Vegaburger en plantaardige worst mag niet meer?!

09-10-2025 16:56 139 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ja hoor de vleeslobby heeft het voor elkaar gekregen dat namen zoals "vegaburger" en "plantaardige worst" mogelijk niet meer mogen. De landbouwcommissie van het Europees parlement heeft al voor gestemd voor een verbod.
Bron: https://www.duurzaam-ondernemen.nl/de-l ... -worstjes/

Leuk stukje erover in de volkskrant:
https://www.volkskrant.nl/columns-opini ... ~bd2bfcf3/

Toen ik het gisteren voorbij zag komen op de social media van de Vegetarische Slager dacht ik echt van nee dit is een grapje toch? Het Europees Parlement heeft toch wel wat beters te doen dan zich over deze onzin te buigen?! De klimaat crisis, de oorlogen die nu gaande zijn bijvoorbeeld. Maar nee hoe een vleesvervanger genoemd mag worden is belangrijker want dat vindt de vleesindustrie niet leuk. :facepalm:
Maar mag je een vleesvervanger nog wel vleesvervanger noemen?

Ingewikkeld, ingewikkeld.

Maar ze hebben daar weer lekker makkelijk hun centen verdiend. Wat een onzin om je als EU hierover te buigen.
Don’t let anyone ruin your day. It’s your day.
Ruin it yourself.
Ik hoorde op de radio dat het ook voor zuivel gaat gelden. Alleen dierlijke producten mogen melk/boter/kaas heten.
Geldt dat dan alleen voor havermelk? Of ook voor pindakaas?

(Volstrekt absurd trouwens, dat zo’n parlement hier druk mee is. En geeft gruwelijk goed aan hoe groot de vee-lobby is. Eng hoor)
Lila-Linda schreef:
09-10-2025 17:01
Ik hoorde op de radio dat het ook voor zuivel gaat gelden. Alleen dierlijke producten mogen melk/boter/kaas heten.

(Volstrekt absurd trouwens, dat zo’n parlement hier druk mee is. En geeft gruwelijk goed aan hoe groot de vee-lobby is. Eng hoor)
Die uitspraak was er toch al over Roombeter van BlueBand? Sojamelk, lactosevrije melk etc heten bij AH al allemaal drink.
Don’t let anyone ruin your day. It’s your day.
Ruin it yourself.
Ik vind dit ook te gek om over te praten. Waar maken ze zich in vredesnaam druk over terwijl er zoveel nare dingen gebeuren in de wereld die om een oplossing vragen. Bovendien is het voor iedereen duidelijk: staat er vega voor een (vlees)product dan is het plantaardig. Onnodig verbod dus :-[ .
Vegetarische hamburger of worst vond ik altijd nog wel duidelijk, maar de kipstuckjes etc. ben ik het wel mee eens dat daar duidelijker onderscheid in gemaakt mag worden. Bijvoorbeeld vegetarische stukjes met kipsmaak of zoiets.
Eens met jullie dat dit onzinnig is.
Ik heb 2 gezinsleden die vega eten en het is me altijd volkomen duidelijk wat vega is en wat vlees.
Eens met jullie dat dit onzinnig is.
Ik heb 2 gezinsleden die vega eten en het is me altijd volkomen duidelijk wat vega is en wat vlees.
Stond gisteren ook al in het AD.
Daarin ook de vermelding dat dit in 2020 ook al over was gestemd, maar toen van tafel was geveegd door de linkse meerderheid van destijds.
Nu er een rechtse meerderheid is, is het er wel doorgekomen.
Inderdaad belachelijk, wat een tijd- en geldverspilling en wat een onzin ook. Of je niet door hebt dat een veggie burger vegetarisch is.
En mag dan groenteburger ook niet?
Groentekroket dan? En garnalenkroket (is immers geen vlees, maar vis/schaaldier)?
En hoe zit het dan met varkenshaas en palingworst? Die zijn nog veel verwarrender!
paulp wijzigde dit bericht op 09-10-2025 17:07
Reden: correcties
0.51% gewijzigd
Ik vind het echt geneuzel, zeker omdat er op dit moment veeeeeeeel belangrijkere zaken spelen. Volgens mij koopt niemand een vleesvervanger denkende dat het vlees is, dus het is een onzinregel.

En bijkomende vangst van deze beslissing is dat mensen weer over elkaar buitelen om te roepen dat ze sowieso niet snappen dat als mensen geen vlees willen eten, ze dan een vervanger eten die op vlees lijkt en/of een vleesnaam heeft. Alsof het hen wat aangaat wat een ander eet.
"I'm gonna see if you know the words to this song. If you don't you better ask somebody!"
Als ik vlees zou eten zou ik diep beledigd zijn door deze maatregel. Alsof ik zou denken dat ik vlees kocht als er 'gehackt' op staat met daarboven in koeienletters "DE VEGETARISCHE SLAGER'. Tssss.
Onze harten bleven branden door de liefdesvlam
TinyTiny schreef:
09-10-2025 17:05
Vegetarische hamburger of worst vond ik altijd nog wel duidelijk, maar de kipstuckjes etc. ben ik het wel mee eens dat daar duidelijker onderscheid in gemaakt mag worden. Bijvoorbeeld vegetarische stukjes met kipsmaak of zoiets.
Nieuwsflits: de nepkip ligt altijd in het vegaschap.
PaulP schreef:
09-10-2025 17:06
Daarin ook de vermelding dat dit in 2020 ook al over was gestemd, maar toen van tafel was geveegd door de linkse meerderheid van destijds.
Inderdaad belachelijk, wat een tijd- en geldverspilling en wat een onzin ook. Of je niet door hebt dat een veggie burger vegetarisch is.
Groentekroket dan? En garnalenkroket (is immers geen vlees, maar vis/schaaldier)?
En hoe zit het dan met varkenshaas en palingworst? Die zijn nog veel verwarrender!
Nee, burger en worst en dergelijke mogen alleen voor vleeshoudend voedsel gebruikt worden. Zeker bij het woord burger is dat vreemd, want die kan van rund maar ook van kip of vis gemaakt worden. Of misschien moet daar nog een keer extra over vergaderd worden, of een visburger wel een burger genoemd mag worden.
"I'm gonna see if you know the words to this song. If you don't you better ask somebody!"
Lila-Linda schreef:
09-10-2025 17:01

Dat heet toch al haverdrink tegenwoordig? Melk mocht niet meer. Pindakaas is wel interessant, pindaboter mocht destijds al niet want het was geen boter. Maar ja, het is natuurlijk ook geen kaas.

Verder absurd natuurlijk, alsof er geen belangrijkere dingen zijn om je druk om te maken.
Lady*Voldemort schreef:
09-10-2025 17:09
Nieuwsflits: de nepkip ligt altijd in het vegaschap.
Dat ligt steeds vaker vlak bij elkaar of naast elkaar.
PaulP schreef:
09-10-2025 17:06
Precies! Als kind dacht ik heel lang dat er echt paling zat in palingworst en vond het gek dat ik dat dan niet proefde. Maar het heeft de naam palingworst omdat het gerookt word net zoals een paling blijkbaar. Ben ook wel benieuwd of ze daar iets aan gaan doen maar ik denk het niet want dat kost de vleeslobby weer extra geld en dat vinden ze vast wel onzin.
Met dank aan de vleeslobby en de hulp van conservatieve en rechtse parlementariërs.
Wat een bullshit, maar er zit nou eenmaal een boel geld in die vleesindustrie.

Als dit echt doorgaat, ga ik een campagne opzetten om een lijn te trekken en inderdaad de kaasburgers, garnalenkroketten en palingworsten ook van naam te laten veranderen. Dát zal ze leren.
Ha! It is funny because the squirrel gets dead.
Ik eet vlees en vermijd het vegaschap gewoon, dus het zal me een worst zijn wat er op die verpakkingen staat :-p
AnnaNiem schreef:
09-10-2025 17:13
Dat heet toch al haverdrink tegenwoordig? Melk mocht niet meer. Pindakaas is wel interessant, pindaboter mocht destijds al niet want het was geen boter. Maar ja, het is natuurlijk ook geen kaas.

Verder absurd natuurlijk, alsof er geen belangrijkere dingen zijn om je druk om te maken.
Pindaspread?
Geneuzel inderdaad. Vegetariërs weten echt wel wat ze kopen, of het ‘vegetarische worst’ heet of ‘vegetarische stengel’ zal ze worst wezen niks uitmaken maar het verbaast me wel dat er blijkbaar een patent kan worden aangevraagd op dit soort woorden. Worst, burger… het zegt niets over de kwaliteit of de samenstelling van het product maar blijkbaar mag een lang houdbare plastic burger wel zo heten en een verse groente-variant niet. Mag een kip-burger dan nog wel? Is ook geen klassieke burger-van-rundvlees.
TinyTiny schreef:
09-10-2025 17:14
Dat ligt steeds vaker vlak bij elkaar of naast elkaar.
Ja en? Ik eet juist geen vlees en ik raak echt nooit in de war. Al zouden ze de nepkipstukjes en de blokjes dooie kip allemaal bij elkaar in één schap flikkeren zie ik het verschil nog in één oogopslag. Opmerkelijk dat vleeseters daar blijkbaar ontzettend veel moeite mee hebben.
Lebow schreef:
09-10-2025 17:22
Met dank aan de vleeslobby en de hulp van conservatieve en rechtse parlementariërs.
Wat een bullshit, maar er zit nou eenmaal een boel geld in die vleesindustrie.

Als dit echt doorgaat, ga ik een campagne opzetten om een lijn te trekken en inderdaad de kaasburgers, garnalenkroketten en palingworsten ook van naam te laten veranderen. Dát zal ze leren.
Je vergeet het kokosbrood. Denk eens aan die arme warme bakkers die al jarenlang enorm veel inkomsten mislopen omdat mensen denken dat ze geen brood meer hoeven te kopen omdat ze al zo'n pakje uitgedroogde roze rommel hebben gekocht.
Ik eet wel vlees, sommige gezinsleden eten geen vlees. Ik vergis me echt nooit in de supermarkt en het onderscheid tussen vega/vlees is me volkomen duidelijk.

Onzinnig geneuzel van het Europees Parlement en duidelijk door de vleeslobby gefaciliteerd.
Waar ik me nog het meest over verbaasde was dat maar 96% van de mensen doorheeft dat een "vegetarische worst" geen vlees bevat. Dat betekent is 1 op de 25 mensen die dat niet snapt, dat lijkt me vrij veel.

Aan de andere kant. Een ouder familielid wilde ook geen derde glas alcoholvrije wijn, ook al hadden we al 3x gezegd dat het geen echte wijn maar een soort limonade was, "want ik wil niet dronken worden."
amaryllis wijzigde dit bericht op 09-10-2025 17:37
37.58% gewijzigd
AnnaNiem schreef:
09-10-2025 17:13

Pindapuree? :-D

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven