Paradijs Canada, daklozen Vancouver

21-09-2020 14:07 154 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik keek gisteren naar paradijs Canada en was echt geschokt over groot aantal daklozen.
Een groot aantal, zeker een derde werkt gewoon maar kan zich geen woning veroorloven.
Betaalbare nog goede woningen worden gesloopt, bewoners eruit gezet en dure panden voor teruggebouwd. De oude bewoner zoekt het maar uit.
Ben wel geen reislustig type maar had echt een heel ander beeld van Canada. Dit vond ik afschuwelijk.

Hoe kan het zo mis gaan in zo’n prachtig land.
Alle reacties Link kopieren
Adelaar81 schreef:
13-11-2020 09:33
Maar als je zelf geen last hebt van die imperfecties hoeft dat dus geen belemmering te zijn. Elk land kent zijn ongelijkheden. Canada is een prachtig land met veel ruimte en natuur, omwille van de heftige winters zou ik er niet willen wonen, maar ik ken wat studiegenoten die er inmiddels een jaar of 10 wonen, goede banen hebben en nooit meer terug naar NL willen.
Wat ik van Canada fijn vind, is ten eerste de bevolking, die heel open en vriendelijk is over het algemeen. Ook dat de steden, ondanks het feit dat nieuwere gedeeltes (met name zakengebouwen) een klein Amerikaans accent hebben, heel herkenbaar zijn als zijnde van Europese oorsprong. Je hebt er nog echt wijkwinkels voor groente en fruit, slagerijen, bakkers, enz. en vaak wat kleinere supermarkten die gewoon in particuliere handen zijn. Heel anders dan in Nederland, waar buurtwinkels steeds zeldzamer worden en grote ketens het overnemen. Huisvesting is vaak wat kleiner dan wij gewend zijn (althans in de grote steden), maar zeker niet bekrompen. En qua lay-out meer Europees dan Amerikaans. En tuurlijk zijn er punten die anders of zelfs minder zijn. Sociale voorzieningen zijn er wel, maar niet in dezelfde mate als hier. Opvang van en zorg voor daklozen is ook minimaal, en vaak in handen van particuliere organisaties of kerken.

Verder valt het me wel altijd weer op hoe schoon de steden zijn qua zwerfvuil of graffiti. Zelfs in de binnensteden zijn de trottoirs gewoon schoon, vrijwel niemand gooit rommel op straat, gewoon een mentaliteitsdingetje, denk ik. Nergens (ook in het centrum niet) rondfladderende papieren zakdoekjes of servetjes, of leeggedronken blikjes of flesjes op straat, of andere troep die je hier bij bakken vol in de winkelstraten ziet liggen normaliter. Men gooit daar zijn afval netjes in de bakken die er zijn of bewaart het tot men het elders kan weggooien.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
13-11-2020 19:22
Wat ik van Canada fijn vind, is ten eerste de bevolking, die heel open en vriendelijk is over het algemeen. Ook dat de steden, ondanks het feit dat nieuwere gedeeltes (met name zakengebouwen) een klein Amerikaans accent hebben, heel herkenbaar zijn als zijnde van Europese oorsprong. Je hebt er nog echt wijkwinkels voor groente en fruit, slagerijen, bakkers, enz. en vaak wat kleinere supermarkten die gewoon in particuliere handen zijn. Heel anders dan in Nederland, waar buurtwinkels steeds zeldzamer worden en grote ketens het overnemen. Huisvesting is vaak wat kleiner dan wij gewend zijn (althans in de grote steden), maar zeker niet bekrompen. En qua lay-out meer Europees dan Amerikaans. En tuurlijk zijn er punten die anders of zelfs minder zijn. Sociale voorzieningen zijn er wel, maar niet in dezelfde mate als hier. Opvang van en zorg voor daklozen is ook minimaal, en vaak in handen van particuliere organisaties of kerken.

wijkwinkels :heart:
Alle reacties Link kopieren
Ik weet niet waar jij woont, Pejeka, maar hier in het Noorden hebben wij ook 'wijkwinkels'. Ik heb een groenteboer, slager, bakker en snoepwinkel een straal van 5 minuten lopen. Dat is niet iets typisch Canadees lijkt me. Wat je daar wel meer ziet zijn 'corner shops' of 'convenience stores', een soort 711 als je mazzel hebt.
Alle reacties Link kopieren
Vroeger had je toch ook een kruidenier? Dat had ik wel eens willen zien

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven