Slavernij bepalend voor cultuur(uitingen)

04-06-2020 11:41 439 berichten
Alle reacties Link kopieren
In een ander topic las ik de stelling dat veel witte mensen geen idee hebben hoe bepalend de slavernij is geweest voor heel veel tradities, gebruiken, rituelen en andere cultuuruitingen in zwarte culturen in de diaspora.

Ik denk dat dat klopt. Ik zou graag meer willen weten hierover. Welke hedendaagse cultuuruitingen vinden hun oorsprong in de slavernij?
Alle reacties Link kopieren
Goed topic!

ik moet helaas zo de deur uit dus ik kom op zijn vroegst pas vanavond reageren. Maar ik kom zeker!
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
Fijn, ik kijk naar je bijdragen uit!
Alle reacties Link kopieren
Er is in ieder geval prachtige muziek ontstaan op de plantages. Negrospirituals worden nog altijd gezongen rond het kampvuur door jong en oud, blank en zwart en rijk en arm.
Alle reacties Link kopieren
Interessant om hier meer over te lezen, ik weet daar eigenlijk vrijwel niets over.
Mijn (witte) moeder droeg vroeger, in de jaren 60 en 70, een gouden 'slavenarmband' als sieraad. Dat vond ik toen, door het woord ervoor, een beetje vreemd. Ik heb weleens begrepen dat het voor zwarte vrouwen juist een teken van trots is om dit te dragen? (ik heb dat nooit durven vragen)
nounou
Alle reacties Link kopieren
Zazamaenade schreef:
04-06-2020 12:00
Interessant om hier meer over te lezen, ik weet daar eigenlijk vrijwel niets over.
Mijn (witte) moeder droeg vroeger, in de jaren 60 en 70, een gouden 'slavenarmband' als sieraad. Dat vond ik toen, door het woord ervoor, een beetje vreemd. Ik heb weleens begrepen dat het voor zwarte vrouwen juist een teken van trots is om dit te dragen? (ik heb dat nooit durven vragen)
Mijn Javaanse (Nederlands-Indische) moeder heeft die ook. Voor haar heeft die geen betekenis.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Ik weet er zelf vrijwel niks van, maar wil er ook graag meer over weten, dus ik lees mee!
Alle reacties Link kopieren
Muziek, het eten en ook bepaalde gewoontes.
FV had het over humor in een andere topic en dat kan ik zeker beamen. Op facebook volg ik een pagina van Funny Marco (afro-amerikaan), ik lig elke keer in een deuk om zijn pranks. Ik stuurde een aantal filmpjes door naar twee Nederlandse vrienden van mij en ze vonden het beide helemaal niks. eentje schreef terug "wat een humor heb jij". :rofl:

ik wist nooit dat het typisch was bij zwarte mensen om alle plastic tasjes te bewaren (onder de afwasbak of naast de koelkast) om te hergebruiken als vuilniszakken. :rofl:
of bewaren jullie ook plastic tasjes en ben ik nu aan het stereotyperen?
Alle reacties Link kopieren
Ik ben hartstikke wit en ik bewaar ook plastic zakjes (op de koelkast bij ons). Voornamelijk om ook als draagtas te hergebruiken of als afvalzakken tijdens een autorit oid.

Verder geen idee maar ben benieuwd om jullie ervaringen te lezen :-)
Alle reacties Link kopieren
De empregada domestica in de Braziliaanse huishoudens is een directe erfenis van de slavernij. Het zijn zwaar onderbetaalde vrouwen uit de sloppenwijken die, zonder contract, in de middenklasse en rijke gezinnen dagelijks van 's morgens tot 's avonds schoonmaken, wassen, koken, op de kinderen passen etc. Voor een habbekrats. Sommigen leven intern bij de familie in huis in een klein speciaal daarvoor bestemd kamertje. Vrijwel ieder Braziliaans middenklasse gezin heeft een empregada. En zelfs de armere gezinnen willen vaak niet onderdoen want een empregada die hoort er gewoon bij. De omstandigheden zijn tegenwoordig gelukkig ietsje beter, meer rechten. Maar het verschijnsel bestaat nog steeds en schijnt zelfs weer toe te nemen.
“Als ondertussen de geest die liefde is ons allen maar leidt en beschermt. Dat is zo belangrijk.” Jeroen van Merwijk
Alle reacties Link kopieren
Zazamaenade schreef:
04-06-2020 12:00
Interessant om hier meer over te lezen, ik weet daar eigenlijk vrijwel niets over.
Mijn (witte) moeder droeg vroeger, in de jaren 60 en 70, een gouden 'slavenarmband' als sieraad. Dat vond ik toen, door het woord ervoor, een beetje vreemd. Ik heb weleens begrepen dat het voor zwarte vrouwen juist een teken van trots is om dit te dragen? (ik heb dat nooit durven vragen)
Mijn moeder had dat inderdaad ook, vond het altijd een gekke naam.

Ik heb gelezen dat de huidige naam inderdaad komt van de armband met nummer van de slaaf in de tijd van slavernij, dus dat is best duister. Raar ook dat we die benaming dan houden.

Naar wat jij zegt ben ik ook wel benieuwd, hoe dat zit voor zwarte vrouwen.
Alle reacties Link kopieren
Iemand vroeg in het andere topic waarom mensen zich vaak als 'zwart' indentificeren, ook al hebben ze een gemengde afkomst. Ik weet niet veel van slavernij af, maar heb wel een aantal boeken met dit thema gelezen. Wat mij bij is gebleven is dat je tijdens de slavernij opgejaagd kon worden als een stuk wild, wanneer men er achter kwam dat je ook maar een klein percentage zwart bloed had. Alleen al één zwarte grootouder betekende dat je zwart was en in de ogen van de witte mens niets waard. Zou het misschien daar ook door kunnen komen?

Vind het ook een erg interessant onderwerp waar ik meer van zou willen weten.
Alle reacties Link kopieren
Tegenwoordig krijg je amper nog plastic tassen, dus heb ik een voorraad in een keukenla.

Half Indisch, half Gronings. Ik kan me niet voorstellen dat afkomst iets te maken heeft met het bewaren van plastic tassen.

Ze zijn vooral handig om groente-overschotten uit de tuin mee te geven aan anderen.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
Snoesje666 schreef:
04-06-2020 12:15
Tegenwoordig krijg je amper nog plastic tassen, dus heb ik een voorraad in een keukenla.

Half Indisch, half Gronings. Ik kan me niet voorstellen dat afkomst iets te maken heeft met het bewaren van plastic tassen.

Ze zijn vooral handig om groente-overschotten uit de tuin mee te geven aan anderen.
Dit inderdaad ik hergebruik de plastic tasjes van bijvoorbeeld de cafetaria/afhaalrestaurants als pedaalemmerzakjes.
Ik had jou op negeer maar door de quotes las ik het. Op aktueel ben jij simpelweg een full blown racist. Doe niet alsof wij hier gek zijn.
Alle reacties Link kopieren
Jillian69 schreef:
04-06-2020 12:14
Iemand vroeg in het andere topic waarom mensen zich vaak als 'zwart' indentificeren, ook al hebben ze een gemengde afkomst. Ik weet niet veel van slavernij af, maar heb wel een aantal boeken met dit thema gelezen. Wat mij bij is gebleven is dat je tijdens de slavernij opgejaagd kon worden als een stuk wild, wanneer men er achter kwam dat je ook maar een klein percentage zwart bloed had. Alleen al één zwarte grootouder betekende dat je zwart was en in de ogen van de witte mens niets waard. Zou het misschien daar ook door kunnen komen?

Vind het ook een erg interessant onderwerp waar ik meer van zou willen weten.
de "one drop rule" stamt inderdaad af van de slavernij.
ik denk dat vrijwel iedereen in de diaspora gemengd is, bij de een zie je dat meer dan bij de andere.
ik heb een tijdje terug een DNA test gedaan en daaruit kwamen allerlei verschillende etniciteiten/rassen. voor meer dan 60% west/oost afrikaans en bij mij zie je denk ik wel duidelijk dat ik zwart ben dus ik zou het vreemd vinden om te identificeren als gemengd oid.

dat geldt natuurlijk niet voor iedereen. Meneer Tiger Woods bijvoorbeeld, vind het erg vervelend om als zwarte man bestempeld te worden dus dat zal per persoon verschillen
anoniem_384751 wijzigde dit bericht op 04-06-2020 12:20
0.66% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Zorroo schreef:
04-06-2020 12:10
De empregada domestica in de Braziliaanse huishoudens is een directe erfenis van de slavernij. Het zijn zwaar onderbetaalde vrouwen uit de sloppenwijken die, zonder contract, in de middenklasse en rijke gezinnen dagelijks van 's morgens tot 's avonds schoonmaken, wassen, koken, op de kinderen passen etc. Voor een habbekrats. Sommigen leven intern bij de familie in huis in een klein speciaal daarvoor bestemd kamertje. Vrijwel ieder Braziliaans middenklasse gezin heeft een empregada. En zelfs de armere gezinnen willen vaak niet onderdoen want een empregada die hoort er gewoon bij. De omstandigheden zijn tegenwoordig gelukkig ietsje beter, meer rechten. Maar het verschijnsel bestaat nog steeds en schijnt zelfs weer toe te nemen.
Dit is iets wat je ook veel ziet in het Caribisch gebied. Alleen dan hebben ze meer rechten en vrijheid dan in Brazilie.
exodusredux wijzigde dit bericht op 04-06-2020 12:21
0.05% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
FlowerBomb19 schreef:
04-06-2020 12:07


ik wist nooit dat het typisch was bij zwarte mensen om alle plastic tasjes te bewaren (onder de afwasbak of naast de koelkast) om te hergebruiken als vuilniszakken. :rofl:
of bewaren jullie ook plastic tasjes en ben ik nu aan het stereotyperen?
Ik bewaar ook altijd tasjes maar ze worden maar sporadisch gebruikt, haha. Het is meer 'stel dat ik ze ooit nodig heb'. Ik gebruik ze zeker niet als vuilniszakken.
Ik ben wit en hergebruik ook plastic tasjes.

@Jillian: Wat je beschrijft ligt helaas nog niet in het verleden. Mensen met een gemengde afkomst worden door racisten denk ik voornamelijk behandeld naar het 'niet-witte' deel.
Alle reacties Link kopieren
ExodusRedux schreef:
04-06-2020 12:18
Dit is iets wat je ook veel ziet in het Caribisch gebied. Alleen dan hebben ze meer rechten en vrijheid dan in Bazilie.
Gelukkig maar. Ik vond het bizar om te merken hoe deze mensen door de gezinnen vaak als een soort meubelstuk werden gezien.
“Als ondertussen de geest die liefde is ons allen maar leidt en beschermt. Dat is zo belangrijk.” Jeroen van Merwijk
Alle reacties Link kopieren
FlowerBomb19 schreef:
04-06-2020 12:07


ik wist nooit dat het typisch was bij zwarte mensen om alle plastic tasjes te bewaren (onder de afwasbak of naast de koelkast) om te hergebruiken als vuilniszakken. :rofl:
of bewaren jullie ook plastic tasjes en ben ik nu aan het stereotyperen?

Ik (hartstikke wit) bewaar ook plastic tasjes in mijn aanrechtkastje en die gebruik ik dan later om dingen waarvan ik bang ben dat ze in mijn vuilnisbak gaan liggen stinken (etensresten met vlees bijvoorbeeld) in te verpakken, en dan gooi ik dat zakje alsnog in de vuilnisbak.

Van mijn (zwarte) schoonzoon weet ik dat bij familieaangelegenheden waar veeeeeeeeeeeel gegeten wordt, mensen veelal met het bord op schoot zitten. Niet omdat ze geen tafel hebben :-), maar omdat "wij Surinamers dat minder formeel en dus gezelliger" vinden. Klopt dat?
Alle reacties Link kopieren
FlowerBomb19 schreef:
04-06-2020 12:07
Muziek, het eten en ook bepaalde gewoontes.
FV had het over humor in een andere topic en dat kan ik zeker beamen. Op facebook volg ik een pagina van Funny Marco (afro-amerikaan), ik lig elke keer in een deuk om zijn pranks. Ik stuurde een aantal filmpjes door naar twee Nederlandse vrienden van mij en ze vonden het beide helemaal niks. eentje schreef terug "wat een humor heb jij". :rofl:

ik wist nooit dat het typisch was bij zwarte mensen om alle plastic tasjes te bewaren (onder de afwasbak of naast de koelkast) om te hergebruiken als vuilniszakken. :rofl:
of bewaren jullie ook plastic tasjes en ben ik nu aan het stereotyperen?

Dat doe ik ook hoor, het zijn ideale pedaalemmerzakjes! Plastic zakken in een grote zak in de gangkast, en ik 'droeg ze af' (als reservetas bij het boodschappen doen) tot er gaten in vielen. Tot grote ergernis van sommige vriendinnen :P
Milieubewuste mensen deden dat allemaal, overigens.
nounou
Zazamaenade schreef:
04-06-2020 12:22
Milieubewuste mensen deden dat allemaal, overigens.
En zuinige mensen :P Ik durf te wedden dat een paar maanden nadat plastic tasjes niet meer gratis weggeven mochten worden de verkoop van pedaalemmerzakken explosief steeg
Alle reacties Link kopieren
Pastic zakjes hebben toch niks met slavernij te maken? Of mis ik een duidelijke link?
“Als ondertussen de geest die liefde is ons allen maar leidt en beschermt. Dat is zo belangrijk.” Jeroen van Merwijk
Alle reacties Link kopieren
Zorroo schreef:
04-06-2020 12:10
De empregada domestica in de Braziliaanse huishoudens is een directe erfenis van de slavernij. Het zijn zwaar onderbetaalde vrouwen uit de sloppenwijken die, zonder contract, in de middenklasse en rijke gezinnen dagelijks van 's morgens tot 's avonds schoonmaken, wassen, koken, op de kinderen passen etc. Voor een habbekrats. Sommigen leven intern bij de familie in huis in een klein speciaal daarvoor bestemd kamertje. Vrijwel ieder Braziliaans middenklasse gezin heeft een empregada. En zelfs de armere gezinnen willen vaak niet onderdoen want een empregada die hoort er gewoon bij. De omstandigheden zijn tegenwoordig gelukkig ietsje beter, meer rechten. Maar het verschijnsel bestaat nog steeds en schijnt zelfs weer toe te nemen.
ik heb twee nichten die inwonen bij rijke families. ze moeten alles doen, schoonmaken, koken, op de kinderen passen enz. ze krijgen 1.5 dag vrij per week. het salaris is omgerekend nog geen 300 euro per maand. daar kunnen ze uiteraard niet van leven. het is amper genoeg om te eten.
Alle reacties Link kopieren
FlowerBomb19 schreef:
04-06-2020 12:25
ik heb twee nichten die inwonen bij rijke families. ze moeten alles doen, schoonmaken, koken, op de kinderen passen enz. ze krijgen 1.5 dag vrij per week. het salaris is omgerekend nog geen 300 euro per maand. daar kunnen ze uiteraard niet van leven. het is amper genoeg om te eten.
Woon jij in Brazilië?
“Als ondertussen de geest die liefde is ons allen maar leidt en beschermt. Dat is zo belangrijk.” Jeroen van Merwijk

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven