Sinterklaas een racistisch feest?

19-11-2009 18:18 3013 berichten
Vanmorgen keek ik weer eens sinds tijden op mijn twitterpagina en zag dat Anouk iets had geschreven in de trand van:

Wat achterlijk dat er nog mensen zijn die Sinterklaas vieren, racistisch feest!

Nu weet ik wel dat ze zwanger is, en er staat nu weer een nieuwe sneer:

"for all the haters, no, I'm not short sighted at all. So please fuck off and unfollow me asap. Even better, don't buy my album!!"

De hormonen vliegen om je oren :-)

Maar vinden jullie Sinterklaas ook een racistisch feest? Ik niet.

Ik heb er echt nooit zo tegenaan gekeken.

En ook mijn vroegere Surinaamse buurvrouw absoluut niet, daar heb ik nog wel eens naar gevraagd.

Negerzoenen mocht ook al niet meer, maar waarom mag Blanke vla dan wel? En de Jodenkoeken dan?
quote:Very.Cherry schreef op 09 november 2011 @ 14:08:

Dus het uitvergroten van raciale kenmerken, door iemand van een ander ras, IS per definitie beledigend, of discriminerend? Zelden zo'n generaliserende onzin gehoord.

Eens.

Schaf carnaval dan ook maar meteen af. Al die kindertjes die als Chinees rondlopen. En wat dacht je van de Afro-jongetje dat als cowboy durft rond te lopen, of als Eskimo? Puur racisme.
quote:louisavuitton schreef op 09 november 2011 @ 14:07:

FV, wat willen jullie dan met het Sinterklaasfeest? Ikzelf had dus al Pieten in alle kleuren geopperd, maar daar schijnt geen breed draagvlak voor te zijn in Nederland.

Ik ben daar oprecht nieuwsgierig naar. Hoewel ik het niet eens ben met je standpunten, vind ik het wel vervelend dat mensen in Nederland blijkbaar Sinterklaas een racistisch feest vinden (en dan met name de Pieten).

Ik heb na 12.00 uur niet alles meer gelezen, dus misschien heb je hier al op geantwoord.Het beste is een schoorsteenzwarte blanke Piet (dus gewoon met een blank uiterlijk en wat zwart vegen in het gezicht). Dat past helemaal in de huidige schoorsteenuitleg.
Alle reacties Link kopieren
Conclusie: alles mag, behalve zwarte piet. Duidelijk.
quote:louisavuitton schreef op 09 november 2011 @ 14:07:

FV, wat willen jullie dan met het Sinterklaasfeest? Ikzelf had dus al Pieten in alle kleuren geopperd, maar daar schijnt geen breed draagvlak voor te zijn in Nederland.

Ik ben daar oprecht nieuwsgierig naar. Hoewel ik het niet eens ben met je standpunten, vind ik het wel vervelend dat mensen in Nederland blijkbaar Sinterklaas een racistisch feest vinden (en dan met name de Pieten).

Ik heb na 12.00 uur niet alles meer gelezen, dus misschien heb je hier al op geantwoord.

Ik zou het liefst zien dat Pieten gewoon hun eigen etniciteit hebben en inderdaad vies zijn van roet. Dus als Pinks die aangaf Piet te zijn bijvoorbeeld een blanke vrouw met donkerblond haar en groene ogen uit Groningen is, dan zou ik het liefst zien dat ze gewoon een blanke vrouw met donkerblond haar en groene ogen en met een Gronings accent is, wiens gezicht, handen en kleding door roet enigszins vies zijn.

En als Piet een Marokkaan uit Amsterdam is, dan ziet ie eruit als een door de schoorsteen vieze Marokkaan. Is ie een Surinamer dan ziet ie eruit als een Surinamer die door een schoorsteen gekropen is.

Ik zie gewoon echt de toegevoegde waarde van die raciale stereotypen niet, niet voor het verhaal, niet voor de rol die ze spelen, niet voor de lol van de kinderen, nergens voor.
Am Yisrael Chai!
quote:iris1969 schreef op 09 november 2011 @ 14:09:

[...]

Hoe kom je daar nu bij? Wie toont enige vorm van haat tegen Nederlandse dingen? Alleen omdat je 1 ding aankaart? Overdrijf je nu niet ontzettend?Kom op zeg, bij FV spat het van het scherm af, en niet alleen in deze discussie. Moeilijk om haar nog serieus te nemen imo.
quote:iris1969 schreef op 09 november 2011 @ 14:11:

[...]

Wie praat ik dan na, ik zat allang voor FV in dit topic en toen sprak ik hier al van. Lees maar na.Jij hebt niets gezegd over blackface, dat was FV vanmorgen voor het eerst.
quote:nessemeisje schreef op 09 november 2011 @ 14:11:

[...]

En die kleine aanpassing houdt volgens jou in dat Zwarte Piet niet meer door blanken gespeeld mogen worden, maar alleen nog door negroïde mensen?In dat geval denk ik dat discriminatie en rassenonderscheiding juist de kop op gaan steken. Het is toch juist niet onderscheidend dat iedereen, blank of niet, mee kan en mag doen?
quote:iris1969 schreef op 09 november 2011 @ 14:10:

[...]

De rode lippen zijn een uivergroting van een rassenkenmerk en de oorringen zijn een stereotype historisch negeroïde kenmerk, dus dat houdt het plaatje in stand.Wat denk je dan van al die dames die hun lippen laten botoxen en er rode lippenstift opdoen? Is dat ook een vergroting van een rassenkenmerk? En die dames zie ik ook wel eens met grote oorrinen in (ik heb ze zelf trouwens ook). Doe ik die in om een plaatje in stand te houden of vind ik het heel misschien gewoon leuk staan en doe ik ze in zonder erbij na te denken?
"huidige schoorsteenuitleg"? Hoezo? Zwarte piet komt bij ons niet door de cv hoor! Beetje moderner denken graag.
quote:iris1969 schreef op 09 november 2011 @ 14:10:

[...]

De rode lippen zijn een uivergroting van een rassenkenmerk en de oorringen zijn een stereotype historisch negeroïde kenmerk, dus dat houdt het plaatje in stand.Wel eens op de Wallen gelopen? Dat zijn echt geen zwarte pieten hoor, die daar met rode lippen en grote oorringen lopen.
quote:viennas schreef op 09 november 2011 @ 14:08:

[...]

Mijn inziens is dit al het geval hoor.Ja maar als blanke die een neger nadoet. Ga dan all the way en cast gewoon een neger.
quote:iris1969 schreef op 09 november 2011 @ 14:12:

[...]

Het beste is een schoorsteenzwarte blanke Piet (dus gewoon met een blank uiterlijk en wat zwart vegen in het gezicht). Dat past helemaal in de huidige schoorsteenuitleg.

Pfff. Dat vindt JIJ het beste. Dat betekent niet dat dat het beste IS.

The arrogance.

En carnaval, wat doen we daarmee?
quote:iris1969 schreef op 09 november 2011 @ 14:12:

[...]

Het beste is een schoorsteenzwarte blanke Piet (dus gewoon met een blank uiterlijk en wat zwart vegen in het gezicht). Dat past helemaal in de huidige schoorsteenuitleg.Maar dat is dan toch 'racistisch'-'discriminerend' naar zwarte mensen die zélf graag piet zouden willen spelen?
quote:schommelstoel schreef op 09 november 2011 @ 14:13:

"huidige schoorsteenuitleg"? Hoezo? Zwarte piet komt bij ons niet door de cv hoor! Beetje moderner denken graag.Piet is dus eigenlijk een loodgieter?
quote:fashionvictim schreef op 09 november 2011 @ 13:54:

[...]

Het is net zo beledigend om bijvoorbeeld een man een vrouw te laten spelen en haar dan het stereotype domme blondje te laten zijn.

Nee, geen seconde beledigd.

Ook niet door Frau Antje, trouwens.

Of door de bewust vrouwonvriendelijke sketches van Hans Teeuwen.

Ik herken mij er niet persoonlijk in.
Wat wilde ik nou toch typen?
quote:schommelstoel schreef op 09 november 2011 @ 14:13:

"huidige schoorsteenuitleg"? Hoezo? Zwarte piet komt bij ons niet door de cv hoor! Beetje moderner denken graag.Ja want dan smelt alle chocolade (sorry kinder-trauma)
Je moet soms vallen om weer leren op te staan
quote:helene31 schreef op 09 november 2011 @ 14:13:

[...]

In dat geval denk ik dat discriminatie en rassenonderscheiding juist de kop op gaan steken. Het is toch juist niet onderscheidend dat iedereen, blank of niet, mee kan en mag doen?Dat dus
quote:helene31 schreef op 09 november 2011 @ 14:10:

Of een Surinaamse vrouw die haar haar blondeert?

Heel veel donkere mensen doen/ deden aan huidbleken.

En niet eens voor een (kinder)feest.

Ontkroezen; ik ken maar heel weinig vrouwen die dat niet hebben gedaan. Sterker nog; ik ken er géén.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
quote:schommelstoel schreef op 09 november 2011 @ 14:09:

[...]

Jij begon toch over blackface? Of vergis ik me nou? (het gaat hier nogal snel)Welnee, daar had ik het een dag eerder al over. Dus check je feiten voordat je gaat sneren.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 09 november 2011 @ 14:01:

[...]

Op mijn werk vonden ze het vandaag ook, wat ik vond. Dusssssssss.Nou, hèhè. Slotje?
Ga in therapie!
Voor mij hoeft die aanpassing niet FV.

Ik denk niet zo in hokjes.

Sinterklaas komt uit Spanje en neemt zijn Moorse knechten mee, die er als Moren uitzien. Daar hang ik geen waardeoordeel aan, maar het is in mijn ogen te zot voor woorden dat een Moors karakter er niet meer als zodanig uit mag zien.
quote:iris1969 schreef op 09 november 2011 @ 14:15:

[...]

Welnee, daar had ik het een dag eerder al over. Dus check je feiten voordat je gaat sneren.Oh, neem me niet kwalijk hoor! Jemig, wat blaas jij hoog van de toren zeg!
quote:batwom schreef op 09 november 2011 @ 14:13:

[...]

Kom op zeg, bij FV spat het van het scherm af, en niet alleen in deze discussie. Moeilijk om haar nog serieus te nemen imo.Serieus? Ik zie haar regelmatig emotioneel reageren (bijv. bij vaders die niet voor hun kinderen zorgen), maar nu zie ik een en al feiten. Goede scherpe feiten.
quote:begonia_blueee schreef op 09 november 2011 @ 14:13:

[...]

Jij hebt niets gezegd over blackface, dat was FV vanmorgen voor het eerst.Zie je? Ik was dus niet de enige die dat dacht.
quote:helene31 schreef op 09 november 2011 @ 14:16:

Voor mij hoeft die aanpassing niet FV.

Ik denk niet zo in hokjes.

Sinterklaas komt uit Spanje en neemt zijn Moorse knechten mee, die er als Moren uitzien. Daar hang ik geen waardeoordeel aan, maar het is in mijn ogen te zot voor woorden dat een Moors karakter er niet meer als zodanig uit mag zien.Sinterklaas komt toch uit Turkije ?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven