Situatie Midden-Oosten IX

08-08-2025 11:56 675 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Op 7 oktober 2023 pleegde Hamas een gruwelijke terroristische aanslag op de staat Israël. Hierbij kwamen vele onschuldige burgers om, inclusief jongeren van een festival. Zijn er burgers gegijzeld waarvan het lot nog steeds onduidelijk is. Zijn er gruwelijke daden gepleegd.

Dit was een aanzet tot een tegenreactie van Israël waarbij vele burgers aan Palestijnse kant slachtoffer zijn geworden en inmiddels zijn ook gevechten in Libanon tegen Hezbollah.

Inmiddels zijn we bijna 2 jaar verder en is Gaza veranderd in een oorlogsgebied en zijn honderdduizenden Gazanen op de vlucht, worden van links naar rechts gedirigeerd en heerst er hongersnood.

In dit topic kunnen jullie de gebeurtenissen bespreken en discussiëren.

Wel heeft het topic een aantal (strenge) regels om hier mee te mogen schrijven.

Als je iets wilt posten over de gruwelijkheden dan doe je dit doormiddel van een linkje MET een waarschuwing!* Teksten ook niet in het wit schrijven. Gewoon helemaal niet

Linkjes mogen alleen nog in het Nederlands of Engels en moeten door medeschrijvers of ons kunnen worden gechecked op betrouwbaarheid.

Alleen een linkje plaatsen zonder uitleg/ eigen inbreng draagt niet bij aan de discussie dus ook dat staan we niet meer toe.

Antisemitisme, racisme, discriminatie, framen, provocatie, moslim of andere geloven bashen, complottheorieën gaan we ook streng(er) bestraffen.

We beschouwen alle opmerkingen over gevolgen die men had kunnen voorzien als bevolking als victimblaming, wanneer het gaat om de machthebbers zijn we wat terughoudender.

Ongeacht wat je mening over de terroristische aanslag, de huidige acties van Israël/Hamas, de keuzes van onze (wereld) leiders, etc. verwachten wij respect en een normale discussie. Dus geen steken onder water meer of opmerkingen die niet bijdragen aan een goede, respectvolle discussie.

Artikelen achter een betaalmuur mogen niet in hun geheel worden geplaatst! 1 of 2 alinea's zijn toegestaan, evenals een samenvatting in eigen woorden.

We zullen in dit deel nog strenger gaan modereren, er worden GEEN waarschuwingen meer uitgedeeld en gaan direct over tot een ban.
Met vriendelijke groet,

Moderator Viva.
Vrijheid van meningsuiting betekent NIET dat je alles maar op het forum neer mag pennen.

Bij vragen over beleidskeuzes kun je terecht op het 'vraag het de mods' topic.
MrsM schreef:
24-08-2025 18:19
Oh ja dat wist ik wel, ik denk dat dat mede de reden is dat hij vanaf het begin al zo tegen Israël was.

Maar mijn reactie kwam meer voort uit (ik meen Kidneybean?) Die zei "zelfs FvD....) beetje dezelfde reden als Jelle72 bij VI "zelfs Johan Derksen..."

Terwijl dat juist 2 partijen waren die (ook al trekken ze vooral rechtse kiezers) vanaf het begin anti Israël/pro Palestijns waren.

Niet dat ik het eens ben met Baudet. En nou ja, ik kijk dus best graag naar VI. :-$
Ja, dat viel mij dus ook op. Zelfs FvD en Johan ‘de Joden hebben er wel een beetje om gevraagd’ Derksen. Terwijl die altijd al die mening hadden. Misschien dat mensen denken, dat als je tegen buitenlanders bent - geen idee van VI eigenlijk, dat kijk ik alleen bij grote toernooien- je wel pro-Israël zult zijn. -en misschien ook wel andersom?- maar van dat soort ‘pakketdenken’ moeten we af, volgens mij.
What would Patsy do?
Ladyday21 schreef:
24-08-2025 18:28
Ja, dat viel mij dus ook op. Zelfs FvD en Johan ‘de Joden hebben er wel een beetje om gevraagd’ Derksen. Terwijl die altijd al die mening hadden. Misschien dat mensen denken, dat als je tegen buitenlanders bent - geen idee van VI eigenlijk, dat kijk ik alleen bij grote toernooien- je wel pro-Israël zult zijn. -en misschien ook wel andersom?- maar van dat soort ‘pakketdenken’ moeten we af, volgens mij.

Ja precies!

Dus het was mij meer te doen om de manier waarop iets geschreven was, maar het is niet zo zwart/wit dat rechtse programma's of partijen per definitie pro Israël zijn.

Baudet is zowat anti alles, alleen heeft hij wel een punt gehad over die week van nationale rouw en even pas op de plaats en een plan bedenken alvorens Gaza in te vallen. (Alleen dat laatste zei hij niet, hij had het over de andere wang toekeren.... ja dat ging terecht ook niet gebeuren natuurlijk.)
Sur mes cahiers d’écolier
Sur mon pupitre et les arbres
Sur le sable sur la neige
J’écris ton nom
Liberté

Paul Eluard
MrsM schreef:
24-08-2025 18:19
Oh ja dat wist ik wel, ik denk dat dat mede de reden is dat hij vanaf het begin al zo tegen Israël was.

Maar mijn reactie kwam meer voort uit (ik meen Kidneybean?) Die zei "zelfs FvD....) beetje dezelfde reden als Jelle72 bij VI "zelfs Johan Derksen..."

Terwijl dat juist 2 partijen waren die (ook al trekken ze vooral rechtse kiezers) vanaf het begin anti Israël/pro Palestijns waren.

Niet dat ik het eens ben met Baudet. En nou ja, ik kijk dus best graag naar VI. :-$
Nee hoor, Baudet was 10 jaar geleden nog behoorlijk pro-Israel. Stond zelfs op de foto met een IDF t-shirt.
Pluviofiel|Firm believer of Karma
Kidneybean schreef:
24-08-2025 19:21
Nee hoor, Baudet was 10 jaar geleden nog behoorlijk pro-Israel. Stond zelfs op de foto met een IDF t-shirt.
Nee, inderdaad een aantal jaar geleden steunde hij Israël -in woord- wel. Onvoorwaardelijk, zelfs. En hij klinkt altijd heel redelijk -dat fragment waar MrsM. mee kwam hebben we hier ook aan het begin van het topic besproken- , maar hij is echt knettergek, volgens mij.
What would Patsy do?
Israël haalt bij monde van minister Sa'ar van Buitenlandse Zaken op zijn beurt uit naar Hamas. "Hamas prijst de vertrekkende Nederlandse minister van Buitenlandse Zaken Caspar Veldkamp, de initiatiefnemer van sancties tegen Israël in de Europese Unie. Net zoals het Macron en zijn partners prees voor het erkennen van een 'Palestijnse staat' - een stap die Hamas bestempelde als 'de vruchten van 7 oktober'", schrijft Saar op X. "Europa moet kiezen: Israël of Hamas. Elke actie tegen Israël dient rechtstreeks de jihadistische as in het Midden-Oosten." Nos.nl

Hoezo moet Europa kiezen. 2 staten is ook een keuze.
Ladyday21 schreef:
24-08-2025 19:46
Nee, inderdaad een aantal jaar geleden steunde hij Israël -in woord- wel. Onvoorwaardelijk, zelfs. En hij klinkt altijd heel redelijk -dat fragment waar MrsM. mee kwam hebben we hier ook aan het begin van het topic besproken- , maar hij is echt knettergek, volgens mij.
Dat laatste vooral.
Redhead70 schreef:
24-08-2025 19:49
Israël haalt bij monde van minister Sa'ar van Buitenlandse Zaken op zijn beurt uit naar Hamas. "Hamas prijst de vertrekkende Nederlandse minister van Buitenlandse Zaken Caspar Veldkamp, de initiatiefnemer van sancties tegen Israël in de Europese Unie. Net zoals het Macron en zijn partners prees voor het erkennen van een 'Palestijnse staat' - een stap die Hamas bestempelde als 'de vruchten van 7 oktober'", schrijft Saar op X. "Europa moet kiezen: Israël of Hamas. Elke actie tegen Israël dient rechtstreeks de jihadistische as in het Midden-Oosten." Nos.nl

Hoezo moet Europa kiezen. 2 staten is ook een keuze.
Prachtig toch. Lekker dominant. We bepalen zelf wel wat we doen en kiezen, meneer Saar.
Ladyday21 schreef:
24-08-2025 19:46
En een antisemiet van het zuiverste water.
Onze harten bleven branden door de liefdesvlam
72Jelle schreef:
24-08-2025 19:53
Dat laatste vooral.
Ja. En voor de duidelijkheid, als ik zeg dat hij redelijk klinkt, dan bedoel ik dat hij klinkt alsof hij rationeel is, maar dat is hij dus niet denk ik. Soms komt de ‘crazy’ tevoorschijn, als hij de maanlanding in twijfel trekt of zegt dat we geregeerd worden door reptielen. Maar over het algemeen ‘klinkt’ hij alsof hij ze wel op een rijtje heeft.
What would Patsy do?
Lady*Voldemort schreef:
24-08-2025 19:56
En een antisemiet van het zuiverste water.
Ja. Maar wel een Joodse vrouw en dus kinderen. Knetter.
What would Patsy do?
Ladyday21 schreef:
24-08-2025 20:12
Ja. Maar wel een Joodse vrouw en dus kinderen. Knetter.
Ik denk altijd gevalletje teveel poeder en drank. Maar dat denk ik. Hij is namelijk verre van dom op zijn heldere momenten, waar die ook vandaan komen.
Ladyday21 schreef:
24-08-2025 20:03
Ja. En voor de duidelijkheid, als ik zeg dat hij redelijk klinkt, dan bedoel ik dat hij klinkt alsof hij rationeel is, maar dat is hij dus niet denk ik. Soms komt de ‘crazy’ tevoorschijn, als hij de maanlanding in twijfel trekt of zegt dat we geregeerd worden door reptielen. Maar over het algemeen ‘klinkt’ hij alsof hij ze wel op een rijtje heeft.
Ik denk altijd gelukkig maar, hij leek het charisma te hebben heel groot te kunnen worden. Maar heeft het zelf om zeep geholpen. Zoals gezegd, gelukkig.
Redhead70 schreef:
24-08-2025 20:24
Ik denk altijd gevalletje teveel poeder en drank. Maar dat denk ik. Hij is namelijk verre van dom op zijn heldere momenten, waar die ook vandaan komen.
Ja, daarom deelde ik dat hilarische filmpje uit ‘de ‘Kwis’ ook. Het is gewoon een snuivende -lavendel, mijn neus!- flapdrol. Waar we om de reden die Jelle noemt nog hard om kunnen lachen. FvD is gelukkig nooit écht groot geworden.

‘Theirry Baudet doet gek, mensen, Thierry Baudet doet raar’ B-) :rofl:
What would Patsy do?
20 doden, onder wie 4 journalisten, bij Israëlische aanval op ziekenhuis Gaza
Deel dit artikel
Bij Israëlische aanvallen op het Nasser-ziekenhuis in het zuiden van de Gazastrook zijn twintig mensen gedood, onder wie vier journalisten. Dat melden Palestijnse gezondheidsfunctionarissen. Het Israëlische leger bevestigt op Telegram de aanval en zegt dat de hoogste bevelhebber van het leger, Eyal Zamir, opdracht heeft gegeven de aanval "zo snel mogelijk" te onderzoeken.

Israël zegt verder het te betreuren dat er onschuldige slachtoffers zijn gevallen en benadrukt journalisten "niet als zodanig" als doelwitten te beschouwen.
Nos.nl

Op nu.nl melden ze inmiddels over 5 journalisten. De manier waarop is vooral verschrikkelijk. Ze wilden gewonden en doden verzorgen na de eerste aanval.
En hiervoor moet dus een Nederlands kabinet voor de tweede keer vallen. Vvd en de Bbb zouden zich moeten schamen.
Redhead70 schreef:
25-08-2025 16:59
20 doden, onder wie 4 journalisten, bij Israëlische aanval op ziekenhuis Gaza
Deel dit artikel
Bij Israëlische aanvallen op het Nasser-ziekenhuis in het zuiden van de Gazastrook zijn twintig mensen gedood, onder wie vier journalisten. Dat melden Palestijnse gezondheidsfunctionarissen. Het Israëlische leger bevestigt op Telegram de aanval en zegt dat de hoogste bevelhebber van het leger, Eyal Zamir, opdracht heeft gegeven de aanval "zo snel mogelijk" te onderzoeken.

Israël zegt verder het te betreuren dat er onschuldige slachtoffers zijn gevallen en benadrukt journalisten "niet als zodanig" als doelwitten te beschouwen.
Nos.nl

Op nu.nl melden ze inmiddels over 5 journalisten. De manier waarop is vooral verschrikkelijk. Ze wilden gewonden en doden verzorgen na de eerste aanval.
En hiervoor moet dus een Nederlands kabinet voor de tweede keer vallen. Vvd en de Bbb zouden zich moeten schamen.
Dit wordt een "double tap" aanval genoemd. Ze schieten een projectiel af op een plek, en 20 minuten na inslag vuren ze een tweede af.

Het doel van de tweede aanval is het ombrengen van reddingswerkers, verpleegkundigen, noodartsen en inderdaad ook journalisten. Zeer efficiënt en in strijd met het oorlogsrecht. Het Russische leger past dit toe in Oekraïne.

En nee, natuurlijk kan ik niet bewijzen dat hier sprake is van opzet. Het kan gewoon toeval zijn dat ze met een tussenpoze twee projectielen op dezelfde plek afschieten, je weet het niet.
Redhead70 schreef:
25-08-2025 16:59
Bij Israëlische aanvallen op het Nasser-ziekenhuis in het zuiden van de Gazastrook zijn twintig mensen gedood
Waarom vallen ze een ziekenhuis aan?
Pioen00 schreef:
25-08-2025 18:32
Waarom vallen ze een ziekenhuis aan?
Het is helaas niet voor het eerst. Iets met tunnels of undercover terroristen, geloof ik. Wat ze als verklaring gaven, hè.
Geef de liefde verdomme een keer een kans en niet de logica
canis-felis schreef:
25-08-2025 18:38
Het is helaas niet voor het eerst. Iets met tunnels of undercover terroristen, geloof ik. Wat ze als verklaring gaven, hè.
Wat is nu de verklaring? Kan het slecht vinden namelijk.
Pioen00 schreef:
25-08-2025 18:41
Geen. Het is in onderzoek. Het was niet de bedoeling om journalisten te doden. Ik denk dan ja ja, maar heb geen bewijs.
Pioen00 schreef:
25-08-2025 18:41
Staat gewoon in het artikel, het Israelische leger onderzoekt de zaak dus verder weten ze nog niks.
Geenstijl: op de vierde verdieping van het ziekenhuis zou zich al enige dagen een soort spotter van Hamas begeven. "Newly obtained N12 footage shows a hidden camera on the hospital’s fourth floor, concealed with a towel and operated by the suspected terrorist, who also covered his head while tracking the troops." De IDF hield deze 'cameraman', die posities van Israëlische troepen zou doorgeven aan Hamas-terroristen, al enige dagen in de gaten, schrijft N12. "Toen duidelijk werd dat de camera een reële bedreiging vormde voor de strijdkrachten, werd besloten tot een aanval."
Pioen00 schreef:
25-08-2025 18:57
Geenstijl: op de vierde verdieping van het ziekenhuis zou zich al enige dagen een soort spotter van Hamas begeven. "Newly obtained N12 footage shows a hidden camera on the hospital’s fourth floor, concealed with a towel and operated by the suspected terrorist, who also covered his head while tracking the troops." De IDF hield deze 'cameraman', die posities van Israëlische troepen zou doorgeven aan Hamas-terroristen, al enige dagen in de gaten, schrijft N12. "Toen duidelijk werd dat de camera een reële bedreiging vormde voor de strijdkrachten, werd besloten tot een aanval."
The Rights Forum:

"Op beelden is te zien hoe de tweede bom inslaat op het moment dat reddingswerkers aan het werk zijn. Vervolgens is te zien hoe het trappenhuis van het ziekenhuis bezaaid ligt met lijken. Het gaat om patiënten van het ziekenhuis, reddingswerkers van de Palestijnse burgerbeschermingsdienst, ambulancebroeders, artsen en journalisten."

https://rightsforum.org/israel-vermoord ... han-yunis/
Israëlische premier Netanyahu: ziekenhuisaanval was tragisch ongeluk - https://nos.nl/l/2579815#UPDATE-88366085

Het was een tragisch ongeluk
Jammer joh en weer door.
Pioen00 schreef:
25-08-2025 18:57
Wat een lachwekkend verhaal...
Echt een goede reden om een ziekenhuis aan te vallen. Maar het was dus een ongeluk, ook al probeert GeenStijl de kromme boel weer recht te kletsen. Zoals gewoonlijk.
President Trump zegt niet blij te zijn met deze aanval. Zie nos liveblog. Daarom onderzoek? Andere landen roepen al zolang.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven