Situatie Midden-Oosten VIII

28-05-2025 13:31 997 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Op 7 oktober 2023 pleegde Hamas een gruwelijke terroristische aanslag op de staat Israël. Hierbij kwamen vele onschuldige burgers om, inclusief jongeren van een festival. Zijn er burgers gegijzeld waarvan het lot nog steeds onduidelijk is. Zijn er gruwelijke daden gepleegd.

Dit was een aanzet tot een tegenreactie van Israël waarbij vele burgers aan Palestijnse kant slachtoffer zijn geworden en inmiddels zijn ook gevechten in Libanon tegen Hezbollah.

De toekomst is nog onduidelijk.

In dit topic kunnen jullie deze aanslag en diens gevolgen bespreken.

Wel heeft het topic een aantal (strenge) regels om hier mee te mogen schrijven.

Als je iets wilt posten over de gruwelijkheden dan doe je dit doormiddel van een linkje MET een waarschuwing!* Teksten ook niet in het wit schrijven. Gewoon helemaal niet!

Linkjes mogen alleen nog in het Nederlands of Engels en moeten door medeschrijvers of ons kunnen worden gechecked op betrouwbaarheid.

Alleen een linkje plaatsen zonder uitleg/ eigen inbreng draagt niet bij aan de discussie dus ook dat staan we niet meer toe.

Antisemitisme, racisme, discriminatie, framen, provocatie, moslim of andere geloven bashen, complottheorieën gaan we ook streng(er) bestraffen.
We beschouwen alle opmerkingen over gevolgen die men had kunnen voorzien als bevolking als victimblaming, wanneer het gaat om de machthebbers zijn we wat terughoudender.

Ongeacht wat je mening over de terroristische aanslag, de huidige acties van Israël/Hamas, de keuzes van onze (wereld) leiders, etc. verwachten wij respect en een normale discussie. Dus geen steken onder water meer of opmerkingen die niet bijdragen aan een goede, respectvolle discussie. [/color][/color]
Artikelen achter een betaalmuur mogen niet in hun geheel worden geplaatst! 1 of 2 alinea's zijn toegestaan, evenals een samenvatting in eigen woorden.

We zullen in dit deel nog strenger gaan modereren, er worden GEEN waarschuwingen meer uitgedeeld en gaan direct over tot een ban.

Met vriendelijke groet,

Moderator Viva.

p.s. De aanvullingen zijn nu weergegeven in het rood.

Link naar het vorige deel met uitgebreide Moderator aanwijzingen.

https://forum.viva.nl/actueel/situatie ... es/507285
Vrijheid van meningsuiting betekent NIET dat je alles maar op het forum neer mag pennen.

Bij vragen over beleidskeuzes kun je terecht op het 'vraag het de mods' topic.
72Jelle schreef:
18-06-2025 18:09
Dit is een hele ingewikkelde discussie. Misschien hebben ze een punt.
Wij, als het Westen zijn het dominante machtsblok en kunnen wat afdwingen, meer kun je er niet van maken.
Maar als we niet consequent zijn, is het kansloos , dat wordt ons ook , terecht, verweten.
Maar wellicht is de mensheid sowieso kansloos.
Maar wie ben jij eigenlijk om te bepalen wat wel en wat niet afgedwongen mag worden? Omdat jij vindt dat onze opvatting van mensenrechten ‘universeel’ is?

Ik vind jou dus niet zo consequent in wel of niet mogen bepalen voor andere mensen/landen.

Je maakt een uitzondering voor mensenrechten. Maar waarom bepaal jij de uitzondering?
What would Patsy do?
Ladyday21 schreef:
18-06-2025 18:11
Precies. Zoiets probeerde ik ook te zeggen met mijn post over de Caïro mensenrechten verklaring. ‘Universeel’ is in hun ogen ‘Westers’.
Iran heet de Universele Verklaring voor de Rechten van de Mens ooit ondertekend. Net als de meeste landen.
MrsM schreef:
18-06-2025 18:15
Okee, dat klinkt plausibel, de propaganda die hier de grootste oorzaak van is, mijn kijk op het leven aldaar.

Maar dan vraag ik me af, van wie is die propaganda afkomstig? Als het nu alleeen maar is van dubieuze bronnen en sites dan zou ik me in een wappie-hoek begeven toch? Nepnieuws vs geverifieerde bronnen.

Echter, de informatie die ik verkrijg over Iran zijn toch wel afkomstig van betrouwbare bronnen. NOS, RTL, Ammesty International, Human Rights Watch, om er een paar te noemen. De eenzijdigheid van het nieuws uit Iran komt ook omdat er in Iran geen persvrijheid is. En wat schieten die bronnen ermee op om niet het volledige verhaal te vertellen of hun nieuws eenzijdig te brengen? Welk voordeel hebben zij daarbij? Of welk belang?
Omdat die nieuwsberichten ook kloppen. Het is niet de taak van Amnesty om heel verslag van de samenleving te schrijven. Ze zoomen op een stuk in.

En nieuws is nieuws. Geen complete inkijk in de geschiedenis van een land.

Dezelfde media als de NOS hebben ook genuanceerdere berichten. Dat geldt zeker ook voor kranten. Maar die berichten zijn vaak achtergrondverhalen en worden door een hoop mensen minder gelezen.

Doe propaganda komt vooral vanuit Amerikaanse hoek.
Draaideurforummer schreef:
18-06-2025 17:30
Ik ken mensen die voor de oorlog met Oekraïne in Rusland waren. Die ontmoetten daar ook mensen die heel rustig en tevreden hun eigen leven leidden. Maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat er daar geen mensen zijn die lijden onder verdrukking en achtervolging. Het wil ook niet zeggen dat mensen die een rustig leven leiden het niet anders zouden willen, alleen zal niet iedereen daar oorlog en ellende voor over hebben. En natuurlijk staat er ook nog een deel van de bevolking achter het regime. Dat zal in Iran niet anders zijn. Wat dat betreft ben ik het wel met Jelle eens dat een omwenteling beter van binnenuit kan komen. Niet omdat ik de slachtoffers in de kou wil laten staan, maar omdat je als buitenstaander de dynamiek volgens mij nooit geheel kan doorgronden, zelfs al ben je in een land geweest en ken je er mensen. En dan doe je eerder meer kwaad dan goed, zoals de geschiedenis meermaals heeft uitgewezen.
Ik val in herhaling, maar de geschiedenis heeft volgens mij vaker uitgewezen dat je juist goed doet. Waar baseren jullie deze mening eigenlijk op? Het klinkt in mijn ogen nogal cultuurrelativistisch en volgens mij wordt het zeker niet gestaafd door de historie.
Am Yisrael Chai!
Paradise schreef:
18-06-2025 18:18
Iran heet de Universele Verklaring voor de Rechten van de Mens ooit ondertekend. Net als de meeste landen.
Ja om vervolgens in 1990 een nieuwe op te stellen. Daar speelde Iran een cruciale rol in.
What would Patsy do?
MrsM schreef:
18-06-2025 17:35
Oh die nuance zal misschien veel minder gelden voor Gaza hoor, dat neem ik direct van je aan.

Maar ik word echt een beetje gek in mijn hoofd wanneer mensen zeggen dat het in Iran wel meevalt (ja, als je geld hebt of toerist bent misschien.)

Het lijkt wel alsof het regime in Iran nu opeens nuance nodig heeft omdat Israël het land heeft aangevallen. Alles om op welke manier dan ook Israël maar op geen enkel vlak enig klein voordeel van de twijfel te hoeven geven. (En Nee nogmaals, ik ben tegen alle acties van Israël momenteel, ongeacht waar, Gaza, westelijke Jordaanoever of Iran)

Het feit dat Iran zich niet aan de afspraken houdt mbt kernwapens dat is voor niemand iets zorgelijks? Of mensenrechten?

(Ja er zijn er meer zoals Israël die zich niet aan de afspraken houdt mbt kernwapens, maar nogmaals ik sta niet achter Israël momenteel, maar ik ben zeer zeker niet blind voor wat er in Iran aan de hand is. En ik vind het bijna stuitend om te lezen dat sommige mensen het nodig vinden om het hele Iran verhaal te nuanceren. Sorry maar ik trek dit dus echt slecht en het voelt ergens een soort van selectief verontwaardigd zijn.)
Precies dit. Het narratief dat Israël de wortel van alle kwaad is moet koste wat kost in stand gehouden worden en dus gaan we zelfs de Islamitische Republiek zitten verdedigen.
Am Yisrael Chai!
fashionvictim schreef:
18-06-2025 18:27
Precies dit. Het narratief dat Israël de wortel van alle kwaad is moet koste wat kost in stand gehouden worden en dus gaan we zelfs de Islamitische Republiek zitten verdedigen.
Dus Israël moet genuanceerd worden (want dat narratief klopt niet) en Iran niet?

Een narratief over Iran als wortel van het kwaad is ook levendig. Al decennia.
fashionvictim schreef:
18-06-2025 18:27
Lees de rest ook eens genuanceerd. Je praat best onzin.
Redhead70 schreef:
18-06-2025 18:04
Ik had je gevraagd wat je precies kwetsend vond aan mijn posts van eerder vandaag.
Am Yisrael Chai!
Paradise schreef:
18-06-2025 18:30
Dus Israël moet genuanceerd worden (want dat narratief klopt niet) en Iran niet?

Een narratief over Iran als wortel van het kwaad is ook levendig. Al decennia.
Ik heb ook niet gezegd dat Iran de wortel van alle kwaad is. Ik heb wel gezegd dat Islamitische Republiek een verachtelijk regime is waar vrouwen verschrikkelijk lijden en waar joden, vrouwen, christenen, atheïsten, LHBTI’ ers, liberalen, niet veilig zijn. Dat dat geen onzin is blijkt uit de vele miljoenen vluchtelingen uit Iran in de afgelopen 50 jaar.

En 1 ding staat buiten kijf: als homo, vrouw, christen, Arabier, moslim, Palestijn, christen, Nederlander of wie dan ook hoef je in Israel NIET te vrezen voor je leven alleen omdat je bestaat.
Am Yisrael Chai!
Ik vind het ook echt een gotspe en getuigen van een totaal gebrek aan intelligentie om Islamitisch Regime te vergelijken met Israel. Je bent echt niet goed als je dat serieus gelooft.
Am Yisrael Chai!
fashionvictim schreef:
18-06-2025 18:36
Ik heb ook niet gezegd dat Iran de wortel van alle kwaad is. Ik heb wel gezegd dat Islamitische Republiek een verachtelijk regime is waar vrouwen verschrikkelijk lijden en waar joden, vrouwen, christenen, atheïsten, LHBTI’ ers, liberalen, niet veilig zijn. Dat dat geen onzin is blijkt uit de vele miljoenen vluchtelingen uit Iran in de afgelopen 50 jaar.

En 1 ding staat buiten kijf: als homo, vrouw, christen, Arabier, moslim, Palestijn, christen, Nederlander of wie dan ook hoef je in Israel NIET te vrezen voor je leven alleen omdat je bestaat.
Ja wellicht. Maar net buiten de officieel vastgestelde Israëlische landsgrenzen is dat beeld heel anders. Daar moet men wel vrezen voor Israëlisch geweld. Je leven en je woning zijn daar ook niet zeker.
paradise wijzigde dit bericht op 18-06-2025 18:40
2.93% gewijzigd
fashionvictim schreef:
18-06-2025 18:38
Ik vind het ook echt een gotspe en getuigen van een totaal gebrek aan intelligentie om Islamitisch Regime te vergelijken met Israel. Je bent echt niet goed als je dat serieus gelooft.
Tja, dat heeft Israël toch echt aan zichzelf te danken.
Paradise schreef:
18-06-2025 18:39
Ja wellicht. Maar net buiten de officieel vastgestelde Israëlische landsgrenzen is dat beeld heel anders. Daar moet men wel vrezen voor Israëlisch geweld. Je leven en je woning zijn daar ook niet zeker.
Daar hoef je ook niet te vrezen voor je leven omdat je vrouw, homo, christen of Palestijn bent. Dat kun je er wel van willen maken maar de feiten zijn toch echt dat als Hamas zich overgeeft en de gijzelaars retourneert, de oorlog op slag voorbij is. Israël is namelijk niet in oorlog met Palestijnen, maar met het terroristische regime Hamas. Precies als in Iran.
Am Yisrael Chai!
fashionvictim schreef:
18-06-2025 18:44
Daar hoef je ook niet te vrezen voor je leven omdat je vrouw, homo, christen of Palestijn bent. Dat kun je er wel van willen maken maar de feiten zijn toch echt dat als Hamas zich overgeeft en de gijzelaars retourneert, de oorlog op slag voorbij is. Israël is namelijk niet in oorlog met Palestijnen, maar met het terroristische regime Hamas. Precies als in Iran.
Volgens mij is de wereld er inmiddels wel van overtuigd dat dit standpunt flink achterhaald is. Over feiten gesproken.

Je vergeet de bezette gebieden overigens.
fashionvictim schreef:
18-06-2025 18:07
Israel bombardeert in Iran, want daar ging de discussie over, helemaal geen burgerdoelen maar militaire en strategische doelen.
Zeker wel
https://nos.nl/collectie/13997/liveblog ... chien-niet
Ach ja, de bezette gebieden. Die jij gisteren aangreep om ongestraft te zeggen dat alle joden land stelen. Moet je je voorstellen dat ik hier zou zeggen dat DE moslims X of Y, dan had ik een permaban aan mijn broek, maar jouw opmerking werd niet eens gemodereerd.

Maar goed, kennelijk weet je het niet, maar de buitenposten in de Westbank zijn ook volgens de Israëlische wet gewoon illegaal hoor. En de nederzettingen die dat niet zijn, staan allemaal op C-gebied en niet in A-gebied.

Weet je eigenlijk hoe de verhoudingen zijn, op de Westbank? Hoeveel mensen denk je dat daar wonen?
Am Yisrael Chai!
fashionvictim schreef:
18-06-2025 19:07
Ach ja, de bezette gebieden. Die jij gisteren aangreep om ongestraft te zeggen dat alle joden land stelen. Moet je je voorstellen dat ik hier zou zeggen dat DE moslims X of Y, dan had ik een permaban aan mijn broek, maar jouw opmerking werd niet eens gemodereerd.

Maar goed, kennelijk weet je het niet, maar de buitenposten in de Westbank zijn ook volgens de Israëlische wet gewoon illegaal hoor. En de nederzettingen die dat niet zijn, staan allemaal op C-gebied en niet in A-gebied.

Weet je eigenlijk hoe de verhoudingen zijn, op de Westbank? Hoeveel mensen denk je dat daar wonen?
Ik had het niet over alle joden. Jij begon je te beklagen dat het antisemitisch is om te zeggen dat joden land stellen. Welnu, dat doen ze gewoon. In de bezette gebieden. Niet allemaal nee. Maar het gebeurt wel.
Wat allemaal volgens de Israëlische wet legaal is, is niet belangrijk.

Want volgens die redenering is ook van alles legaal volgens de Iraanse wet. En volgens de Noord-Koreaanse wet. Etc etc.

Hoeveel mensen daar wonen is ook niet van belang. Omdat de Iraelische regering dat gewoon steunt.
paradise wijzigde dit bericht op 18-06-2025 19:13
4.41% gewijzigd
In jouw link staat ook dat Israel militaire doelen aanvalt.
Am Yisrael Chai!
Die 22 nieuwe nederzettingen zijn ook weer legaal. Hou toch op. En mijn kwetsbaarheid toon ik jou niet, met voor mij moverende redenen, die iedereen die hier langer meeschrijf kent. En ik hoop dat deze pijler voor mij snel geblokkeerd wordt, anders riskeer ik een fikse ban en daar ben ik me van bewust. Ik ben namelijk woedend.
Israelische regering lijk me een eufemisme. Het is gewoon een ordinaire boevenbende.

Dit gezien hun huidige gedrag, hun mogelijke genocidale handelingen, alsmede leden van die regering die eigenlijk in de gevangenis horen.
Paradise schreef:
18-06-2025 19:12
Ik had het niet over alle joden. Jij begon je te beklagen dat het antisemitisch is om te zeggen dat joden land stellen. Welnu, dat doen ze gewoon. In de bezette gebieden. Niet allemaal nee. Maar het gebeurt wel.
Wat allemaal volgens de Israëlische wet legaal is, is niet belangrijk.

Want volgens die redenering is ook van alles legaal volgens de Iraanse wet. En volgens de Noord-Koreaanse wet. Etc etc.
Klopt, volgens de Iraanse wet zijn alle gruwelijkheden die het regime pleegt legaal. Mijn punt was nu juist dat een nederzetting buiten de grenzen starten in Israel NIET legaal is.

En jij zei dat DE joden land stelen. Dat is een antisemitische uitspraak. Vervang joden maar eens door moslims en stelen land voor een van de gruweldaden van Islamitische Republiek.
Am Yisrael Chai!
Paradise schreef:
18-06-2025 19:14
Israelische regering lijk me een eufemisme. Het is gewoon een ordinaire boevenbende.

Dit gezien hun huidige gedrag, hun mogelijke genocidale handelingen, alsmede leden van die regering die eigenlijk in de gevangenis horen.
Die boevenbende waar ook anti-zionisten, Arabieren en Palestijnen in zitten, bedoel je?
Am Yisrael Chai!
fashionvictim schreef:
18-06-2025 19:17
Klopt, volgens de Iraanse wet zijn alle gruwelijkheden die het regime pleegt legaal. Mijn punt was nu juist dat een nederzetting buiten de grenzen starten in Israel NIET legaal is.

En jij zei dat DE joden land stelen. Dat is een antisemitische uitspraak. Vervang joden maar eens door moslims en stelen land voor een van de gruweldaden van Islamitische Republiek.
Ik reageerde op een post van jou. Je trekt het nu uit het verband.
Paradise schreef:
18-06-2025 19:21
Ik reageerde op een post van jou. Je trekt het nu uit het verband.
Ik probeerde uit te leggen wat het verschil tussen antisemitisme en kritiek was, en jij reageerde daarop door een antisemitische uitspraak te doen die je vandaag weer herhaalt. Die uitspraak over HET is een boevenbende is ook op het randje. Definieer HET?
Am Yisrael Chai!

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven