Samsom: mes in kinderbijslag

zaterdag 26 mei 2012 om 21:21
DEN HAAG - PvdA-leider Diederik Samsom wil het mes zetten in de kinderbijslag. Die zou inkomensafhankelijk moeten worden.
Het geld dat dat opbrengt zou naar de kinderopvang kunnen gaan. Dat zei Samsom zaterdag op een bijeenkomst van zijn partij, waar hij met leden goede ideeën besprak voor het verkiezingsprogramma van de PvdA.
Samsom wil verder het zwangerschapsverlof dat ouders hebben rond de geboorte van hun kind uitwisselbaar maken. Nu hebben vrouwen recht op 16 weken en mannen op 2 dagen. Samsom wil het mogelijk maken dat ze elkaar dagen geven.
Meer dan 1000 ideeën waren door leden geopperd op de site van de partij. „Deze stond er gewoon tussen. 1000 ideeën. Pats, een pareltje”, zei Samsom.
Volgens Samsom zijn er zat mannen die wel meer tijd aan hun baby zouden willen besteden en zijn er vrouwen die sneller weer aan het werk willen dan na 16 weken.
Samsom was ook enthousiast over een idee om zonnepanelen te verplichten in de nieuwbouw via een bepaling in het bouwbesluit. Andere voorstellen, bijvoorbeeld om de marktwerking in de zorg te schrappen, zijn al door de PvdA overgenomen.
Het geld dat dat opbrengt zou naar de kinderopvang kunnen gaan. Dat zei Samsom zaterdag op een bijeenkomst van zijn partij, waar hij met leden goede ideeën besprak voor het verkiezingsprogramma van de PvdA.
Samsom wil verder het zwangerschapsverlof dat ouders hebben rond de geboorte van hun kind uitwisselbaar maken. Nu hebben vrouwen recht op 16 weken en mannen op 2 dagen. Samsom wil het mogelijk maken dat ze elkaar dagen geven.
Meer dan 1000 ideeën waren door leden geopperd op de site van de partij. „Deze stond er gewoon tussen. 1000 ideeën. Pats, een pareltje”, zei Samsom.
Volgens Samsom zijn er zat mannen die wel meer tijd aan hun baby zouden willen besteden en zijn er vrouwen die sneller weer aan het werk willen dan na 16 weken.
Samsom was ook enthousiast over een idee om zonnepanelen te verplichten in de nieuwbouw via een bepaling in het bouwbesluit. Andere voorstellen, bijvoorbeeld om de marktwerking in de zorg te schrappen, zijn al door de PvdA overgenomen.

zondag 27 mei 2012 om 18:36
Nadat de dozen van het KDV mijn kind tot drie keer toe niet hadden ingesmeerd en hij drie keer heel erg verbrand was tot blaren aan toe (waarom geef ik anders een zonnebrand met hoge factor mee en zeg ik dat hij ingesmeerd moet worden. Overigens de twee keer daarvoor goed aangegeven dat ik pissed was en het zou niet meer voorkomen. En dan toch weer en wederom zeggen, ja maar donkere kindjes verbranden toch niet???) heb ik hem van het KDV gehaald en hebben we iemand in huis genomen voor de opvang.

zondag 27 mei 2012 om 18:45
Hmm financieel was het goeikopert dan het kdv. Wij hadden een aupair en die kostte 500 euro per maand (kdv was veel duurder). Je moet alleen wel een slaapkamer over hebben want ze gaan niet goed in een tent in de tuin 
Dat wil swinters nog wel eens gedoe geven namelijk. Ze deed geen huishoudelijke dingen.hoefde zich alleen met de jongste bezig te houden.

Dat wil swinters nog wel eens gedoe geven namelijk. Ze deed geen huishoudelijke dingen.hoefde zich alleen met de jongste bezig te houden.

zondag 27 mei 2012 om 21:54

zondag 27 mei 2012 om 22:39
Eens heb zelf vanaf 1998 te maken gehad met kinderopvang en toen waren er nog geen toeslagen heb dus dure kinderopvang jaren achter de rug, de kinderbijslag is al minder geworden, en dan zal ik dankzij meneer Samson nog minder kinderbijslag krijgen en dat bedrag wat ik minder krijg zou dan eventueel naar de kinderopvang kunnen. Geef iedereen gewoon kinderbijslag kan men het zelf besteden aan kinderopvang, schoolkosten e.d. Kind op het middelbaar onderwijs kost nl. ook veel geld.
maandag 28 mei 2012 om 08:00
Kinderbijslag is een maatregel die je in de 3e wereld kan toepassen. Geef iedereen een basisinkomen, plus een vasttarief belastingen. Dan kan de helft van de ambtenaren opstappen.
Wil je kinderen, zorg er dan ook zelf voor. Geef een oudergezinnen de ruimte om de kinderen op te voeden tot ze naar m.o. gaan de ruimte ( geen werkplicht) Scheelt stress en dozen ritalin.
Wil je kinderen, zorg er dan ook zelf voor. Geef een oudergezinnen de ruimte om de kinderen op te voeden tot ze naar m.o. gaan de ruimte ( geen werkplicht) Scheelt stress en dozen ritalin.

maandag 28 mei 2012 om 08:30
Eens met christiana, ik heb ook altijd de kinderopvang zelf moeten betalen, niets geen subsidie of belasting teruggave ontvangen. En nu zou het beetje kinderbijslag wat ik nu krijg nog minder worden om het aan opvang te besteden? Hadden ze dan jaren eerder moeten doen, niet nu mijn kinderen groot genoeg zijn om alleen te kunnen blijven.
Dus kb omhoog, dan kunnen mensen zijn opvang regelen.
Dus kb omhoog, dan kunnen mensen zijn opvang regelen.

maandag 28 mei 2012 om 09:18
Dat de kinderbijslag inkomensafhankelijk wordt, vind ik niet meer dan logisch. Ik begrijp alleen niet dat het geld dat overblijft, besteed wordt aan de kinderopvang. Veel liever zie ik dat het geld wordt besteed aan kinderen die nu al beneden de armoedegrens leven. Dat zijn er best wel wat volgens mij. Geef ze een abonnement voor een sportclub, 1x per jaar naar een pretpark of betaal hun schoolgeld.
maandag 28 mei 2012 om 10:19
Prima als ik zelf voor mijn kinderen moet zorgen, doe ik al jaren, kreeg immers geen kinderopvangtoeslag e.d. maar mag ik dan stoppen met betalen voor bijv. de ouderenzorg, uitkeringen etc.
Oftewel we helpen de solidariteit om zeep en betalen alleen aan het gene waar we zelf gebruik van maken?
En waarom een een ouder gezin niet laten werken, heb je enig idee hoeveel complete gezinnen met kinderen allebei moeten werken om de rekeningen te betalen, omdat die geen recht hebben op toeslagen e.d.? Dit is denk ik 85% die dus het eenoudergezin op hun nek moeten nemen,dus betalen voor hun eigen gezin en voor die alleenstaande ouder, alleen maar omdat dat ritalin zou schelen?
maandag 28 mei 2012 om 10:26
Dit gebeurd al, volgde een gesprek aan de schoolpoort twee alleenstaande moeders een werkend andere heeft een bijstandsuitkering, de werkende moeder vertelde dat haar kind van muziekles moet i.v.m. de kosten, de bijstandsmoeder lachte en zij dat haar kind gewoon op muziekles kon houden omdat de gemeente dat betaalde, zij 2x per jaar naar de schouwburg mocht, en ze onlangs een computer hadden gekregen van de gemeente. Als je het mij vraagt zou je het kind van de werkende moeder op muziekles moeten blijven, zij werkt immers en draagt haar steentje bij aan de maatschappij de andere moeder werkt niet en krijgt alles aangereikt. Werken stimuleren en het verschil tussen loon en uitkering veel groter maken. En tuurlijk moet je zorgen dat het kind van de bijstandsmoeder naar school kan, en geef hem daar desnoods fruit etc. maar er is onder de werkenden ook veel armoede, omdat die nu eenmaal geplukt worden om de economische crisis te betalen.

maandag 28 mei 2012 om 10:35
ja ik heb ook een dubbel gevoel bij de sportpassen voor de minima die veel gemeentes hebben.
Lekker je kinderen met 80% korting laten sporten èn de bijbehorende outfit ook nog cadeau krijgen.
2 keer per jaar gratis naar bioscoop of schouwburg, korting op de ijsbaan en de bibliotheek.
Zo stimuleer je de bijstandtrekker ook niet echt om aan het werk te gaan.
Ik geef toe dat ik best jaloers ben op dergelijke regelingen waar wij net weer buiten vallen. Maar ik ben dan weer niet jaloers genoeg om ook maar in de bijstand te gaan, want werken levert me uiteindelijk meer op (zowel financieel als sociaal)
Lekker je kinderen met 80% korting laten sporten èn de bijbehorende outfit ook nog cadeau krijgen.
2 keer per jaar gratis naar bioscoop of schouwburg, korting op de ijsbaan en de bibliotheek.
Zo stimuleer je de bijstandtrekker ook niet echt om aan het werk te gaan.
Ik geef toe dat ik best jaloers ben op dergelijke regelingen waar wij net weer buiten vallen. Maar ik ben dan weer niet jaloers genoeg om ook maar in de bijstand te gaan, want werken levert me uiteindelijk meer op (zowel financieel als sociaal)
maandag 28 mei 2012 om 10:54
Ben ik met je eens Starshine, ik zal mijn baan en daarmee mijn onafhankelijkheid niet opgeven en jawel ook het sociale gebeuren om het werken heen zal ik niet willen missen.
Maar vind wel dat het mensen die werken het beter moeten hebben dan iemand met een uitkering, en niet andersom, en dat is met bijv. de sportpas, kwijtschelding gemeenteheffingen e.d. dus wel.
Maar vind wel dat het mensen die werken het beter moeten hebben dan iemand met een uitkering, en niet andersom, en dat is met bijv. de sportpas, kwijtschelding gemeenteheffingen e.d. dus wel.