Utrecht stopt met de termen "hoger" en "lager

31-03-2023 19:40 212 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hulde! Laat vele steden Utrecht hierin volgen en uiteindelijk de gehele samenleving.
Een cultuurverandering hierin is hard nodig en essentieel.

https://www.ad.nl/utrecht/utrecht-stopt ... ~acbfaaeb/

Ik ben benieuwd naar de meningen hier!
moderatorviva wijzigde dit bericht op 01-04-2023 20:30
Reden: Titel aangepast
0.00% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Er mist een deel van mijn titel.
Dat moet natuurlijk zijn: Utrecht stopt met de termen "hoger" en "lager" opgeleid.
Geen idee wat er fout is gegaan.
Alle reacties Link kopieren Quote
To begint
Wat er mis is gegaan: je titel was te lang.
Ik vind het goed dat ze hier andere benamingen voor gaan geven maar raar dat ze de term hbo nog wel gebruiken. Die h staat natuurlijk niet voor hartelijk. (Zou wel leuk zijn: hartelijk beroepsonderwijs, als in: hartelijke groeten)
Alle reacties Link kopieren Quote
Er zullen wel goede intenties achter zitten. Ben wel bang dat het nu wachten is op de devaluatie van het woord praktisch. Mensen willen zich nu eenmaal onderscheiden.
'balans leidt tot glans'
Alle reacties Link kopieren Quote
Dus hoger wonen of lager wonen is in het vervolg onmogelijk ? Heel benieuwd hoe ze dit dan aan gaan duiden
Niet geschoten is altijd mis
Alle reacties Link kopieren Quote
Ja, het is wel sympathiek hoor, maar er komen gewoon nieuwe termen voor die we over 20 jaar weer moeten schrappen. Het probleem lag nooit bij de taal.
Alle reacties Link kopieren Quote
Titel is te lang ;-)

Prima ontwikkeling lijkt me. Gek dat een gemeente uberhaupt in die termen spreekt.... Voor een cultuurverandering is het wellicht een begin, maar ik vrees dat er veeel meer nodig is om het beeld van MBO opleidingen over het geheel genomen te verbeteren. Zeker in een corporale studentenstad als Utrecht....

Overigens denk ik dat de roep naar vakmensen en het feit dat je nu bakken geld kan verdienen in bepaalde praktische beroepen wel meehelpt. Zou fijn zijn als we allemaal gewaardeerd worden op onze eigen kwaliteiten, zonder het academische als het hoogst haalbare te zien.
Alle reacties Link kopieren Quote
Vooropgesteld, ik vind dat iedereen gelijk behandeld moet worden, heb respect voor iedereen, heb veel bewondering voor diverse beroepen die heel uitvoerend zijn en vind het alleen maar goed dat meer kinderen gestimuleerd worden om met de handen te werken.
Ik vind het dan ook prima dat er nu wordt gesproken over oa mbo'ers en hbo'ers, maar het is toch een feit dat mbo een lager niveau opleiding is dan hbo of uni? Waarom mag je dat helemaal niet benoemen?
Waarom niet gewoon noemen wat het is? Middelbaar opgeleid, hoger opgeleid, en wetenschappelijk opgeleid.

Edit: dat doen ze nu ook lees ik :$
anoniem_6515dbffb48c1 wijzigde dit bericht op 31-03-2023 20:01
Reden: Niet goed gelezen.
15.10% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
lenthe_ schreef:
31-03-2023 19:55
Vooropgesteld, ik vind dat iedereen gelijk behandeld moet worden, heb respect voor iedereen, heb veel bewondering voor diverse beroepen die heel uitvoerend zijn en vind het alleen maar goed dat meer kinderen gestimuleerd worden om met de handen te werken.
Ik vind het dan ook prima dat er nu wordt gesproken over oa mbo'ers en hbo'ers, maar het is toch een feit dat mbo een lager niveau opleiding is dan hbo of uni? Waarom mag je dat helemaal niet benoemen?
Sowieso staat de h in hbo voor hoger, dan zou je dat ook moeten veranderen, en het woord 'hogeschool' ook. Het lijkt mij in elk geval heel lastig dat consequent door te voeren.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik snap het probleem met lager en hoger opgeleid ook echt niet. Universiteit is gewoon een hoger niveau, dat doet verder niets af aan andere opleidingen. Er is ook niets mis met andere opleidingen.
Alle reacties Link kopieren Quote
lenthe_ schreef:
31-03-2023 19:55
Vooropgesteld, ik vind dat iedereen gelijk behandeld moet worden, heb respect voor iedereen, heb veel bewondering voor diverse beroepen die heel uitvoerend zijn en vind het alleen maar goed dat meer kinderen gestimuleerd worden om met de handen te werken.
Ik vind het dan ook prima dat er nu wordt gesproken over oa mbo'ers en hbo'ers, maar het is toch een feit dat mbo een lager niveau opleiding is dan hbo of uni? Waarom mag je dat helemaal niet benoemen?
Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Lager op welk vlak? Cognitief? Wellicht. Maar de gemiddelde universitaire student kan dan weer belabberd een tafel van hout maken. In vergelijking met de timmerman die een MBO opleiding heeft gedaan kan die universitaire student dus vrijwel niks... Het gaat allemaal om het perspectief.
Alle reacties Link kopieren Quote
Bbubbels schreef:
31-03-2023 19:48
Titel is te lang ;-)

Prima ontwikkeling lijkt me. Gek dat een gemeente uberhaupt in die termen spreekt.... Voor een cultuurverandering is het wellicht een begin, maar ik vrees dat er veeel meer nodig is om het beeld van MBO opleidingen over het geheel genomen te verbeteren. Zeker in een corporale studentenstad als Utrecht....

Overigens denk ik dat de roep naar vakmensen en het feit dat je nu bakken geld kan verdienen in bepaalde praktische beroepen wel meehelpt. Zou fijn zijn als we allemaal gewaardeerd worden op onze eigen kwaliteiten, zonder het academische als het hoogst haalbare te zien.
Helemaal mee eens. Er wordt vaak (zeker in bepaalde kringen) respectloos over gepraat. En dat jut elkaar onderling veel verder op. Maar zonder uitvoerende mensen, ben je als hoger opgeleide ook vaak weinig waard. Je hebt elkaar allemaal nodig
lenthe_ wijzigde dit bericht op 31-03-2023 20:01
0.05% gewijzigd
Ik vind het een onzinnig idee. Het probleem zit niet in de naam, het probleem zit in de waardering die we hebben voor verschillende beroepen en opleidingen. En wat is het alternatief? Een latinist noem je dan theoretisch opgeleid, ofzo? Een tandarts praktisch opgeleid?

Artikel gelezen: je gaat dus gewoon de naam van de opleiding noemen. Tsja. Ik wil het wel doen hoor.
anoniem_6576f0ab9b250 wijzigde dit bericht op 31-03-2023 20:06
18.72% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
lenthe_ schreef:
31-03-2023 20:00
Helemaal mee eens. Er wordt vaak (zeker in bepaalde kringen) respectloos over gepraat. En dat jut elkaar onderling veel verder op. Maar zonder uitvoerende mensen, ben je als hoger opgeleide ook vaak weinig waard. Je hebt elkaar allemaal nodig
Welke kringen? Ik ken ze niet.
In de omgeving om mij heen trouwens van alles wat qua opleidingen. Echt iets waar we het nou nooit over hebben.
Alle reacties Link kopieren Quote
TinyTiny schreef:
31-03-2023 20:02
Welke kringen? Ik ken ze niet.
In de omgeving om mij heen trouwens van alles wat qua opleidingen. Echt iets waar we het nou nooit over hebben.
In de studentenkringen, zoals bij het Corps etc.
"Mbo-studenten werden geweerd uit Utrechtse kroegen vanwege hun opleiding"

Gelukkig in mijn eigen omgeving niet
Alle reacties Link kopieren Quote
cuculuscanorus schreef:
31-03-2023 20:00
Ik vind het een onzinnig idee. Het probleem zit niet in de naam, het probleem zit in de waardering die we hebben voor verschillende beroepen en opleidingen. En wat is het alternatief? Een latinist noem je dan theoretisch opgeleid, ofzo? Een tandarts praktisch opgeleid?

Artikel gelezen: je gaat dus gewoon de naam van de opleiding noemen. Tsja. Ik wil het wel doen hoor.
De kern van het probleem zit hem inderdaad in de waardering. En daarom lijkt het wellicht of de naam veranderen slechts symboolpolitiek is, maar je kan er gewoon niet omheen dat in "hoger" of "lager" opgeleid een waardeoordeel besloten ligt. En om die reden vind ik het heel goed dat we daar eens vanaf stappen. Want waarom is een academische opleiding het hoogst haalbare? We geven dat als samenleving dus ook mee aan onze jongeren. Niet voor niks "moeten" veel kinderen VWO doen, en als het niet lukt dan pushen ouders de leraar om dat alsnog voor elkaar te krijgen. Heel ongezond. We zouden jongeren moeten stimuleren om te ontdekken waar ze goed in zijn en van houden, en op basis daarvan ze een vervolgopleiding laten kiezen.
Alle reacties Link kopieren Quote
lenthe_ schreef:
31-03-2023 20:08
Gelukkig in mijn eigen omgeving niet
Natuurlijk wel.
Het begint al op de lagere school als kinderen een vmbo advies krijgen.
Waarom denk je dat bijlesschooltjes als paddenstoelen uit de grond schieten?
Bbubbels schreef:
31-03-2023 20:12
De kern van het probleem zit hem inderdaad in de waardering. En daarom lijkt het wellicht of de naam veranderen slechts symboolpolitiek is, maar je kan er gewoon niet omheen dat in "hoger" of "lager" opgeleid een waardeoordeel besloten ligt. En om die reden vind ik het heel goed dat we daar eens vanaf stappen. Want waarom is een academische opleiding het hoogst haalbare? We geven dat als samenleving dus ook mee aan onze jongeren. Niet voor niks "moeten" veel kinderen VWO doen, en als het niet lukt dan pushen ouders de leraar om dat alsnog voor elkaar te krijgen. Heel ongezond. We zouden jongeren moeten stimuleren om te ontdekken waar ze goed in zijn en van houden, en op basis daarvan ze een vervolgopleiding laten kiezen.
Misschien heb je gelijk en heeft een naamsverandering al een klein effect. Ik heb wellicht een wat somberder beeld van de leerbaarheid van de mensheid.
Alle reacties Link kopieren Quote
Laagbegaafd, laagsensitief, en aan lager wal moeten wel blijven bestaan. Hoe moet ik mijzelf anders omschrijven?
'balans leidt tot glans'
Alle reacties Link kopieren Quote
Bbubbels schreef:
31-03-2023 20:12
De kern van het probleem zit hem inderdaad in de waardering. En daarom lijkt het wellicht of de naam veranderen slechts symboolpolitiek is, maar je kan er gewoon niet omheen dat in "hoger" of "lager" opgeleid een waardeoordeel besloten ligt. En om die reden vind ik het heel goed dat we daar eens vanaf stappen. Want waarom is een academische opleiding het hoogst haalbare? We geven dat als samenleving dus ook mee aan onze jongeren.
Maar het hele onderwijssysteem is toch gewoon zo opgebouwd, dat de ene opleiding toegankelijker - en dus lager, vanaf de basis gezien - is dan de andere? Je komt niet even makkelijk met dezelfde kwalificaties op een universiteit als op een mbo. Als je een bepaalde route neemt moet je inderdaad wat meer stappen omhoog doen om daar te komen. Als je het ene pas ná het andere kan doen, is dat dus in wezen een hogere stap. Alles hernoemen zou daar niets aan veranderen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Wat een mierengeneuk weer over een paar woorden.
Als je daar je naam en eer moet af laten hangen...
Niets mis met MBO, maar wel graag terug naar de MTS van 35 jaar geleden.

Momenteel wordt er op niveau 4 zelfs geen wiskunde gegeven omdat onze regering heeft bepaald dat rekenen (niveau 3F) belangrijker is. Wil je daarna naar HBO (HTS), dan moet je een aanvullende cursus wiskunde doen.
:facepalm:

Man heeft als MBO'er op HBO-functies gewerkt, terwijl hij eigenlijk naar een LOM-school had gemoeten als kind.

Laat niveaus los en kijk naar waar iemand wel tot in staat is. Wat zijn iemands sterke kanten? Zet daar op in.

Voor mijn part terug naar het vroegere meester/gezel systeem zonder diplomadruk.
Dat is gelul van een dronken aardbei...
(van Kooten & de Bie)
Alle reacties Link kopieren Quote
Quincy2 schreef:
31-03-2023 20:34
Maar het hele onderwijssysteem is toch gewoon zo opgebouwd, dat de ene opleiding toegankelijker - en dus lager, vanaf de basis gezien - is dan de andere? Je komt niet even makkelijk met dezelfde kwalificaties op een universiteit als op een mbo. Als je een bepaalde route neemt moet je inderdaad wat meer stappen omhoog doen om daar te komen. Als je het ene pas ná het andere kan doen, is dat dus in wezen een hogere stap. Alles hernoemen zou daar niets aan veranderen.
Ik vind ook dat er het nodige aan te merken is op het huidige schoolsysteem...

Maargoed, je hebt natuurlijk gelijk dat er stappen zitten in het huidige systeem. En je moet aan meer eisen voldoen om naar een uni te gaan dan om naar het MBO te gaan. Dat iedereen zomaar wordt toegelaten op een MBO is trouwens ook gek, want ik kwam zonder problemen op de uni e terecht en had dus ook (vrijwel) elke MBO opleiding kunnen doen, maar ik vrees dat ik met mijn twee linkerhanden van veel van die studies niks had gebakken... Het hernoemen verandert zeker niet zomaar iets. Maar het is in ieder geval een begin.
Alle reacties Link kopieren Quote
Lieneke schreef:
31-03-2023 19:40

Een cultuurverandering hierin is hard nodig en essentieel.


Waarom vind je dat?
Coffee is never my cup of tea

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven