Scholen radeloos over mobieltjes

30-05-2011 08:22 65 berichten
Alle reacties Link kopieren
http://nos.nl/artikel/244 ... loos-over-mobieltjes.html



Tweederde van de leerlingen gebruikt de telefoon tijdens de les wel eens om muziek te luisteren, spelletjes te doen of iets op te zoeken op internet.



Van de ondervraagde leerlingen zegt 42 procent wel eens aan digitaal pesten te hebben meegedaan. Daarbij worden bijvoorbeeld opnames gemaakt van medeleerlingen of leraren die op internet worden gezet.



Soms worden docenten ermee gechanteerd, om hogere cijfers af te dwingen.



Lijkt me helemaal niet ingewikkeld. Beleid op alle scholen instellen dat mobieltjes tijdens de les uit zijn en als er een af gaat kan de mobiel worden ingeleverd en na het schoonmaken van het plein, krijg je hem weer terug. Is het gauw over zou ik denken....
Alle reacties Link kopieren
Zou het per se met dit soort harde maatregelen moeten worden opgelost? Onderwijs is toch voor een deel voorbereiding op de professionele wereld. Diezelfde leerlingen staan na school vakken te vullen bij AH en accepteren dan ook dat ze dat niet kunnen met een mobiel in hun handen. Blijkbaar is er dus een mogelijkheid om ze aan te spreken op volwassenheid en verantwoordelijkheid. Zou er op scholen dan geen mogelijkheid zijn om gedragsregels met elkaar af te spreken? Of moeten ze hun mobiel bij AH ook inleveren voordat ze aan een shift beginnen (volgens mij niet)?
Alle reacties Link kopieren
quote:rogue_25 schreef op 30 mei 2011 @ 08:58:

Werk zelf op een middelbare school en irriteer me kapot aan die mobieltjes (...)Je geeft zeker geen Nederlands?
Alle reacties Link kopieren
Ik geef geen les nee. Ik ben wel net wakker en daarom niet zo scherp met mijn spelling. Vergeef me.

Dat gezeur op spelfouten, moet dat nou?
quote:Chubbyxxl schreef op 30 mei 2011 @ 08:50:

[...]





Dat is de beste oplossing, geweldig met een scrambler kunnen ze nog steeds filmpjes maken met hun mobiel.
Alle reacties Link kopieren
quote:rogue_25 schreef op 30 mei 2011 @ 09:18:

Ik geef geen les nee. Ik ben wel net wakker en daarom niet zo scherp met mijn spelling. Vergeef me.

Dat gezeur op spelfouten, moet dat nou?Raspberries had 't niet over een spelfout volgens mij.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat scholen helemaal niet zo 'radeloos' zijn, dit probleem bestaat al een jaar of 10... De meeste scholen hebben ondertussen er wel een beleid voor hoor
Alle reacties Link kopieren
Nee nu je het zegt Twinkle, ik zie ook geen fout staan.

Misschien had ik : irriteer MIJ kapot, moeten typen.

Maar het is wel een irritatie punt voor mij ja. Die kinderen zijn helemaal verslaafd aan die dingen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Starshine schreef op 30 mei 2011 @ 09:19:

[...]





met een scrambler kunnen ze nog steeds filmpjes maken met hun mobiel.Precies, symptoombestrijding. Je kunt nooit alles afdekken op die manier en hoe meer je dat probeert, hoe meer die leerlingen uitwegen zullen zoeken. Ik zal niet zeggen dat het makkelijk is maar je zal de discussie aanmoeten.
quote:rogue_25 schreef op 30 mei 2011 @ 09:27:

Nee nu je het zegt Twinkle, ik zie ook geen fout staan.

Misschien had ik : irriteer MIJ kapot, moeten typen.

Maar het is wel een irritatie punt voor mij ja. Die kinderen zijn helemaal verslaafd aan die dingen.Het is je ergeren, niet je irriteren.
Alle reacties Link kopieren
Erg bemoedigend artikel als je je zoon binnenkort naar het middelbaar onderwijs stuurt. Ik hoop dat ik dan maar goed heb ingeschat dat die school wel een politieagentenbeleid voert. Er is nog nooit een kind doodgegaan van de inname van een mobieltje of een blad strafwerk.

Maar misschien denk ik te simpel..



En achtstegroepers hebben vrij collectief een mobiel. Waarschijnlijk ook al veel zevendegroepers.
Alle reacties Link kopieren
Als ouders ook aan een strenger beleid zouden mee willen werken, zou dat ook erg fijn zijn.

Laatst had ik inderdaad een telefoontje afgenomen, kreeg ik boze moeder op school, dat er nu een kras op het scherm zat en of ik even af wilde tikken.
Here I am - now what are your other two wishes...
Alle reacties Link kopieren
Ja, ik val in in een groep 7 en ze hebben een mobiel of krijgen er een voor hun verjaardag dit jaar.



Sommigen hebben en toestel dat ik veel te duur voor mezelf vind. Kun je nagaan. Wat moet een 10-jarige met een BB Bold?
Home is where your wifi connects automatically.
quote:Welpie schreef op 30 mei 2011 @ 09:40:

Ja, ik val in in een groep 7 en ze hebben een mobiel of krijgen er een voor hun verjaardag dit jaar.



Sommigen hebben en toestel dat ik veel te duur voor mezelf vind. Kun je nagaan. Wat moet een 10-jarige met een BB Bold?



het is toch niet aan jou om te oordelen of een mobieltje te duur is?

Jij wil het voor jezelf niet uitgeven, maar die ouders dus blijkbara wel voor hun kind.

MIsschien kreeg papa of mama een nieuw toestel van het werk en mocht kind dan de oude hebben? Misschien wilde kind die BB dolgraag en heeft hij er zelf hard aan meegespaard? Of misschien hebben pa en ma het toestel inderdaad helemaal nieuw gekocht, dat maakt toch niet uit?



MIjn kinderen vragen nog niet om een mobiel, maar ik weet zeker dat dat niet lang gaat duren. Dan mogen ze mijn oude toestel hebben (geen BB btw).

Ze gaan toch steeds vaker alleen op pad, mijn oudste zal binnen 4 jaar zelf met het OV naar school moeten en dan vind ik het een veilig idee dat ze ons kunnen bellen in geval van nood.



Het hoort gewoon bij deze tijd om een mobiel te hebben. Wij hadden dat niet, maar toen bestond het gewoon nog niet (ja van die mega inbouw autotelefoons). maar nu een mobiel wel voor iedereen betaalbaar is, maak ik graag gebruik van de mogelijkheden.
Alle reacties Link kopieren
Is het niet gewoon zaak van de ouders om erop te letten dat hun kind geen mobiel meeneemt naar school? Zelfs op de basisschool worden lessen weleens verstoord door mobieltjes, ik vind het persoonlijk schandalig! Laat de ouders ervoor zorgen dat hun kind(eren) geen mobiel meeneemt naar school
Alle reacties Link kopieren
@Rogue_25: Je 'irriteren aan' is taalkundig niet juist. Het is 'je ergeren aan..' En 'het irrriteert me'.
quote:mama_lein schreef op 30 mei 2011 @ 10:04:

Is het niet gewoon zaak van de ouders om erop te letten dat hun kind geen mobiel meeneemt naar school? Zelfs op de basisschool worden lessen weleens verstoord door mobieltjes, ik vind het persoonlijk schandalig! Laat de ouders ervoor zorgen dat hun kind(eren) geen mobiel meeneemt naar school



jij bent zeker nog nooit met een puber in aanraking gekomen?

Ik mocht ook zoveel niet toen ik 16 was, maar ik deed ze wel...stiekum.

En mijn moeder op haar beurt mocht niet in een te korte rok naar school. Dus ging ze braaf in lange rok de deur uit en kleedde ze zich op school om.



Ach, het is net als met walkmans vroegah. We namen ze allemaal mee om in de pauze samen met een vriendin muziek te luisteren. En als je in de klas gesnapt werd kon je het ding inleveren.

Als scholen nu vanaf dag 1 duidelijk zijn over de huisregels en deze ook uitvoeren ben je klaar.

Als ouders ook weten dat mobieltje in de klas niet toegestaan zijn en dat bij overtreding het ding ingeleverd moet worden, zullen zij ook geen verhaal komen halen achteraf
Alle reacties Link kopieren
Ik denk als je mobieltjes gaat innemen voor aanvang van de les of schooldag, dat er een hoop kinderen na verloop van tijd goedkope tweede telefoons meenemen. Die leveren ze dan in, en ondertussen houden ze hun echte telefoon zelf.



Ik denk niet dat je telefoons kunt gaan verbieden. Het hoort bij deze tijd. Wel vind ik het normaal dat ze tijdens de lessen niet gebruikt worden en dan dus ook afgenomen mogen worden als een docent het ziet. Je potlood of gum werd tenslotte ook altijd afgenomen als je ermee zat te klieren.
Alle reacties Link kopieren
Mobieltje 's morgens inleveren bij vader of moeder? Ik weet echt wel hoe een puber kan zijn (ben er zelf ook één geweest ) Maar wat ik bedoel is eigenlijk dat het niet alleen zaak is van de school om hierop te letten, de ouders zijn net zo (en misschien wel meer) verantwoordelijk voor dit soort dingen.
Alle reacties Link kopieren
Mobieltjes zijn van deze tijd. Of je het nu leuk vindt of niet. Vroeger waren er andere zaken aan de orde die als niet normaal en schandalig beschouwd werden.



Ik neem ze in als ik ze zie in mijn les. De boodschap is duidelijk. Ik wil die dingen niet zien onder mijn les. Na de les kun je hem ophalen. Als het vaker gebeurt, eruit sturen en naar de rector.

Het is fijn als de hele school één lijn trekt.



Zeurende ouders, ja, kinderen worden steeds vaker de hand boven het hoofd gehouden, dat is een feit. Maar dat is een andere discussie. Ook naar ouders is mijn booschap duidelijk. In mijn les, mijn regels (schoolregels incl.). Niet mee eens? Jammer dan. Dan gaan ze ook maar naar de rector, of op zoek naar een school waar hun prinsje of prinsesje wel volgens de maatstaven van de ouders behandeld wordt.



Ik ben trouwens voor de regel om de mobieltjes in de kluisjes te bewaren.
Alle reacties Link kopieren
Mamlein, het ebeurt steeds vaker dat ouders op hoge poten bij school aankloppen. Hoe we het in ons hoofd halen om die telefoon in te nemen en dat hun kind nu niet bereikbaar is en dat we die telefoon onmiddellijk terug moeen geven....
quote:mama_lein schreef op 30 mei 2011 @ 10:17:

Mobieltje 's morgens inleveren bij vader of moeder? Ik weet echt wel hoe een puber kan zijn (ben er zelf ook één geweest ) Maar wat ik bedoel is eigenlijk dat het niet alleen zaak is van de school om hierop te letten, de ouders zijn net zo (en misschien wel meer) verantwoordelijk voor dit soort dingen.



ja, maar als mijn zoon over 4 jaar zelfstandig een uur met het OV moet reizen om naar school te gaan (hij is dan 12) mag, wat zeg ik MOET, hij van mij een mobiel mee.

Ik zal er echter wel bijzeggen dat die mobiel op school in zijn tas blijft en dat er dus niet mee gekloot wordt in de klas.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het belachelijk! Als je je kind een mobiel geeft/laat kopen moet je je kind toch ook leren er verantwoord mee om te gaan? Dus niet tijdens de les gebruiken...ik weet t, ik denk waarschijnlijk te makkelijk....maar ik snap ouders soms echt niet. (Heb zelf 2 kids dus weet wel hoe het is om ouder te zijn )
Alle reacties Link kopieren
quote:Starshine schreef op 30 mei 2011 @ 10:26:

[...]





ja, maar als mijn zoon over 4 jaar zelfstandig een uur met het OV moet reizen om naar school te gaan (hij is dan 12) mag, wat zeg ik MOET, hij van mij een mobiel mee.

Ik zal er echter wel bijzeggen dat die mobiel op school in zijn tas blijft en dat er dus niet mee gekloot wordt in de klas.Dat begrijp ik, ik zeg ook niet dat ik vind dat je je kind geen mobiel "mag" geven. Als mijn kind zolang met het ov zou moeten reizen zou ik ook een mobiel meegeven. En inderdaad er in peperen dat er niet gekloot mag worden met die mobiel
Alle reacties Link kopieren
Zorgen dat er geen bereik is in school.....
quote:mama_lein schreef op 30 mei 2011 @ 10:17:

Mobieltje 's morgens inleveren bij vader of moeder? Ik weet echt wel hoe een puber kan zijn (ben er zelf ook één geweest ) Maar wat ik bedoel is eigenlijk dat het niet alleen zaak is van de school om hierop te letten, de ouders zijn net zo (en misschien wel meer) verantwoordelijk voor dit soort dingen.Ouders willen anno nu echt niet dat hun kind zonder mobieltje naar school gaat. Ze moeten tenslotte wel kunnen bellen als er iets is (band lek, bus gemist etc.)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven