Titel voor mbo'ers?

19-10-2018 10:09 91 berichten
GroenLinks wil titel voor afgestudeerde mbo'er - https://nos.nl/l/2255434

Als mbo'er vind ik het niet echt nodig, maar toch geeft het me een fijn gevoel. Een soort van erkenning dat ik niet 'maar' een mbo'er ben.
Onzin uiteraard, want iedereen -niet alleen hbo'ers of universitair geschoolden- draagt zijn steentje bij.

Al met al vind ik het geen slecht plan.
Alle reacties Link kopieren
Ik ken al niemand die een hbo-titel gebruikt. Dus zie toegevoegde waarde hier echt niet van.
ninanoname schreef:
19-10-2018 11:28
Als het echt louter symboolpolitiek zou zijn, dan kunnen we alle academische titels ook wel afschaffen.

Wat ik goed vind aan het plan, is dat het laat zien dat je een opleiding hebt gedaan om een beroep uit te oefenen als ambachtsvrouw of ambachtsman. Dat datgene wat jij doet, echt anders is dan ongeschoolde arbeid. Loodgieters, timmerlieden, hoveniers, kappers, verpleegsters, agenten, stoffeerders en fietsenmakers met een mbo-opleiding hebben een gedegen opleiding achter de rug en weten van wanten.

Niet dat de opleiding iets zegt over iemands werkniveau, maar dat doen de academische titels ook niet. Of is dat dan toch anders?
Maar wie denkt dan dat een monteur of elektrotechnicus niets zou kunnen? Volgens mij echt helemaal niemand, hoor. Iedereen heeft toch wel eens contact gehad met een monteur om dat er iets kapot was? Dan zie je toch letterlijk zo'n defect ding van A naar B gaan door tussenkomst van monteur C?
Er zijn al nauwelijks HBO'ers die hun graad (graad ja, HBO'ers Bachelor hebben ook geen titel, maar een graad) gebruiken. Waarom zou een titel dan toegevoegde waarde hebben voor MBO'ers? Als zij een opleiding elektrotechniek op hun CV hebben staan geloof ik ook dat ze het kunnen.

Persoonlijk gebruik ik mijn graad ook werkelijk nooit. Vind het onzin eerlijk gezegd. Als je Meester in Rechten bent vind ik het pas wat zeggen, of Dokter etc.
strikjemetstippels schreef:
19-10-2018 12:27
Maar wie denkt dan dat een monteur of elektrotechnicus niets zou kunnen? Volgens mij echt helemaal niemand, hoor. Iedereen heeft toch wel eens contact gehad met een monteur om dat er iets kapot was? Dan zie je toch letterlijk zo'n defect ding van A naar B gaan door tussenkomst van monteur C?
Ja, eens. Ik heb juist veel respect voor vaklieden. Ik leerde zelf heel makkelijk en ben academisch geschoold, maar ben dan weer totaal niet praktisch of handig en kijk echt mijn ogen uit als bijvoorbeeld een timmerman, elektricien of automonteur aan het werk is. Ik weet vrij zeker dat ik dergelijke vaardigheden nooit onder de knie zou kunnen krijgen. Ieder zijn talenten en vaardigheden.
Ik vind MBO’ers die hun vak verstaan onmisbaar voor de samenleving. Daarentegen vraag ik mij regelmatig af wat we moeten met afgestudeerde HBO’er en WO’ers in de meest vage richtingen.
Alle reacties Link kopieren
Pientjexxxx schreef:
19-10-2018 12:23
We hebben er als samenleving meer aan als het niveau van veel opleidingen in het MBO, HBO en WO eens een keer opgekrikt gaat worden en we de lat weer hoger gaan leggen. Het niveau van afgestudeerden in veel richtingen is in de loop der jaren significant lager geworden. (Geldt helaas ook voor HAVO en VWO.) Lijkt mij veel belangrijker dan een titel voor een naam. Het verdienmodel in het onderwijs is belangrijker geworden dan de kwaliteit van dat onderwijs. Een heel slechte zaak en dat moet nu eens goed aangepakt gaan worden.
Dit.
Zelf heb ik MTS Autotechniek gedaan, diploma gehaald in 1992, wat in die tijd nog een enigszins elitaire opleiding was, er was namelijk maar 1 school in Nederland waar dit als een 4-jarige opleiding werd aangeboden. De MTS Autotechniek aan de Loolaan in Apeldoorn. Leerlingen uit het hele land en als je het eerste jaar niet redde kon je vertrekken. Er werd duidelijk gezegd door de leraren dat als ze je een paar jaar na het halen van je diploma in een overall in een werkplaats aan zouden treffen, je de verkeerde opleiding had gekozen.
Daarvoor was de LTS met verdere praktijkscholing, de MTS een opleiding voor middenkader of voorbereiding voor de HTS.
Het betreffende MTS diploma was gelijk een vakbekwaamheidsbewijs en een middenstandsdiploma, dus je kon meteen je eigen garagebedrijf beginnen. Boekhouden hoorde er gewoon bij.

Enige tijd geleden hoorde ik van een voormalige mede-leerling uit dezelfde tijd, die op dezelfde school (nou ja, wat er na alle fusies etc. van geworden is) nu leraar is, dat het niveau wat wij kregen meer overeenkomt met wat nu HBO is. En die leerlingen krijgen een ing-titel voor hun naam.
Het MBO is nu wat in mijn tijd de LTS was. En om daar nou een titel aan te plakken lijkt me zwaar overdreven.

Laat onverlet dat ik enorme bewondering heb voor de vakkennis van de huidige MBO-ers.
Als ik zelf kinderen zou hebben zou ik ze ook zeker stimuleren om een praktisch beroep te kiezen als ze daar aanleg voor zouden hebben.
Leuk werk, verdient goed en je bent zeker van een baan.
auditor wijzigde dit bericht op 19-10-2018 12:51
7.03% gewijzigd
When in doubt, the auditor is always right!
Alle reacties Link kopieren
Op zich wel een sympathiek idee. Weledelgeleerde heer/mevr. exp. de timmerman.
Het mooiste wat we kunnen ervaren, is het mysterie. Het is de bron van alle ware kunst en wetenschap. Einstein ♡
Alle reacties Link kopieren
Er zal altijd een groep mensen zijn die neerkijken op mbo of lager geschoolde mensen. Met zo'n aparte titel ga je dat niet veranderen, dan kan iedereen juist zien dat je "slechts" mbo hebt afgerond.

Als er nu een electriciën bij mij komt om iets te maken dan heb ik geen idee of hij lbo, mbo of hbo heeft gedaan. Daar ben ik ook helemaal niet mee bezig, voor mij is het allemaal hogere wiskunde wat die mensen doen. Heb meer ontzag voor iemand die een keuken installeert of een dakkapel kan plaatsen dan voor iemand die een of andere universitaire opleiding antropologie heeft gedaan. Omdat me dat werk veel zwaarder en moelijker lijkt.
Is mbo1 dan gelijk aan mbo 4 met een extra vak? De overheid vond het belangrijk dat iedereen een diploma kreeg.. Maakte niet uit wat je kon of kende. Lekker duidelijk toch? Heb je nu dus de problemen dat als je mbo 4 hebt je hetzelfde diploma hebt als je haast ongeschoolde buurman. Ze zeggen wel eens: regeren is vooruitzien. Ik denk persoonlijk dat wat dat aangaat wij geen regering (meer) hebben.
Of topic, snap ik nu waarom je audi tor heet?
groef schreef:
19-10-2018 13:14
Is mbo1 dan gelijk aan mbo 4 met een extra vak? De overheid vond het belangrijk dat iedereen een diploma kreeg.. Maakte niet uit wat je kon of kende. Lekker duidelijk toch? Heb je nu dus de problemen dat als je mbo 4 hebt je hetzelfde diploma hebt als je haast ongeschoolde buurman. Ze zeggen wel eens: regeren is vooruitzien. Ik denk persoonlijk dat wat dat aangaat wij geen regering (meer) hebben.
Of topic, snap ik nu waarom je audi tor heet?
MBO-1 is een heel ander niveau dan MBO-4. Het MBO-1 diploma stelt niets voor en dat krijg je zo’n beetje cadeau als je de rit op school uitzit. Daarbij past dus de filosofie van “iedereen een diploma”.
Wat een getut voor tere zieltjes. Echt, ga je met nuttige dingen bezig houden.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind titels die je krijgt door gewoon een studie af te maken sowieso vrij zinloos. Het zegt nl. helemaal niets over wat je verder bereikt in het leven. Zelfs direct na het afstuderen is er een wereld van verschil tussen de ene drs en de andere. Pas als je echt iets bereikt hebt verdien je een titel. Dus zeg maar vanaf dr.
Alle reacties Link kopieren
Mevrouw75 schreef:
19-10-2018 10:56
Ik heb mijn titels weleens gebruikt op plekken waar ik merkte dat men je echt serieuzer namen als ze wisten dat je ‘niet dom’ of ‘maar zus of zo’ bent.
Kijk, dat bedoel ik met respect hebben.
Je bent namelijk helemaal niet dom als je geen titel hebt.
Ik ken wel wat mensen met een titel die echt erg dom zijn.
Alle reacties Link kopieren
Pientjexxxx schreef:
19-10-2018 13:18
MBO-1 is een heel ander niveau dan MBO-4. Het MBO-1 diploma stelt niets voor en dat krijg je zo’n beetje cadeau als je de rit op school uitzit. Daarbij past dus de filosofie van “iedereen een diploma”.
MBO 1 bestaat niet, dit niveau is bedoeld als startkwalificatie om naar niveau 2 door te stromen.
Niveau 1 is eigenlijk de entree opleiding die je bv. op het Praktijkonderwijs kan halen.
Mevrouw75 schreef:
19-10-2018 10:59
Bij eerdergenoemd publiek gebruik ik zowel mijn ouderwetse titel als het achtervoegsel, dus mijn naam is ingebouwd.
Dit mag dus niet. Je mag de oude of de nieuwe titel gebruiken, ene keer de een andere keer de ander mag ook, maar allebei tegelijk niet.
Dus bijvoorbeeld of drs. Mevrouw75 of Mevrouw75, BSc, maar niet
drs. Mevrouw75, BSc

edit: Oude en nieuwe titel is verkeerd geformuleerd. Drs. is een titel, BSc is een graad. Maar de rest van mijn post klopt wel: je mag beide gebruiken maar niet allebei tegelijk.
Zolang zo'n titel niet teveel geld kost ... Waarom niet?
Zet er desnoods dan ook nog een cijfer bij.
Of hanteer een MBO-A (MBO 3 of 4 gehaald) en MBO-B (1 of 2) systeem.

Als dat MBO al wat kan opwaarderen zonder dat er veel harde euro's naartoe gaan ... waarom niet proberen?
Ik vind dat de laatste maanden er wordt gedaan alsof het mbo een groep mensen is die altijd uitgelachen wordt en daarom nu extra waardering moet krijgen.
In belgie is er toch ook nauwelijks verschil tussen de middelbare school en de beroepsopleiding, waarom moet het dan in Nederland anders heten omdat op het Wellant na je je mbo ergens anders doet?

Laatst was er een nieuwsartikel over dat mbo’ers hard nodig zijn. Ik ben het daar niet mee eens. Niet alle functies van het mbo ziin nodig, en dat geldt ook voor hbo en wo. Maar daar hoor je nooit iets over.

Op de middelbare scholen mogen ze je trouwens ook wel waarschuwen voor studies waar je geen baan mee kan vinden.
Mijn zus heeft een journalistiekstudie op het hbo gedaan en spijt, net als haar klasgenoten.
Alle reacties Link kopieren
Star² schreef:
19-10-2018 14:00
Wat een getut voor tere zieltjes. Echt, ga je met nuttige dingen bezig houden.
Dit. En hoeveel mensen gebruiken hun titel nou daadwerkelijk in Nederland?
Ik word een beetje moe van alles maar gelijk willen trekken.
Life's a bitch and you can't win.
M. Python
Star² schreef:
19-10-2018 14:00
Wat een getut voor tere zieltjes. Echt, ga je met nuttige dingen bezig houden.
Werkelijk waar, wat een gezemel. Ik heb mijn bc werkelijk nog nooit gevoerd en ik ken ook echt niemand die dat doet en er ook maar enige waarde aan hecht.
Nietszeggend geleuter.
Alle reacties Link kopieren
Sara9876 schreef:
19-10-2018 17:34
Ik vind titels die je krijgt door gewoon een studie af te maken sowieso vrij zinloos. Het zegt nl. helemaal niets over wat je verder bereikt in het leven. Zelfs direct na het afstuderen is er een wereld van verschil tussen de ene drs en de andere. Pas als je echt iets bereikt hebt verdien je een titel. Dus zeg maar vanaf dr.
Mwha, een geneeskunde phd schijnt ook niet zoveel voor te stellen hoor ;)
Life's a bitch and you can't win.
M. Python
ninanoname schreef:
19-10-2018 11:28
Als het echt louter symboolpolitiek zou zijn, dan kunnen we alle academische titels ook wel afschaffen.

Wat ik goed vind aan het plan, is dat het laat zien dat je een opleiding hebt gedaan om een beroep uit te oefenen als ambachtsvrouw of ambachtsman. Dat datgene wat jij doet, echt anders is dan ongeschoolde arbeid. Loodgieters, timmerlieden, hoveniers, kappers, verpleegsters, agenten, stoffeerders en fietsenmakers met een mbo-opleiding hebben een gedegen opleiding achter de rug en weten van wanten.

Niet dat de opleiding iets zegt over iemands werkniveau, maar dat doen de academische titels ook niet. Of is dat dan toch anders?
Je kan toch altijd zien dat iemand een gedegen opleiding heeft gedaan om het beroep uit te oefenen: het diploma.
Alle reacties Link kopieren
Bee_Kind schreef:
19-10-2018 12:26
Ik ken al niemand die een hbo-titel gebruikt. Dus zie toegevoegde waarde hier echt niet van.

Ik ook niet. Wanneer zou je dat ook moeten gebruiken dan?
Voor sollicitaties heb je je CV en diploma, en verder als je dan een baan hebt, heeft je functie toch gewoon een naam die je zonodig onder je mails kan zetten?
.
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij toon je alleen met een PhD aan dat je niet alleen goed kunt leren maar dat je er ook daadwerkelijk iets mee kunt, beoordeeld door je gelijken.

Alles daaronder is wat mij betreft zo goed als zonder waarde. Hoogstens dat je een opleiding kunt afmaken. Jippie! Het zegt niets over je kwaliteiten.

Vroegâh (en in Duitsland nog steeds geloof ik) had je leerlingen en meesters, en een traject van meerdere jaren waarin je van leerling naar meester groeide. Dat waren pas waardevolle trajecten. Met de bijbehorende waardevolle titel die daarna kon voeren.

Tegenwoordig ben je net zo bekwaam en hip als je met de opgepimpte beschrijving van je laatste klus/baantje doet voorkomen.
Een inschattingsfout kan heel snel fataal zijn bij wat wij doen
Je hebt toch een beroep? Waarom moet daar een titel voor? Ik heb ook een titel maar die gebruik ik werkelijk nooit. Wat een flauwekul.

Aan de andere kant is het wel handig in bepaalde takken van sport zoals bijv de gezondheidszorg. Dat je wel van elkaar weet wie de arts, de aio, de vio of de hbo'ver en de verzorgende is. Maar goed, dat zijn aanspreektitels. En die hebben alle beroepsgroepen dan. Dus dat wordt hier niet mee bedoeld denk ik.

Maar dat je nu MBO'ers ook zo nodig een aanschrijftitel moet geven vind ik onzin. Daarmee haal je ze niet uit het 'verdomhoekje' daar ben je zelf namelijk bij.

En die bullshit dat we 'respect moeten hebben voor de vuilnisman' gaat er natuurlijk bij mij niet in. Ik werk in een setting waar enorm sprake is van hiërarchie en het klinkt allemaal leuk hoor in theorie maar de praktijk is HEEL anders. De communicatie is volledig in jargon en de mbo'ers worden vaak niet meegenomen in dit hele verhaal op hun niveau en er wordt wel degelijk op ze neer gekeken. Ze worden in veel casussen ook volstrekt buiten beschouwing gelaten.
Dus dat hele samenwerken en multidisciplinair en gelijkwaardig stellen aan elkaar en meer van die blabla werkt in de praktijk toch net ff anders.
Bewustwording alla maar ik vind dat daar nog bar weinig aan wordt gedaan.

Zodra ik vertel wat ik gestudeerd heb krijg je trouwens ook onmiddellijk hele andere gesprekken. Ik merk het overigens ook aan mezelf. En dat vind ik geen leuke eigenschap..
Vanzai schreef:
19-10-2018 18:58
Volgens mij toon je alleen met een PhD aan dat je niet alleen goed kunt leren maar dat je er ook daadwerkelijk iets mee kunt, beoordeeld door je gelijken.

Alles daaronder is wat mij betreft zo goed als zonder waarde. Hoogstens dat je een opleiding kunt afmaken. Jippie! Het zegt niets over je kwaliteiten.

Vroegâh (en in Duitsland nog steeds geloof ik) had je leerlingen en meesters, en een traject van meerdere jaren waarin je van leerling naar meester groeide. Dat waren pas waardevolle trajecten. Met de bijbehorende waardevolle titel die daarna kon voeren.

Tegenwoordig ben je net zo bekwaam en hip als je met de opgepimpte beschrijving van je laatste klus/baantje doet voorkomen.
Jup. Heel mooi systeem is dat. Dan ben je geen metselaar, maar Mauermeister (en dus ook capabel geacht om jonge mensen op te leiden tot vakman) bijvoorbeeld. Alhoewel Duitsland erg titelgeil is, is er bijzonder veel respect voor mensen met zo'n Meistertitel.

Voor de rest: mensen die je alleen leuk vinden als je een titel hebt zijn stom. Titels zeggen niet heel erg veel.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven