Actueel
alle pijlers
Vader en dochter krijgen samen een kind.
maandag 7 april 2008 om 09:41
In eerste instantie vonden ze het wel vreemd. Maar desondanks zetten een 61-jarige Australische man en zijn 39-jarige dochter hun relatie door. Jenny Deaves werd zelfs zwanger en beviel negen maanden terug van een dochter.
Het tweetal vertelde hun opzienbarende verhaal zondag in het Australische televisieprogramma 60 Minutes. De vader had zijn dochter na de scheiding dertig jaar niet gezien. Toen ze elkaar weer ontmoetten, zag Jenny haar vader 'vooral als een man, niet als een vader'. In eerste instantie voelde vader John wel dat het fout was om zich seksueel aangetrokken te voelen tot zijn dochter. 'Maar soms winnen gevoelens het in het leven van je verstand'.
Het koppel vraagt slechts om begrip van de buitenwereld. 'We hebben er goed over nagedacht', garandeerde dochter Jenny. Volgens een expert in het programma komt zogenaamde 'genetic sexual attraction' vaker voor dan men zou denken.
De politie houdt het tweetal in de gaten, maar stelt niet direct van plan te zijn actie te ondernemen.
Het tweetal vertelde hun opzienbarende verhaal zondag in het Australische televisieprogramma 60 Minutes. De vader had zijn dochter na de scheiding dertig jaar niet gezien. Toen ze elkaar weer ontmoetten, zag Jenny haar vader 'vooral als een man, niet als een vader'. In eerste instantie voelde vader John wel dat het fout was om zich seksueel aangetrokken te voelen tot zijn dochter. 'Maar soms winnen gevoelens het in het leven van je verstand'.
Het koppel vraagt slechts om begrip van de buitenwereld. 'We hebben er goed over nagedacht', garandeerde dochter Jenny. Volgens een expert in het programma komt zogenaamde 'genetic sexual attraction' vaker voor dan men zou denken.
De politie houdt het tweetal in de gaten, maar stelt niet direct van plan te zijn actie te ondernemen.
maandag 7 april 2008 om 13:40
Mijn eerste en enige reactie is ook afkeer. Maar ik had van de week een gesprekje met mijn 2 dochters na aanleiding van een boek van Sanderijn van der Doef ( Ben jij ook op mij?) welke we samen aan het lezen zijn. Waarom ouders en broertjes en zusjes onderling dan geen sex met mekaar mochten hebben was de vraag. Omdat dat gewoon niet zo hoort, punt, was mijn reactie. Maar wáárom hoort dat dan niet, wilde ze weten. Omdat, zei ik, kinderen nog niet kunnen kiezen als ze jong zijn of ze zoiets nu wel of niet echt willen, en er dan altijd sprake van machtsmisbruik is, omdat ouders beter zouden moeten weten. Zoiets doe je gewoon niet met je familie. Einde discussie vond ik. Maar dat vonden zij niet. Ze vonden dat ze toch van iemand sexen moesten leren, waarom dan niet gewoon simpelweg van hun ouders? En de schijfster van het boek zegt toch dat sex fijn is, en een lekker gevoel geeft, net als over je rug kriebelen of knuffelen, en dát mogen ouders dan weer wél doen met hun kinderen? Ze snapten er helemaal niks van, en ik kreeg het niet voor mekaar duidelijk te maken waarom zoiets dús gewoon not-done is. Ik vertelde er nog bij dat de natuur het niet zo bedoeld had, omdat je je moest voortplanten met een eigen gekozen niet familiere partner, omdat kinderen verwekken bij een familie lid, zeker eerste-graads, nogal wat gezondheidsrisico's voor de baby met zich mee brachten. Wat weer meteen vertaald kon worden als: sexen en kinderen krijgen met je ouders doe je niet, want je kinderen worden er heel waarschijnlijk gehandicapt van, dus de natuur heeft het niet zo bedacht. Klaar.
Tja, en toch vonden zij het gek. Niet dat ze met ons wílde sexen, ieuw nee het idee alleen al, ouders en sex, getverdemme nog aan toe zeg. Maar toch...
Ik heb ze toen maar even de stuipen op het lijf gejaagd met de mededeling dat sexen met familie leden incest heet en ontzettend strafbaar is bij de wet! En toen was ik ook wel helemaal klaar met die discussie trouwens. Damn!
Tja, en toch vonden zij het gek. Niet dat ze met ons wílde sexen, ieuw nee het idee alleen al, ouders en sex, getverdemme nog aan toe zeg. Maar toch...
Ik heb ze toen maar even de stuipen op het lijf gejaagd met de mededeling dat sexen met familie leden incest heet en ontzettend strafbaar is bij de wet! En toen was ik ook wel helemaal klaar met die discussie trouwens. Damn!
maandag 7 april 2008 om 13:46
Maar goed, nog even wat anders, dat het door een ieder hier zo een beetje als ranzig wordt betieteld ( en logisch ook hoor, vind ik) komt ook deels door opvoeding en omgeving. Omdat je vanaf meet af aan door de strot gedouwd wordt, als het goed is tenminste, dat sex met kinderen door volwassene en zeker door familie leden, niet door de beugel kan, laat staan je voort planten met je pa of opa. Maar was het niet zo dat vroegah ( en in bepaalde culturen nog steeds wel) neven en nichten uitsluitend met mekaar mochten trouwen, en soms zelfs halfbroers en zussen? Het is ook maar wat je gewoon vindt, of je aangeleerd is denk ik deels. Alhoewel het mijn mening over sexen en kinderen maken met ja pa allesbehalve veranderd, blijf het ranzig vinden!!
Maar stel dat je dus een spermadonor kind bent ( mijn oom is bijv al jaren en jaren spermadonor) en je ontmoet op een gegeven moment iemand en wordt razend verliefd. Deze persoon is ook het product van een donor, erger nog: dezelfde donor, wat doe je dan? Of je komt er nooit achter, en kan eruit opmaken dat sexuele aantrekkingskracht binnen je familie vooral afgeleerd is van buitenaf, of je komt er wél achter en zit met een major probleem, want wat ga je doen?
Dat lijkt me dus echt ontzettend moeilijk.
Ben blij dat ik niet voor het euvel sta.
Maar stel dat je dus een spermadonor kind bent ( mijn oom is bijv al jaren en jaren spermadonor) en je ontmoet op een gegeven moment iemand en wordt razend verliefd. Deze persoon is ook het product van een donor, erger nog: dezelfde donor, wat doe je dan? Of je komt er nooit achter, en kan eruit opmaken dat sexuele aantrekkingskracht binnen je familie vooral afgeleerd is van buitenaf, of je komt er wél achter en zit met een major probleem, want wat ga je doen?
Dat lijkt me dus echt ontzettend moeilijk.
Ben blij dat ik niet voor het euvel sta.
maandag 7 april 2008 om 13:48
Hear hear, Zoyla! Er is geen logisch antwoord op. Het enige biologische taboe dat er zou kunnen zijn is de verhoogde kans op kinderen met genetische afwijkingen. Gevoelens van misselijkheid en afkeer komen echter voort uit een puur cultureel taboe. Dat is verder prima, maar bedenk wel dat wat nu taboe is, over tien jaar misschien doodnormaal is.
Dus voordat jullie nu besluiten dat ze verplicht gesteriliseerd moeten worden, en dat dat kindje bij ze weggehaald moet worden, is het misschien wel zo aardig te bedenken dat dat kindje is geboren uit de liefde van twee 'consenting adults'. Ze staan misschien anders in relatie tot elkaar dan andere stellen, maar als dit hun keus is, hebben wij die gewoon te accepteren.
Dus voordat jullie nu besluiten dat ze verplicht gesteriliseerd moeten worden, en dat dat kindje bij ze weggehaald moet worden, is het misschien wel zo aardig te bedenken dat dat kindje is geboren uit de liefde van twee 'consenting adults'. Ze staan misschien anders in relatie tot elkaar dan andere stellen, maar als dit hun keus is, hebben wij die gewoon te accepteren.
maandag 7 april 2008 om 18:27
ik kan me niet voorstellen dat je gevoel het in zo'n geval wint van je verstand! Natuurlijk kunnen gevoelens opspelen als je iemand 30 jaar lang niet hebt gezien. De man zou een 'vreemde' voor je zijn. Je kent zijn leven niet, hij de jouwe niet. Ja, ik denk wel dat je dan tot elkaar aangetrokken kunt voelen... maar om dit dan door te zetten ??? en ook nog eens een kind krijgen... walgelijk
maandag 7 april 2008 om 20:06