Praten over vuurwerkverbod voor of tegen?
woensdag 24 december 2025 om 18:47
We kunnen er niet omheen: in de media wordt ons veelvuldig voorgehouden dat dit de laatste oud en nieuw wordt zonder landelijk verbod op het verkopen en afsteken van vuurwerk.
Vaak wordt in de media gezegd dat mensen er daardoor dit jaar “extra voor gaan”.
En dezelfde media zegt ook dat in de toekomst handhaving een ding gaat zijn.
Het bezit ervan is echter niet verboden. En dat is duidelijk te merken, nog nooit heb ik een herfst beleefd met elk weekend zware knallers….ook in de provincie.
Laten we het mooie (relatief) veilige feestelijke siervuurwerk voor degenen die er met verantwoording mee omgaan op 31 december toestaan.
De verkoop door goede gecertificeerde bedrijven laten doen. Dat werkt ontmoedigdend wellicht op het rijden naar Duitsland of België voor onveilig vuurwerk.
Wanneer we er 1 avond per jaar ervan kunnen genieten, blijft de traditie in stand en de milieueffecten beperkt.
Vervolgens wél zeer streng handhaven op bezit en afsteken buiten de traditionele 31 december.
Wat vinden jullie?
Vaak wordt in de media gezegd dat mensen er daardoor dit jaar “extra voor gaan”.
En dezelfde media zegt ook dat in de toekomst handhaving een ding gaat zijn.
Het bezit ervan is echter niet verboden. En dat is duidelijk te merken, nog nooit heb ik een herfst beleefd met elk weekend zware knallers….ook in de provincie.
Laten we het mooie (relatief) veilige feestelijke siervuurwerk voor degenen die er met verantwoording mee omgaan op 31 december toestaan.
De verkoop door goede gecertificeerde bedrijven laten doen. Dat werkt ontmoedigdend wellicht op het rijden naar Duitsland of België voor onveilig vuurwerk.
Wanneer we er 1 avond per jaar ervan kunnen genieten, blijft de traditie in stand en de milieueffecten beperkt.
Vervolgens wél zeer streng handhaven op bezit en afsteken buiten de traditionele 31 december.
Wat vinden jullie?
Carpe Diem
donderdag 25 december 2025 om 23:07
Maar wat zou jouw oplossing dan zijn ipv een algeheel verbod met de tekorten politie daarbij in acht genomen?
donderdag 25 december 2025 om 23:35
Ach nee, de meeste mensen bellen niet op de fiets, net zoals veel 18- geen alcohol kunnen kopen, minder 18- alcohol drinkt, er niet meer wordt gerookt in de trein en amper meer op het station en het terras. Ik heb nog wel hoop dat het over tien jaar ook niet meer normaal is om vuurwerk af te steken. Idioten hou je natuurlijk altijd.
donderdag 25 december 2025 om 23:53
vrijdag 26 december 2025 om 07:33
Dat is niet waar het om ging.
New year, new disappointments.
Because disappointments can be a tradition, too.
Week 2 van de Extremely Demotivational Calendar
Because disappointments can be a tradition, too.
Week 2 van de Extremely Demotivational Calendar
vrijdag 26 december 2025 om 07:44
Nee maar zo lang het vrij te koop blijft in Duitsland en België, zullen veel mensen wel een tripje die kant op maken.thistle schreef: ↑25-12-2025 23:35Ach nee, de meeste mensen bellen niet op de fiets, net zoals veel 18- geen alcohol kunnen kopen, minder 18- alcohol drinkt, er niet meer wordt gerookt in de trein en amper meer op het station en het terras. Ik heb nog wel hoop dat het over tien jaar ook niet meer normaal is om vuurwerk af te steken. Idioten hou je natuurlijk altijd.
Het zal waarschijnlijk wel flink minder worden, maar ik denk ook dat de normale vuurwerk liefhebbers nooit het probleem waren.
vrijdag 26 december 2025 om 10:51
Ik vermoed van wel. Het zal even duren en na een jaar of 10 vindt iedereen het volkomen normaal. Dolblij dat er een verbod komt, ik zal het vuurwerk niet missen.Strelizia schreef: ↑25-12-2025 10:26Vóór een vuurwerkverbod. Het zal wel even duren voor het echt stil is maar nog niet zo heel lang geleden liep iedereen te hoop omdat je in de horeca niet meer mocht roken, en in de bus, de tram, het vliegtuig, in huis en in de auto met kinderen enz.
Nu vindt iedereen dat vanzelfsprekend. Ik mag hopen dat het met het vuurwerkverbod ook zo gaat.
vrijdag 26 december 2025 om 10:58
Als de overlast minder wordt, dan heb je toch je doel al aardig bereikt?
Natuurlijk zijn er manier om een verbod te omzeilen, maar die zijn er voor alles wat strafbaar is. Feit is gewoon dat de meeste mensen niet naar omliggende landen zullen gaan om vuurwerk in te kopen, zeker niet als er aan de grenzen goed gecontroleerd wordt.
vrijdag 26 december 2025 om 11:09
Het is een kleine groep die het vuurwerkverbod zelf veroorzaakt hebben.
Om 23:00 beginnen en 02:00 klaar is kennelijk het meest fantastische verbod om te trotseren.
Wat in hun brein maakt dat ze na 40x pieuw en 70x kaboem nog steeds de drang hebben om in oneindige herhaling te willen vallen?
Wat maakt dat ze daar honderden euro’s voor neertellen?
Misschien heeft dit te maken met IQ, EQ, ontevredenheid, machtsgevoel, angstzaaierij.
Wat nodig is, is een slimme commercial die ze doet inzien hoe belachelijk en kleinzielig ze zichzelf maken.
Vooral wanneer ze hulpverleners bedreigen zou het fantastisch zijn als direct daaromheen zich een mega dreigend cordon zou vormen.
Om 23:00 beginnen en 02:00 klaar is kennelijk het meest fantastische verbod om te trotseren.
Wat in hun brein maakt dat ze na 40x pieuw en 70x kaboem nog steeds de drang hebben om in oneindige herhaling te willen vallen?
Wat maakt dat ze daar honderden euro’s voor neertellen?
Misschien heeft dit te maken met IQ, EQ, ontevredenheid, machtsgevoel, angstzaaierij.
Wat nodig is, is een slimme commercial die ze doet inzien hoe belachelijk en kleinzielig ze zichzelf maken.
Vooral wanneer ze hulpverleners bedreigen zou het fantastisch zijn als direct daaromheen zich een mega dreigend cordon zou vormen.
vrijdag 26 december 2025 om 11:14
vrijdag 26 december 2025 om 11:26
Ja, ze pakken alles van ons af!!!11!1Janskap schreef: ↑25-12-2025 22:54Daar kan ik mij volledig in vinden. Want het is toch leuk om een feestelijk moment als een jaarwisseling (zowat het enige wat in de wereld nog als “ gezamelijk” vieren geaccepteerd is) op te luisteren met vuurwerk, maar dan wel door de gemeente georganiseerd en op een plek waar toeschouwers veilig kunnen genieten.
Je had ook gewoon gelijk in de OP kunnen zeggen dat het een topic over de teloorgang van de westerse wereld en Onze Heilige Tradities zou worden.
Si abra la puerta hay lobos.
vrijdag 26 december 2025 om 11:27
Ligt eraan welke groep je als overlastgevers ziet. Als het alleen gaat om de mensen die vuurwerk naar hulpdiensten gooien en dingen slopen, dat is een kleine groep. En ik denk dat dat probleem niet direct is opgelost met een vuurwerkverbod. Maar de overlast wordt ook veroorzaakt door groepjes tieners die al weken in de wijk rondlopen en vuurwerk afsteken (en soms gooien naar mensen en dieren), jongeren die al weken 's nachts vuurwerk afsteken en de huisvader die veel teveel vuurwerk heeft gekocht en tot 4 uur aan het knallen is. Die (grote) laatste groep verpest het nu ook voor de rest en veroorzaakt straks een stuk minder overlast. Met als bijkomend voordeel dat er minder ongelukken zullen gebeuren met vuurwerk, de hulpdiensten minder vaak op pad hoeven en dus ook minder vaak belaagd worden met vuurwerk.
I'm finally old enough to don't give a fuck
vrijdag 26 december 2025 om 11:51
Daar hebben ze toch die grenscontroles voor ingesteld?
vrijdag 26 december 2025 om 11:54
Bah, die woke ambtenaren ook altijd, allemaal met strafontslag. Rijden met een glaasje op, bellen in de auto, allemaal stuk voor stuk prima Nederlandse tradities die in de uitverkoop worden gegooid.
vrijdag 26 december 2025 om 12:29
Waar ik woon is al zo’n 8 jaar een vuurwerkverbod en bijna iedereen houdt zich er aan. Het is echt heerlijk rustig tov de jaren ervoor.
Look me in the eyes and tell me what you see.
vrijdag 26 december 2025 om 13:46
Zou het eerder vergelijken met een stoplicht dat op rood staat. Iedereen stopt, ondanks geen handhaving en camera, toch rijdt een enkele hersenloze gewoon door.
En bellen op de fiets doet ook niet iedereen tenzij je iemand moet passeren. En dat weet jij ook.
Een rij scholieren vindt het nog wel eens leuk om met zijn allen te bellen. Verder kom ik niemand tegen die dit zonder reden doet. En ik fiets toch echt heel wat af.
Arno Bonte was idd zo een brave ambtenaar en dacht het ei van Columbus te hebben uitgevonden. Namelijk een straatverbod. Je kon dan aangeven dat in jouw straat geen vuurwerk afgestoken mag worden. In wijken met sws veel flats is dat onmogelijk. Die staan haaks op elkaar. Dus 10 meter verder gold dat verbod dan weer niet.
vrijdag 26 december 2025 om 13:57
Ik vermoed dat hij/zij belle. Met een telefoon bedoeltJules schreef: ↑26-12-2025 13:46Zou het eerder vergelijken met een stoplicht dat op rood staat. Iedereen stopt, ondanks geen handhaving en camera, toch rijdt een enkele hersenloze gewoon door.
En bellen op de fiets doet ook niet iedereen tenzij je iemand moet passeren. En dat weet jij ook.
Een rij scholieren vindt het nog wel eens leuk om met zijn allen te bellen. Verder kom ik niemand tegen die dit zonder reden doet. En ik fiets toch echt heel wat af.
Arno Bonte was idd zo een brave ambtenaar en dacht het ei van Columbus te hebben uitgevonden. Namelijk een straatverbod. Je kon dan aangeven dat in jouw straat geen vuurwerk afgestoken mag worden. In wijken met sws veel flats is dat onmogelijk. Die staan haaks op elkaar. Dus 10 meter verder gold dat verbod dan weer niet.
Look me in the eyes and tell me what you see.
vrijdag 26 december 2025 om 14:01
Ik denk geen 10 jaar. Het rookverbod heeft ook even geduurd maar geen jaren.
Ik denk wel dat mensen die last hebben van het vuurwerk nu sneller dit gaan melden. Wij hebben hier een vreselijk asociaal gezin in de straat, 20 jarige zoon is betrokken geweest bij een explosie in Rotterdam en mag lekker 2 jaar gaan zitten. Geen medelij heb, had het liefst nog de slingers opgehangen ook.
Dit gezin begint ook in oktober al met knallen en is er een verjaardag in de zomer dan hebben ze ook geen moeite met knallen. En natuurlijk niet een vuurpijl rond uur of 8, nee tussen 2 en 4 uur snachts is dat veel leuker. Het heeft echt geen zin om in juli of in oktober of nu de politie te gaan bellen. Komt dat vuurwerkverbod wel dan hoop ik dat ze de woning van het gezin op zijn kop zetten, meer illegale zooi vinden dan dat de wbv en de gemeente vermoed en het hele gezin eindelijk een keer op straat wordt geflikkerd. Eruit met die lui.
Afijn ik ging even los
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in