Toeslagensysteem veranderen

21-03-2023 12:00 194 berichten
Om het verkiezingstopic niet teveel te vervuilende ben ik benieuwd naar jullie meningen en input. Laat ik voorop stellen dat ik zeker niet tegen toeslagen ben, zeker niet voor mensen die vanwege gezondheidsredenen niet fulltime kunnen werken of mensen met kinderen tot en met basisschoolleeftijd. Zij moeten gewoon normaal kunnen leven en dus eenvoudig de toeslagen kunnen ontvangen waarop zij recht hebben.

In het verkiezingstopic werd namelijk ook door iemand gesteld dat parttime werken gezonder is en dat niemand op zijn sterfbed wenst dat hij meer had gewerkt. Dat klopt, ik denk dat we allemaal wel parttime willen werken wanneer dit mogelijk is en je dit kunt aanvullen met toeslagen echter werkt het zo niet en worden die toeslagen betaald door mensen die wel fulltime (moeten) werken.

De minimumlonen zouden dermate hoog moeten zijn dat toeslagen bij fulltime werken niet nodig zijn. Hierbij leg je de kosten bij de werkgevers en ondernemers maar je krijgt er natuurlijk qua overheidsgeld veel voor terug wat naar de zorg, onderwijs en veiligheid kan.

Daarnaast kun je de loon- en inkomstenbelasting verlagen voor minima en middeninkomens en deze belasting weer verhogen bij de hogere inkomens. Zo blijft dit qua gelijk bij de overheid.

Verder moet het ook een mentaliteitsverandering zijn. Dat werken meer moet lonen klopt maar de beloning moet ook zijn dat je niet meer afhankelijk bent van toeslagen maar je eigen broek op kunt houden.

Een systeem zoals we dit nu kennen is naar mijn mening onhoudbaar en zorgt voor teveel onvrede onder de burgers. Met name bij de middeninkomens die nergens recht op hebben maar netto wel heel veel moeten betalen. Of zij dit halen uit loondienst of onderneming maakt niets uit.

https://www.overtoeslagen.nl/over-ons-w ... en-cijfers

Dienst Toeslagen betaalde in 2022 7,8 miljoen toeslagen uit, met een waarde van 15,7 miljard euro. Er zijn 5,7 miljoen huishoudens en 9,5 miljoen mensen betrokken bij een toeslag.

Wat zou er veranderd cq verbeterd kunnen worden om te zorgen dat de mensen die de toeslagen echt hard nodig hebben deze gewoon kunnen ontvangen en de mensen die er zelf voor kiezen om minder te werken gemotiveerd worden om juist wel meer te gaan werken?

Let op dit is geen topic om de minima te bashen, zeer zeker niet. Ik ben benieuwd naar wat jullie oplossingen of ideeën zijn om de toeslagen betaalbaar te houden voor nu en in de toekomst.
Alle reacties Link kopieren Quote
himalaya schreef:
21-03-2023 13:11
En waar moeten de mensen heen die daar nu in wonen maar gewoon werken? Of moeten die extra betalen en heten het voor hen geen sociale huurwoningen meer? En als je op enig moment wél gaat werken boven je basisinkomen, dan moet je weer extra huur gaan betalen, en schiet je er nog niet veel mee op?

En als je besluit vanuit een werkende positie alleen van je basisinkomen te gaan leven (en bijvoorbeeld te studeren), dan krijg je forse huursverlaging?

Hoe komt een sociaal Woningbedrijf aan voldoende inkomsten voor onderhoud, renovatie, nieuwbouw met zulke lage lonen?
Alleen de opbrengsten mensen die én in een sociale huurwoning wonen én een hogere huur moeten betalen, lijkt me niet voldoende.





Dit lijkt me niet heel groot. Want mensen scheiden nog steeds, willen LAT-ten, er zijn nu al vele duizenden huizen tekort. Het enige wat iéts zou kunnen schelen, is de kleine groep die besluit samen te gaan wonen omdat ze dan hun toeslagen/uitkeringen niet meer kwijt raken.

Ja, dat weet ik niet meer, hoor. Maar er zijn economen die daar inderdaad hele berekeningen en argumentatie voor hebben bedacht. Volgens mij was het zo dat elk huurhuis een vrije sector huurwoning werd en dat sociale huur niet meer bestond, behalve dus voor mensen als Gisselle. Maar ik weet de details niet meer, dat zou je op moeten zoeken. En er staat me bij dat er berekend is hoeveel mensen wel degelijk een woning zouden delen als samenwonen in welke vorm dan ook geen negatief effect op je inkomen zou hebben.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren Quote
https://www.socialevraagstukken.nl/rubr ... -oplossen/

Hier staan wat argumenten in die ook zouden gelden als het basisinkomen ingevoerd zou worden.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren Quote
Geef elke Nederlander een vast bedrag. Zal heel wat ict problemen en ambtenaren schelen.
Stop alle toeslagen, uitkeringen en maatregelen.
Bijvoorbeeld elke ouder een vast bedrag. Zodat je zorg, werk, opvang zelf kan regelen en kan kiezen.
Maar on topic: ik ben zeker voor versimpelen van het toeslagenstelsel en ook het afbouwen van toeslagen ipv onder grens krijg je volle mep, daarboven niets. Dat is volgens mij ook waarom mensen net onder de grens blijven hangen. Een basisinkomen vind ik een prachtig idee, maar ik weet niet of het praktisch uitvoerbaar is. De pilots tot nu toe zijn volgens mij altijd onder een specifieke groep, nooit iedereen in een land bv.
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoewel ik een basisinkomen in de kern een sympathiek idee vind en er inderdaad positieve pilots zijn gedaan, is er toch één grote kanttekening: bij alle studies waarin het basisinkomen getest werd, kwam het geld daarvoor van buiten. Naar mijn weten is er nog geen enkele test geweest waarin de kosten voor het basisinkomen opgebracht moesten worden door de groep die het basisinkomen ontving.

Zoals iemand hierboven al aangaf, zijn de kosten van een algemeen basisinkomen hoger dan de besparingen op toeslagen etc. Dus de vraag is hoe je dit op een duurzame manier kunt financieren.

Daarnaast neemt het de mogelijkheid weg om mensen in bijzondere situaties extra te ondersteunen of bepaald gedrag te stimuleren.

Bijv. kinderopvangtoeslag (hoe krom het systeem nu soms ook werkt) stimuleert ouders van jonge kinderen om allebei te blijven werken. Bij een basisinkomen kan het financieel aantrekkelijker worden dat één van de ouders (in de praktijk meestal de vrouw) thuis blijft en voor de kinderen zorgt. De vraag is of we dat als maatschappij willen.

Ook voor mensen die vanwege ziekte niet KUNNEN werken, kan een basisinkomen nadelig uitpakken, omdat zij dan waarschijnlijk minder krijgen dan nu het geval is. Om dat op te lossen zou je weer toeslagen bovenop het basisinkomen moeten invoeren, wat natuurlijk weer in strijd is met het hele idee van een basisinkomen voor iedereen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Blossom schreef:
21-03-2023 13:24
Geef elke Nederlander een vast bedrag. Zal heel wat ict problemen en ambtenaren schelen.
Stop alle toeslagen, uitkeringen en maatregelen.
Bijvoorbeeld elke ouder een vast bedrag. Zodat je zorg, werk, opvang zelf kan regelen en kan kiezen.

Verwacht je echt dat het personeelsprobleem wordt opgelost door het invoeren van het basisinkomen? Vacatures zijn nu al niet in te vullen, en als iedereen 1000,- krijgt denk ik dat er veel/de nodige mensen zullen zeggen ‘ik ga lekker een stuk mínder werken, en dan met mijn bejaarde moeder naar de markt/mijn tuin opknappen/Netflix kijken op de bank.
Ik denk niet dat er opeens veel minder handen aan het bed nodig zijn, of loodgieters.
himalaya wijzigde dit bericht op 21-03-2023 13:37
0.13% gewijzigd
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren Quote
Zenmomentje schreef:
21-03-2023 13:26
Maar on topic: ik ben zeker voor versimpelen van het toeslagenstelsel en ook het afbouwen van toeslagen ipv onder grens krijg je volle mep, daarboven niets. Dat is volgens mij ook waarom mensen net onder de grens blijven hangen. Een basisinkomen vind ik een prachtig idee, maar ik weet niet of het praktisch uitvoerbaar is. De pilots tot nu toe zijn volgens mij altijd onder een specifieke groep, nooit iedereen in een land bv.
Nee, helaas niet. Hier een link waarin informatie staat over recente experimenten in hoge-inkomenslanden die als voorloper van een OBI gezien zouden kunnen worden.

https://inclusionworldwide.org/2021/11/ ... omensland/
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren Quote
himalaya schreef:
21-03-2023 13:32
Verwacht je echt dat het personeelsprobleem wordt opgelost door het invoeren van het basisinkomen? Vacatures zijn nu al niet in te vullen, en als iedereen 1000,- krijgt denk ik dat er veel/de nodige mensen zullen zeggen ‘ik ga lekker een stuk mínder werken, en dan met mijn bejaarde moeder maar de markt/mijn tuin opknappen/Netflix kijken op de bank.
Ik denk niet dat er opeens veel minder handen aan het bed nodig zijn, of loodgieters.
Ik weet het niet, hoor. Ik droom bijvoorbeeld al jaren van (parttime) lesgeven, maar doe dat niet omdat dat een enorme inkomensval zou betekenen. Ik zou dus wel gek zijn. Toch kan ik me best voorstellen dat lesgeven me in the long run meer voldoening zou geven dan het werk dat ik nu doe. Misschien dat ik dat met een basisinkomen dus wel zou gaan doen. Het basisinkomen wordt niet voor niets ook wel "het vrijheid dividend" genoemd.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren Quote
MrsMorrison schreef:
21-03-2023 12:00
https://www.overtoeslagen.nl/over-ons-w ... en-cijfers

Dienst Toeslagen betaalde in 2022 7,8 miljoen toeslagen uit, met een waarde van 15,7 miljard euro. Er zijn 5,7 miljoen huishoudens en 9,5 miljoen mensen betrokken bij een toeslag.
Maar dit geeft een vertekend beeld, want hierbij zit ook de kinderopvangtoeslag (voor 1 miljoen kinderen), dit gaat niet alleen om ‘armoede toeslagen’. Als je kinderopvangtoeslag ook afschaft dan wordt thuisblijven bij de kinderen voor heel veel mensen voordeliger dan werken. Dit is, net zoals de inkomensafhankelijke combinatiekorting, nou juist een toeslag die bewerkstelligt dat mensen meer gaan werken. Afschaffen ervan zal averechts werken.

Je kunt al die toeslagen en potjes weg willen, maar het is wel goed om even na te gaan welk idee er achter een toeslag of potje zit en wat de consequenties zijn van het afschaffen ervan. Je kunt alles gelijk willen stellen dmv hogere lonen of een basisinkomen, maar er is niet voor niets een onderscheid tussen ziek of niet ziek, in staat om te werken of arbeidsongeschikt, huur- of koophuis, alleenstaand of samenwonend, jong of oud, kinderen of niet en van welke leeftijd. Deze groepen hebben elk hun eigen soort kosten en hun eigen (on)mogelijkheden qua werk. Als je dat allemaal op een hoop gooit dan gaan daar mensen van profiteren die het helemaal niet nodig hebben (zoals ik) en zullen er anderen enorm de dupe van worden.
Alle reacties Link kopieren Quote
fashionvictim schreef:
21-03-2023 13:39
Ik weet het niet, hoor. Ik droom bijvoorbeeld al jaren van (parttime) lesgeven, maar doe dat niet omdat dat een enorme inkomensval zou betekenen. Ik zou dus wel gek zijn. Toch kan ik me best voorstellen dat lesgeven me in the long run meer voldoening zou geven dan het werk dat ik nu doe. Misschien dat ik dat met een basisinkomen dus wel zou gaan doen. Het basisinkomen wordt niet voor niets ook wel "het vrijheid dividend" genoemd.
En zo zijn er ook genoeg mensen die graag bij een HEMA, Kruidvat, AH of Action willen werken, maar dat idd gewoon een enorme inkomensval betekent.

Ik zat een tijdje niet zo lekker in m'n vel en heb toen serieus gekeken naar vacatures bij dergelijke winkels omdat ik daar waarschijnlijk veel meer voldoening uit m'n werk haal, maar zou ik met hetzelfde aantal uren er bijna €1000 netto terugvallen. En dan heb ik nu niet eens een fantastisch betaalde baan ofzo.
Alle reacties Link kopieren Quote
himalaya schreef:
21-03-2023 13:32
Verwacht je echt dat het personeelsprobleem wordt opgelost door het invoeren van het basisinkomen? Vacatures zijn nu al niet in te vullen, en als iedereen 1000,- krijgt denk ik dat er veel/de nodige mensen zullen zeggen ‘ik ga lekker een stuk mínder werken, en dan met mijn bejaarde moeder naar de markt/mijn tuin opknappen/Netflix kijken op de bank.
Ik denk niet dat er opeens veel minder handen aan het bed nodig zijn, of loodgieters.
Zullen dat zoveel mensen zijn, denk je? Ik denk dat veel mensen intrinsiek gemotiveerd zijn om te werken. Als ik even naar mezelf kijk, ik heb een lager inkomen dan het genoemde basisinkomen (bewust voor gekozen vanwege de kinderen). Het zou - voor mij althans - voelen als minder ploeteren voor weinig inkomen, ook al maak ik dezelfde uren.
Alle reacties Link kopieren Quote
fashionvictim schreef:
21-03-2023 13:39
Ik weet het niet, hoor. Ik droom bijvoorbeeld al jaren van (parttime) lesgeven, maar doe dat niet omdat dat een enorme inkomensval zou betekenen. Ik zou dus wel gek zijn. Toch kan ik me best voorstellen dat lesgeven me in the long run meer voldoening zou geven dan het werk dat ik nu doe. Misschien dat ik dat met een basisinkomen dus wel zou gaan doen. Het basisinkomen wordt niet voor niets ook wel "het vrijheid dividend" genoemd.
En hoeveel mensen dromen van achter de kassa bij de supermarkt zitten of vuilnis ophalen? Ik zie het met zo’n basisinkomen compleet mislopen op de arbeidsmarkt. Daar gaan veel mensen minder door werken en we hebben al zulke tekorten.
Alle reacties Link kopieren Quote
MrsMorrison schreef:
21-03-2023 12:00
toeslagen echter werkt het zo niet en worden die toeslagen betaald door mensen die wel fulltime (moeten) werken.

nee hoor. Toeslagen worden betaald uit de belastingen. Dus ook uit de vermogensrendementsheffings van mensen met heel veel geld op hun rekening en die helemaal niet werken. En ook van de btw op bijvoorbeeld op een luxe jacht.
Iedereen in Nederland kan er voor kiezen om parttime te werken en dat eventueel aan te vullen met toeslagen.

Het zou toch gek zijn als iemand die parttime 30.000 euro verdiend minder toeslagen krijgt dan iemand die fulltime 30.000 euro werkt.
Alle reacties Link kopieren Quote
Sowieso kun je het bedrag dat wordt uitbetaald aan toeslagen zien als de mate waarin het basis-systeem niet goed werkt. Lekker meetbaar.
Hoe meer je uitbetaalt aan toeslagen, hoe slechter het systeem werkt - toeslagen zijn reparatie.
Geef mensen geen informatie waar ze niet mee om kunnen gaan.
Alle reacties Link kopieren Quote
Zorgtoeslag is ingevoerd als compensatie van de sterk gestegen ziektekostenverzekering door uitfasering van het ziekenfonds. Huurtoeslag kwam in de plaats van huursubsidie.

Op zich vind ik er wat voor te zeggen om huurtoeslag te beperken omdat het de huurprijzen onnodig opdrijft.

Zorgtoeslag vind ik meer een recht. Het stelsel is vervangen in 2004 op voorwaarde dat het voor mensen met een klein inkomen betaalbaar zou blijven. Als je deze afschaft of inperkt dan zal het gevolg zijn dat veel mensen de ziektekostenverzekering niet meer kunnen betalen, eigenlijk teveel. Welke consequentie wil je daar op zetten? Uiteindelijk kun je alleen uitkomen bij zorgweigering, wat ik ongewenst vind.
Alle reacties Link kopieren Quote
coderood schreef:
21-03-2023 13:51
nee hoor. Toeslagen worden betaald uit de belastingen. Dus ook uit de vermogensrendementsheffings van mensen met heel veel geld op hun rekening en die helemaal niet werken. En ook van de btw op bijvoorbeeld op een luxe jacht.
Iedereen in Nederland kan er voor kiezen om parttime te werken en dat eventueel aan te vullen met toeslagen.

Het zou toch gek zijn als iemand die parttime 30.000 euro verdiend minder toeslagen krijgt dan iemand die fulltime 30.000 euro werkt.
Nee dat zou volkomen terecht zijn. Diegene kan namelijk ook fulltime werken zodat er geen toeslagen nodig zijn. Toeslagen of een andere tegemoetkoming zijn bedoelt als je zelf niet in staat bent om in je levensonderhoud te voorzien. Niet omdat je extra vrije tijd wil hebben.
Alle reacties Link kopieren Quote
Dat basisinkomen klinkt interessant, behalve wat betreft kinderopvangtoeslag.
Want mensen met kleine kinderen in de opvang gaan er dan alsnog erg op achteruit. Als je 2 of 3 kinderen op de kinderopvang hebt dan loopt dat op.

Indien de kinderopvang gratis of heel goedkoop wordt dan is het basisinkomen een stuk interessanter. Anders gaan mensen met kleine kinderen natuurlijk niet meer werken. (Tenzij ze heel veel geld verdiend). Het komt regelmatig voor dat de rekening van de kinderopvang meer is dan een salaris.
Alle reacties Link kopieren Quote
Met een basisinkomen zullen mensen juist eerder gemotiveerd zijn om te werken. Houden tenslotte meer over.
Scheelt ook een hoop burn-outs! Mensen die eigenlijk maar doorgaan vanwege het noodzakelijke inkomen maar hiervoor niet geschikt zijn. Wat kost dat de samenleving niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
EHV1981 schreef:
21-03-2023 13:58
Nee dat zou volkomen terecht zijn. Diegene kan namelijk ook fulltime werken zodat er geen toeslagen nodig zijn. Toeslagen of een andere tegemoetkoming zijn bedoelt als je zelf niet in staat bent om in je levensonderhoud te voorzien. Niet omdat je extra vrije tijd wil hebben.
sja ben ik het niet mee eens. Vooral als je kinderen hebt en bijv alleenstaande moeder bent. Niet iedereen heeft de capaciteit om fulltime te werken.
Alle reacties Link kopieren Quote
Blossom schreef:
21-03-2023 14:02
Met een basisinkomen zullen mensen juist eerder gemotiveerd zijn om te werken. Houden tenslotte meer over.
Scheelt ook een hoop burn-outs! Mensen die eigenlijk maar doorgaan vanwege het noodzakelijke inkomen maar hiervoor niet geschikt zijn. Wat kost dat de samenleving niet.
ja maar dus niet als je gebruik moet maken van de kinderopvang. Als die evenveel kost als nu en je dus geen kinderopvangtoeslag meer hebt dan werk je dus voor de kinderopvang.
Alle reacties Link kopieren Quote
coderood schreef:
21-03-2023 14:02
Dat basisinkomen klinkt interessant, behalve wat betreft kinderopvangtoeslag.
Want mensen met kleine kinderen in de opvang gaan er dan alsnog erg op achteruit. Als je 2 of 3 kinderen op de kinderopvang hebt dan loopt dat op.

Indien de kinderopvang gratis of heel goedkoop wordt dan is het basisinkomen een stuk interessanter. Anders gaan mensen met kleine kinderen natuurlijk niet meer werken. (Tenzij ze heel veel geld verdiend). Het komt regelmatig voor dat de rekening van de kinderopvang meer is dan een salaris.
Ja de rekening is duur maar met weinig inkomen krijg je ook veel terug. Ik ben enerzijds wel voorstander van gratis kinderopvang maar aan de andere kant komen daar nog meer regels van. Er zijn veel tekorten, ouders gaan hun kinderen misschien wel elke dag inschrijven en dan pas op de dag zelf afbellen dat kind toch niet komt
coderood schreef:
21-03-2023 14:04
sja ben ik het niet mee eens. Vooral als je kinderen hebt en bijv alleenstaande moeder bent. Niet iedereen heeft de capaciteit om fulltime te werken.

Dat is een uitzondering waarvoor toeslagen mogelijk zouden moeten zijn. Net als voor chronisch zieken.

Maar waarom zou een gezonde persoon die geen bijzondere zorgtaken heeft beloond moeten worden voor parttime werken met een leuk extraatje van de overheid?
Alle reacties Link kopieren Quote
nicole123 schreef:
21-03-2023 13:46
Maar dit geeft een vertekend beeld, want hierbij zit ook de kinderopvangtoeslag (voor 1 miljoen kinderen), dit gaat niet alleen om ‘armoede toeslagen’. Als je kinderopvangtoeslag ook afschaft dan wordt thuisblijven bij de kinderen voor heel veel mensen voordeliger dan werken. Dit is, net zoals de inkomensafhankelijke combinatiekorting, nou juist een toeslag die bewerkstelligt dat mensen meer gaan werken. Afschaffen ervan zal averechts werken.

Je kunt al die toeslagen en potjes weg willen, maar het is wel goed om even na te gaan welk idee er achter een toeslag of potje zit en wat de consequenties zijn van het afschaffen ervan. Je kunt alles gelijk willen stellen dmv hogere lonen of een basisinkomen, maar er is niet voor niets een onderscheid tussen ziek of niet ziek, in staat om te werken of arbeidsongeschikt, huur- of koophuis, alleenstaand of samenwonend, jong of oud, kinderen of niet en van welke leeftijd. Deze groepen hebben elk hun eigen soort kosten en hun eigen (on)mogelijkheden qua werk. Als je dat allemaal op een hoop gooit dan gaan daar mensen van profiteren die het helemaal niet nodig hebben (zoals ik) en zullen er anderen enorm de dupe van worden.

Waarom vind jij dat een vertekend beeld? Toeslagen zijn toeslagen. Huur-, zorgtoeslag, kinderbijslag, KOT, KGB het zijn en blijven allemaal toeslagen waarbijna vele Nederlanders wel eens gebruik van gemaakt heeft.

En wanneer bepaal je dat iemand die bijvoorbeeld parttime werkt geen of minder toeslagen zou mogen krijgen? Bij meer werken gaan het KOT omhoog en de KGB omlaag bijvoorbeeld. Of mensen hebben 2 kinderen waarvan 1 ouder iedere ochtend al vroeg de deur uit is voor werk en de andere ouder verantwoordelijk is voor het naar school brengen van de kinderen en daarnaast parttime onregelmatig in bijvoorbeeld zorg werkt.

Ik kan ook wel zeggen dat ik het belachelijk vindt dat al die ouders maar kinderen krijgen die ze zelf niet eens kunnen onderhouden, want ‘ik betaal voor hun opvang, kinderbijslag, kgb’. Dat slaat toch ook (zelfs met deze overbevolking) nergens op?

Mensen denken vaak dat de ánder ergens gebruik of misbruik van maakt. Dat eerste is dus vaak niet waar (5,9 miljoen huishoudens) en dat 2e is zo’n kleine groep dat de huidige inzet daarop meer kost dan oplevert.

Met een basisinkomen kun je ook de ambtenaren toeslagen, belastingdienst, binnen gemeentes die zich bezig houden met innen en/of controle grotendeels schrappen en inzetten met wat meer maatschappelijk nut zoals (evt omscholen) binnen onderwijs, politie of zorg. Daar is namelijk een grote vraag naar en zal indirekt en op de lange termijn veel meer opleveren.

Persoonlijk denk ik juist dat men met een basisinkomen juist meer en misschien soms flexibeler gaat werken. Ook dat er juist meer mensen gaan kiezen voor banen in zorg, onderwijs of opvang omdat het dankzij basisinkomen kán. Of tijdelijk studeren. Voor mensen in de bijstand die dan gewoon kunnen beginnen met een paar dagen of uren per week werken.
Wanna grow up to be
Be a debaser
Alle reacties Link kopieren Quote
coderood schreef:
21-03-2023 14:04
sja ben ik het niet mee eens. Vooral als je kinderen hebt en bijv alleenstaande moeder bent. Niet iedereen heeft de capaciteit om fulltime te werken.
Dan is er ergens ook nog een alleenstaande vader (uitzonderingen daargelaten), nog steeds zijn het meestal (alleenstaande) moeders die minder werken, dus meteen een mooie aanpak vwb veranderen mindset aan vaders kant! Én dat men ook wat beter nadenkt over de mogelijke gevolgen als men besluit kind nr 2/3/4/5 aan het gezin toe te voegen. Maar goed, dit is een gevoelig punt wat je vaak niet hardop mag uitspreken.
Alle reacties Link kopieren Quote
EHV1981 schreef:
21-03-2023 13:58
Nee dat zou volkomen terecht zijn. Diegene kan namelijk ook fulltime werken zodat er geen toeslagen nodig zijn. Toeslagen of een andere tegemoetkoming zijn bedoelt als je zelf niet in staat bent om in je levensonderhoud te voorzien. Niet omdat je extra vrije tijd wil hebben.
Maar als je als lifestyle-keuze part-time werkt dan verdien je toch meer dan de toeslagengrens? Want anders kan je niet in je levensonderhoud voorzien. Het is niet zo dat Toeslagen je inkomen aanvult, het zijn gedeeltelijke compensaties voor kosten die je sowieso moet maken.

Dan heb je nog de groep mensen die noodgedwongen part-time werken ivm kinderen of andere redenen. Die hebben wat mij betreft gewoon recht op die compensaties.

Het probleem van het stelsel zit er wat mij betreft met name in dat het een voorschot is, en dat het dit ook moet blijven omdat mensen nou eenmaal afhankelijk zijn van de toeslagen om hun rekeningen te betalen. Echter, als je fouten maakt dan zit je met de gebakken peren als je moet terugbetalen. Nou is er door de Toeslagenaffaire gelukkig een wat menselijker beleid ontstaan, maar daar zit de crux; je geeft mensen die weinig middelen hebben een geldbedrag op basis van door hen ingevulde informatie, en als dat fout blijkt te zijn dan vorder je een flink bedrag terug (want onterecht ontvangen) van een zogenaamde 'kale kip'.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven