Sinterklaas afschaffen, Serieus?

20-10-2013 04:25 3325 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Het zal je vast voorbij zijn gegaan, Er zijn een paar mensen aan het zeiken geweest en willen het heerlijk avondje afschaffen, Hoeveel mensen zijn nou daadwerkelijk tegen? 100? 200?

Hiervoor heb ik een Twitteraccount opgericht

https://twitter.com/vijftwaalfsint#

Alsjullieblieft, Volg dit account en zorg dat ons beste feest van het jaar een traditie blijft! Dit is voor onze cultuur en mijn betreft laat ik het niet afnemen.

P.S.

Raad iedereen aan die Twitter heeft ook om het account te volgen! Hoe meer mensen dit account steunen hoe groter de kans is dat wij het feest van het jaar redden!
quote:573g8b schreef op 26 oktober 2013 @ 12:23:

[...]

Wat in de bijbel staat is wel echt? Ik maak me niet echt druk om. Maar die feest waar we over hadden is niet discrimineren in ieder geval.
quote:Ikhierhuh schreef op 26 oktober 2013 @ 12:23:

[...]

Heb ik al gedaan, niet goed? Verder: NEE!Ik stelde geen vraag waar ja of nee een antwoord op is, en nee je hebt de vraag niet beantwoord.
quote:Amand schreef op 26 oktober 2013 @ 11:54:

Bruine Piet met gouden oorbellen wordt door sommigen een slaven-verleden toebedeeld.Want slaven hadden gouden oorbellen jajajajaja.
Bah
quote:medunkt schreef op 26 oktober 2013 @ 12:04:

Maar denken jullie nu heus dat zo'n VN-onderzoekscommissie eeuwenoude historische bronnen gaat bestuderen over de evolutie van het Sinterklaasfeest, en op basis daarvan gaat zeggen, ga lekker hier mee door?

Het gaat om wat er nú gebeurt met dit feest en hoe nú overduidelijk negroïde mensen worden geparodieerd met zwarte piet. Want dat kroeshaar, die rode lippen, die oorbellen: het is gewoon allemaal niet onder het tapijt te vegen.

Het gaat er om dat nú kleine kinderen met een donkere huidskleur te horen krijgen dat ze zwarte piet zijn en zich buitengesloten voelen, op een feest dat ogenschijnlijk voor álle Nederlanders is. Dat nú zwarte volwassen mensen op straat door blanke kinderen naar het hoofd krijgen: "hé, zwarte piet!".

Sheperd kent het steretype van zwarte piet maar al te goed. Dat werd wereldwijd namelijk gebruikt om negers te kleineren. Daarom is het ook wereldwijd inmiddels echt enorm taboe. Alleen in Nederland niet, want "wij bedoelen er iets heel anders mee". Maar het gaat niet om de bedoelingen van de blanken, het gaat erom dat mensen die zich geëmancipeerd hebben uit een situatie van onderdrukking, niet langer geconfronteerd willen worden met beelden die eeuwenlang gebruikt zijn om hun minderwaardigheid mee in peperen.

Nederlanders hebben geen idee, maar echt, buitenlanders (blank en zwart) reageren altijd spontaan diep en diep geschokt als ze onze zwarte piet zien. Dat zou Nederland toch eens aan het denken moeten zetten. Is de hele wereld gek, of hebben wij misschien een blinde vlek?Mee eens
quote:Ikhierhuh schreef op 26 oktober 2013 @ 12:25:

[...]

Ik maak me niet echt druk om. Maar die feest waar we over hadden is niet discrimineren in ieder geval.Draaimolen, je beweert bij hoog een laag dat het cruciale verschil zou zijn dat die koningen echte koningen zijn, en dat het echt is gebeurd want het staat in de bijbel. Maar nu ineens doet dat niet meer terzake. Je weet niet wat je roept en wilt in deze discussie.
quote:juniper213 schreef op 26 oktober 2013 @ 12:26:

[...]

Ik stelde geen vraag waar ja of nee een antwoord op is, en nee je hebt de vraag niet beantwoord.

Ok, ik zal nog duidelijker zijn: ik ga geen antwoord op geven aan welke eis dan ook van jou.

IK ben niet jouw slavin!
quote:Ikhierhuh schreef op 26 oktober 2013 @ 12:28:

[...]

Ok, ik zal nog duidelijker zijn: ik ga geen antwoord op geven aan welke eis dan ook van jou.

IK ben niet jouw slavin!
quote:juniper213 schreef op 26 oktober 2013 @ 12:27:

[...]

Draaimolen, je beweert bij hoog een laag dat het cruciale verschil zou zijn dat die koningen echte koningen zijn, en dat het echt is gebeurd want het staat in de bijbel. Maar nu ineens doet dat niet meer terzake. Je weet niet wat je roept en wilt in deze discussie.Hahahah. Jij kwam met de drie koningen feest, niet ik. Jij draait door!
quote:fashionvictim schreef op 25 oktober 2013 @ 23:57:

[...]

Het is zeker zo dat ik niet zo'n hoge pet op heb van een heleboel blanke Nederlanders, maar dat ligt niet aan hun huidskleur, dat ligt aan hun bekrompen en kleingeestige cultuur. .....

Hebben ze geen van die kenmerken, dan vind ik ze over het algemeen kleingeestig, bekrompen, ouderwets en helaas vaak ook racistisch. .Typisch een gevalletje van wat je zegt ben je zelf.
quote:Ikhierhuh schreef op 26 oktober 2013 @ 12:12:

De eerste keer dat ik in Nederland een boot vol met "apen" gekleed als clowns zag dacht ik: jeetje wat is dit raar!! Geen leuke gedachten gingen door mij heem en dacht meer aan racisme dan aan een leuke kinderfeest.

Als je zo reageert op het zien van zwarten en ze als apen ziet, vraag ik me af wie er nu racistisch is. Voor mij kunnen zowel zwarten als blanken de clown uithangen zonder dat ik ze op hun huidskleur beoordeel.

quote:Nederlanders hebben geen idee, maar echt, buitenlanders (blank en zwart) reageren altijd spontaan diep en diep geschokt als ze onze zwarte piet zien. Dat zou Nederland toch eens aan het denken moeten zetten. Is de hele wereld gek, of hebben wij misschien een blinde vlek?Ik heb ze in het buitenland nog nooit over onze zwarte piet gehoord, wél over de wallen en de drugs waar Nederland om bekend staat in 't buitenland. Daarover voelt Nederland zich toch ook niet geroepen zich aan te passen aan het conservatievere buitenland?
ik vind niet dat jullie een goed voorbeeld zijn voor de kinderen zo
quote:Ikhierhuh schreef op 26 oktober 2013 @ 12:30:

[...]

Hahahah. Jij kwam met de drie koningen feest, niet ik. Jij draait door!Ben je nou echt zo dom, of doe je maar alsof.
Ik krijg weer helemaal zin om Django Unchained te kijken vanavond, met Samuel L. Jackson in een glansrol als de blankste neger ooit
Ik denk ook niet dat ik, hiermee, een goed voorbeeld ben voor wie dan ook, dus bij deze: veel plezier met jullie Sint and Pieten natuurlijk.
En hoe zit dat met die zwarte Afrikanen die zichzelf wit schilderen om duistere voodoo-praktijken te beoefenen? Zullen we de VN daar ook maar opzetten?
quote:medunkt, 31 minuten geleden

Overigens: in de ogen van veel Nederlanders is een wetenschapper blijkbaar alleen betrouwbaar als het een blanke, Westerse, oudere man is.

Dat Sheperd een politiek geëngageerde vrouw uit Jamaica is, maakt haar in de ogen van velen volgens mij al per definitie tot een soort nep-wetenschapper die alleen maar haar agenda loopt te verdedigen. En die je dus ook de meest schandelijke beledigingen naar het hoofd mag slingeren.

De reacties op Sheperd laten alleen al zien dat Nederland nog zo stikvol vooroordelen zit.Shepherd heeft zichzelf gediskwalificeerd als serieuze onderzoeker met haar domme uitspraken. Two Santa Clauses...
You know how I know? Because I reeaally think so!
quote:Amand schreef op 26 oktober 2013 @ 12:35:

Ik krijg weer helemaal zin om Django Unchained te kijken vanavond, met Samuel L. Jackson in een glansrol als de blankste neger ooit + 1.
quote:juniper213 schreef op 26 oktober 2013 @ 12:17:

[...]

Dat is jouw interpretatie, anderen hebben daar weer hele andere ideeen over. Dat is nou juist het punt in deze hele discussie.Het vermogen om feiten van mening te onderscheiden is omgekeerd evenredig aan de lengte van de tenen.
Bah
quote:Ikhierhuh, 1 uur geleden

Ja echt wel ooit, de bijbel gelezen?De bijbel is geen geschiedenisboek. De bijbel is niks meer dan een volksoverlevering, een verhaal, een mythe. Zelfde verhaal als Sinterklaas.
You know how I know? Because I reeaally think so!
En niemand heeft het over de kinderen. Het gevoel van de kinderen als het hele feest wordt veranderd. Dat moet allemaal maar gebeuren. Je kunt erover twisten dat we ze zelf hebben wijsgemaakt dat Sint en Piet bestaan, maar dat ís nou eenmaal zo. Ze geloven heilig. Moeten we dan maar alle kinderen in Nederland in één klap ontnuchteren? Dit moet allemaal op deze hufterige en schreeuwerige manier? Je kunt kinderen niet uitleggen waarom Piet ineens een compleet andere kleur krijgt. Ze zijn verdomme niet achterlijk. Maar ze zijn wel de dupe. Dus doe het dan maar stapje voor stapje inderdaad. Zodat ze het niet merken. Maar door dit geschreeuw wordt een prachtig kinderfeest door gefrustreerde mensen om zeep geholpen. Applaus hoor. Arme kindjes.
quote:eeeeehh schreef op 20 oktober 2013 @ 07:51:

Moet je zwart-wit denken in jouw ogen?

Ik ben voor het Sinterklaasfeest en voor een leger pieten. Tegen een stereotype zwarte piet. Dus waarom moet ik het feest aan mij voorbij laten gaan van jou?

Dat klinkt heel gezellig, José! Dat is voor mij de essentie van het feest. Waarom is dat feest niet compleet zonder olijke zwarte piet? Is het minder gezellig met een witte of paarse piet, al of niet met roetvegen? Zit die gezelligheid in de kleur zwart van de piet? Kinderen geloven het toch allemaal wel, dat blijkt al jaren.Even voor de duidelijkheid, kinderen zijn niet gek, als je dit jaar ineens afkomt zetten met paarse en gele pieten, dan gaan kinderen daar echt wel over na denken, ze zijn niet gek, wij nederlanders laten over ons heen lopen, elke keer als er iemand iets zegt of doet wat veranderd moet worden zeggen wij maar ja en amen en uiteindelijk is Nederland niet meer Nederland en van onze eigen cultuur en geloven niks meer over...
quote:pipoenkrabat schreef op 26 oktober 2013 @ 13:19:

[...]

Even voor de duidelijkheid, kinderen zijn niet gek, als je dit jaar ineens afkomt zetten met paarse en gele pieten, dan gaan kinderen daar echt wel over na denken, ze zijn niet gek, wij nederlanders laten over ons heen lopen, elke keer als er iemand iets zegt of doet wat veranderd moet worden zeggen wij maar ja en amen en uiteindelijk is Nederland niet meer Nederland en van onze eigen cultuur en geloven niks meer over...

Wij Nederlanders?

Nee hoor, ik niet en ik ben ook een Nederlander. Helemaal geen zin om bij jouw 'wij's' te horen.

Juist die instelling maakt deze discussie zo grimmig. De 'wij' en 'zij' toestanden die al weken allerlei media vergiftigen.

Het is 'ons' feest, dus van ons allemaal. Ook van de mensen die zich er onprettig bij voelen.

Niet alleen aan jezelf denken maar een beetje meeveren, dat zou al zo schelen.
quote:pipoenkrabat schreef op 26 oktober 2013 @ 13:19:

[...]

Even voor de duidelijkheid, kinderen zijn niet gek, als je dit jaar ineens afkomt zetten met paarse en gele pieten, dan gaan kinderen daar echt wel over na denken, ze zijn niet gek, wij nederlanders laten over ons heen lopen, elke keer als er iemand iets zegt of doet wat veranderd moet worden zeggen wij maar ja en amen en uiteindelijk is Nederland niet meer Nederland en van onze eigen cultuur en geloven niks meer over...

Als er dit jaar al een begin word gemaakt met veranderingen aan ZP, bv zwarte vegen en een paar kleurpieten erbij. Daar kijken kinderen echt niet raar van op vooral niet als er een leuk verhaal omheen verteld word

Is het nu zo erg om het uiterlijk van ZP wat aan te passen? Als er mensen zich er zo door gekwetst voelen dan doe je die mensen een plezier ermee. Kleine moeite groot plezier
@mika, jouw opmerking is al door velen gemaakt. Als het zo simpel zou zijn, dan zou er ook geen discussie zijn. Er zijn veel mensen die dit geen goed voorstel vinden. Dus, daar sta je dan met je voorstel. Gaat niet werken, dus wat nu?
quote:mika65 schreef op 26 oktober 2013 @ 13:38:

[...]

Als er dit jaar al een begin word gemaakt met veranderingen aan ZP, bv zwarte vegen en een paar kleurpieten erbij. Daar kijken kinderen echt niet raar van op vooral niet als er een leuk verhaal omheen verteld word

Is het nu zo erg om het uiterlijk van ZP wat aan te passen? Als er mensen zich er zo door gekwetst voelen dan doe je die mensen een plezier ermee. Kleine moeite groot plezier Veel westerse Nederlanders voelen zich gekwetst als we wéér in moeten leveren op 'n eigen traditie terwijl allerlei import hier wel hun goddelijke gang kan gaan wat hun (barbaarse) tradities betreft.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven