Sociale huurwoning zoeken zonder urgentie steeds moeilijker

08-08-2018 09:27 233 berichten
Van de site van de NOS: https://nos.nl/artikel/2244999-woningzo ... t-net.html

"

Een steeds groter deel van de sociale huurwoningen in de grootste steden gaat naar woningzoekenden met een urgentieverklaring, blijkt uit cijfers die de gemeenten op verzoek van de NOS beschikbaar hebben gesteld. Mensen met zo'n verklaring krijgen voorrang op een woning. De wachttijden voor mensen zonder zo'n verklaring lopen mede hierdoor op.

Amsterdam spant de kroon, daar ging vorig jaar 44 procent van de woningen naar urgente woningzoekenden. Dat is bijna een verdubbeling ten opzichte van 2014. "De urgentieverklaring verliest zo zijn waarde", zegt een woordvoerder van woningbouwvereniging Ymere. "Het zijn er gewoonweg te veel. Iedereen, ook mensen met een urgentieverklaring, moet nu wachten op een woning."

De Amsterdamse Morraya (28) kan geen sociale huurwoning vinden. In deze video vertelt ze wat dat met haar doet:




Video afspelen
00:56





Morraya wacht al jaren op een woning



Woningbouwvereniging Ymere ziet de samenstelling van de groep mensen die instroomt veranderen. Daardoor ontstaan problemen in wijken, zeggen ook andere corporaties. Steeds vaker krijgen ze te maken met verwarde huurders. "Als er woningen vrijkomen en je moet mensen plaatsen, betekent dit namelijk dat het aandeel urgenten in wijken ook stijgt." En dat zijn vaker mensen die extra aandacht nodig hebben.



Wanneer ben je urgente woningzoekende?

Gemeenten mogen zelf bepalen welke woningzoekenden ze voorrang verlenen. Wettelijk gezien zijn gemeenten in ieder geval verantwoordelijk voor het huisvesten van mantelzorgers en -ontvangers en mensen uit een blijf-van-mijn-lijf-huis.

Niet alle sociale huurwoningen worden overigens verhuurd aan urgente woningzoekenden. Welk deel naar mensen met een urgentieverklaring mag, verschilt per gemeente.



Sinds 2015 is het landelijk beleid om mensen uit zogenaamde "kwetsbare groepen" vaker zelfstandig in wijken te laten wonen. Het gaat dan bijvoorbeeld om mensen met psychische problemen, ex-daklozen of mensen met een verstandelijke beperking die uitstromen uit een opvang.

In Amsterdam is de uitstroom uit de maatschappelijke opvang bijvoorbeeld enorm gestegen. De afgelopen jaren is dit aantal meer dan verdrievoudigd. In 2017 kregen 941 mensen vanuit een maatschappelijke opvang een sociale huurwoning toegewezen, in 2015 ging het nog om 273 mensen.

"We hebben in september 2016 de principiële keuze gemaakt om kwetsbare volwassenen waar mogelijk een thuis in de wijk te geven met passende begeleiding op de woning", zegt een woordvoerder. "Dit naar aanleiding van goede resultaten van Housing First in Amsterdam." Dat betekent dat mensen eerst een woning krijgen en vanaf daar gaan werken aan hun problemen.

Van de grootste steden worden vooral in Amsterdam steeds meer huurwoningen toegewezen aan mensen met een urgentieverklaring. Maar ook in Rotterdam, Den Haag en Utrecht stijgt dat percentage:


Verhuur sociale huurwoningen aan urgenten - bron: gemeenten




Stad 2013 2014 2015 2016 2017
Amsterdam 24% 23% 32% 37% 44%
totale instroom/urgent 6745 / 1586 7497 / 1718 6636 / 2111 6346 / 2366 6231 / 2719
Rotterdam 19% 17% 16% 19% 23%
totale instroom/urgent 8730 / 1688 8593 / 1439 8132 / 1274 7266 / 1375 6825 / 1539
Den Haag 7% 12% 17% 30% onbekend
totale instroom/urgent 6317 / 442 5446 / 653 5062 / 860 4533 / 1359 onbekend
Utrecht 12% 13% 19,1% 18,7% 19,4%
totale instroom/urgent 2785 / 340 2788/ 371 2478 / 473 2264 / 423 2316 / 449



Ook in Rotterdam stijgt deze groep urgenten. In 2017 deden bijna 650 mensen een urgentieaanvraag vanuit de maatschappelijke opvang, in 2015 waren dat er nog 200 minder. In Utrecht is het aandeel urgenten dat een sociale huurwoning kreeg, tussen 2016 en 2017 beperkt gestegen. Dit zou de komende jaren wel kunnen oplopen, omdat de gemeente nog bezig is met een plan voor het huisvesten van mensen uit de maatschappelijke opvang.

Aedes, de vereniging van woningcorporaties, ziet ook de groep ouderen onder sociale-huurwoningzoekers toenemen. "De trend is immers: zo lang mogelijk thuis blijven wonen. Het aantal bejaardentehuizen neemt af, waardoor steeds meer ouderen een beroep moeten doen op een sociale huurwoning." Ook is het aantal statushouders dat een sociale huurwoning betrekt, in grote steden de afgelopen jaren toegenomen, al neemt het vanaf 2016 over het algemeen wel weer af.

Lange inschrijftijd

Een stijgend aandeel urgenten betekent dat het voor niet-urgente woningzoekenden lastiger wordt een sociale huurwoning te krijgen. "Heb je in een stad als Amsterdam geen urgentieverklaring, dan vind je eigenlijk al helemaal geen sociale huurwoning meer", zegt een woordvoerder van Aedes. Daar is de gemiddelde wachttijd inmiddels 15 jaar. "Triest maar waar."

Bekijk de gemiddelde inschrijftijd voor woningzoekenden in de tabel hieronder:


Gemiddelde inschrijftijd voor woningzoekenden in jaren - bron: gemeenten


Stad 2013 2014 2015 2016 2017

Amsterdam 12,0 12,2 13,1 14,1 15
Rotterdam 3,4* 3,2* 3,2* 3,2 2,9
Den Haag 2,4 2,6 2,9 3,5 onbekend
Utrecht 8,2 8,0 9,0 9,5 10,1
* indicatief cijfer



Een aantal gemeenten lijkt de verdeling van sociale huurwoningen op een andere manier te willen aanpakken. Nu geldt vaak: hoe langer iemand ingeschreven staat, hoe meer kans diegene heeft op een woning. Veel mensen schrijven zich dan ook al vroeg in terwijl ze nog geen woning zoeken. Zo bouwen ze inschrijfduur.

De gemeente Rotterdam is sociale huurwoningen nu op een andere manier gaan verdelen. Hier kunnen mensen onder andere via loting aan een woning komen. Hierdoor komen mensen met een kortere inschrijfduur vaker in aanmerking voor een woning.

"In 2016 zijn we hier in Rotterdam mee begonnen", zegt een woordvoerder. "We zien dat de inschrijfduur daardoor met vier maanden is afgenomen en we hopen dat die nog verder daalt."

Ook in andere steden wordt gekeken hoe de sociale huurwoningen anders verdeeld kunnen worden zodat ook starters en mensen die snel een woning nodig hebben een plek krijgen. De gemeente Amsterdam praat bijvoorbeeld met woningcorporaties over een nieuw systeem van toewijzing. Volgend jaar moet er een voorstel liggen.

Scheefwoners aanpakken

Tot die tijd proberen woningcorporaties op andere manieren meer beweging te krijgen in de sociale huurwoningmarkt. Dat doen ze bijvoorbeeld door de huren voor scheefwoners fors te verhogen. Dit zijn mensen die een sociale huurwoning hebben en eigenlijk, gezien hun inkomen, wel iets anders zouden kunnen huren of kopen, maar toch blijven.

Om het woonprobleem echt aan te pakken, moet er volgens Aedes vooral heel veel bijgebouwd worden. Maar daarvoor zijn volgens de belangenclub snel meer financiële middelen en bouwlocaties nodig."
-Bladora- schreef:
11-08-2018 20:47
Ik vind het het zuur dat als je net buiten de norm valt qua salaris, je geen sociale huurwoning kan krijgen en ook geen huurtoeslag. Onder de streep houden mensen die minder verdienen er meer aan over dan mensen die dus boven de maximale norm verdienen. Ik heb dus geen medelijden met mensen die geen sociale huurwoning krijgen of er lang op moeten wachten. De meeste mensen moeten gewoon werken voor hun woon- en leefgenot.
Volgens mij heb jij de rest van dit topic niet gelezen.
Ook voor mensen die (hard!) werken voor hun geld maar niet genoeg verdienen voor een huurwoning die niet meer in de sociale sector ligt is er geen sociale huurwoning te krijgen.
Daarnaast krijgt echt niet iedereen die in een sociale huurwoning woont huursubsidie hoor!
Alle reacties Link kopieren
-Bladora- schreef:
11-08-2018 20:47
Ik vind het het zuur dat als je net buiten de norm valt qua salaris, je geen sociale huurwoning kan krijgen en ook geen huurtoeslag. Onder de streep houden mensen die minder verdienen er meer aan over dan mensen die dus boven de maximale norm verdienen. Ik heb dus geen medelijden met mensen die geen sociale huurwoning krijgen of er lang op moeten wachten. De meeste mensen moeten gewoon werken voor hun woon- en leefgenot.
Dus het is zuur als je net boven de norm verdient en daarom geen sociale huurwoning en huurtoeslag krijgt, maar medelijden met ze heb je ook niet? Bijzonder.

(De inkomensnorm voor huurtoeslag is ook nog eens anders dan de norm voor nog wel of geen sociale huurwoning, maar goed)

Ergens moet een grens getrokken worden om wel of niet te kunnen profiteren van sociale voorzieningen, je houdt altijd een groep (groepJE, relatief gezien), die net buiten de boot vallen. Ook als je die grens verlegt.
Alle reacties Link kopieren
Theamuts schreef:
11-08-2018 18:39
En maar studentenflats bijbouwen. Waar moeten die studenten wonen als ze zijn afgestudeerd? Geheid in de stad waar ze zijn afgestudeerd.
Dan wordt het dus nog moeilijker om woonruimte te krijgen.
Tsja, je kunt ook een klein stukje verder kijken. Ik woon in een kleinere stad in de randstad en in de afgelopen 2 jaar zijn veel vrienden terug gekomen hier naar toe vanuit hun studentenstad. Mijn gemeente levert juist veel nieuwe starterswoningen op. Nieuwbouw of verbouwde panden. Mooi, groot, centraal, nieuwe badkamers en keukens voor relatief korte inschrijftijd. Een hoop mensen hebben daar een half uurtje reizen naar een van de grotere steden in de omgeving graag voor over.

Er zijn ook gemeentes waar het dus wel goed gaat maar blijkbaar zijn dit toch plekken waar mensen of de een of de andere reden niet willen wonen. Of ze kunnen ze niet vinden dat kan natuurlijk ook. Ik denk dat mijn gemeente hierin trouwens ook een voorbeeld kan zijn voor hoe het op andere plekken ook kan. Er zijn hier ook langere wachtlijsten geweest toen er flats gesloopt werden en in de verkoop kwamen. Maar de laatste paar jaar is er heel hard gewerkt om meer sociale huur te krijgen en dat is heel goed gelukt. In het centrum zijn juist ook winkelpanden (bijvoorbeeld het oude v&d pand) verbouwd of worden verbouwd tot sociale huurwoningen. En nieuwbouw is vaak afwisselend koop en huur.
Alle reacties Link kopieren
Ze kunnen het allemaal mooi vertellen maar als je in Amsterdam eerste bent en je gaat naar een huis kijken zijn er massa's voor je, en geen psychische gevallen of mantelzorgers. Een derde is stadsvernieuwer , er is er altijd wel één of twee bij die met een kleintje lopen (en meestal heel jong zijn ) en de rest is statushouder oid. en meestal nog niet zo lang hier. Sorry maar ik vind het super oneerlijk.
Ik sta nu 10 jaar op de wachtlijst als ik het me goed herinner. Ik sloeg me een tijdje terug nog voor m'n kop dat ik me niet ingeschreven had op m'n 18de in plaats van ergens op m'n 20ste, maar in de loop naar 18 jaar stond ik op de wachtlijst voor de transplantatie en dat heeft toch wel het leven beheerst. Hoe de toekomst eruit zag wist ik niet eens en of ik die ooit ook zou kunnen zien wist ik niet eens.

Maar nu vind ik het niet erg meer. Sociale huur is iets wat alleen op papier bestaat in de regio waar ik woon. Op lotingwoningen reageren zo'n 3500 man, met 10 jaar wachttijd zijn er nog altijd zo'n 100 man die ik voor moet laten gaan bij de woningen die niet in de lotingen vallen en de eerstkomende zoveel jaar gaat er niets veranderen daar statushouders in mijn stad nog gehuisvest moeten worden omdat onze gemeente daarmee achterloopt: die wet, die statushouders geen voorrang meer geeft op een huurwoning sinds vorig jaar of zo, is hier dus nog niet van kracht en elke vrijkomende woning gaat naar een urgentie-geval of statushouder.

Ik ben niet racistisch, maar vind het van de zotte dat vluchtelingen een woning in hun schoot geworpen hebben gekregen. Laat ze verdorie lekker ook gewoon betalen en wachten op een woning, net als ik. Ik ben hier ***** geboren, betaal al jaren voor het wachten op een woning, maar nee, als je als vluchteling binnenwandelt, krijg je binnen een oogwenk een woning aangeboden.

Particuliere verhuur: vergeet het maar. Elke keer wordt er een inkomens-eis gesteld waar ik niet aan kan voldoen.

Kopen zit er voorlopig nog niet in. Het zag er eind vorig jaar nog goed uit dat het dit jaar misschien ging lukken, maar helaas, de prijzen zijn alleen maar omhoog gegaan en ik kan alleen maar doorgaan met sparen en nog langer balen dat ik nog bij m'n ouders woon.
Alle reacties Link kopieren
De meeste statushouders zullen niet aan een woning komen als ze geen voorrang krijgen. Die hebben zich niet kunnen inschrijven op hun 18e omdat ze toen nog tig kilometers verderop zaten en vast ook niet al bedacht hadden dat ze vanwege oorlog en ellende zouden moeten vluchten.
Als je die groep, die trouwens maar een klein deel uit maakt van de totale groep die voorrang krijgt, tien jaar in een azc laat wonen, kost dat a ook klauwen met geld voor de maatschappij en b je krijgt er niet bepaald betere integratie door met alle problemen van dien.

Hier gaat ongeveer 20-25 procent naar voorrangers. En dat zal hooguit 5 procent statushouders zijn. Dan heb je nog wat WMOers en wijkvernieuwingskandidaten, samen ook zo’n 5 procent. De overige 10-15 procent bestaat uit mensen die vanuit een instelling weer begeleid zelfstandig gaan wonen en urgenten na scheiding met kinderen. Statushouders geen voorrang geven zet dus nauwelijks zoden aan de dijk. Het schiet harder op als je de begeleid wonen groep of scheidingen geen voorrang meer geeft. En dan nog, 25%, de wachttijden worden er echt niet zoveel korter van.
Het probleem zit in de kosten, bouwen, mogen bouwen, mogen ombouwen, en in de huurprijzen met dat enorme gat tussen sociale en particuliere huur. Niet in voorrang voor statushouders.
Dancingdude schreef:
11-08-2018 23:45
Ik sta nu 10 jaar op de wachtlijst als ik het me goed herinner. Ik sloeg me een tijdje terug nog voor m'n kop dat ik me niet ingeschreven had op m'n 18de in plaats van ergens op m'n 20ste, maar in de loop naar 18 jaar stond ik op de wachtlijst voor de transplantatie en dat heeft toch wel het leven beheerst. Hoe de toekomst eruit zag wist ik niet eens en of ik die ooit ook zou kunnen zien wist ik niet eens.

Maar nu vind ik het niet erg meer. Sociale huur is iets wat alleen op papier bestaat in de regio waar ik woon. Op lotingwoningen reageren zo'n 3500 man, met 10 jaar wachttijd zijn er nog altijd zo'n 100 man die ik voor moet laten gaan bij de woningen die niet in de lotingen vallen en de eerstkomende zoveel jaar gaat er niets veranderen daar statushouders in mijn stad nog gehuisvest moeten worden omdat onze gemeente daarmee achterloopt: die wet, die statushouders geen voorrang meer geeft op een huurwoning sinds vorig jaar of zo, is hier dus nog niet van kracht en elke vrijkomende woning gaat naar een urgentie-geval of statushouder.

Ik ben niet racistisch, maar vind het van de zotte dat vluchtelingen een woning in hun schoot geworpen hebben gekregen. Laat ze verdorie lekker ook gewoon betalen en wachten op een woning, net als ik. Ik ben hier ***** geboren, betaal al jaren voor het wachten op een woning, maar nee, als je als vluchteling binnenwandelt, krijg je binnen een oogwenk een woning aangeboden.

Particuliere verhuur: vergeet het maar. Elke keer wordt er een inkomens-eis gesteld waar ik niet aan kan voldoen.

Kopen zit er voorlopig nog niet in. Het zag er eind vorig jaar nog goed uit dat het dit jaar misschien ging lukken, maar helaas, de prijzen zijn alleen maar omhoog gegaan en ik kan alleen maar doorgaan met sparen en nog langer balen dat ik nog bij m'n ouders woon.
Wat verdien je dan? Heb je eens gekeken naar gedeeltelijk zelfstandige woningen (dus gedeelde keuken bij voorbeeld)?

Overigens vind ik dat ook oneerlijk.
-Red- schreef:
12-08-2018 08:37
De meeste statushouders zullen niet aan een woning komen als ze geen voorrang krijgen. Die hebben zich niet kunnen inschrijven op hun 18e omdat ze toen nog tig kilometers verderop zaten en vast ook niet al bedacht hadden dat ze vanwege oorlog en ellende zouden moeten vluchten.
Als je die groep, die trouwens maar een klein deel uit maakt van de totale groep die voorrang krijgt, tien jaar in een azc laat wonen, kost dat a ook klauwen met geld voor de maatschappij en b je krijgt er niet bepaald betere integratie door met alle problemen van dien.

Hier gaat ongeveer 20-25 procent naar voorrangers. En dat zal hooguit 5 procent statushouders zijn. Dan heb je nog wat WMOers en wijkvernieuwingskandidaten, samen ook zo’n 5 procent. De overige 10-15 procent bestaat uit mensen die vanuit een instelling weer begeleid zelfstandig gaan wonen en urgenten na scheiding met kinderen. Statushouders geen voorrang geven zet dus nauwelijks zoden aan de dijk. Het schiet harder op als je de begeleid wonen groep of scheidingen geen voorrang meer geeft. En dan nog, 25%, de wachttijden worden er echt niet zoveel korter van.
Het probleem zit in de kosten, bouwen, mogen bouwen, mogen ombouwen, en in de huurprijzen met dat enorme gat tussen sociale en particuliere huur. Niet in voorrang voor statushouders.
Hier krijgen statushouders voorrang en er zijn maar weinig huurwoningen. Met name aan seniorenwoningen is een groot tekort en juist daar zitten nu allemaal alleenstaande statushouders. De ouderen zijn gedwongen om naar plaatsen verderop te verhuizen, waar zij totaal geen sociale contacten hebben. De ouderen die wel in een seniorenwoning wonen, worden opgescheept met hopeloze buren, die de hele dag lanterfanten, aan het bier zitten en met wie je geen woord kunt wisselen. Wat een flutvolk hebben we binnen gelaten.
Het vervelende is dat je niet zeker weet aan wie de woningen nou het meest worden toegewezen. (Welke soort urgentie)
Op woningnet staat er 9 van de 10 x dat de woning is toegewezen aan "een andere kandidaat", en dan zonder wachtduur.
Alle reacties Link kopieren
-Red- schreef:
12-08-2018 08:37
De meeste statushouders zullen niet aan een woning komen als ze geen voorrang krijgen. Die hebben zich niet kunnen inschrijven op hun 18e omdat ze toen nog tig kilometers verderop zaten en vast ook niet al bedacht hadden dat ze vanwege oorlog en ellende zouden moeten vluchten.
Als je die groep, die trouwens maar een klein deel uit maakt van de totale groep die voorrang krijgt, tien jaar in een azc laat wonen, kost dat a ook klauwen met geld voor de maatschappij en b je krijgt er niet bepaald betere integratie door met alle problemen van dien.

Hier gaat ongeveer 20-25 procent naar voorrangers. En dat zal hooguit 5 procent statushouders zijn. Dan heb je nog wat WMOers en wijkvernieuwingskandidaten, samen ook zo’n 5 procent. De overige 10-15 procent bestaat uit mensen die vanuit een instelling weer begeleid zelfstandig gaan wonen en urgenten na scheiding met kinderen. Statushouders geen voorrang geven zet dus nauwelijks zoden aan de dijk. Het schiet harder op als je de begeleid wonen groep of scheidingen geen voorrang meer geeft. En dan nog, 25%, de wachttijden worden er echt niet zoveel korter van.
Het probleem zit in de kosten, bouwen, mogen bouwen, mogen ombouwen, en in de huurprijzen met dat enorme gat tussen sociale en particuliere huur. Niet in voorrang voor statushouders.
Urgentie na een scheiding bestaat in de meeste plaatsen al jaren niet meer.
Hier in de flat stonden 5 jaar geleden iedere maand wel 7 appartementen te huur, Nu zie je ze nooit meer in de lijst staan omdat ze buiten het reguliere aanbod gehouden worden en gelijk naar statushouders gaan.
Als dat hier gebeurt zal het wel op meer plaatsen gebeuren.
Zo hou je die appartementen buiten de statistieken.
Alle reacties Link kopieren
Theamuts schreef:
12-08-2018 09:58
Het vervelende is dat je niet zeker weet aan wie de woningen nou het meest worden toegewezen. (Welke soort urgentie)
Op woningnet staat er 9 van de 10 x dat de woning is toegewezen aan "een andere kandidaat", en dan zonder wachtduur.
Ik weet het van deze regio wel, van andere niet. Maar dat is als het goed is van iedere gemeente op te vragen.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het ook oneerlijk dat die statushouders voorrang krijgen/kregen op huurhuizen. En het zijn meer als dat je kunt zien.
En zolang de bevolking blijft groeien, wordt dit probleem ook groter.
Ik snap ook eigenlijk niet waarom statushouders huizen krijgen in steden waar de woningnood heel hoog is. Waarom gaan die mensen niet in Friesland of Groningen wonen, in plaats van mensen die geboren, getogen en werkzaam zijn in die steden de stad uit te jagen?
-Red- schreef:
12-08-2018 08:37
De meeste statushouders zullen niet aan een woning komen als ze geen voorrang krijgen. Die hebben zich niet kunnen inschrijven op hun 18e omdat ze toen nog tig kilometers verderop zaten en vast ook niet al bedacht hadden dat ze vanwege oorlog en ellende zouden moeten vluchten.
Uh jawel, die krijgen wél voorrang, dat is het hele probleem juist. Dat is/was in mijn gemeente zo en dat zal vast ook wel elders gebeuren.
Als statushouder kreeg je hier gewoon onmiddelijk voorrang op een woning, een achterlijk systeem.
Begrijp me niet verkeerd: het moet verschrikkelijk zijn om je land te moeten/willen verlaten wegens een oorlog, maar denk je echt dat als ik naar een ander goed land zou vluchten vanuit Nederland, ik dan meteen een woning in m'n schoot geworpen krijg?
-Red- schreef:
12-08-2018 08:37
Als je die groep, die trouwens maar een klein deel uit maakt van de totale groep die voorrang krijgt, tien jaar in een azc laat wonen, kost dat a ook klauwen met geld voor de maatschappij en b je krijgt er niet bepaald betere integratie door met alle problemen van dien.
Integratie moet je afdwingen. Zo niet, dan is daar het gat van de deur. Niet mijn woorden, maar die van Ebru Umar, waar ik het wel hartgrondig mee eens ben.

Als vluchteling is het helaas gewoon niet anders. Je bent hier relatief veilig, maar verwachten dat alles hier zo even voor je geregeld wordt vind ik bizar.
-Red- schreef:
12-08-2018 08:37
Het probleem zit in de kosten, bouwen, mogen bouwen, mogen ombouwen, en in de huurprijzen met dat enorme gat tussen sociale en particuliere huur. Niet in voorrang voor statushouders.
Ik denk dat je voor 'particuliere huur' vooral vrije sector bedoelt. Er wordt namelijk heel wat particulier verhuurd voor prijzen die in de sociale sector vallen. Maar de borgbedragen zijn enorm.
De vrije sector is eigenlijk gewoon belachelijk en de verschillen voor wat je krijgt zijn enorm.
strikjemetstippels schreef:
12-08-2018 08:41
Wat verdien je dan? Heb je eens gekeken naar gedeeltelijk zelfstandige woningen (dus gedeelde keuken bij voorbeeld)?
Ik verdien iets meer dan het minimumloon. Helaas, de bouw is geen vetpot.

Woningen met gedeelde keuken en dergelijke: tot nu toe heb ik er nooit 1 gevonden waarmee ik uit de voeten kon. Bijna altijd is de voorwaarde dat je je inschrijfduur op moet geven en er (vaak) geen huurtoeslag aangevraagd kan worden voor de woning.
En daar komt dan nog een schietgebedje wat betreft je medebewoner doen, bij. Een vriend van mij heeft zo gewoond en een jaar of 4 met een slons samen moeten leven. Daar pas ik voor.
Alle reacties Link kopieren
Dancingdude schreef:
12-08-2018 12:45
Uh jawel, die krijgen wél voorrang, dat is het hele probleem juist. Dat is/was in mijn gemeente zo en dat zal vast ook wel elders gebeuren.
Als statushouder kreeg je hier gewoon onmiddelijk voorrang op een woning, een achterlijk systeem.
Begrijp me niet verkeerd: het moet verschrikkelijk zijn om je land te moeten/willen verlaten wegens een oorlog, maar denk je echt dat als ik naar een ander goed land zou vluchten vanuit Nederland, ik dan meteen een woning in m'n schoot geworpen krijg?
Het gaat hier het hele topic al over dat ze voortang krijgen, ik zeg ook helemaal niet dat ze dat niet krijgen. Ik zeg alleen dat als ze geen voorrang krijgen ze helemaal geen kans maken op een woning juist omdat ze zich over het algemeen niet op hun 18e bedacht hebben dat ze naar Nederland gingen vluchten...
Alle reacties Link kopieren
Het is allemaal leuk en aardig om naar bepaalde groepen te gaan wijzen die voorrang krijgen, en te roepen dat dat oneerlijk is, maar als je alle voorrang zou afschaffen, had je nog steeds wachtlijsten, die zouden hooguit ietsje korter zijn, maaar nog steeds lang. Dan kan toch beter het probleem worden aangepakt waar het in basis ligt, in plaats van aan een soort symptoombestrijding te gaan doen?

Er is niet voor iedereen een woning beschikbaar op de gewenste locatie van de gewenste grootte voor een voor diens portemonne betaalbaar bedrag. Een deel kan water bij de wijn doen op een of meer van die punten, een heel deel kan dat niet. En hoe los je dàt nou eens op.
Theamuts schreef:
12-08-2018 11:18
Ik snap ook eigenlijk niet waarom statushouders huizen krijgen in steden waar de woningnood heel hoog is. Waarom gaan die mensen niet in Friesland of Groningen wonen, in plaats van mensen die geboren, getogen en werkzaam zijn in die steden de stad uit te jagen?
Je denkt dat in Groningen en Friesland de woningen voor het oprapen liggen? Wat schattig.....
Lady_Vintage schreef:
13-08-2018 22:01
Je denkt dat in Groningen en Friesland de woningen voor het oprapen liggen? Wat schattig.....
Er zijn gebieden in het noorden waar hele dorpen leeg staan.en voor het aanbod van werk maakt het toch niet uit; of ze nu in Randstad in de bijstand zitten of in het hoge noorden.
Mijn nieuwe buren zijn statushouder. De gewilde woning (waar ik 10 jaar op heb gewacht) werd niet aangeboden voor mensen die wachten m op te reageren maar is direct aan een koppel toegewezen. nu hebben ze inmiddels 4 kinderen ( zo groot zijn de huizen ook weer niet hier) en is het erg druk naast mij. Er slapen / wonen ook altijd bevriende vluchtelingen van hen nog extra in het huis. wat ik ook niet kan begrijpen is dat ze de allerdikste auto's van de straat hebben . 3 stuks waarvan 2 mercedes. ( gemengde straat koop en huur)
Ze zijn compleet ingericht door de gemeente met vloer, meubels alles.
Ga dan kopen denk ik dan als je geld hebt..
anoniem_63b9f4c22450c wijzigde dit bericht op 14-08-2018 09:10
10.90% gewijzigd
Theamuts schreef:
08-08-2018 09:34
Mijn eigen zoon is op zoek naar woonruimte hier in de stad. Hij werkt voltijd, en de kans zit erin dat hij voor zijn 28e nog steeds niet op zichzelf woont. (Tenzij hij de stad uit gaat, maar dan zal hij een reistijd van een paar uur hebben.)
Ik merk dat ik dit erg frustrerend vind omdat hij er erg aan toe is om op zichzelf te wonen, maar zelfs voor een studentenkamer komt hij niet in aanmerking. (Omdat hij geen student is.) Daarnaast is hij te oud voor een jongerenwoning tot 22 jaar, maar weer te jong voor een jongerenwoning tot 29 jaar. Deze jongerenwoningen worden overigens nauwelijks aangeboden.
De woningen die wel heel geschikt zouden zijn voor een jonge, werkende starter worden met voorrang aangeboden aan 65+ ers. Begrijpelijk, omdat die vaak nog in eengezinswoningen wonen die beter aan gezinnen toegewezen zouden kunnen worden.
In welke stad zoekt je zoon een huurwoning/appartement? Poeh hee, wel vervelend hoor! En kopen is ook geen optie voor starters. Prijzen zijn echt bizar in de leukere steden..
Alle reacties Link kopieren
sheela schreef:
14-08-2018 09:05
Mijn nieuwe buren zijn statushouder. De gewilde woning (waar ik 10 jaar op heb gewacht) werd niet aangeboden voor mensen die wachten m op te reageren maar is direct aan een koppel toegewezen. nu hebben ze inmiddels 4 kinderen ( zo groot zijn de huizen ook weer niet hier) en is het erg druk naast mij. Er slapen / wonen ook altijd bevriende vluchtelingen van hen nog extra in het huis. wat ik ook niet kan begrijpen is dat ze de allerdikste auto's van de straat hebben . 3 stuks waarvan 2 mercedes. ( gemengde straat koop en huur)
Ze zijn compleet ingericht door de gemeente met vloer, meubels alles.
Ga dan kopen denk ik dan als je geld hebt..
Je klinkt heel erg verongelijkt. Jij HEBT een huis. Statushouders hebben geen huis en kunnen ook niet terug naar hun land van herkomst. Ze krijgen niet alles van de gemeente, dat is een lening die ze moeten terugbetalen.
Grrrrr ik kan me hier zo aan ergeren. Kijk, dat er te weinig woonruimte beschikbaar is, dat is gewoon een feit. Maar om dan maar met schuine ogen jaloers naar je buren te gaan kijken, bah.
Wat eten we vanavond?
Wat ik vooral treurig vind is dat een rijk land als Nederland niet in staat is om te voorzien in fatsoenlijke, betaalbare woningen voor zijn inwoners.
makreel schreef:
14-08-2018 09:14
Je klinkt heel erg verongelijkt. Jij HEBT een huis. Statushouders hebben geen huis en kunnen ook niet terug naar hun land van herkomst. Ze krijgen niet alles van de gemeente, dat is een lening die ze moeten terugbetalen.
Grrrrr ik kan me hier zo aan ergeren. Kijk, dat er te weinig woonruimte beschikbaar is, dat is gewoon een feit. Maar om dan maar met schuine ogen jaloers naar je buren te gaan kijken, bah.

Maar aan de andere kant; misschien heeft ze een kleiner huis en wil ze graag verhuizen naar een groter. Haar huis zou dan weer vrijkomen en uitstekend geschikt zijn voor statushouders (toen nog) zonder kinderen. Er kan best wat meer naar oplossingen op maat gekeken worden dan alleen maar blindelings toewijzen wat leeg komt.
makreel schreef:
14-08-2018 09:14
Je klinkt heel erg verongelijkt. Jij HEBT een huis. Statushouders hebben geen huis en kunnen ook niet terug naar hun land van herkomst. Ze krijgen niet alles van de gemeente, dat is een lening die ze moeten terugbetalen.
Grrrrr ik kan me hier zo aan ergeren. Kijk, dat er te weinig woonruimte beschikbaar is, dat is gewoon een feit. Maar om dan maar met schuine ogen jaloers naar je buren te gaan kijken, bah.
Ik ben niet verongelijkt / jaloers maar het klopt gewoon niet.. ik ken niemand die sociale huur zit en zulke auto's rijdt, jij wel?
En mijn reactie is niet zoals jij aanneemt een gevolg van te weinig woonruimte. Ik constateer het gewoon.
anoniem_63b9f4c22450c wijzigde dit bericht op 14-08-2018 09:26
Reden: aanvulling
13.90% gewijzigd
Pientjexxxx schreef:
14-08-2018 08:54
Er zijn gebieden in het noorden waar hele dorpen leeg staan.en voor het aanbod van werk maakt het toch niet uit; of ze nu in Randstad in de bijstand zitten of in het hoge noorden.
Dat geldt inderdaad voor bepaalde dorpen in oost Groningen, maar voor de steden en grotere kernen niet. Daar zijn ook wachtlijsten van ettelijke jaren. Wil je een eengezinswoning in Groningen stad dan sta je ook zo een jaar of 8-10 op de wachtlijst en dan heb je nog geluk. In de dorpen om de stad heen is de doorstroming zo slecht dat er nauwelijks sociale huurwoningen vrij komen waardoor de jongeren uit het dorp zelf er niet kunnen blijven wonen als ze dat willen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven