Wat heeft jou echt geholpen?

29-08-2025 14:20 79 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hallo allemaal,

Ik lees al jaren mee en mijn oude account werkt helaas niet meer, vandaar een nieuw account.

Ik heb een vraag en hoop d.m.v. het forum eens en voor altijd de doorbraak te vinden.
Al jaren kamp ik met depressieve klachten waarbij de intensiteit en impact ervan wisselend was. Verschillende soorten therapieën gehad en ook medicatie geprobeerd.
Er waren betere periodes en mindere periodes maar ondanks dat altijd maar doorgegaan (denk aan werk, beperkt deelnemen aan het sociale leven etc)

Echter ben ik door omstandigheden op een punt uitgekomen dat ik niet meer zo goed weet hoe en waarom nog verder te gaan. Begrijp me niet verkeerd, dit is geen roep voor hulp of crisisdienst, maar meer dat ik dieper dan ooit zit en mezelf afvraag wordt dit ooit nog beter.

Is dit voor iemand herkenbaar, zo ja wat heeft jouw leven in de goede zin veranderd en heeft jou eens en voor altijd uit die depressie geholpen?

~ Lizz
Sporten, ik ben uit wanhoop begonnen en voelde me na 3 weken beter. Tegenwoordig ga ik 4-5x per week, nog steeds wel depressieve klachten, maar het gaat wel veel beter.
Late diagnose autisme en adhd en daarna psycho educatie heeft mij vooral geholpen met vergelijkbare klachten.
Niet voor eens en altijd, want mijn depressies komen en gaan, soms voor twee weken, soms maanden, en soms matig, maar vaker ernstig. Met de gedachten ook die jij beschrijft. Ook een paar opnames gehad.

Ik heb momenteel een hele goede medicijnenmix van o.a. AD en lithium. En een dijk van een psychiater die me zelfs 's avonds terugbelt als ik contact heb opgenomen met de praktijk omdat ik weer eens diep zit. Ik heb een signaleringsplan en probeer contact met anderen te onderhouden en elke dag een wandeling te maken. Maar ik moet heel eerlijk zeggen dat dat lang niet altijd lukt.

Ik maak op uit jouw post dat je altijd maar doorgaat en doorgaat. Zou je gebaat zijn bij meer rust in je leven?
I am free, yes, I'm free, now I'm on my way...
Wat vervelend dat je je steeds zo voelt.
Bij mij is het ook met periodes, al heeft emdr de ergste klachten verholpen.

Nu heb ik in zulke periodes vooral behoefte aan regelmaat, beweging en frisse lucht. Als ik ga uitslapen en dan tv kijken, dan wordt het bijna gegarandeerd een slechte dag. Als ik dan ook nog eens dingen ga opzoeken op mn mobiel (“hoe ga ik me beter voelen” etc) dan zit ik gerust uren bevroren op de bank (afgelopen zomer bijna elke dag…). Als dat dan toch gebeurt dan probeer ik echt even een korte wandeling te maken of even naar de sportschool te gaan en de volgende dag anders te beginnen. Daarbij helpt het voor mij op te schrijven waar ik die dag dankbaar voor ben en kleine doelen te stellen. Maar goed, dan heb ik het niet over zwaar depressieve periodes. Als het echt niet gaat trek ik vrij snel aan de bel.
zenga schreef:
29-08-2025 20:25
Sporten, ik ben uit wanhoop begonnen en voelde me na 3 weken beter. Tegenwoordig ga ik 4-5x per week, nog steeds wel depressieve klachten, maar het gaat wel veel beter.
Dank voor je reactie. Zou ik mogen weten welke sport(en) je doet?
En hoe blijf je gemotiveerd?

Momenteel zit ik in zo’n donkere fase dat een rondje wandelen al een opgave is. Al weet ik dat bewegen inderdaad bewezen effectief is.
Airysuit schreef:
29-08-2025 20:32
Late diagnose autisme en adhd en daarna psycho educatie heeft mij vooral geholpen met vergelijkbare klachten.
Fijn om te horen dat je iets gevonden hebt wat jou geholpen heeft.
lizz wijzigde dit bericht op 29-08-2025 21:24
0.20% gewijzigd
Fantasy schreef:
29-08-2025 20:34
Niet voor eens en altijd, want mijn depressies komen en gaan, soms voor twee weken, soms maanden, en soms matig, maar vaker ernstig. Met de gedachten ook die jij beschrijft. Ook een paar opnames gehad.

Ik heb momenteel een hele goede medicijnenmix van o.a. AD en lithium. En een dijk van een psychiater die me zelfs 's avonds terugbelt als ik contact heb opgenomen met de praktijk omdat ik weer eens diep zit. Ik heb een signaleringsplan en probeer contact met anderen te onderhouden en elke dag een wandeling te maken. Maar ik moet heel eerlijk zeggen dat dat lang niet altijd lukt.

Ik maak op uit jouw post dat je altijd maar doorgaat en doorgaat. Zou je gebaat zijn bij meer rust in je leven?
Jij ook bedankt voor je reactie. Ik haak even op het laatste stuk van jouw bericht. Met doorgaan bedoel ik dat ben blijven werken (zij het met moeite) zelfs wanneer ik donkere periodes had.
Sociaal leven is nooit heel groot geweest maar dat is ook min of meer wel door blijven lopen.
Nu zit ik echter in zo’n donkere fase dat ik buiten mijn collega’s, moeder en sybling, nauwelijks contact heb met andere mensen. Wat natuurlijk niet helpt maar geeft wel weer hoe het er voor staat nu.

En wat ontzettend fijn dat je zo’n betrokken psychiater hebt. Dat is echt goud waard.

Ik weet dat ik het zelf moet doen maar soms voelt het zo eenzaam dat niemand je hieruit kan trekken.
lizz wijzigde dit bericht op 29-08-2025 21:50
Reden: Aanvulling
0.69% gewijzigd
Citygirl schreef:
29-08-2025 20:48
Wat vervelend dat je je steeds zo voelt.
Bij mij is het ook met periodes, al heeft emdr de ergste klachten verholpen.

Nu heb ik in zulke periodes vooral behoefte aan regelmaat, beweging en frisse lucht. Als ik ga uitslapen en dan tv kijken, dan wordt het bijna gegarandeerd een slechte dag. Als ik dan ook nog eens dingen ga opzoeken op mn mobiel (“hoe ga ik me beter voelen” etc) dan zit ik gerust uren bevroren op de bank (afgelopen zomer bijna elke dag…). Als dat dan toch gebeurt dan probeer ik echt even een korte wandeling te maken of even naar de sportschool te gaan en de volgende dag anders te beginnen. Daarbij helpt het voor mij op te schrijven waar ik die dag dankbaar voor ben en kleine doelen te stellen. Maar goed, dan heb ik het niet over zwaar depressieve periodes. Als het echt niet gaat trek ik vrij snel aan de bel.
Dank voor je reactie.
EDMR heb ik ook geprobeerd maar helaas zonder noemenswaardig resultaat.

En wat je schrijft over passief zijn en dingen online opzoeken is zo herkenbaar (helaas).

Doelen probeer ik ook dagelijks te stellen en tot zekere hoogte helpt het ook om de scherpe randjes ervan af te halen. Maar vaak voelt het zo als een oneerlijke en vooral oneindige stijd. Ik zou zo graag willen dat het leven wat lichter voelde.
Zooo, mijn berichten zijn wat zwaarder geworden dan bedoeld o_o
Lizz schreef:
29-08-2025 21:23
Zooo, mijn berichten zijn wat zwaarder geworden dan bedoeld o_o
Hou op met het downsizen van je ziekte (want dat is depressie), want je zit gewoon hartstikke diep en dat mag je best schrijven. En zeg ook alsjeblieft niet dat het het alleen moet doen. Er spreekt zoveel wanhoop en eenzaamheid uit je posts. En je hoeft het niet alleen te doen, daar is hulpverlening voor bedoeld, eventueel de bedrijfsarts, mensen om je heen. Niet iedereen zal het begrijpen, maar dat hoeft ook niet. Het is gewoon fijn als je kunt praten met mensen, of dat iemand je meeneemt voor een wandeling.

Je kunt ook eens contact opnemen met de depressievereniging, wellicht vind je het fijn om met lotgenoten te praten.
Fantasy schreef:
29-08-2025 21:36
Hou op met het downsizen van je ziekte (want dat is depressie), want je zit gewoon hartstikke diep en dat mag je best schrijven. En zeg ook alsjeblieft niet dat het het alleen moet doen. Er spreekt zoveel wanhoop en eenzaamheid uit je posts. En je hoeft het niet alleen te doen, daar is hulpverlening voor bedoeld, eventueel de bedrijfsarts, mensen om je heen. Niet iedereen zal het begrijpen, maar dat hoeft ook niet. Het is gewoon fijn als je kunt praten met mensen, of dat iemand je meeneemt voor een wandeling.

Je kunt ook eens contact opnemen met de depressievereniging, wellicht vind je het fijn om met lotgenoten te praten.
Dank voor je reactie. En je hebt gelijk over het downsizen van mijn ziekte.

Ik besef me zeer zeker dat het niet niks is, maar omdat het al het grootste gedeelte van mijn leven heeft overgenomen, probeer ik soms even er aan te ontsnappen door er luchtig over te doen. Maar ik weet, het lost niks op.

Hulpverlening is zeker in beeld, en daar ben ik ook dankbaar voor. Echter ben ik wel degene die “het” mee naar huis neemt en er mee op de bank zit zeg maar. Ik kan er niet aan ontsnappen en dat maakt me soms wel wat moedeloos.

Maar nogmaals dank voor je reactie, het doet me goed dat mensen meedenken.
Antidepressiva en Ketamine infusen (niet de partydrug).

Verder psychotherapie, een fijne sociale kring, bewegen/ leefstijl/ niet te veel móeten.
dip wijzigde dit bericht op 29-08-2025 22:18
62.11% gewijzigd
Medicatie en acceptatie.

Ik zal nooit helemaal zonder depressies zijn. Het zij zo.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
Medicatie, het was lang zoeken om de juiste samenstelling te vinden.
Maar het zal nooit stabiel worden.
Don’t let anyone ruin your day. It’s your day.
Ruin it yourself.
Lizz schreef:
29-08-2025 21:07
Dank voor je reactie. Zou ik mogen weten welke sport(en) je doet?
En hoe blijf je gemotiveerd?

Momenteel zit ik in zo’n donkere fase dat een rondje wandelen al een opgave is. Al weet ik dat bewegen inderdaad bewezen effectief is.
Bij sommige mensen ja.

David Dunning
Solomio schreef:
29-08-2025 22:16
Bij sommige mensen ja.
En bij milde depressie.
Ruin it yourself.
Moiren schreef:
29-08-2025 22:17
En bij milde depressie.
O ja, ook niet onbelangrijk.

David Dunning
Moiren schreef:
29-08-2025 22:17
En bij milde depressie.
Bij ernstige depressies kán het ook ondersteunend/ effectief zijn (vaak naast o.a. psychotherapie en medicatie), zeker als je het vergelijkt met extreme inactiviteit. Alles met mate zullen we maar zeggen....
Dip schreef:
29-08-2025 22:35
Bij ernstige depressies kán het ook ondersteunend/ effectief zijn (vaak naast o.a. psychotherapie en medicatie), zeker als je het vergelijkt met extreme inactiviteit. Alles met mate zullen we maar zeggen....
Alleen als je het sowieso al leuk vond om te doen. Anders singer totaal zinloos.
Vond je het keukeninternetter te haken dan kan haken helpen.
Vond je het leuk om tapijten te knopen dan kan dat helpen. Maar sec beweren dat bewegen bewezen helpt is maar een halve waarheid.
Ruin it yourself.
Lizz schreef:
29-08-2025 21:59
Dank voor je reactie. En je hebt gelijk over het downsizen van mijn ziekte.

Ik besef me zeer zeker dat het niet niks is, maar omdat het al het grootste gedeelte van mijn leven heeft overgenomen, probeer ik soms even er aan te ontsnappen door er luchtig over te doen. Maar ik weet, het lost niks op.

Hulpverlening is zeker in beeld, en daar ben ik ook dankbaar voor. Echter ben ik wel degene die “het” mee naar huis neemt en er mee op de bank zit zeg maar. Ik kan er niet aan ontsnappen en dat maakt me soms wel wat moedeloos.

Maar nogmaals dank voor je reactie, het doet me goed dat mensen meedenken.
Is ook wel weer herkenbaar hoor, dat "luchtig" doen, er zelfs grappen over maken. Gewoon omdat het allemaal al zo klote is. En hier mag je dat gewoon zeggen, dat het zo ontzettend zwaar is. En wat fijn dat er hulpverlening is. Heb je medicijnen?
Dip schreef:
29-08-2025 22:35
Tja, kan. Als ik echt ernstig depressief ben, helpt niets meer. Dan moet ik "uitzieken" zeg maar. Die schemertoestand, niet weten wat dag of nacht is, je krijgt me dan met geen tien paarden naar buiten hoor. Dan helpt alleen de aandacht van mensen om me heen (voorzover die ik heb). Gewoon, dat iemand een kop soep voor je maakt, je bed verschoont, je laat huilen zonder oordeel. In milde depressie helpt het mij absoluut wel om te bewegen, buiten.

En psychotherapie, ach, dat heb ik al jaren niet meer. Ze kunnen mij niets nieuws meer vertellen of leren. Ik heb allang geaccepteerd dat het bij mijn leven hoort.
Moiren schreef:
29-08-2025 22:39
Alleen als je het sowieso al leuk vond om te doen. Anders singer totaal zinloos.
Vond je het keukeninternetter te haken dan kan haken helpen.
Vond je het leuk om tapijten te knopen dan kan dat helpen. Maar sec beweren dat bewegen bewezen helpt is maar een halve waarheid.
Ik beweer dat dus ook niet. Het kán effectief zijn schreef ik. Het is niet zo dat het alleen bij milde depressies behulpzaam is, ook mensen met matige en ernstige depressies kunnen (kunnen) er baat bij hebben. Het kwam over alsof jullie beweerden dat het alléén bij milde depressies helpend zou kunnen zijn, maar dat is vast niet hoe je het bedoelde. Je moet inderdaad in goeden doen geen keiharde weerstand hebben, dan zal het niet helpen verwacht ik ja. En als het té ernstig is zet het weinig echte zoden aan de dijk.
dip wijzigde dit bericht op 29-08-2025 22:59
3.94% gewijzigd
Fantasy schreef:
29-08-2025 22:53
Tja, kan. Als ik echt ernstig depressief ben, helpt niets meer. Dan moet ik "uitzieken" zeg maar. Die schemertoestand, niet weten wat dag of nacht is, je krijgt me dan met geen tien paarden naar buiten hoor. Dan helpt alleen de aandacht van mensen om me heen (voorzover die ik heb). Gewoon, dat iemand een kop soep voor je maakt, je bed verschoont, je laat huilen zonder oordeel. In milde depressie helpt het mij absoluut wel om te bewegen, buiten.

En psychotherapie, ach, dat heb ik al jaren niet meer. Ze kunnen mij niets nieuws meer vertellen of leren. Ik heb allang geaccepteerd dat het bij mijn leven hoort.
Afschuwelijk, en herkenbaar😢.
Dip schreef:
29-08-2025 22:56
Ik beweer dat dus ook niet. Het kán effectief zijn schreef ik. Het is niet zo dat het alleen bij milde depressies behulpzaam is, ook mensen met matige en ernstige depressies kunnen (kunnen) er baat bij hebben. Het kwam over alsof jullie beweerden dat het alléén bij milde depressies helpend zou kunnen zijn, maar dat is vast niet hoe je het bedoelde. Je moet inderdaad in goeden doen geen keiharde weerstand hebben, dan zal het niet helpen verwacht ik ja. En als het té ernstig is zet het weinig echte zoden aan de dijk.
Ik beweer dat alleen dat wat je al leuk vond om te doen helpt, ook al vind je het op het moment in je depressie helemaal niet leuk om te doen.
Dat hele hardlopen is verschrikkelijk gehyped.
Ruin it yourself.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven