Vaderschapsverlof
donderdag 22 februari 2018 om 19:55
https://radar.avrotros.nl/nieuws/detail ... zes-weken/
Met toch wel enige verbazing las ik het bovenstaande artikel en hoorde ik er een en ander over op de radio.
Dat een kersverse vader meer dagen verlof moet krijgen lijkt me wel redelijk. Want twee dagen na de geboorte alweer aan het werk is toch wel van de zotte. Maar tot 6 weken verlof waarvan 70% uitbetaald vind ik toch echt het andere uiterste. 6 weken. Lekker dan voor werkgevers. Kost weer een hoop geld. Dat vrouwen best een poos thuiszitten lijkt me vanuit biologisch oogpunt wel logisch. Maar mannen...
Het is vast fijn met een pasgeboren baby.
Maar ik vind dat je een werkgever en de maatschappij niet met deze last kan opzadelen. Het kost bakken met extra geld. En ik vind ook dat je een werkgever hier niet mee op moet zadelen. Mensen kiezen er zelf voor om kinderen te krijgen, niet de werkgever. Het is geven en nemen. Waarom niet eigen vakantiedagen inleveren na de geboorte van je kind?
Ik weet niet hoe jullie hier in staan. En ben dan ook erg benieuwd naar jullie standpunten omtrent dit topic.
Met toch wel enige verbazing las ik het bovenstaande artikel en hoorde ik er een en ander over op de radio.
Dat een kersverse vader meer dagen verlof moet krijgen lijkt me wel redelijk. Want twee dagen na de geboorte alweer aan het werk is toch wel van de zotte. Maar tot 6 weken verlof waarvan 70% uitbetaald vind ik toch echt het andere uiterste. 6 weken. Lekker dan voor werkgevers. Kost weer een hoop geld. Dat vrouwen best een poos thuiszitten lijkt me vanuit biologisch oogpunt wel logisch. Maar mannen...
Het is vast fijn met een pasgeboren baby.
Maar ik vind dat je een werkgever en de maatschappij niet met deze last kan opzadelen. Het kost bakken met extra geld. En ik vind ook dat je een werkgever hier niet mee op moet zadelen. Mensen kiezen er zelf voor om kinderen te krijgen, niet de werkgever. Het is geven en nemen. Waarom niet eigen vakantiedagen inleveren na de geboorte van je kind?
Ik weet niet hoe jullie hier in staan. En ben dan ook erg benieuwd naar jullie standpunten omtrent dit topic.
donderdag 22 februari 2018 om 21:27
Nee. Dat moeten de mensen die zich voort willen planten dan maar collectief met elkaar oplossen. Zadel daar de kindvrijen niet mee op.hollebollegijs schreef: ↑22-02-2018 21:18Op zich prima maar zijn "wij" bereid om extra belasting te betalen voor zwangerschapsverlof?
donderdag 22 februari 2018 om 21:30
Oh die zullen er zeker bij zitten ja! Maar 30% minder inkomen van de man die vaak toch nog steeds vrij traditioneel de kostwinner is, is wel een belangrijk beslispunt en dat zal ook velen er vanaf houden denk ik.redbulletje schreef: ↑22-02-2018 21:26Da's nog steeds een lekker inkomen terwijl je er geen zak voor hoeft te doen. En dan ondertussen misschien eindelijk die verbouwing 'ns aanpakken of de tuin onderhanden nemen ofzo.
donderdag 22 februari 2018 om 21:32
De kindvrijen willen op hun 85ste ook nog naar de tandarts, met de bus mee, een tuinman en dat het vuil wordt opgehaald.redbulletje schreef: ↑22-02-2018 21:27Nee. Dat moeten de mensen die zich voort willen planten dan maar collectief met elkaar oplossen. Zadel daar de kindvrijen niet mee op.
Kinderen zijn een collectief belang sterker nog een investering in ouderenzorg.
Dus ja de kindvrijen betalen gewoon mee.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
donderdag 22 februari 2018 om 21:35
Ik wil gewoon dat 'we' niet zolang in leven worden gehouden met allerlei toeters en bellen. Vergrijzing lost zichzelf wel op omdat mensen dan weer normaal doodgaan ipv nog 10+ jaar intensief van de zorg gebruik te hoeven/kunnen maken.hollebollegijs schreef: ↑22-02-2018 21:32De kindvrijen willen op hun 85ste ook nog naar de tandarts, met de bus mee, een tuinman en dat het vuil wordt opgehaald.
donderdag 22 februari 2018 om 21:35
Dat dan ook alle mensen met een uitkering wat werk in de zorg en verpleeghuizen enzo gaan doen. De wijk schoonhouden enzo.redbulletje schreef: ↑22-02-2018 21:27Nee. Dat moeten de mensen die zich voort willen planten dan maar collectief met elkaar oplossen. Zadel daar de kindvrijen niet mee op.
Zadel daar de mensen die meer dan 0,8 fte (of een andere collectief te bepalen grens) werken niet mee op. Die hebben al een baan
donderdag 22 februari 2018 om 21:36
Het is niet aan jou om dat voor de goegemeente te beslissen. Dan spring je tegen die tijd maar uit het raam van je verzorgingsflatje als je het leven zat bent. Genoeg mensen die op hun 90e nog met plezier in het leven staan.redbulletje schreef: ↑22-02-2018 21:35Ik wil gewoon dat 'we' niet zolang in leven worden gehouden met allerlei toeters en bellen. Vergrijzing lost zichzelf wel op omdat mensen dan weer normaal doodgaan ipv nog 10+ jaar intensief van de zorg gebruik te hoeven/kunnen maken.
donderdag 22 februari 2018 om 21:37
Dan nog heb je jongeren nodig om je vuil op te halen, je haar te knipppen etc.redbulletje schreef: ↑22-02-2018 21:35Ik wil gewoon dat 'we' niet zolang in leven worden gehouden met allerlei toeters en bellen. Vergrijzing lost zichzelf wel op omdat mensen dan weer normaal doodgaan ipv nog 10+ jaar intensief van de zorg gebruik te hoeven/kunnen maken.
Genoeg mensen worden gezond uit en worden niet in leven gehouden.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
donderdag 22 februari 2018 om 21:38
Dat dus. Mijn oma trouwde toen ze ouder was dan 90. Met haar jongere vriend van in de 70. Dolgelukkig en glimmend in de limoElizabethThatcher schreef: ↑22-02-2018 21:36Het is niet aan jou om dat voor de goegemeente te beslissen. Dan spring je tegen die tijd maar uit het raam van je verzorgingsflatje als je het leven zat bent. Genoeg mensen die op hun 90e nog met plezier in het leven staan.
donderdag 22 februari 2018 om 21:59
"Hier" is het gelukkig maar 10 dagen.ElizabethThatcher schreef: ↑22-02-2018 20:58Jij woont en werkt toch in België? Ik wist niet dat dit een internationale wetgeving ging zijn.
3 betaald door de werkgever, de rest betaald door de ziekenkas (een bepaald percentage van 't loon).
Maar x 2.2 kinderen is dat nog altijd 22 dagen vrij.
x 1.6 kind zit ik ook nog altijd 16 dagen thuis
Je moet hier overigens blijkbaar wel bewijzen dat je ofwel getrouwd bent, ofwel wettelijk samenwonend bent, ofwel al 3 jaar aan één stuk samenwoont met de moeder.
Oops-baby's bij je minnares tellen niet mee.
(En als je hoort dat mensen soms na 6 maanden aan een kind beginnen ... dat gaat dus ook niet lukken om extra verlof te vangen.)
En voor tweelingen (of meerlingen) kan je geen dubbel verlof innen.
donderdag 22 februari 2018 om 22:09
6 weken verlof gaat écht het verschil niet maken tussen de volgende 12 jaar 24 uur of 32 uur werken per week.LadyMadonna schreef: ↑22-02-2018 22:03Ik hoop ook op een positief effect op de arbeidspositie van vrouwen.
Over al dat extra inkomen kan dan belasting geheven worden. KA-CHING!
Dream on, op dat vlak.
Na 6 weken is man terug voltijds aan 't werk en mag vrouw de boel thuis terug beredderen.
Of hij neemt in 't beste geval een tijdje een papa-dag als het financieel mogelijk is.
Maar daarmee gaat vrouw nog altijd niet extra werken, want dat ouderschapsverlof loopt ook ooit af.
donderdag 22 februari 2018 om 22:27
Daarvoor betalen we al mee aan de kinderbijslag en allerlei toeslagen voor kinderen. Laat papa lekker z'n vakantiedagen opnemen om bij het kind te zijn. In zo'n eerste jaar na een baby ga je toch niet echt op vakantie.hollebollegijs schreef: ↑22-02-2018 21:32De kindvrijen willen op hun 85ste ook nog naar de tandarts, met de bus mee, een tuinman en dat het vuil wordt opgehaald.
donderdag 22 februari 2018 om 22:49
Madeliefjees schreef: ↑22-02-2018 22:37Redbulletje je betaald ook mee aan de kinderbijslag, kindgebonden toeslag en kot. Zullen we dat dan ook maar afschaffen?
Absoluut. En ook huurtoeslag en zorgtoeslag. Gewoon weg met toeslagen. Krijg ze zelf toch nooit, maar betaal wel voor die van anderen.
donderdag 22 februari 2018 om 23:01
Het hoeft niet aaneengesloten toch? Ipv 5 weken kun je ook 25x1 dag nemen. Dan voel je die 30% ook wat minder.ShaunTheSheep schreef: ↑22-02-2018 21:30Oh die zullen er zeker bij zitten ja! Maar 30% minder inkomen van de man die vaak toch nog steeds vrij traditioneel de kostwinner is, is wel een belangrijk beslispunt en dat zal ook velen er vanaf houden denk ik.
donderdag 22 februari 2018 om 23:03
Goed plan en nog karig ten opzichte van veel landen om ons heen. Heel goed als vaders ook de kans krijgen om vader te zijn ipv dat die na de aangifte op het stadhuis weer naar hun werk gebonjourd worden. Alsof ze er verder niet toe doen voor de baby (en vice versa). En niet alleen voor dat moment, maar juist ook voor de rolverdeling op de langere termijn en gelijkere kansen op werk/zorg gebied voor mannen en vrouwen is vaderschapsverlof belangrijk. Vrouwen zijn er 4 maanden uit rond hun bevalling, maar mannen straks wellicht ook 6 weken, waardoor er minder discriminatie is (en voor mannen is de biologische leeftijd tot waarop ze vader kunnen worden ook nog eens hoger, dus vanaf 40 is zelfs een vrouw aannemen 'safer' vanuit dit oogpunt). Maar vooral: tijdens het verlof bouw je bepaalde routines op: de vrouw doet alles met het kind, leert alle signalen en de hele 'gebruiksaanwijzing' van het kind kennen en vader werkt. Na het verlof blijft het vaak zo dat de vrouw dan de zorg naar zich toetrekt, want het is inmiddels een ingesleten patroon. Zie bijv. dit ervaringsverhaal:
https://www.vogue.nl/cultuur/nieuws/art ... t-je-gezin
"nu ik alweer een paar maanden aan het werk ben, merk ik dat ik regelmatig net wat sneller de behoeften van de baby aanvoel. En hiermee dus automatisch meer van de zorg van haar op mij neem. Mede dankzij de een-op-een quality time die hij niet met ons dochtertje de eerste maanden heeft gehad, en ik wel. En dit terwijl hij echt wel een zorgzaam en attentief persoon is."
Ik lees hier ook over ouderschapsverlof, maar dat is opneembaar tot 8 jaar en wordt niet betaald en is dus iets heel anders. Veel ouders nemen dat voor maar een paar uur per week op voor een langere tijd. Dit vaderschapsverlof is juist om de boel in het eerste half jaar van de baby een beetje gelijker te verdelen en de man niet direct op een enorme achterstand te zetten wat betreft het zorgen voor de baby, maar ook 1-op-1 tijd ermee te gunnen.
https://www.vogue.nl/cultuur/nieuws/art ... t-je-gezin
"nu ik alweer een paar maanden aan het werk ben, merk ik dat ik regelmatig net wat sneller de behoeften van de baby aanvoel. En hiermee dus automatisch meer van de zorg van haar op mij neem. Mede dankzij de een-op-een quality time die hij niet met ons dochtertje de eerste maanden heeft gehad, en ik wel. En dit terwijl hij echt wel een zorgzaam en attentief persoon is."
Ik lees hier ook over ouderschapsverlof, maar dat is opneembaar tot 8 jaar en wordt niet betaald en is dus iets heel anders. Veel ouders nemen dat voor maar een paar uur per week op voor een langere tijd. Dit vaderschapsverlof is juist om de boel in het eerste half jaar van de baby een beetje gelijker te verdelen en de man niet direct op een enorme achterstand te zetten wat betreft het zorgen voor de baby, maar ook 1-op-1 tijd ermee te gunnen.
nicole123 wijzigde dit bericht op 22-02-2018 23:16
1.70% gewijzigd
donderdag 22 februari 2018 om 23:15
En voor wie liever wetenschappelijk onderzoek ziet dan ervaringsverhalen: een paar van de eerste hits op internationale wetenschappelijke artikelen over effecten van vaderschapsverlof:
http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1 ... 0701575077
"We find that the overwhelming majority of fathers take at least some leave at the birth of their child, but that the length of that leave varies a good deal. Our results also indicate that fathers who take longer leave are more involved in child care-taking activities nine months later."
http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1 ... 0701575069
"We find that taking leave and working shorter hours are related to fathers being more involved with the baby, and that policies affect both these aspects of fathers’ employment behaviour. Thus, we conclude that policies that provide parental leave or shorter work hours could increase fathers’ involvement with their young children."
https://www.sciencedirect.com/science/a ... 9X11001153
"Do family policies influence attitudes and behavior or are they merely reflections of pre-existing attitudes? We consider the implementation of the Norwegian daddy quota, 4 weeks of parental leave reserved for the father, as a natural experiment, and examine the long-run causal effects on attitudes toward gender equality, on conflicts and sharing of household labor, and on support for public childcare. We find that respondents who had their last born child just after the reform report an 11% lower level of conflicts over household division of labor and that they are 50% more likely to equally divide the task of washing clothes than respondents who had their last child just before the reform."
http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1 ... 0701575077
"We find that the overwhelming majority of fathers take at least some leave at the birth of their child, but that the length of that leave varies a good deal. Our results also indicate that fathers who take longer leave are more involved in child care-taking activities nine months later."
http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1 ... 0701575069
"We find that taking leave and working shorter hours are related to fathers being more involved with the baby, and that policies affect both these aspects of fathers’ employment behaviour. Thus, we conclude that policies that provide parental leave or shorter work hours could increase fathers’ involvement with their young children."
https://www.sciencedirect.com/science/a ... 9X11001153
"Do family policies influence attitudes and behavior or are they merely reflections of pre-existing attitudes? We consider the implementation of the Norwegian daddy quota, 4 weeks of parental leave reserved for the father, as a natural experiment, and examine the long-run causal effects on attitudes toward gender equality, on conflicts and sharing of household labor, and on support for public childcare. We find that respondents who had their last born child just after the reform report an 11% lower level of conflicts over household division of labor and that they are 50% more likely to equally divide the task of washing clothes than respondents who had their last child just before the reform."
vrijdag 23 februari 2018 om 00:00
Ik kan nooit anders dan meewarig het hoofd schudden wanneer ik ‘maar mensen kiezen toch zelf voor kinderen’ lees.
Hoe blind ben je om niet te zien dat je zo’n uitspraak niet zou kunnen doen wanneer mensen geen kinderen zouden krijgen?
Het is het ultieme egoïsme; net doen alsof er vóór en na jou geen wereld bestond en bestaat en voor lief neemt dat al die andere mensen de wegen bouwen waarop je rijdt, het voedsel verbouwen dat je eet, de huizen bouwen waarin je woont, jou verzorgen wanneer je hulpbehoevend bent, etc., etc., uitsluitend omdat je niet meedoet aan hoe de wereld in elkaar zit.
Het is bijna knap te noemen, zo’n extreme tunnelvisie.
Hoe blind ben je om niet te zien dat je zo’n uitspraak niet zou kunnen doen wanneer mensen geen kinderen zouden krijgen?
Het is het ultieme egoïsme; net doen alsof er vóór en na jou geen wereld bestond en bestaat en voor lief neemt dat al die andere mensen de wegen bouwen waarop je rijdt, het voedsel verbouwen dat je eet, de huizen bouwen waarin je woont, jou verzorgen wanneer je hulpbehoevend bent, etc., etc., uitsluitend omdat je niet meedoet aan hoe de wereld in elkaar zit.
Het is bijna knap te noemen, zo’n extreme tunnelvisie.
vrijdag 23 februari 2018 om 07:49
Eindelijk!
Ik vind het een topregeling!
We betalen genoeg belasting we zijn solidair aan elkaar.
Er is huurtoeslag,zorgtoeslag, schuldsanering,nationale hypotheekgarantie, zorgverlof met behoud van 70% salaris,bijzondere bijstand en weet ik veel wat nog meer en dan gaan we huilen om vaderschapsverlof?
Eindelijk!Indien we ooit een tweede willen en kunnen krijgen gaan we er zeker gebruik van maken.
Ik vind het feit dat we het hebben over 70% salaris ook wel prima opgelost erg netjes.
Een werkgever neemt overigens echt geen afscheid van iemand die goed is in het werk en een waardevolle werknemer is, wat een onzin zie ik hier voorbij komen.
#blijf gemotiveerd, zorg dat jij je onderscheid
#boven het maaiveld
#houd van je werk.
#blijf leren.
Ik vind het een topregeling!
We betalen genoeg belasting we zijn solidair aan elkaar.
Er is huurtoeslag,zorgtoeslag, schuldsanering,nationale hypotheekgarantie, zorgverlof met behoud van 70% salaris,bijzondere bijstand en weet ik veel wat nog meer en dan gaan we huilen om vaderschapsverlof?
Eindelijk!Indien we ooit een tweede willen en kunnen krijgen gaan we er zeker gebruik van maken.
Ik vind het feit dat we het hebben over 70% salaris ook wel prima opgelost erg netjes.
Een werkgever neemt overigens echt geen afscheid van iemand die goed is in het werk en een waardevolle werknemer is, wat een onzin zie ik hier voorbij komen.
#blijf gemotiveerd, zorg dat jij je onderscheid
#boven het maaiveld
#houd van je werk.
#blijf leren.
vrijdag 23 februari 2018 om 08:01
Das dan allemaal weer jammer, al die voorwaarden. Onze baby was zeker geen oeps-baby, maar getrouwd of langer dan 3 jaar in 1 huis deden we ook niet aan, maar wél een stabielere relatie dan menigeen.Tornacense schreef: ↑22-02-2018 21:59"Hier" is het gelukkig maar 10 dagen.
3 betaald door de werkgever, de rest betaald door de ziekenkas (een bepaald percentage van 't loon).
Maar x 2.2 kinderen is dat nog altijd 22 dagen vrij.
x 1.6 kind zit ik ook nog altijd 16 dagen thuis.
Je moet hier overigens blijkbaar wel bewijzen dat je ofwel getrouwd bent, ofwel wettelijk samenwonend bent, ofwel al 3 jaar aan één stuk samenwoont met de moeder.
Oops-baby's bij je minnares tellen niet mee.
(En als je hoort dat mensen soms na 6 maanden aan een kind beginnen ... dat gaat dus ook niet lukken om extra verlof te vangen.)
En voor tweelingen (of meerlingen) kan je geen dubbel verlof innen.
Ik vraag me overigens wel af hoe het zit met zelfstandigen. Wordt dit verlof uit de staatskas betaald, zoals zwangerschapsverlof, of door de werkgever, zoals ouderschapsverlof?
vrijdag 23 februari 2018 om 08:06
Hier op het werk bestaan dat soort verlofregelingen gewoon, maar daar moet je voor in de semi-ambtenarij zitten.himalaya schreef: ↑22-02-2018 20:32Dat kun je wel ‘gejank’ vinden, maar het zou fair zijn als ook mensen zonder kinderen (al is het eens in de paar jaar) in de gelegenheid gesteld worden om 6 weken vrij te kunnen nemen. Zodat ze een langere reis kunnen maken, een verbouwing kunnen doen, hard blokken voor een studie, of om bij te komen van het vervangen van collega’s die ze moeten vervangen vanwege dit nu uitgebreide verlof. Want voor die 6 weken gaat en kan de werkgever geen uitzendkracht of flexwerker inzetten.
vrijdag 23 februari 2018 om 08:13
Is toch anders dan bevallingsverlof! Ouderschapsverlof nag je inzetten tot het kind 7/8 jaar is. En dan neem je bijvoorbeeld een jaar lang een extra vrije dag. Is anders dan 6 weken bij je baby zijn om te kunnen hechten!hokus_pokus schreef: ↑22-02-2018 21:10Maar in het onderwijs (VO in ieder geval) heb je toch gewoon recht op ouderschapsverlof?
415 uur á 55% en 415 uur onbetaald...
Ik ben nu thuis degene die zwanger is, volgende keer als het goed is mijn vriendin. Zou het heel onnatuurlijk vinden om dan na 2 dagen weer aan het werk te zijn!
vrijdag 23 februari 2018 om 08:18
Mijn collega heeft pas zijn trekkingsdagen van vorig jaar, spaarverlof en een deel oudersverlof en een vakantie achterelkaar geplakt en kon zo bijna 2 maanden thuis zijn. Juist in het onderwijs zijn er heel veel mogelijkheden.Suikerwafel schreef: ↑23-02-2018 08:13Is toch anders dan bevallingsverlof! Ouderschapsverlof nag je inzetten tot het kind 7/8 jaar is. En dan neem je bijvoorbeeld een jaar lang een extra vrije dag. Is anders dan 6 weken bij je baby zijn om te kunnen hechten!
Ik ben nu thuis degene die zwanger is, volgende keer als het goed is mijn vriendin. Zou het heel onnatuurlijk vinden om dan na 2 dagen weer aan het werk te zijn!
Niettemin ben ik erg blij met dat nieuwe verlof, vooral omdat mijn partner níet in het onderwijs werkt.