Zwemles en voetbal op één dag?

09-10-2025 13:27 101 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hallo,

Even kort wat achtergrondinformatie:
Ik heb een zoon van 6,5 jaar, hij zit in groep 3. Zijn vader en ik zijn gescheiden en we hebben co-ouderschap. Daarnaast heb ik nog een dochter van een half jaar.

Onze zoon volgt inmiddels ruim twee jaar zwemles en heeft vorige week zijn A-diploma gehaald. Nu is hij bezig met zijn B-diploma. Ik zou graag zien dat hij uiteindelijk ook zijn C haalt, maar zijn vader vindt dat niet nodig.

Sinds kort zitten een aantal van zijn vriendjes op voetbal, en hij wil daar zelf ook héél graag bij. Alleen… zijn zwemles is op woensdag van 16:00 tot 17:00 uur, en de voetbaltraining is van 18:00 tot 19:15 uur.

Vandaag kreeg ik van zijn vader een bericht dat onze zoon volgende week al met voetbal mag beginnen. Superleuk voor hem natuurlijk, maar voor mij voelt het niet helemaal goed. Op woensdag heeft hij school tot 12:30, daarna speelt hij vaak met vriendjes, dan zwemles, en vervolgens zouden we snel moeten eten om op tijd bij de voetbal te zijn.

Daarnaast maak ik me zorgen of dat niet te veel prikkels zijn voor hem. Het is een drukke dag, en direct na het eten weer sporten lijkt me behoorlijk intensief en niet fijn. Los van dat groep 3 behoorlijk intensief is.

Aan de andere kant vind ik het ook lastig dat hij nog niet kan starten met voetbal, omdat hij het zó graag wil en zijn vriendjes allemaal al begonnen zijn. (De meeste hebben hun zwemdiploma’s al, helaas duurt het bij onze zoon wat langer.)

Ik heb tegen zijn vader aangegeven dat het praktisch gezien gewoon niet haalbaar is: zwemles, koken, eten, dochter voeden/verzorgen en dan alweer vertrekken naar voetbal… dat wordt echt haasten.

Hoe zien jullie dit?
Zijn er hier ouders die kinderen hebben met twee sporten op één dag? Hoe ervaren jullie dat?
Mijn mijn eerste kind dacht ik ook dat het 'nodig' was perse tot c te gaan.
Hij heeft A & B.

Mijn jongste heeft alleen A.
Daar leer je echt al heel veel om je te kunnen redden in het water.

Ik zou dus kiezen voor voetbal.
De kans zit erin dat hij zijn B een stuk sneller haalt dan zijn A.
Denk je dat hij, als je zegt dat hij met voetballen kan starten als hij zijn B haalt, dat hij dan gemotiveerd wordt om sneller op voetbal te kunnen? (Bij mijn kinderen niet overigens).
En kan de vader zelf nog iets betekenen in de ratrace op woensdagmiddag? Je dochter opvangen o.i.d.?
Ik vind 2 sporten op 1 dag vrij heftig, maar dat zou misschien maar kort aan de hand zijn als hij 'snel' zijn B haalt.
Zou hem lekker op voetbal doen, dat b diploma is doorgaans snel binnen, en wellicht kan je nog kijken als t langer duurt dan verwacht naar een andere zwemles dag.
Mijn zoon heeft dat ook een korte periode gedaan. Eerst zwemles en daarna voetbal.
Dat was wel op zaterdagochtend, dus geen gedoe met eten.
Hij was zelfs nog een stukje jonger. diploma B halen ze meestal in no time.
Kan vader zoon dan niet naar de voetbal brengen?
Gewoon met de lunch warm eten en geen of maar heel korte speelafpraakjes (tenslotte ziet hij ook al kinderen bij zwemles en voetbal). Dan rustig van zwemles naar voetbal.

Warm eten vlak voor een training is sowieso geen goed idee.
Meestal halen ze hun B wel in 3 maanden.

Kan hij niet op een andere dag zwemles krijgen?
Zoals al vermeld halen ze B vaak heel snel en kinderen hebben tomeloze energie dus dat het te druk zou zijn zou ik mij geen zorgen om maken.
Als hij niet door moet van jullie voor C dan is het maar een korte periode dat hij dubbel sport. Tussen de middag warm of woensdag is boterhammendag en eet hij 2x brood. Ik zou wel na zwemmen broodje geven in de auto/op de fiets en dan gelijk door naar de voetbal.
Ik wil wel graag pleiten voor het volledige zwem-ABC voor kinderen. Ik lees hier een aantal reacties van mensen die zeggen "alleen A/B is prima" en dat moet iedereen voor zichzelf weten natuurlijk. Maar alleen met C voldoe je aan de nationale norm zwemvaardigheid.
Met alleen A beheers je alleen de vaardigheden voor een zwembad zonder attracties. Dan kan je nog niet voldoend zwemmen voor een recreatieplas of een zwembad met glijbanen.

Dit is waar de diploma's op gericht zijn:

Zwemdiploma A
Je beheerst vaardigheden voor een zwembad zonder attracties. Zwemdiploma A is de opstap naar Zwemdiploma B en het complete Zwem-ABC.

Zwemdiploma B
Je beheerst vaardigheden voor een zwembad met attracties, zoals een (wildwater)glijbaan, een golfslagbassin en een stroomversnelling. Zwemdiploma B is de tussenstap naar Zwemdiploma C = Nationale Norm Zwemveiligheid.

Zwemdiploma C = Nationale Norm Zwemveiligheid
Je beheerst vaardigheden voor een zwembad met attracties en in open water zonder stroming of grote golfslag, zoals recreatieplassen en bredere sloten/vaarten (behalve in de zee). Met dit diploma voldoe je aan de Nationale Norm Zwemveiligheid.

https://www.nrz-nl.nl/licentie-national ... mdiplomas/
Ik zou daar niet direct op rekenen dat B heel snel gaat, helemaal niet als A ook niet zo vlot ging. Ligt wel aan waar het op bleef hangen, maar bij ons heeft B echt lang geduurd. C daarentegen ging wel snel.
Ha! It is funny because the squirrel gets dead.
Praktisch: ik zou kijken of de zwemles op een andere dag kan.
Lebow schreef:
09-10-2025 14:18
Ik zou daar niet direct op rekenen dat B heel snel gaat, helemaal niet als A ook niet zo vlot ging. Ligt wel aan waar het op bleef hangen, maar bij ons heeft B echt lang geduurd. C daarentegen ging wel snel.
Dat hangt echt af van het kind inderdaad. Die van mij deed vier jaar over A en vervolgens een half jaar over B én C.

Maar 6.5 jaar is nog best wel jong dus het kan best nog even duren.
Ik denk dat zwemles en voetbal op een dag een beetje veel is want beide kost echt veel energie. Ik zou dus kijken of je een van de 2 op een andere dag kan plannen.
Zwemles kost niet zoveel energie hoor. Het lijkt me juist relaxed als je dat op een vrije middag kunt doen in plaats van na een hele schooldag en wellicht BSO, als je als moeder gauw stress krijgt van de planning.
Graze schreef:
09-10-2025 14:22
Ik denk dat zwemles en voetbal op een dag een beetje veel is want beide kost echt veel energie. Ik zou dus kijken of je een van de 2 op een andere dag kan plannen.
Mijn zoon ging met 5,5 ook door van zwemles naar voetbal.
ze kunnen echt wel wat hebben.
Dan maar tijdelijk geen speelafspraken op woensdagmiddag. En inderdaad 's middags warm eten.
Quincy2 schreef:
09-10-2025 14:26
Zwemles kost niet zoveel energie hoor. Het lijkt me juist relaxed als je dat op een vrije middag kunt doen in plaats van na een hele schooldag en wellicht BSO, als je als moeder gauw stress krijgt van de planning.
Mijn kinderen was best wel moe na de zwemles. Dus ik weet niet of het voor iedereen geldt dat zwemles niet zoveel energie kost.
Hier ken ik er meerdere die op maandag van 18 tot 18.45 voetballen en dan om 19.15 nog zwemles hebben. Zijn groep 4 leerlingen over algemeen.

Mijn neefje heeft best lang voetbal en zwemmen op zaterdag gehad en nooit gehoord dat dit te vermoeiend was.
You can only succeed when there is room to fail.
Hoe is je kind TO? Is die snel fysiek moe en/of overprikkeld van dingen?

Hoe laat gaat hij normaal naar bed?
Is de eindtijd van 19.15 uur haalbaar qua bedtijd?
The_Architect schreef:
09-10-2025 14:28
Mijn kinderen was best wel moe na de zwemles. Dus ik weet niet of het voor iedereen geldt dat zwemles niet zoveel energie kost.
In dit geval kan dit kind wel wat energie sparen door op woensdagmiddag niet te gaan buitenspelen of zo, mocht na 1x blijken dat het een zware combinatie is. Maar er zit ook nog eens een uur tussen, en het probleem van moeder lijkt niet zozeer de energie van het kind maar haar eigen planning te zijn.

Mijn kinderen hadden tot 19.00 zwemles en dat was ook weer een ander verhaal....
Dat klinkt wel als een race tegen de klok en lijkt me ook erg intensief voor je zoontje. Maar aan de andere kant hebben kinderen ook vaak veel energie. Kan hij niet 1x proeftrainen op woensdag? Dan kun je kijken hoe dit gaat hoe dit gaat qua energie en prikkels.
Quincy2 schreef:
09-10-2025 14:32
In dit geval kan dit kind wel wat energie sparen door op woensdagmiddag niet te gaan buitenspelen of zo, mocht na 1x blijken dat het een zware combinatie is. Maar er zit ook nog eens een uur tussen, en het probleem van moeder lijkt niet zozeer de energie van het kind maar haar eigen planning te zijn.

Mijn kinderen hadden tot 19.00 zwemles en dat was ook weer een ander verhaal....
Qua eigen planning zou ik er eigenlijk ook niet zo blij mee zijn, als ik dit zo lees, maar ja, meestal plooi ik me heen om wat voor kind het leukste/fijnste is, dus ik zou waarschijnlijk kiezen voor brood eten tussen zwemles en voetbal in en dan zo nodig de speelafspraakjes wat beperken tot de zwemdiploma's binnen zijn.
Wel doen. Meestal gaan B en C sneller dan A. En voetbal is hartstikke leuk om mee te beginnen. Ik zou kijken of zwemles op andere dag kan. Zo nee, dan beiden op woensdag doen en benoem de woensdag tot tosti of kliekjes dag. Maak je niet druk dat je 'moet' koken. Te veel eten voor sporten is sowieso niet fijn.
The_Architect schreef:
09-10-2025 14:17
Ik wil wel graag pleiten voor het volledige zwem-ABC voor kinderen. Ik lees hier een aantal reacties van mensen die zeggen "alleen A/B is prima" en dat moet iedereen voor zichzelf weten natuurlijk. Maar alleen met C voldoe je aan de nationale norm zwemvaardigheid.
Met alleen A beheers je alleen de vaardigheden voor een zwembad zonder attracties. Dan kan je nog niet voldoend zwemmen voor een recreatieplas of een zwembad met glijbanen.

Dit is waar de diploma's op gericht zijn:

Zwemdiploma A
Je beheerst vaardigheden voor een zwembad zonder attracties. Zwemdiploma A is de opstap naar Zwemdiploma B en het complete Zwem-ABC.

Zwemdiploma B
Je beheerst vaardigheden voor een zwembad met attracties, zoals een (wildwater)glijbaan, een golfslagbassin en een stroomversnelling. Zwemdiploma B is de tussenstap naar Zwemdiploma C = Nationale Norm Zwemveiligheid.

Zwemdiploma C = Nationale Norm Zwemveiligheid
Je beheerst vaardigheden voor een zwembad met attracties en in open water zonder stroming of grote golfslag, zoals recreatieplassen en bredere sloten/vaarten (behalve in de zee). Met dit diploma voldoe je aan de Nationale Norm Zwemveiligheid.

https://www.nrz-nl.nl/licentie-national ... mdiplomas/

Je pleit maar een eind weg. Afgezien van de tijd die er in gaat zitten is zwemles gewoon duur.
En de vader die het kind voor de voetbal heeft opgegeven brengt het kind niet zelf naar de training, lees ik dat goed?
Merys schreef:
09-10-2025 14:40
Je pleit maar een eind weg. Afgezien van de tijd die er in gaat zitten is zwemles gewoon duur.
Hallo, bedankt voor je reactie. Koekje erbij? Dan wordt het misschien nog gezellig.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven