Situatie Midden-Oosten VII

07-03-2025 18:23 953 berichten
Alle reacties Link kopieren
Op 7 oktober 2023 pleegde Hamas een gruwelijke terroristische aanslag op de staat Israël. Hierbij kwamen vele onschuldige burgers om, inclusief jongeren van een festival. Zijn er burgers gegijzeld waarvan het lot nog steeds onduidelijk is. Zijn er gruwelijke daden gepleegd.

Dit was een aanzet tot een tegenreactie van Israël waarbij vele burgers aan Palestijnse kant slachtoffer zijn geworden en inmiddels zijn ook gevechten in Libanon tegen Hezbollah.

De toekomst is nog onduidelijk.

In dit topic kunnen jullie deze aanslag en diens gevolgen bespreken.

Wel heeft het topic een aantal (strenge) regels om hier mee te mogen schrijven.

Als je iets wilt posten over de gruwelijkheden dan doe je dit doormiddel van een linkje MET een waarschuwing!* Teksten ook niet in het wit schrijven. Gewoon helemaal niet!

Linkjes mogen alleen nog in het Nederlands of Engels en moeten door medeschrijvers of ons kunnen worden gechecked op betrouwbaarheid.

Alleen een linkje plaatsen zonder uitleg/ eigen inbreng draagt niet bij aan de discussie dus ook dat staan we niet meer toe.

Antisemitisme, racisme, discriminatie, framen, provocatie, moslim of andere geloven bashen, complottheorieën gaan we ook streng(er) bestraffen.
We beschouwen alle opmerkingen over gevolgen die men had kunnen voorzien als bevolking als victimblaming, wanneer het gaat om de machthebbers zijn we wat terughoudender.

Ongeacht wat je mening over de terroristische aanslag, de huidige acties van Israël/Hamas, de keuzes van onze (wereld) leiders, etc. verwachten wij respect en een normale discussie. Dus geen steken onder water meer of opmerkingen die niet bijdragen aan een goede, respectvolle discussie. [/color][/color]
Artikelen achter een betaalmuur mogen niet in hun geheel worden geplaatst! 1 of 2 alinea's zijn toegestaan, evenals een samenvatting in eigen woorden.

Met vriendelijke groet,

Moderator Viva.

p.s. De aanvullingen zijn nu weergegeven in het rood.

Link naar het vorige deel met uitgebreide Moderator aanwijzingen.

https://forum.viva.nl/actueel/situatie ... es/507285
Vrijheid van meningsuiting betekent NIET dat je alles maar op het forum neer mag pennen.

Bij vragen over beleidskeuzes kun je terecht op het 'vraag het de mods' topic.
Anna75 schreef:
07-05-2025 13:38
Leon de Winter in de Telegraaf: Foto’s van uitgehongerde kinderen uit Gaza zijn manipulatief en kwaadaardig

Aldus de kop. Ik kan het artikel niet lezen, maar kennelijk is mensen de hongerdood injagen het probleem niet en doemt de rode lijn pas op bij het plaatsen van foto's.

Bizar, inderdaad, ik vraag me af of hij de absurditeit van zijn uitspraak inziet.
Welke "anti-Israel" maatregelen bedoelt Wilders? Kan het niet vinden.
https://x.com/geertwilderspvv/status/19 ... 8a-3Q&s=19
Kidneybean schreef:
07-05-2025 17:01
Waar hij op doelt is denk ik dit:
https://www.ad.nl/politiek/kabinet-wil- ... ~af6c3869/
(Link is al eerder gedeeld, maar staat inmiddels een aantal pagina’s terug)
Where is my mind?
SurferRosa schreef:
07-05-2025 17:19
Waar hij op doelt is denk ik dit:
https://www.ad.nl/politiek/kabinet-wil- ... ~af6c3869/
(Link is al eerder gedeeld, maar staat inmiddels een aantal pagina’s terug)
Bedankt voor de link. Dat werd eens tijd!
Dank voor de toelichting.

- eerdere tekst verwijderd want ik wil bij nader inzien geen woorden meer verspillen aan de manipulatieve en kwaadaardige leugens van een zekere columnist-

In plaats daarvan noem ik de naam van de baby (Vk, 3 mei): Suwar Ashur. Ik zou willen dat ik meer voor hem kon doen.
anna75 wijzigde dit bericht op 08-05-2025 08:59
Reden: Zie tekst
70.28% gewijzigd
Ars longa, vita brevis
Kidneybean schreef:
07-05-2025 17:01
Bezwaren hebben tegen het uithongeren van Palestijnen door Israel is natuurlijk ontzettend anti-Israel. We moeten blijkbaar Israel blijven ondersteunen bij deze vertraagde volkerenmoord. Hoe meer Palestijnse kinderen door honger dood gaan hoe beter. Dat is denk ik het PVV beleid.

En het dan gek vinden dat Palestijnen het niet zo op Israel hebben en zich toch maar bij Hamas aansluiten. Als je niks meer hebt krijg je dat vanzelf. Wij zouden ook zoiets doen als we zo behandeld zouden worden. Maar dat past dan natuurlijk wel weer perfect in het anti-islam verhaal van de PVV. Als er vrede zou zijn, heeft Wilders geen bestaansrecht meer op dat gebied.
Appletje schreef:
07-05-2025 22:12
Bezwaren hebben tegen het uithongeren van Palestijnen door Israel is natuurlijk ontzettend anti-Israel. We moeten blijkbaar Israel blijven ondersteunen bij deze vertraagde volkerenmoord. Hoe meer Palestijnse kinderen door honger dood gaan hoe beter. Dat is denk ik het PVV beleid.

En het dan gek vinden dat Palestijnen het niet zo op Israel hebben en zich toch maar bij Hamas aansluiten. Als je niks meer hebt krijg je dat vanzelf. Wij zouden ook zoiets doen als we zo behandeld zouden worden. Maar dat past dan natuurlijk wel weer perfect in het anti-islam verhaal van de PVV. Als er vrede zou zijn, heeft Wilders geen bestaansrecht meer op dat gebied.
Je hebt helemaal gelijk.

Hoe mensen nu nog zo harteloos kunnen praten over Palestijnen...bizar.
72Jelle schreef:
06-05-2025 21:01
Het staat niet los van het geweld in Gaza, dat is het hele ding.
Israël doet de hele tijd van alles, dus ' mag het niks terugdoen ' vind ik zo kinderachtig.
Mogen de Houthi's ook opkomen voor de Gazanen, zoals ze zelf beweren? Of leidt het allemaal alleen tot nog meer ellende?
Wat mij betreft mogen ze allemaal niks meer doen. Stelletje kleuters.
Hun slogan (het staat zelfs op hun vlag), is: Allah Akhbar, Death to America, Death to Israel, Curse be upon the Jews, Victory to Islam.

Hun beweegredenen zijn in ieder geval niet zo zuiver. Hun 'ontstaan' ook niet.
Hakuna Matata
Ik denk niet dat welke militante beweging dan ook maar iets goeds gaat betekenen voor de Palestijnen.

Ik denk dan weer wel dat de Palestijnse bevolking, en dan met name de jongeren die alleen maar oorlog en ellende kennen en die in niet mis te verstane bewoordingen verstaan wordt gegeven dat het de bedoeling is ze te verdrijven dan wel te doden, op deze manier vanzelf in de armen van steeds extremere bewegingen worden gedreven.
spinnetje_ schreef:
08-05-2025 12:14
Hun slogan (het staat zelfs op hun vlag), is: Allah Akhbar, Death to America, Death to Israel, Curse be upon the Jews, Victory to Islam.

Hun beweegredenen zijn in ieder geval niet zo zuiver. Hun 'ontstaan' ook niet.
Ik neem het niet op voor deze Houthi's. Ik heb een bloedhekel aan alle extremisten.
Maar dan wel aan allemaal, dus ook aan de kapitalistische extremisten van de VS, die in andere landen alles kapot maken voor geld en aan de rechts extremisten of kolonisten in Israël. ENZ. Alles reageert op elkaar.
Wat mij betreft zijn er weinig zuivere machthebbers.
72Jelle schreef:
08-05-2025 14:23
Ik neem het niet op voor deze Houthi's. Ik heb een bloedhekel aan alle extremisten.
Maar dan wel aan allemaal, dus ook aan de kapitalistische extremisten van de VS, die in andere landen alles kapot maken voor geld en aan de rechts extremisten of kolonisten in Israël. ENZ. Alles reageert op elkaar.
Helemaal mee eens.
Ik hoor overigens niemand meer over de gijzelaars. Zijn die al vrij?
grenada schreef:
08-05-2025 14:50
Helemaal mee eens.
Nee. En aangezien dat geen hoofddoel is van de regering Netanyahu vrees ik het ergste. Die bombarderen ze ook gewoon. Alles om heel Gaza te bezetten en daarna de West bank volgens Smotorich.
72Jelle schreef:
08-05-2025 14:23
In het geval van de VS en Israël mede mogelijk gemaakt door gematigde krachten en kiezers die de verkeerde gok namen.

Een hoop mensen vinden het allemaal wel best, zolang ze zelf niet de pineut zijn.
Redhead70 schreef:
08-05-2025 14:57
Nee. En aangezien dat geen hoofddoel is van de regering Netanyahu vrees ik het ergste. Die bombarderen ze ook gewoon. Alles om heel Gaza te bezetten en daarna de West bank volgens Smotorich.
Grappig hoe je dat omdraait. Hamas heeft ze toch vermoord, verkracht, ontvoerd en zij gijzelen ze toch nog steeds?
Helaas draai ik het niet meer om. Ik vind dit niet hé. De regering Netanyahu zegt dat open en bloot.
grenada schreef:
08-05-2025 15:22
Grappig hoe je dat omdraait. Hamas heeft ze toch vermoord, verkracht, ontvoerd en zij gijzelen ze toch nog steeds?
Haha, dat zou je in het begin kunnen zeggen maar zoals Redhead al zegt: regering Netahanyu heeft zelf al gezegd dat de gijzelaars geen topprioriteit meer hebben.
Kidneybean schreef:
08-05-2025 15:41
Haha, dat zou je in het begin kunnen zeggen maar zoals Redhead al zegt: regering Netahanyu heeft zelf al gezegd dat de gijzelaars geen topprioriteit meer hebben.
O , dan snap ik het. Dan heeft hamas er geen verantwoordelijkheid meer in. Dank je wel voor je uitleg
Kidneybean schreef:
08-05-2025 15:41
O , dan snap ik het. Dan heeft hamas er geen verantwoordelijkheid meer in. Dank je wel voor je uitleg
grenada schreef:
08-05-2025 16:56
Dat is niet wat we zeggen. Ik ga niet 10000x herhalen dat Hamas een terroristische organisatie is.

Maar ga jij wel de rol van Israel hierin ontkennen?
Kidneybean schreef:
08-05-2025 17:01
Dat is niet wat we zeggen. Ik ga niet 10000x herhalen dat Hamas een terroristische organisatie is.

Maar ga jij wel de rol van Israel hierin ontkennen?
Welnee het is allemaal zo flauw. Israël gedraagt zich als beesten, maar mag ik na zoveel pagina's Israël banen ook weer eens de nadruk leggen op dat hamas zih ok als beesten gedraagt zonder dat ik in een hoek wordt geduwd?
Ik denk na het nieuws over dat ze Gaza willen bezetten voortdurend aan de mensen die er wonen. Wat gaat er met hen gebeuren? Als ratten in de val. Allereerst door de Israeli en daarna door oa Egypte die de grenzen niet opent. Daarentegen is het te gek voor woorden dat de Palestijnen opgejaagd worden. Zij hebben recht om er te wonen.

Nee, mijn steun aan Israel is compleet verdwenen.
grenada schreef:
08-05-2025 17:07
Welnee het is allemaal zo flauw. Israël gedraagt zich als beesten, maar mag ik na zoveel pagina's Israël banen ook weer eens de nadruk leggen op dat hamas zih ok als beesten gedraagt zonder dat ik in een hoek wordt geduwd?
Je wordt helemaal niet in een hoek gedrukt. En in mijn ogen is het terecht dat Israel gebasht wordt (dat bedoelde je zeker?).
GriebusDus schreef:
08-05-2025 13:12
Ik denk niet dat welke militante beweging dan ook maar iets goeds gaat betekenen voor de Palestijnen.

Ik denk dan weer wel dat de Palestijnse bevolking, en dan met name de jongeren die alleen maar oorlog en ellende kennen en die in niet mis te verstane bewoordingen verstaan wordt gegeven dat het de bedoeling is ze te verdrijven dan wel te doden, op deze manier vanzelf in de armen van steeds extremere bewegingen worden gedreven.
Dieptreurig daarbij is dat jongeren in de buurlanden en op de Westbank die zich al jarenlang inzetten voor vrede in het M-O door muziek, wandeltochten, kunst, een brug willen slaan, met begrip voor elkaar en nu de hoop verliezen door het extreme geweld in Gaza.
Enkele voorbeelden:
An iconic peace message from young Palestinians in 2011.
"This is a mirror image of Picasso‘s famous ‘Peace Dove‘. Palestinian youth are sending the message to ‘love one another‘ and ‘love all‘ so we can find a path to peace,” said Quigley. “These kids are planting seeds of hope into the heart of the Middle East conflict. They deserve the kind of positive future we wish for all children."
www.unrwa.org/newsroom/press-releases/i ... lestinians
In Homs, Syrië was een hechte gemeenschap met veel jongeren, joods, christen, moslim, alowiet, palestijn
igniswebmagazine.nl/midden-oosten/pasen-in-homs-syrie-tien-jaar-na-de-dood-van-pater-frans/

Idem in Amman: www.palmusic.org.uk/palestine-youth-orc ... -in-amman/
In Gaza is geen sprietje groen meer, laat staan een olijftakje voor de duif.
Ook deze vreedzame jongeren in de buurlanden worden opstandig en gevoelig voor extremere bewegingen.
sharing* wijzigde dit bericht op 08-05-2025 17:48
Reden: punt, komma
0.48% gewijzigd
Alles sal reg kom
grenada schreef:
08-05-2025 17:07
Flauw? Jouw manier om die nadruk te leggen is gewoon weer verwijtend. Je zou het eens kunnen proberen zonder mensen ervan te betichten dat ze zaken verdraaien of Hamas geen verantwoordelijkheid toedichten. Waarom vind je het flauw dat mensen daar iets van zeggen?
Geef de liefde verdomme een keer een kans en niet de logica
grenada schreef:
08-05-2025 14:50
Helemaal mee eens.
En je begint ook al lekker passief-agressief. Bijzonder om dan te gaan zaniken over de reacties.
Geef de liefde verdomme een keer een kans en niet de logica

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven