Vaderschapsverlof

22-02-2018 19:55 179 berichten
Alle reacties Link kopieren
https://radar.avrotros.nl/nieuws/detail ... zes-weken/

Met toch wel enige verbazing las ik het bovenstaande artikel en hoorde ik er een en ander over op de radio.

Dat een kersverse vader meer dagen verlof moet krijgen lijkt me wel redelijk. Want twee dagen na de geboorte alweer aan het werk is toch wel van de zotte. Maar tot 6 weken verlof waarvan 70% uitbetaald vind ik toch echt het andere uiterste. 6 weken. Lekker dan voor werkgevers. Kost weer een hoop geld. Dat vrouwen best een poos thuiszitten lijkt me vanuit biologisch oogpunt wel logisch. Maar mannen...
Het is vast fijn met een pasgeboren baby.

Maar ik vind dat je een werkgever en de maatschappij niet met deze last kan opzadelen. Het kost bakken met extra geld. En ik vind ook dat je een werkgever hier niet mee op moet zadelen. Mensen kiezen er zelf voor om kinderen te krijgen, niet de werkgever. Het is geven en nemen. Waarom niet eigen vakantiedagen inleveren na de geboorte van je kind?

Ik weet niet hoe jullie hier in staan. En ben dan ook erg benieuwd naar jullie standpunten omtrent dit topic.
Alle reacties Link kopieren
Mevrouw75 schreef:
23-02-2018 08:18
Mijn collega heeft pas zijn trekkingsdagen van vorig jaar, spaarverlof en een deel oudersverlof en een vakantie achterelkaar geplakt en kon zo bijna 2 maanden thuis zijn. Juist in het onderwijs zijn er heel veel mogelijkheden.

Niettemin ben ik erg blij met dat nieuwe verlof, vooral omdat mijn partner níet in het onderwijs werkt.
Goed dat je dat zegt! Ga ik me eens in verdiepen! Voor nu wellicht te laat, maar even kijken wat alle mogelijkheden zijn :)
Alle reacties Link kopieren
Erizon schreef:
23-02-2018 08:16
.
#droom lekker verder
Tja vervelend dat het voor jou niet zo werkt, maar dat wil niet zeggen dat het voor iedereen geldt.

Dat is mijn realiteit en de realiteit voor velen, hard werken loont wel degelijk in veel gevallen!

Vervelend dat het voor jou anders is.
Gateway error :-x
anoniem_207266 wijzigde dit bericht op 23-02-2018 09:29
99.45% gewijzigd
redbulletje schreef:
22-02-2018 21:27
Nee. Dat moeten de mensen die zich voort willen planten dan maar collectief met elkaar oplossen. Zadel daar de kindvrijen niet mee op.
Maar ik betaal hier in Zweden ook voor veel dingen die ik niet nodig heb of die ik stom vind. Al die mensen die in het Noorden wonen, hun straten sneeuwvrij willen houden en toegang willen hebben tot scholen, gezondheidszorg, etc. Mijn kettingrokende, stokoude buren, die minstens 2x per maand een ziekenwagen aan hun deur hebben en 4 keer per dag iemand van de thuiszorg over de vloer moeten hebben. De eerstejaars studenten aan de universiteit waar ik les aan geef en waarvan ik weet dat ongeveer de helft niet gaat afstuderen (maar we moeten uiteraard wel voor allemaal leslokalen, labo's, lesgevers, studiemateriaal, studiebeurzen etc. voorzien, ook voor die ene student die nooit komt opdagen, maar officieel nog ingeschreven is). De buurvrouw die al een jaar thuis zit met een burn-out en nu lekker op Gran Canaria zit om uit te rusten. Peperdure chemotherapie die slechts een levensverlenging van 3 maanden met zich meebrengt of medicatie voor ziektes die hadden kunnen voorkomen worden. Onderzoek naar dingen die in mijn ogen nutteloos zijn (ik ben zelf bioloog en doe onderzoek naar kanker, maar als ik mijn oud-studiegenoten soms hoor vertellen waar zij onderzoek naar doen... "ik vergelijk de lengte van de linkerpoot en de rechterpoot van die vinkensoort op dat tropisch eiland"... Tja). Een heel militair stelsel omdat de Zweden bang zijn dat de Russen hier plots gaan binnenvallen. Een koningshuis waar ik niet achter sta. Ik betaal mee aan politieke campagnes voor partijen waar ik niet op wil stemmen. Of luchthavens in delen van het land waar amper iemand woont.

Dat is toch allemaal deel van een sociaal stelsel? Dusja, iemand zonder kinderen betaalt mee aan mijn ouderschapsverlof en ik betaal mee aan dingen die ik niet nodig heb of stom vind. Als je dat niet wil, dan moet je maar in een ander land gaan wonen, waar je geen of minder sociale zekerheid hebt.

Die 18 maanden betaald ouderschapsverlof, daar heb je trouwens recht op als je minstens 1 jaar werkt en belastingen betaald hebt. Dus er moet wel eerst een bijdrage zijn aan de staatskas. Daarna ga je doorgaans terug aan het werk waar je voordien gewerkt hebt, want het is niet zo gemakkelijk om iemand te ontslaan vlak vóór of na het ouderschapsverlof.

Wat ik hier op het forum vaak lees is dat vrouwen na hun moederschapsverlof/ouderschapsverlof in Nederland minder uren gaan werken. Dat kost toch ook een hoop aan de maatschappij? En dan al die grootouders die gratis kinderopvang moeten gaan aanbieden, want kinderopvang is zo duur, die zijn toch vaak nog niet op pensioenleeftijd. Bovendien heb je dan dat een groot deel van de vrouwelijke helft van de bevolking geen betrouwbare arbeidskracht is, want die gaan minder werken, gaan elke dag de koters ophalen van de school en moeten vaker thuisblijven als kind ziek is.

Dat zie ik zelden in Zweden, volgens mij heeft dat ook te maken met de verdeling van het ouderschapsverlof. Bij de meeste kinderen die ik ken, werken beide ouders full time en vaak zijn de grootouders ook nog aan het werk (of wonen ze aan de andere kant van het land). Je ziet veel meer vrouwen in topfuncties en veel meer mannen die hun deel voor de zorg van de kinderen oppikken.

Er is ook een mentaliteitsverschil. Het is hier veel minder werkgevers vs werknemers. De overheid heeft een verantwoordelijkheid tegenover de bevolking en daar is veel vertrouwen in, mensen betalen daarom ook "graag" belastingen en zijn eerlijk in hun belastingaangifte. De werkdruk ligt lager, want je leven naast het werk wordt als iets waardevols gezien. Je kan beter iemand hebben die 30 jaar 40 uur per week werkt, dan iemand die 10 jaar 60 uur per week werkt en daarna moet stoppen omdat het te veel is. Dat ouderschapsverlof en de flexibiliteit er van hoort ook thuis in dat plaatje.
Alle reacties Link kopieren
Voor degenen die jammeren dat het niet eerlijk is voor kindlozen: regelingen zoals deze zouden wel eens heel goed kunnen zijn voor de arbeidsparticipatie van vrouwen. Er zijn vele onderzoeken die aantonen dat de man/vrouw verhoudingen in het oppakken van de zorg thuis gelijker verdeeld worden op lange termijn als gevolg van een wekenlang ouderschapsverlof (zie bijv de stukjes die ik citeerde op de vorige pagina). En een wat hogere arbeidsparticipatie van vrouwen is goed voor de economie en zorgt ervoor dat er minder mensen een beroep hoeven te doen op de bijstand na een scheiding of werkloosheid, arbeidsongeschiktheid of overlijden van de man.

Hoe het precies uitpakt weet ik niet, maar ik kan me voorstellen dat zo'n relatief korte investering die bewezen langdurige positieve gevolgen heeft uiteindelijk onder de streep financieel zelfs positief uitpakt. Die winst hoeven jullie dan zeker ook niet, of moeten we de lasten niet maar de lusten wel delen?

Verder zal ik zelf ook niet de vruchten plukken van deze regeling, voor ons komt hij net te laat (wij gaan al heel lang maar kort op vakantie omdat mijn man inderdaad vakantiedagen spaarde hiervoor en dan nog kwam hij met het opsparen maar aan zo'n 3-4 weken, die overigens zeer waardevol waren en goed voor de onderlinge zorg/werkverhoudingen tussen ons). Jammer dat wij er geen gebruik meer van kunnen maken, maar geen enkele reden om er dan maar tegen te zijn omdat ik het anderen niet zou gunnen. Er is wel meer waar ik voor betaal terwijl ik het niet zelf gebruik, maar dat betekent het om een samenleving te zijn waarbij men kijkt naar het geheel en het geluk van alle mensen ipv alleen naar het eigenbelang.
Alle reacties Link kopieren
Titanic40 schreef:
22-02-2018 20:21
Inderdaad belachelijk dat de werkgever hiervoor moet doorbetalen. Dit is echt een kostenpost. Laat de overheid dit doorbetalen, net als in Zweden, dat zou eerlijker zijn.
Als de werkgever dit verlof moet doorbetalen zou het voor de werkgever misschien interessant zijn om "oudere" werknemers aan te stellen waarvan je kan vermoeden dat die geen baby's meer op de wereld zetten --> minder discriminatie op basis van leeftijd.
Alle reacties Link kopieren
Gisselle schreef:
23-02-2018 12:00
Als de werkgever dit verlof moet doorbetalen zou het voor de werkgever misschien interessant zijn om "oudere" werknemers aan te stellen waarvan je kan vermoeden dat die geen baby's meer op de wereld zetten --> minder discriminatie op basis van leeftijd.
Dan verschuif je het probleem en worden jonge mensen dus gediscrimineerd.
Alle reacties Link kopieren
Suikerwafel schreef:
23-02-2018 12:07
Dan verschuif je het probleem en worden jonge mensen dus gediscrimineerd.
Nee, want vanaf nu heeft iedereen wat: Oudere werknemers zijn duurder en je hebt er korter iets aan (en er zijn (voor)oordelen dat ze langzamer zijn, minder flexibel, etc.). Jonge vrouwen kunnen zwanger worden en bevallingsverlof opnemen. Jonge mannen kunnen vader worden en vaderschapsverlof opnemen (wat korter is dan het verlof van de vrouw, maar ze kunnen het vader worden wel makkelijker geheim houden bij een sollicitatie en ze kunnen tot op veel oudere leeftijd nog vader worden, dus een langer risico). Elke groep heeft dus zijn nadelen (tov nu de situatie waarin jonge mannen duidelijk het voordeel hebben) en dus minder discriminatie.
Ik vind het verspilling van belastinggeld. Ouders kunnen nu ook ouderschapsverlof opnemen, nog een stuk meer dan in de tijd dat ik jonge kinderen had. Daarbij, wat moeten twee ouders met zijn tweeën thuis met zo'n piepjonge baby? Zit je samen naar een slapend kind te kijken. Plus, ik had er niet aan moeten denken om zes weken met mijn man thuis te moeten zitten, de crux van bevallingsverlof is toch ook dat je kunt uitrusten van de bevalling en chillen met de baby?
Mijn vriend, die nog oudere kinderen heeft, zat het nieuws ook met verbazing aan te horen. Zes weken niet mogen werken, en dan met een minimale uitkering thuis moeten zitten. Dan hoop je op een voorjaars- of zomerkind, kun je tenminste lekker gaan sporten :-)
Alle reacties Link kopieren
MinkeDeWit schreef:
23-02-2018 14:09
Ik vind het verspilling van belastinggeld. Ouders kunnen nu ook ouderschapsverlof opnemen, nog een stuk meer dan in de tijd dat ik jonge kinderen had. Daarbij, wat moeten twee ouders met zijn tweeën thuis met zo'n piepjonge baby? Zit je samen naar een slapend kind te kijken. Plus, ik had er niet aan moeten denken om zes weken met mijn man thuis te moeten zitten, de crux van bevallingsverlof is toch ook dat je kunt uitrusten van de bevalling en chillen met de baby?
Mijn vriend, die nog oudere kinderen heeft, zat het nieuws ook met verbazing aan te horen. Zes weken niet mogen werken, en dan met een minimale uitkering thuis moeten zitten. Dan hoop je op een voorjaars- of zomerkind, kun je tenminste lekker gaan sporten :-)
Ik ben het eigenlijk wel met je eens. Echtgenoot had twee weken vrij genomen bij de geboorte van onze dochters, ik was blij dat ie weer aan het werk ging. :hyper: Kon ik lekker mijn gang gaan met de baby, lekker kroelen, slapen, naar buiten. En de band tussen dochters en vader is prima. Daar hoef je echt niet 6 weken voor op een baby z'n lip te zitten.
Alle reacties Link kopieren
MinkeDeWit schreef:
23-02-2018 14:09
Ik vind het verspilling van belastinggeld. Ouders kunnen nu ook ouderschapsverlof opnemen, nog een stuk meer dan in de tijd dat ik jonge kinderen had. Daarbij, wat moeten twee ouders met zijn tweeën thuis met zo'n piepjonge baby? Zit je samen naar een slapend kind te kijken. Plus, ik had er niet aan moeten denken om zes weken met mijn man thuis te moeten zitten, de crux van bevallingsverlof is toch ook dat je kunt uitrusten van de bevalling en chillen met de baby?
Mijn vriend, die nog oudere kinderen heeft, zat het nieuws ook met verbazing aan te horen. Zes weken niet mogen werken, en dan met een minimale uitkering thuis moeten zitten. Dan hoop je op een voorjaars- of zomerkind, kun je tenminste lekker gaan sporten :-)
Je hoeft dat toch ook niet tegelijk op te nemen (tenzij het erg welkom is zoals bijv bij een PND)? Juist na het verlof van de vrouw is het prettig als de baby niet met 10 weken al naar de opvang hoeft maar dan de man dan een tijdje fulltime voor de baby kan zorgen. Zodat chillen met de baby niet alleen voorbehouden is aan de vrouw en zij daardoor direct de stempel op zich krijgt van hoofdverzorger en de zorgroutines op die manier inslijten. Mijn man heeft (buiten dat hij na de geboorte 2 weken thuis was) na mijn verlof 2-3 weken aan opgespaarde vakantie opgenomen en voor ons beiden en voor onze verhoudingen wat betreft de zorg was dat enorm waardevol. En niet alleen voor ons geldt dat, maar voor de werk/zorgverhouding tussen man en vrouw is het wetenschappelijk onderzocht dat uitgebreid(er) vaderschapsverlof langdurige positieve gevolgen heeft voor de hoeveelheid zorg die de man op zich neemt en daarmee voor de arbeidsparticipatie van de vrouw (zie daarvoor mijn vorige posts).
ardni schreef:
23-02-2018 09:06
Tja vervelend dat het voor jou niet zo werkt, maar dat wil niet zeggen dat het voor iedereen geldt.
.
Hoezo zou dit mijn persoonlijke ervaring zijn? Ik heb en krijg niet eens kinderen. Maar zie wel om me heen dat inzet en talent maar tot op bepaalde hoogte bepalend zijn voor een werkgever om iemand in dienst te nemen of houden waar er kinderen komen of andere zaken die de werkgever tijdelijk niet goed uitkomen.
IK ga een hele blonde vraag stellen, hoe gaan ze dat doen met uitzendkrachten, pay-rolling en tijdelijke krachten?
Of vissen die vaders achter het net.
Alle reacties Link kopieren
Wat als er een lesbisch stel is? Krijgt de andere vrouw dan ook verlof? (hoop het wel)
Heanig an
SadSloth schreef:
23-02-2018 18:17
Wat als er een lesbisch stel is? Krijgt de andere vrouw dan ook verlof? (hoop het wel)
In Zweden wel, ja.
SadSloth schreef:
23-02-2018 18:17
Wat als er een lesbisch stel is? Krijgt de andere vrouw dan ook verlof? (hoop het wel)
Natuurlijk, meemoeders hebben tegenwoordig dezelfde rechten.
Alle reacties Link kopieren
Suikerwafel schreef:
23-02-2018 08:13
Is toch anders dan bevallingsverlof! Ouderschapsverlof nag je inzetten tot het kind 7/8 jaar is. En dan neem je bijvoorbeeld een jaar lang een extra vrije dag. Is anders dan 6 weken bij je baby zijn om te kunnen hechten!

Ik ben nu thuis degene die zwanger is, volgende keer als het goed is mijn vriendin. Zou het heel onnatuurlijk vinden om dan na 2 dagen weer aan het werk te zijn!
Ja dat is inderdaad wat anders, maar ik doelde vooral op t feit dat er wordt geroepen dat je in het onderwijs geen vakantie op kunt nemen na de geboorte.
Vakantie idd niet, maar ouderschapsverlof wel. Aan jou dan de keus hoe je dat inzet, aaneengesloten weken na de bevalling om de baby te leren kennen, of elke week ‘n dag etc.
In het onderwijs is er écht heel veel mogelijk.

Bij mij is partner 2x bevallen en ik heb beide keren een aantal weken erna volledig ouderschapsverlof opgenomen. Daarna een tijdje 2 dagen en daarna 1 dag per week. Gecombineerd betaald en onbetaald, dat kun je dan echt over lange tijd uitsmeren. Ik moest er echt niet aan denken om 2 dagen na het krijgen van een kind weer voor de klas te moeten staan!
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het echt fantastisch. Ik geloof ook echt dat dit kersverse gezinnen een betere start geeft.

Kinderloze mensen dit verlof ook geven vind ik echt belachelijk. Die hebben niet weken of maanden lang slapeloze nachten vanwege een huilende baby. Hun leven staat niet ineens zo erg op z'n kop.

En die 70% wordt betaald door het UWV. Dus kleine bedrijfjes gaan hier niet failliet door o.i.d.
Alle reacties Link kopieren
@MinkeDeWit Je hoeft geen 6 weken thuis te blijven hoor. Keuze ligt bij de partner zelf.

@Sadsloth Ja voor lesbische ouders geldt hetzelfde. Het heet daarom ook geen vaderschapsverlof, maar kraamverlof.
Man, man, man, wat zijn nou die paar weken op een werkend leven?
Ik vind het waardevol dat een kersverse ouder de kans krijgt om op een stabiele manier weer te kunnen gaan werken na het krijgen van een kind.
Al die jonge ouders met slaapgebrek en stressklachten heb je helemaal niets aan op de werkvloer!
Mensen kiezen zelf voor kinderen ja, maar als niemand meer kinderen neemt wie verzorgd je dan als je ouder wordt? Daarom is het niet meer dan normaal dat iedereen daaraan bij moet dragen toch?
Hier zou het heel fijn geweest zijn als dat er al was. Keizersnede met complicaties maar man moest toch echt na 2 weken weer aan het werk want geen vrije dagen meer terwijl ikzelf eigenlijk nog amper wat kon. Ik kon net met veel moeite voor mezelf en de baby zorgen maar de rest (huishouden,boodschappen etc) kon ik nog niet. En dat kwam dus naast een fulltime baan voornamelijk op man neer (en een klein beetje op hulp van familie) En dan had ik nog geluk dat het de oudst was, dus geen ander kind erbij, anders was het helemaal niet gelukt. Dus die 6 weken kunnen heel nodig zijn! En ja, onbetaald verlof kan natuurljik altijd, maar daar moet je maar net de financiële middelen voor hebben.
Shenandoah schreef:
24-02-2018 14:01
Mensen kiezen zelf voor kinderen ja, maar als niemand meer kinderen neemt wie verzorgd je dan als je ouder wordt? Daarom is het niet meer dan normaal dat iedereen daaraan bij moet dragen toch?
.
Waarom ga jij er vanuit dat de kinderen voor de ouders zorgen?
8102 schreef:
24-02-2018 14:15
Waarom ga jij er vanuit dat de kinderen voor de oudersen zorgen?
Ik denk niet dat de 80-plussers elkaars billen gaan afvegen of bij toerbeurt corvee hebben.
Alle reacties Link kopieren
8102 schreef:
24-02-2018 14:15
Waarom ga jij er vanuit dat de kinderen voor de ouders zorgen?
Niet de kinderen voor hun eigen ouders, maar de jongere generatie voor de oudere. Als jij 80-90 bent, wie denk je dat dan jouw thuiszorg doet, of je verzorgt in het bejaardenhuis? Je leeftijdgenoten? Daarom is het dus van belang dat er een jongere generatie is.
Alle reacties Link kopieren
Dubbel
nicole123 wijzigde dit bericht op 24-02-2018 14:21
97.51% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven