Alle reacties Link kopieren
quote:Lady_Voldemort schreef op 13 april 2017 @ 21:46:

Zullen we eerst maar eens kijken of de soep wel zo heet gegeten wordt als sommigen hier in hun blijkbaar vreselijke angst willen doen geloven?



Angst heb ik niet, ik zie wel een tendens.



In de afgelopen tien of vijftien jaar zijn:

- tentoonstellingen aangepast omdat de werken die er hingen niet naar de zin van islamitische groeperingen waren

- opera's afgelast omdat de volkomen binnen de context passende omgang met religieuze (en dus ook islamitische) symbolen en personen beledigend werden ervaren - door islamitische groeperingen.

- moest een grote bank het welkomstgeschenk voor een spaarrekening (een spaarvarkentje) in de ban doen omdat islamitische mensen zich beledigd voelden door het cadeau krijgen van een varkentje

- gezanik over het kruis op de mijter van Sinterklaas, want dat was te christelijk naar de zin van de moslims.

- Enz. Kan nog meer voorbeelden noemen, maar je snapt zo ongeveer wat ik bedoel, of niet?



Ik heb respect voor iedereen, en wat je ook gelooft of aantrekt of aanbidt, moet je lekker zelf weten. Maar ik vind het onzin om een maatschappij op te leggen rekening te houden met wat jij achter je voordeur gelooft. En de fout die wij tot nu toe gemaakt hebben, is dat we daar wél te vaak gehoor aan hebben gegeven, in plaats van te zeggen: "Lieve mensen, alle respect voor jullie overtuiging, maar wij gaan onze maatschappij en ons leven niet aanpassen aan jullie. Geloof waarin je wilt geloven en doe dat op de manier waar je je prettig bij vindt, maar daarmee basta. Wij doen de dingen op onze manier in ons land, wil je meedoen, van harte welkom, wil je dat niet, ook je goed recht, net zo goed als dat het jullie goed recht is je eigen gebruiken binnen eigen kring op de eigen manier te vieren. OK?"
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
quote:vrouwjagersma schreef op 13 april 2017 @ 21:47:

Dat is prima, maar daar hoef je de islam niet de schuld van te geven



Ach je moet dat zien als de niet aflatende propaganda oorlog Westerse samenlevingen versus islam.



En eerlijk is eerlijk dan kan het het best goed uitkomen om een verandering van een christelijke traditie te koppelen aan een oprukkende islam.



Omgedraaid wil je niet weten wat ze in moskeeën roeptoeteren over het "westen"
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
quote:hollebollegijs schreef op 13 april 2017 @ 21:59:

[...]





Ach je moet dat zien als de niet aflatende propaganda oorlog Westerse samenlevingen versus islam.



En eerlijk is eerlijk dan kan het het best goed uitkomen om een verandering van een christelijke traditie te koppelen aan een oprukkende islam.



Omgedraaid wil je niet weten wat ze in moskeeën roeptoeteren over het "westen"Wij denken nog altijd anders over de juiste manier om mensen te overtuigen. Ik vind onjuiste propaganda en framing, ook voor een goed doel, niet te billijken.
Alle reacties Link kopieren
quote:vrouwjagersma schreef op 13 april 2017 @ 22:00:

[...]





Wij denken nog altijd anders over de juiste manier om mensen te overtuigen. Ik vind onjuiste propaganda en framing, ook voor een goed doel, niet te billijken.Kijk fake nieuws en alternatieve feiten gaat wat ver maar in een propaganda oorlog met een tegenstander - de conservatieve islam - die het ook niet nauw neemt met de waarheid kan je best eens terug slaan met halve waarheden.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
quote:hollebollegijs schreef op 13 april 2017 @ 22:06:

[...]





Kijk fake nieuws en alternatieve feiten gaat wat ver maar in een propaganda oorlog met een tegenstander - de conservatieve islam - die het ook niet nauw neemt met de waarheid kan je best eens terug slaan met halve waarheden.

Waarom zou je dat in hemelsnaam doen?

Propagandaoorlog
Alle reacties Link kopieren
quote:PowerCube schreef op 13 april 2017 @ 22:15:

[...]



Waarom zou je dat in hemelsnaam doen?

Propagandaoorlog



Er is een propagandaoorlog en die heb ik niet verzonnen.



Kijk alleen naar Erdogan al is dat niet specifiek islam versus westerse landen.



En wat dacht je dat er in een deel van de moskeeën gezegd wordt tijdens vrijdagmiddag preek.



http://www.rd.nl/kerk-rel ... egratie-moslims-1.1388285

In Duitsland is net een boek uit INSIDE DE ISLAM over de negatieve invloed van moskeeën op de integratie.



Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
quote:hollebollegijs schreef op 13 april 2017 @ 22:06:

[...]





Kijk fake nieuws en alternatieve feiten gaat wat ver maar in een propaganda oorlog met een tegenstander - de conservatieve islam - die het ook niet nauw neemt met de waarheid kan je best eens terug slaan met halve waarheden.Ik veracht uw mening en zal geen middel schuwen, om deze te bestrijden?
óu sont les neiges d'antan

Ben ik de enige die tegen Zwarte Piet is en voor Christelijke feesten?

En die dat niet te vergelijken vind?
Alle reacties Link kopieren
quote:pejeka schreef op 13 april 2017 @ 21:42:

[...]





Het gaat niet om christelijk Nederland. Sommige symbolen en rituelen zijn in onze samenleving verankerd en horen bij met name die feesten, ook al zit men niet elke week meer in de kerk. Wat overigens niet wil zeggen dat mensen die de kerk (bijna) niet meer bezoeken, niet christelijk kunnen zijn. Verdraaid veel mensen die zelden of nooit meer in de kerk komen, voelen toch nog op de één of andere manier een band met het geloof.



Maar dat staat er helemaal los van. Net zo goed als dat we het al dan niet gelegitimeerd dragen van een hoofddoek afmeten aan de mate van moskeebezoek, is het onzin om het al dan niet gelegitimeerd willen vieren van bepaalde feesten met bepaalde christelijke symbolen te koppelen aan kerkbezoek.



Veel Nederlanders hechten, om welke reden dan ook, variërend van diep gelovig zijn tot zich prettig voelen bij het in ere houden van een traditie die ze eigenlijk niet meer praktizeren, aan het in stand houden van bepaalde symbolen en gebruiken om bepaalde feestdagen te markeren. En dat is ons goed recht. Dat hoort bij onze cultuur.En dan vind ik het onzin dat we dat zouden moeten opgeven of aanpassen omdat bepaalde immigranten andere ideeën hebben. Zo simpel is het.



Pasen en Kerstmis zijn toch nog de twee grootste feestdagen. Mensen die normaal niet meer vaak naar de kerk gaan (minder-gelovig, drukke werkweken daarom uitslapen op zondag of men heeft weekenddienst) zijn meestal met pasen en kerst toch in de kerk. De kerk blijft toch een soort vertrouwde haven voor een dorp, men is er gedoopt, deed er de H.Communie (ouders zelf of hun kinderen), trouwerijen, afscheidsplechtigheden.
LOEP ME MAAR aub.
Alle reacties Link kopieren
We hebben nog geen kerk kunnen vinden die ons past.



Gelukkig hebben we onze zoon wel op een prima christelijke basisschool gehad. Zijn middelbare school heeft de naam, maar doet er nog geen halve fluit aan. Teleurstellend. En vanavond lekker The Passion gekeken, hij volgt het programma aandachtig, dwaalt niet één keer af richting tablet of zo.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
gewoon paasontbijt op school...ook de moslimkinderen en niks gehoord van tegengeluid..toh fijn zo'n grootstedelijke school

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven