Regeerakkoord Rutte III

02-11-2017 14:09 42 berichten
Alle reacties Link kopieren
De dividendbelasting is door Rutte geschrapt, kosten 1,4 MILJARD euro, dit om Nederland aantrekkelijker te maken voor buitenlandse investeerders, terwijl gewone gezinnen met dubbel inkomen amper de touwtjes aan elkaar kunnen knopen en van maart 2017 tot juni 2017 de schulden van huishoudens in Nederland met maar liefst 3 MILJARD stegen.
https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2017/38 ... ets-omhoog
Maar een paar miljoen extra uittrekken voor de zorg en de leraren kost meneer Rutte voor de derde keer op een rij regeringen weer teveel.
Om maar een groot schandaal te noemen.

Een ander puntje van ergernis is dat de media bij meneer Wilders inzoomen op zijn stokpaardjes "dubbele nationaliteit" en "minder Marokkanen" en de kritiek die hij heeft geuit op het regeerakkoord compleet negeren.

Wat vinden jullie van Rutte III en zijn regeerakkoord?
https://www.kabinetsformatie2017.nl/doc ... e-toekomst
anoniem_331275 wijzigde dit bericht op 02-11-2017 16:06
6.03% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
real_tweety schreef:
02-11-2017 16:58
Iedereen heeft graag banen zodat er geld binnenkomt. Maar veel mensen denken dat het afschaffen van de dividendbelasting het vestigingsklimaat verbetert en meer bedrijven zich hier vestigen. Dat is niet zo. Het is zelfs onzin. Zelfs het CPB concludeert dat het geen banen oplevert, NIHIL. Of het iets doet voor de vestigingsklimaat is ook zeeer de vraag. Als je banen wil stimuleren kun je beter de lasten van bedrijven in NL verlagen of de BTW verlagen. Dat levert geld op voor de consumenten en bedrijven. De aandeelhouders van de bedrijven zitten in VS of op een belastingparadijs. Het is ook voor hen pas een probleem als zij die dividendbelasting niet kunnen verrekenen. Wij helpen met het afschaffen van de dividendbelasting dus Walstreet en aandeelhouders (vennootschappen of natuurlijke personen) in een belastingparadijs.

Iets genuanceerder.

Engeland heeft de dividendbelasting ook afgeschaft, de maatregel moet dus voorkomen dat een Engels / Nederlands bedrijf zoals bijvoorbeeld Shell haar hoofdkantoor verplaatst.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
hollebollegijs schreef:
02-11-2017 21:09
Iets genuanceerder.

Engeland heeft de dividendbelasting ook afgeschaft, de maatregel moet dus voorkomen dat een Engels / Nederlands bedrijf zoals bijvoorbeeld Shell haar hoofdkantoor verplaatst.
Wel nee joh. Wat heeft Shell nou met de dividendbelasting te maken.
Alle reacties Link kopieren
willem1959 schreef:
02-11-2017 21:10
Wel nee joh. Wat heeft Shell nou met de dividendbelasting te maken.
Veel bedrijven hebben aandelen in eigen beheer.
Vanmorgen ging het op Radio1 een over dit plan en het werd door economen als een goede maatregel gezien omdat bijvoorbeeld Engeland de Dividendbelasting ook heeft geschrapt.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
hollebollegijs schreef:
02-11-2017 21:09
Iets genuanceerder.

Engeland heeft de dividendbelasting ook afgeschaft.
Nee, ze gaan er anders mee om

https://www.gov.uk/tax-on-dividends
Alle reacties Link kopieren
aatjuhh123 schreef:
02-11-2017 21:23
Nee, ze gaan er anders mee om

https://www.gov.uk/tax-on-dividends
Ik begreep dat ze het ook gaan afschaffen (moet het terug luisteren) omdat het na de BREXIT een hele klus wordt de bedrijven binnen boord te houden.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
hollebollegijs schreef:
02-11-2017 21:22
Veel bedrijven hebben aandelen in eigen beheer.
Vanmorgen ging het op Radio1 een over dit plan en het werd door economen als een goede maatregel gezien omdat bijvoorbeeld Engeland de Dividendbelasting ook heeft geschrapt.
Ja, maar keren die zichzelf dan ook dividend uit? Dacht het niet.
hollebollegijs schreef:
02-11-2017 21:29
Ik begreep dat ze het ook gaan afschaffen (moet het terug luisteren) omdat het na de BREXIT een hele klus wordt de bedrijven binnen boord te houden.
Oke, dat zou kunnen. Zover was ik nog niet.
Alle reacties Link kopieren
willem1959 schreef:
02-11-2017 21:30
Ja, maar keren die zichzelf dan ook dividend uit? Dacht het niet.
Waarom niet, zijn gewoon inkomsten.
Zeer lucratief na afschaffen dividendbelasting , uitkeren = kosten (uitgaven) en de winst is belastingvrij.


Maaaaaaaaaaaaar eerlijk is eerlijk, of deze maatregel effect heeft zie je pas over een jaar of misschien duurt het nog wel langer.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
Bij het uitkeren van dividend worden aandelen die de vennootschap in eigen beheer houdt buiten beschouwing gelaten.
Alle reacties Link kopieren
watmoetikhiervandenken schreef:
02-11-2017 21:47
Bij het uitkeren van dividend worden aandelen die de vennootschap in eigen beheer houdt buiten beschouwing gelaten.
Kijk, een leerzame avond ;)
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
Op de site van NOS stond een interessant artikel.
Het CBP zegt niet dat het GEEN effect heeft maar dat ze het niet weten.

Afbeelding

Volgens Jesse Klaver is er niemand te vinden die gelooft in een positief effect - ook dat klopt niet.

Afbeelding

En volgens deze hoogleraar is de dividendbelasting in o.a. Engeland 0%
Afbeelding
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
hollebollegijs schreef:
02-11-2017 22:59
Op de site van NOS stond een interessant artikel.
Het CBP zegt niet dat het GEEN effect heeft maar dat ze het niet weten.

Afbeelding

Volgens Jesse Klaver is er niemand te vinden die gelooft in een positief effect - ook dat klopt niet.

Afbeelding

En volgens deze hoogleraar is de dividendbelasting in o.a. Engeland 0%
Afbeelding
De afschaffing van de dividendbelasting is vooral gunstig voor beleggers die geen aanmerkelijk belang hebben in een vennootschap die op regelmatige basis dividend uitkeert. Doordat bij het uitkeren van dividend geen dividendbelasting hoeft worden ingehouden, is het rendement voor deze beleggers groter. Dat heeft natuurlijk altijd een positief effect op het investeringsklimaat. Tot zover best logisch.

Waar het voordeel voor Nederland vooral in zit is dat door het gunstiger investeringsklimaat ook het vestigingsklimaat van Nederland verbetert. Het is voor beleggers immers gunstiger geworden om te investeren in Nederlandse vennootschappen vanwege het hogere rendement. Dit leidt ongetwijfeld dat (buitenlandse) bedrijven besluiten zich te vestigen in Nederland, hetgeen werkgelegenheid met zich meebrengt.

Dat zijn niet alleen brievenbusfirma's. Het moeten namelijk wel bedrijven zijn die winst maken in Nederland en daar winstbelasting (vennootschapsbelasting) over afdragen. Zonder winst ontstaan er namelijk ook geen voor dividend uitkeerbare reserves. De misgelopen dividendbelasting wordt daardoor deels weer gecompenseerd door hogere inkomsten uit vennootschapsbelasting. Als bonus komt daar bovenop natuurlijk de inkomstenbelasting van het personeel dat bij die bedrijven werkt en in veel gevallen gaat het om bedrijven die voor de btw belastbare prestaties verricht.

Voor mensen met een aanmerkelijk belang in een vennootschap blijft de box-2 heffing gewoon bestaan. Die mogen over hun dividenduitkering dus nog steeds gewoon inkomstenbelasting aftikken. Die moesten tot nu toe op het moment van uitkeren direct 15% aftikken en mochten deze vervolgens verrekenen met de box-2 heffing. Deze mensen krijgen nu voor die 15% een soort van uitstel van betaling, maar zijn uiteindelijk geen cent goedkoper uit.
Alle reacties Link kopieren
Zou het dan voor bedrijven niet goedkoper zijn? Want de bedrijven houden de dividendbelasting in en keren netto uit. Als ze nu slechts dat netto bedrag hoeven te betalen houden ze de dividendbelasting in hun zak. Dus de belegger merkt niets (die krijgt nog steeds het zelfde bedrag dat hij uiteindelijk in box 2 opvoert, maar het bedrijf houdt de dividendbelasting in eigen zak.
Alle reacties Link kopieren
watmoetikhiervandenken schreef:
03-11-2017 23:07
De afschaffing van de dividendbelasting is vooral gunstig voor beleggers die geen aanmerkelijk belang hebben in een vennootschap die op regelmatige basis dividend uitkeert. Doordat bij het uitkeren van dividend geen dividendbelasting hoeft worden ingehouden, is het rendement voor deze beleggers groter. Dat heeft natuurlijk altijd een positief effect op het investeringsklimaat. Tot zover best logisch.

Waar het voordeel voor Nederland vooral in zit is dat door het gunstiger investeringsklimaat ook het vestigingsklimaat van Nederland verbetert. Het is voor beleggers immers gunstiger geworden om te investeren in Nederlandse vennootschappen vanwege het hogere rendement. Dit leidt ongetwijfeld dat (buitenlandse) bedrijven besluiten zich te vestigen in Nederland, hetgeen werkgelegenheid met zich meebrengt.

Dat zijn niet alleen brievenbusfirma's. Het moeten namelijk wel bedrijven zijn die winst maken in Nederland en daar winstbelasting (vennootschapsbelasting) over afdragen. Zonder winst ontstaan er namelijk ook geen voor dividend uitkeerbare reserves. De misgelopen dividendbelasting wordt daardoor deels weer gecompenseerd door hogere inkomsten uit vennootschapsbelasting. Als bonus komt daar bovenop natuurlijk de inkomstenbelasting van het personeel dat bij die bedrijven werkt en in veel gevallen gaat het om bedrijven die voor de btw belastbare prestaties verricht.

Voor mensen met een aanmerkelijk belang in een vennootschap blijft de box-2 heffing gewoon bestaan. Die mogen over hun dividenduitkering dus nog steeds gewoon inkomstenbelasting aftikken. Die moesten tot nu toe op het moment van uitkeren direct 15% aftikken en mochten deze vervolgens verrekenen met de box-2 heffing. Deze mensen krijgen nu voor die 15% een soort van uitstel van betaling, maar zijn uiteindelijk geen cent goedkoper uit.
Je betoog klopt niet helemaal. Ook voor een ab houder maakt het uit. Denk aan een vennootschap die boven een Nederlandse houdster hangt en ergens op zee gevestigd is. Dan zou nu minimaal 15% procent en in sommige verdragssituaties 5% dividendbelasting ingehouden worden en met de nieuwe wetgeving reduceert dat tot NIHIL.
Dat voor mensen met een aanmerkelijk belang (hierna ab) box 2 heffing blijft bestaan is in internationale situaties niet zo relevant. Een ab houders op Mauritius of waar dan ook heeft niets te maken met onze nationale ab- wetgeving. Die uitstel van betaling situatie waar je het over hebt, geldt voor situaties dat de ab aanvankelijk in NL woont en later emigreert.
Als laatste een reactie op je volgende stuk: " Waar het voordeel voor Nederland vooral in zit is dat door het gunstiger investeringsklimaat ook het vestigingsklimaat van Nederland verbetert. Het is voor beleggers immers gunstiger geworden om te investeren in Nederlandse vennootschappen vanwege het hogere rendement. Dit leidt ongetwijfeld dat (buitenlandse) bedrijven besluiten zich te vestigen in Nederland, hetgeen werkgelegenheid met zich meebrengt."
Vooral de laatste zin is niet bewezen. De meeste investeerders kunnen, indien zij in een land met een belastingverdrag tussen NL en dat land gevestigd zijn, de ingehouden dividendbelasting verrekenen in het andere land (woonland).

Kortom, je moet om dit te begrijpen heel veel verstand hebben van nationaal en internationaal fiscaal recht.
Alle reacties Link kopieren
hollebollegijs schreef:
02-11-2017 21:09
Iets genuanceerder.

Engeland heeft de dividendbelasting ook afgeschaft, de maatregel moet dus voorkomen dat een Engels / Nederlands bedrijf zoals bijvoorbeeld Shell haar hoofdkantoor verplaatst.
Dat kan dat het Verenigd Koninkrijk ook haar dividendbelasting heeft afgeschaft. Binnen de EU wordt nu bij dividenduitkering tussen vennootschappen ook geen dividendbelasting geheven. Dat is obv de EU Moeder-dochterrichtlijn. Aangezien het Verenigd Koninkrijk uit de EU stapt, hebben zij waarschijnlijk ervoor gekozen om de dividendbelasting af te schaffen. Dan is separate onderhandeling a la Moeder dochterrichtlijn ook niet nodig.
Alle reacties Link kopieren
real_tweety schreef:
05-11-2017 14:58
Je betoog klopt niet helemaal. Ook voor een ab houder maakt het uit. Denk aan een vennootschap die boven een Nederlandse houdster hangt en ergens op zee gevestigd is. Dan zou nu minimaal 15% procent en in sommige verdragssituaties 5% dividendbelasting ingehouden worden en met de nieuwe wetgeving reduceert dat tot NIHIL.
Dat voor mensen met een aanmerkelijk belang (hierna ab) box 2 heffing blijft bestaan is in internationale situaties niet zo relevant. Een ab houders op Mauritius of waar dan ook heeft niets te maken met onze nationale ab- wetgeving. Die uitstel van betaling situatie waar je het over hebt, geldt voor situaties dat de ab aanvankelijk in NL woont en later emigreert.
Als laatste een reactie op je volgende stuk: " Waar het voordeel voor Nederland vooral in zit is dat door het gunstiger investeringsklimaat ook het vestigingsklimaat van Nederland verbetert. Het is voor beleggers immers gunstiger geworden om te investeren in Nederlandse vennootschappen vanwege het hogere rendement. Dit leidt ongetwijfeld dat (buitenlandse) bedrijven besluiten zich te vestigen in Nederland, hetgeen werkgelegenheid met zich meebrengt."
Vooral de laatste zin is niet bewezen. De meeste investeerders kunnen, indien zij in een land met een belastingverdrag tussen NL en dat land gevestigd zijn, de ingehouden dividendbelasting verrekenen in het andere land (woonland).

Kortom, je moet om dit te begrijpen heel veel verstand hebben van nationaal en internationaal fiscaal recht.
Natuurlijk zijn de gevolgen voor iemand uit een ander land in ieder land weer anders. Het is niet te doen om daar in mijn betoog rekening mee te houden. Zo vergaand moeten we niet willen gaan in dit topic lijkt me.

Op voorhand zijn gevolgen sowieso niet te bewijzen natuurlijk. Één en ander zal moeten blijken. Afschaffing van dividendbelasting maakt Nederland in ieder geval een aantrekkelijk land om dividend uit te keren. Als dat bedrijven aantrekt, dan is dat prima. Want voordat er dividend uitgekeerd kan worden, moet er eerst winst gemaakt worden waarover vennootschapsbelasting is afgedragen. Gezien het feit dat ook die belasting wordt verlaagd, wordt Nederland mogelijk een aantrekkelijker land om winst in te maken en daarover af te tikken. Ik zie wat dat betreft alleen maar voordelen. Totdat er een land komt, waarin één en ander nog beter gefaciliteerd wordt natuurlijk. Race to the bottom?

Anyway, het enige waar ik van baal in dit regeerakkoord is de btw verhoging en de verhoging van ziektekosten. Niet eens zo zeer voor mezelf, hoewel ik er zelf natuurlijk ook niet blij mee ben. Maar ik denk aan mijn medelanders die het financieel al niet breed hebben en dan dit ook nog weer voor hun kiezen krijgen. Ik vraag me weleens af op welk punt de rek eruit is.
Alle reacties Link kopieren
willem1959 schreef:
04-11-2017 08:11
Zou het dan voor bedrijven niet goedkoper zijn? Want de bedrijven houden de dividendbelasting in en keren netto uit. Als ze nu slechts dat netto bedrag hoeven te betalen houden ze de dividendbelasting in hun zak. Dus de belegger merkt niets (die krijgt nog steeds het zelfde bedrag dat hij uiteindelijk in box 2 opvoert, maar het bedrijf houdt de dividendbelasting in eigen zak.
Dat is niet te zeggen. In principe maakt het voor een bedrijf niet uit. Het bestuur van een bedrijf stelt periodiek een X bedrag aan dividend beschikbaar. Vroeger ging daarvan een deel van dat bedrag naar de Belastingdienst en het restant naar de aandeelhouders. Nu gaat straks het hele voor dividend beschikbare bedrag naar de aandeelhouders. In de kern is dat het enige verschil tussen de huidige situatie en hoe het straks wordt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven