Pensioenleeftijd 60 jaar?

08-09-2020 15:51 236 berichten
Alle reacties Link kopieren
De pensioenleeftijd loopt naar 67 jaar en-een-paar-maanden. Maar nou las ik dat een demograaf vind dat de pensioenleeftijd naar 60 jaar moet. Want eerder stoppen is gezond.

Ik vond het wel leuk om te lezen, maar ook weer beetje "twijfelig".

Ik weet dat in mijn omgeving steeds vaker mensen met vervroegd pensioen zijn gegaan of nog gaan, en dan zijn ze net 60, 61 of 62 jaar, omdat ze het niet meer redden, terwijl ze 'maar' tot 65 of 66 hoeven. Dan zouden zij de pensioenleeftijd van 67 jaar al helemaal niet redden.

Terwijl sommigen misschien langer zouden willen en kunnen werken.

Wat zou jij voor jezelf een geschikte pensioenleeftijd vinden?


“Pensioenleeftijd moet naar 60. Eerder stoppen is gezond”
https://www.welingelichtekringen.nl/sam ... ezond.html

Is 60 het nieuwe 40? ‘Onzin. Vroeg met pensioen is goed voor gezondheid’
https://www.trouw.nl/binnenland/is-60-h ... ~b7621a23/
LOEP ME MAAR aub.
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
11-09-2020 16:49
Volgens mij kan je 30 jaar bachelor (vrijgezel) zijn.

Waar komt die idiote rage vandaag om doctorandus en doctor te vervangen door buitenlandse termen die de lading niet dekken?
Ik snap je punt maar dat zijn simpelweg de officiële titels die ik gekregen heb bij afstuderen, dekken dus gewoon de lading. Ik was de laatste lichting die zowel drs als MSc kreeg bij afstuderen en toen ik promoveerde kreeg ik de titel PhD, beiden van een Nederlandse universiteit. Dat is ergens begin jaren 2000 ingevoerd om internationale uitwisseling te stimuleren.
adelaar81 wijzigde dit bericht op 11-09-2020 17:37
Reden: Type en aanvulling
3.74% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
thanx schreef:
11-09-2020 17:15
Er zijn landen (ha, die zijn er!), waar je gewoon je hele loon krijgt. Niks verplichte pensioenafdrage. Daar ben jezelf verantwoordelijk voor. Je kunt het op maken, lekker leven ervan en dan niks krijgen. Of je kunt het zelf sparen in een fonds. Net zoals je hier betaald aan verzekeringen enz. Daar sluit je, je eigen pensioen af.
Ik meen wel eens begrepen te hebben dat dit in België het geval is. Zou ideaal zijn als je een volledige waardeoverdracht van je pensioen naar zo’n land of een land met lagere pensioenleeftijd zou kunnen doen...
In UK en Oostenrijk kunnen vrouwen met hun 60e met pensioen terwijl mannen wel langer doorwerken, dat vind ik ook wel een vreemde constructie zeker gezien de langere levensverwachting en Ivm het krijgen/opvoeden van kinderen lagere arbeidsparticipatie van vrouwen.
Alle reacties Link kopieren
Adelaar81 schreef:
11-09-2020 17:36
Ik snap je punt maar dat zijn simpelweg de officiële titels die ik gekregen heb bij afstuderen, dekken dus gewoon de lading. Ik was de laatste lichting die zowel drs als MSc kreeg bij afstuderen en toen ik promoveerde kreeg ik de titel PhD, beiden van een Nederlandse universiteit. Dat is ergens begin jaren 2000 ingevoerd om internationale uitwisseling te stimuleren.
Dan neem ik aan dat de internationale eisen voor het verkrijgen van die titel ook gelijk zijn? Anders heeft het geen zin.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
11-09-2020 17:44
Dan neem ik aan dat de internationale eisen voor het verkrijgen van die titel ook gelijk zijn? Anders heeft het geen zin.
We gaan wel erg off-topic😉. De theorie was dat dat EUbreed wel zo zou zijn, hoe dat qua universitaire opleidingen uitgepakt is weet ik. Een PhD heeft wereldwijd dezelfde waarde (hoewel de eisen wel wat verschillen per land op hetzelfde vakgebied). Met een PhD hoef ik geen gecertificeerde uitleg (wel gecertificeerd diploma) aan te leveren om bv aan een Amerikaanse universiteit te werken, mensen die vroeger de dr titel kregen moesten een heel papierwerk met uitleg aanleveren, en dat alles terwijl ze eenzelfde promotie traject doorlopen hebben . Het is ergens een verarming van het Nederlands systeem maar deze vorm van globalisering maakt werken in een internationale omgeving wel iets eenvoudiger.
Alle reacties Link kopieren
Adelaar81 schreef:
11-09-2020 17:50
We gaan wel erg off-topic😉. De theorie was dat dat EUbreed wel zo zou zijn, hoe dat qua universitaire opleidingen uitgepakt is weet ik. Een PhD heeft wereldwijd dezelfde waarde (hoewel de eisen wel wat verschillen per land op hetzelfde vakgebied). Met een PhD hoef ik geen gecertificeerde uitleg (wel gecertificeerd diploma) aan te leveren om bv aan een Amerikaanse universiteit te werken, mensen die vroeger de dr titel kregen moesten een heel papierwerk met uitleg aanleveren, en dat alles terwijl ze eenzelfde promotie traject doorlopen hebben . Het is ergens een verarming van het Nederlands systeem maar deze vorm van globalisering maakt werken in een internationale omgeving wel iets eenvoudiger.
OK, duidelijk. Dus we hebben verarming omarmd om papierwinkel te verminderen.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
11-09-2020 17:58
OK, duidelijk. Dus we hebben verarming omarmd om papierwinkel te verminderen.

Tenzij je iemand zoekt die echt specifieke vakkennis heeft op wetenschappelijk niveau, is het dan ook makkelijker om een jonge mbo-er aan te nemen en die zelf verder op te leiden.
Dan moet je wel tijdig (de opbouw van) je personeelsbestand in de gaten houden en opletten of de mondelinge en schriftelijke uitdrukkingsvaardigheid in orde is, maar het werkt vaak minstens net zo prettig.

Trouwens, ook een mbo-er heet nu student: https://www.rijksoverheid.nl/actueel/ni ... el-student
nursy schreef:
10-09-2020 17:52
Als je lichamelijk nog iets wil kunnen na je pensioen zou ik de zorg niet meteen aanraden, iig niet de ouderenzorg en waarschijnlijk ook niet het ziekenhuis. Je rug naar de maan helpen is wat je daar doet. En nuttig is ook overrated, echt. Droom wel eens van een bullshitbaan. Niet 200km per minuut, niet rennen vliegen, gewoon pauze en als het tijd is de deur achter mij dichttrekken, geen bakken ellende, dood en andere narigheid. Ik heb wel eens spijt,maar toch zou ik het niet kunnen missen, echt een dilemma.
Er zijn toch genoeg HBO verpleegkundige die nooit een patient zien in ziekenhuizen? Is zo een functie niet iets voor jou?
hallo ik zelf ben 55 en ben van plan om over een jaar een dag minder te gaan werken. ik probeer als ik 63 ben mijn pension naar voor te halen.
heb er hard zat voor gewerkt.
ik vind 60 jaar niet verkeerd van mij mag het. ;) Gr. Leo
Alle reacties Link kopieren
Ik weet niet wanneer ik met pensioen kan. Zoals het er nu uitziet, zal dat rond mijn 68e zijn, maar dan moet ik nog 12 jaar en wie weet wat ze in de tussentijd nog verzinnen, kan zomaar richting de 70 gaan. Nou, leuk dan. Mijn man is 4 jaar jonger dan ik, dus tegen de tijd dat hij dan pensioen krijgt, ben ik 74. Kunnen we gezellig samen achter de geraniums.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
21-09-2020 19:19
Ik weet niet wanneer ik met pensioen kan. Zoals het er nu uitziet, zal dat rond mijn 68e zijn, maar dan moet ik nog 12 jaar en wie weet wat ze in de tussentijd nog verzinnen, kan zomaar richting de 70 gaan. Nou, leuk dan. Mijn man is 4 jaar jonger dan ik, dus tegen de tijd dat hij dan pensioen krijgt, ben ik 74. Kunnen we gezellig samen achter de geraniums.
.
Ik ben bijna 10 jr ouder dan jij maar ik moet tot mijn 70e doorwerken.
Niet geschoten is altijd mis
Alle reacties Link kopieren
Koppigwijf schreef:
12-09-2020 20:07
Er zijn toch genoeg HBO verpleegkundige die nooit een patient zien in ziekenhuizen? Is zo een functie niet iets voor jou?
Ehhh ik als hbo verpleegkundige werk gewoon keihard in de patientenzorg net als al mijn collega’s. Enkel managers doen geen patientenzorg
Alle reacties Link kopieren
Koppigwijf schreef:
12-09-2020 20:07
Er zijn toch genoeg HBO verpleegkundige die nooit een patient zien in ziekenhuizen? Is zo een functie niet iets voor jou?
Die ken ik niet. Binnen de wijk ben ik tegenwoordig veel bezig met coaching, planning, indicaties, voorlichtingsgesprekken dus doe nog maar 2 a 3 routes in de ochtend, maar dat is zeker niet de norm. Bij mijn huidige werkgever is er ook ruimte om te ontwikkelen maar verpleegkundige zonder clientenzorg is er niet veel hoor. Als is het soms meer op consultbasis.
Alle reacties Link kopieren
Bitje93 schreef:
21-09-2020 19:46
.
Ik ben bijna 10 jr ouder dan jij maar ik moet tot mijn 70e doorwerken.

Hoe kan dat? Als je tien jaar ouder bent dan Pejeka dan heb je toch al de pensioenleeftijd. Pejeka is dus tien jaar jonger dan jij en kan waarschijnlijk met 67 en 6 maanden met pensioen. Omdat jij een ouder geboortejaar hebt kun je met 66,5 eruit schat ik.
LOEP ME MAAR aub.
Alle reacties Link kopieren
Hier kun je het schema downloaden (links nieuw, recht oud)
https://www.rijksoverheid.nl/documenten ... ipeakkoord

Voor mensen geboren in 1950 - 65 +3 mnd
Geboren in 1961 - 67+ 3 mnd

De levensverwachting van vrouwen is dan ook speciaal voor deze gelegenheid bijgesteld. In 1998 verwachtte men dat een vrouw (geboren 1961) 82.81 jaar oud zou worden, maar in 2018 was die verwachting gestegen naar 88.76 jaar voor een vrouw uit 1961. Zie prognose CBS

Zo spectaculair is de prognose (en de waarneming) nog nooit in de geschiedenis binnen een jaar of 10 gestegen; zelfs niet in je jaren dat er riolering kwam of de penicilline werd uitgevonden.
40 jaar werken en dan pensioen. Ben je op je 16e begonnen ben je vroeger klaar dan iemand die met 30 pas is gaan werken. Lijkt me gewoon het eerlijkst.
Adelaar81 schreef:
11-09-2020 17:50
We gaan wel erg off-topic😉. De theorie was dat dat EUbreed wel zo zou zijn, hoe dat qua universitaire opleidingen uitgepakt is weet ik. Een PhD heeft wereldwijd dezelfde waarde (hoewel de eisen wel wat verschillen per land op hetzelfde vakgebied). Met een PhD hoef ik geen gecertificeerde uitleg (wel gecertificeerd diploma) aan te leveren om bv aan een Amerikaanse universiteit te werken, mensen die vroeger de dr titel kregen moesten een heel papierwerk met uitleg aanleveren, en dat alles terwijl ze eenzelfde promotie traject doorlopen hebben . Het is ergens een verarming van het Nederlands systeem maar deze vorm van globalisering maakt werken in een internationale omgeving wel iets eenvoudiger.
En ik maar denken dat het over pensioenleeftijd ging en niet over titels en termen.
strings-attached schreef:
22-09-2020 00:02
40 jaar werken en dan pensioen. Ben je op je 16e begonnen ben je vroeger klaar dan iemand die met 30 pas is gaan werken. Lijkt me gewoon het eerlijkst.
Hoi dat lijkt mij ook eerlijk ik was 20 toen ik begon straks 40 jaar bij de zelfde baas dan ben ik 60
ik was van plan om niet tot 68 jaar door te werken. volgens het klein metaal cao.
ik stop wel eerder. gr. Leo
Alle reacties Link kopieren
Nog niet zo lang geleden kon je in veel beroepen met 57 of 58 met de VUT. Dit om plaats te maken voor een jongere generatie. Net als nu is er namelijk een grote groep mensen voor wie er nu geen zinvol werk is. Zij hebben of een nepbaan of een uitkering. Het geld is er dus wel, alleen wordt het nu aan andere improductieven uitgegeven.
Nu de AOW leeftijd is verhoogd zie je ook dat het aantal werklozen boven de 60 is gestegen. Waar een senior vroeger VUT of pensioen kreeg zit hij nu vaak in de WW of de Bijstand omdat werkgevers niet graag senioren in dienst nemen.

Kortom: De jongere werkenden moeten toch wel betalen voor de ouderen, of het nu in de vorm van een werkloosheidsuitkering, een nepsalaris of een pensioen is. Een basisinkomen zou dit soort gedoe een stuk kunnen vereenvoudigen.
„Ik ben goddank helemaal niets” (Japi)
Alle reacties Link kopieren
Gebruna schreef:
21-09-2020 23:42
Hier kun je het schema downloaden (links nieuw, recht oud)
https://www.rijksoverheid.nl/documenten ... ipeakkoord

Voor mensen geboren in 1950 - 65 +3 mnd
Geboren in 1961 - 67+ 3 mnd

De levensverwachting van vrouwen is dan ook speciaal voor deze gelegenheid bijgesteld. In 1998 verwachtte men dat een vrouw (geboren 1961) 82.81 jaar oud zou worden, maar in 2018 was die verwachting gestegen naar 88.76 jaar voor een vrouw uit 1961. Zie prognose CBS

Zo spectaculair is de prognose (en de waarneming) nog nooit in de geschiedenis binnen een jaar of 10 gestegen; zelfs niet in je jaren dat er riolering kwam of de penicilline werd uitgevonden.
Met je eens dat de lééftijd naar boven toe kan worden bijgesteld, maar weet je, dat vind ik niet zo interessant. Wat voor mij telt is: hoe lang je gemiddeld nog dusdanig gezond ouder kan worden, dat je ook zelfstandig van het leven kan genieten.

Fijn hoor, als je zomaar 7 jaar ouder kan worden dan 20 jaar geleden, maar dat betekent vaak ook dat je nóg meer jaren moet doorbrengen in een verzorgingstoestand, hetzij thuis, elke dag weer zittend in je stoel nadat je aangekleed bent door de thuishulp, maar niet meer in staat zelfstandig te gaan winkelen of wandelen of op stap te gaan, ofwel (als je méér zorg nodig hebt) in een verpleegtehuis, waar je dan in feite met kunst- en vliegwerk "in leven" wordt gehouden, maar eigenlijk gewoon een lichaam met kunstmatig aan de gang gehouden organen bent en niks of weinig meer kunt. Dus in feite krijg je 10 jaar langer in afhankelijkheid geschonken. Want je kan je eigen broek nog niet eens meer verschonen.

Voor ieder is dat anders natuurlijk, maar ik hoop van harte dat dat mij bespaard gaat blijven. Liever met 78 jaar dood, en dan liefst na thuiskomst van mijn laatste reis en nadat ik mijn laatste euro's heb uitgegeven aan een borrel met vrienden, dan tot mijn 88e of nog langer zitten kwijnen in een verpleegtehuis, in een kamer met uitzicht op een paar stoffige rozenstruikjes en een grasveldje met kale plekken.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
Doctorandus is toch ook geen oorspronkelijk Nederlands woord? Of mogen we wel woorden overnemen uit het Latijn maar niet uit het Engels?


En tegenwoordig kun je bijna niet meer doorstuderen tot de 28ste.
Vrijwel alle WO afgestudeerden die ik ken begonnen uiterlijk op hun 25ste met werken. Alleen enkele geneeskunde studenten misschien op 26 of 27.
Alle reacties Link kopieren
AnAppleADay schreef:
24-09-2020 18:14
Doctorandus is toch ook geen oorspronkelijk Nederlands woord? Of mogen we wel woorden overnemen uit het Latijn maar niet uit het Engels?


En tegenwoordig kun je bijna niet meer doorstuderen tot de 28ste.
Vrijwel alle WO afgestudeerden die ik ken begonnen uiterlijk op hun 25ste met werken. Alleen enkele geneeskunde studenten misschien op 26 of 27.
“Bachelor” en “Master” zijn eigenlijk ook Latijn. Alleen wordt de Engelse uitspraak gebruikt. Goede Nederlandse termen, die ook in het gildewezen werden gebruikt, zijn “Gezel” en “Meester”.
„Ik ben goddank helemaal niets” (Japi)
Alle reacties Link kopieren
strings-attached schreef:
22-09-2020 00:02
40 jaar werken en dan pensioen. Ben je op je 16e begonnen ben je vroeger klaar dan iemand die met 30 pas is gaan werken. Lijkt me gewoon het eerlijkst.
.
Ik heb er nu 45 jaar opzitten en moet nog een kleine 5 jaar voordat ik met pensioen mag,
Niet geschoten is altijd mis
Alle reacties Link kopieren
AnAppleADay schreef:
24-09-2020 18:14
Doctorandus is toch ook geen oorspronkelijk Nederlands woord? Of mogen we wel woorden overnemen uit het Latijn maar niet uit het Engels?


En tegenwoordig kun je bijna niet meer doorstuderen tot de 28ste.
Vrijwel alle WO afgestudeerden die ik ken begonnen uiterlijk op hun 25ste met werken. Alleen enkele geneeskunde studenten misschien op 26 of 27.
De taal die eeuwen lang internationaal in het universitair onderwijs werd gebruikt was Latijn. Vandaar waarschijnlijk. Lichaamsdelen e.d. worden door artsen ook nog steeds in het Latijn aangeduid. Ook in Engeland overigens. Veel terminologie op de klassieke universiteiten is nog steeds Latijn.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
oudebaas schreef:
24-09-2020 18:37
“Bachelor” en “Master” zijn eigenlijk ook Latijn. Alleen wordt de Engelse uitspraak gebruikt. Goede Nederlandse termen, die ook in het gildewezen werden gebruikt, zijn “Gezel” en “Meester”.
Een graad uit de bachelor-masterstructuur wordt altijd postnominaal[10] geplaatst, met andere woorden graden behaald in het hoger onderwijs worden achter de naam geplaatst: "Kees Janssen, BA".

De bachelorgraad is equivalent met (oude) graden van hogescholen (bc., ing.); de mastergraad met het universitaire doctoraaldiploma (drs., ir., mr.). Op grond van art. 7.20 van de Wet op het hoger onderwijs en wetenschappelijk onderzoek mag een afgestudeerde naar keuze zijn eigen titel of de equivalente graad uit het andere systeem voeren. De in het buitenland gebruikte graad PhD komt overeen met de doctorsgraad, maar is niet beschermd door de Nederlandse wet.


Maar als ik het bovenstaande goed begrijp, is Bachelor dus niet gelijk aan doctorandus, maar aan het behalen van een graad (dus geen titel) aan een hogeschool, en is Master gelijk aan de voormalige titel doctorandus.

Dus als je tegenwoordig aan de universiteit je doctorandus-titel haalt, mag je jezelf ook Master noemen. Maar op een Hogeschool kun je dus nooit Master (= doctorandus) worden, maar hooguit Bachelor. Tenminste, dat zegt de wet.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
24-09-2020 17:58
Met je eens dat de lééftijd naar boven toe kan worden bijgesteld, maar weet je, dat vind ik niet zo interessant. Wat voor mij telt is: hoe lang je gemiddeld nog dusdanig gezond ouder kan worden, dat je ook zelfstandig van het leven kan genieten.

Fijn hoor, als je zomaar 7 jaar ouder kan worden dan 20 jaar geleden, maar dat betekent vaak ook dat je nóg meer jaren moet doorbrengen in een verzorgingstoestand, hetzij thuis, elke dag weer zittend in je stoel nadat je aangekleed bent door de thuishulp, maar niet meer in staat zelfstandig te gaan winkelen of wandelen of op stap te gaan, ofwel (als je méér zorg nodig hebt) in een verpleegtehuis, waar je dan in feite met kunst- en vliegwerk "in leven" wordt gehouden, maar eigenlijk gewoon een lichaam met kunstmatig aan de gang gehouden organen bent en niks of weinig meer kunt. Dus in feite krijg je 10 jaar langer in afhankelijkheid geschonken. Want je kan je eigen broek nog niet eens meer verschonen.

Voor ieder is dat anders natuurlijk, maar ik hoop van harte dat dat mij bespaard gaat blijven. Liever met 78 jaar dood, en dan liefst na thuiskomst van mijn laatste reis en nadat ik mijn laatste euro's heb uitgegeven aan een borrel met vrienden, dan tot mijn 88e of nog langer zitten kwijnen in een verpleegtehuis, in een kamer met uitzicht op een paar stoffige rozenstruikjes en een grasveldje met kale plekken.
Eens. Weinig kwaliteit van leven dan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven