Vermeende pedofiel in speeltuin doodgeslagen

24-08-2019 22:27 1478 berichten
In Assen is vanmiddag een man, die op ongepaste wijze aan een vierjarig kind zou hebben gezeten, dood aangetroffen onder een groep van vijf mannen. Politie was op de melding dat er een kind werd lastig gevallen afgekomen, maar deze mannen hadden er eerder lucht van gekregen en zijn met zn vijven verhaal gaan halen. Met fatale afloop. Ik Ben doodsbang voor pedo’s en sta niet voor mijzelf in als er eentje aan mijn kind komt. Maar dit gaat toch echt te ver. Ik las ergens dat deze man een bekende pedo was. Bekende pedo’s horen voor eeuwig achter slot en grendel is mijn mening. Of ze moeten chemisch gecastreerd worden. Een bekende pedo zal altijd het risico lopen dat iemand het recht in eigen hand Dus beter voor de samenleving en beter voor de pedo. Het is nl. geen aandoening dat genezen kan worden. Achter slot en grendel hoeft niet totaal onprettig te zijn. Als ze maar nooit vrijkomen. Mee eens of zijn er andere oplossingen?
MeredithGrey schreef:
28-08-2019 23:38
Het is wat speculatief hoor. Maar mocht er sprake zijn van een zedendelict, dan is een burgerarrest te verklaren. Is dat er niet, dan was er geen reden voor een burgerarrest en hebben de vijf dus zonder reden een man willen tegenhouden... Er zitten nog wat mitsen en maren aan, maar dit is het kort door de bocht.
Nou dan moet ik me toch eens gaan verdiepen in het burgerarrest want hoe ver mag je gaan als burger dan? Of als 4 of 5 burgers?
Gaan er straks ook 5 mannen op een vrouw in niqaab liggen bij wijze van spreken? Vooral na die tweet van Pieter van Vollenhoven begin ik me wel wat zorgen te maken.
Alle reacties Link kopieren
fashionvictim schreef:
28-08-2019 23:26
Wat ik er vooral lastig aan vind is dat de eerste berichten, die ook van de politie en getuigen afkomstig waren echt haaks staan op wat men nu zegt. Een traumahelikopter rukt bijvoorbeeld echt niet bij elke melding uit. En er werd zaterdag gezegd dat er veel mensen buiten waren, maar dat niemand daadwerkelijk had gezien wat er met het meisje was gebeurd. Wat zijn die feiten waarop men zich nu baseert dan? En ook: ik heb meermaals gelezen dat tussen het laatste appje van het slachtoffer naar de vriend met wie hij had afgesproken en het arriveren van de politie ter plaatse (toen hij dus al dood was) minder dan een half uur tijd zit. en ik heb ook gelezen dat er tussen de melding en het arriveren van de politie 10 minuten zit. Dat zou dus betekenen dat hij op klaarlichte dag, met veel mensen buiten en allerlei tuinen grenzend aan dat pleintje, eerst heel onschuldig zit te appen met een vriend, en vervolgens in een tijdsbestek van minder dan 20 minuten en een zedendelict pleegt, daarbij betrapt wordt, probeert te vluchten, er diverse mensen op af komen, hij van zijn fiets wordt getrokken en in een schermutseling belandt en vervolgens overlijdt.

Logisch nadenken leert dat dat zedendelict dan maar een paar minuten geduurd kan hebben. Maar het was kennelijk wel zo eenduidig dat er zonder getuigen toch nu feiten bekend zijn waaruit blijkt dat het gepleegd is.
Ik zet ook vraagtekens bij deze zaak. Absoluut. Zeker door de communicatie van de politie en het vervolg daarop door de politie en justitie en Marco Out. Maar ook als ik de feiten op een rij zet. Ik kan alleen de vinger niet leggen op waar dit aan ligt. Het kan zijn dat de communicatie gewoon ruk was, maar het kan ook wat anders zijn. Ik ben alleen niet een persoon die meteen denkt dat dit bewust gebeurd. Om tot zo'n conclusie te komen wacht ik liever even af en wacht af wat er verder gebeurt en naar buitenkomt. Het lastige aan deze zaak is dat een deel zeer waarschijnlijk niet naar buitenkomt (want minderjarig slachtoffer en zedendelict).

Echter weet ik ook uit eigen ervaring dat in tien minuten ontzettend veel kan gebeuren. Wat ik dan weer vreemd of opmerkelijk vind, is (ik haal hem even aan, hij is hier eerder gedeeld) dat er volgens het Volkskrant-artikel er dus mensen waren die het hebben gezien. Dat stukje kan ik dan weer niet zo goed rijmen met alles.

Ik denk dat de uiteindelijke combinatie van de communicatie vanuit de politie, de verschillende berichten en versies in de media en social media ervoor hebben gezorgd dat er veel dingen niet meer met elkaar zijn te rijmen.
Seriously?
Alle reacties Link kopieren
sam1968 schreef:
28-08-2019 23:44
Nou dan moet ik me toch eens gaan verdiepen in het burgerarrest want hoe ver mag je gaan als burger dan? Of als 4 of 5 burgers?
Gaan er straks ook 5 mannen op een vrouw in niqaab liggen bij wijze van spreken? Vooral na die tweet van Pieter van Vollenhoven begin ik me wel wat zorgen te maken.
Ik heb me er deze week even kort in verdiept, en wat ik ervan begreep is dat je iemand mag tegenhouden als hij weg wil lopen en zelfs mag opsluiten tot de politie komt als hij een strafbaar feit heeft gepleegd. Dat geldt zowel bij een heterdaad als bij een constatering van een misdrijf. Bij aanhouding mag de verdachte worden vastgepakt en in bedwang worden gehouden. Als de verdachte zich verzet, mag je dwang uitoefenen.

Ik weet niet of ik dit juist heb, maar ik kan me voorstellen dat als iemand zich dus enorm verzet, je je hulp mag vragen aan anderen. Dat betekent nog altijd wel dat er geen buitenproportioneel geweld gebruikt mag worden.

De tweet waar jij het over hebt heeft mijn wenkbrauwen ook doen fronzen. Ik denk daarom ook dat deze rechtszaak uiteindelijk best belangrijk voor de toekomst gaat zijn..
Seriously?
Alle reacties Link kopieren
sam1968 schreef:
28-08-2019 23:37
Als het zedendelict het fotograferen van een naakt kind is, zou dat best kunnen natuurlijk. Als je dan van een zedendelict kunt spreken, maar dat zal tegenwoordig wel.

Ik bedoel irt de tijdlijn
Ja, dat had ik ook al bedacht. Best lullig als je daar tegenwoordig de doodstraf voor zou krijgen.
Am Yisrael Chai!
Lekker dan, houdt iemand je vast en ga je schreeuwen en dan gooien ze het op burgerarrest.

Ik weet niet in hoeverre hij klanken of wat woorden kon spreken, maar was vooral goed in gebarentaal. Dat kan soms voor anderen heel vreemd overkomen. En dan denken ze er zo het hunne van. Met alle gevolgen van dien.
Alle reacties Link kopieren
sam1968 schreef:
28-08-2019 23:37
Als het zedendelict het fotograferen van een naakt kind is, zou dat best kunnen natuurlijk. Als je dan van een zedendelict kunt spreken, maar dat zal tegenwoordig wel.

Ik bedoel irt de tijdlijn
Iets als potloodventen valt ook onder een zedendelict. (Niet dat ik hiermee iets wil suggereren, maar als informatie).
Seriously?
Alle reacties Link kopieren
sam1968 schreef:
28-08-2019 23:37
Als het zedendelict het fotograferen van een naakt kind is, zou dat best kunnen natuurlijk. Als je dan van een zedendelict kunt spreken, maar dat zal tegenwoordig wel.

Ik bedoel irt de tijdlijn
Iets als potloodventen valt ook onder een zedendelict. (Niet dat ik hiermee iets wil suggereren, maar als informatie).
Seriously?
Alle reacties Link kopieren
Ik gok dat het slechts een kwestie van tijd is voordat de eerste betrokkene slapeloze nachten krijgt, slecht gaat presteren op zijn werk en uiteindelijk met een burn out thuis komt te zitten omdat hij deze zware last niet kam dragen, ook grote kans dat wanneer het heet word onder hun voeten, dat dan het grote vinger wijzen gaat beginnen, want een buurman helpen is prima maar een aantal jaar achter de tralies daar heeft niemand trek in.
Ik denk trouwens niet dat de vermeende pedo met opzet is vermoord, ik zie het al helemaal voor me hoe de 5 buurmannen fluisterend in een garage met een wilde blik in hun ogen vergaderen over hoe nu verder.
Uiteindelijk kiest iedereen voor zichzelf
Alle reacties Link kopieren
Miskotto schreef:
01-09-2019 00:45
Ik gok dat het slechts een kwestie van tijd is voordat de eerste betrokkene slapeloze nachten krijgt, slecht gaat presteren op zijn werk en uiteindelijk met een burn out thuis komt te zitten omdat hij deze zware last niet kam dragen, ook grote kans dat wanneer het heet word onder hun voeten, dat dan het grote vinger wijzen gaat beginnen, want een buurman helpen is prima maar een aantal jaar achter de tralies daar heeft niemand trek in.
Ik denk trouwens niet dat de vermeende pedo met opzet is vermoord, ik zie het al helemaal voor me hoe de 5 buurmannen fluisterend in een garage met een wilde blik in hun ogen vergaderen over hoe nu verder.
En wanneer hebben ze dit gedaan dan? In de 20 minuten die het duurde voordat de politie er was? Toen hij dood was zijn ze van hem afgerend, in een garage gaan overleggen waarna vier weer op de man zijn gaan liggen om hem ‘in bedwang te houden’ en nummer vijf is toen naar huis gegaan?
Seriously?
Alle reacties Link kopieren
MeredithGrey schreef:
01-09-2019 00:56
En wanneer hebben ze dit gedaan dan? In de 20 minuten die het duurde voordat de politie er was? Toen hij dood was zijn ze van hem afgerend, in een garage gaan overleggen waarna vier weer op de man zijn gaan liggen om hem ‘in bedwang te houden’ en nummer vijf is toen naar huis gegaan?

Wat ik bedoel is dat er nu wel eens vergaderd word over hoe nu verder, want het is niet niks als medeplichtig bent aan iemands overlijden, en dat terwijl je alleen maar je buurman een handje wilde helpen
Uiteindelijk kiest iedereen voor zichzelf
Alle reacties Link kopieren
Miskotto schreef:
01-09-2019 14:15
Wat ik bedoel is dat er nu wel eens vergaderd word over hoe nu verder, want het is niet niks als medeplichtig bent aan iemands overlijden, en dat terwijl je alleen maar je buurman een handje wilde helpen
Ahh, oké dan snap ik het. Ik las het als een of andere complottheorie en was bang dat je fantasie helemaal hol was geslagen :P
Seriously?
Alle reacties Link kopieren
"De vijf mannen die werden verdacht van betrokkenheid bij de dood van een zedenverdachte in een speeltuin in Assen, worden niet vervolgd. Het Openbaar Ministerie (OM) meldt maandag dat de zaken zijn geseponeerd.

De 32-jarige zedenverdachte overleed op 24 augustus in een speeltuin in de wijk Peelo, waar hij zich diezelfde dag schuldig had gemaakt aan een zedendelict. Het vierjarige slachtoffer was de dochter van een van de verdachten.

Nadat de vader had ontdekt wat er zich had afgespeeld, besloot hij de zedenverdachte uit Assen te confronteren. Vier andere mannen schoten de vader te hulp, nadat de Assenaar twee keer had geprobeerd te vluchten. Ze hielden de man bij zijn armen, benen en onderrug op de grond in bedwang in afwachting van de politie.

Op het moment dat de politie arriveerde, ontdekte het viertal dat de zedenverdachte niet meer reageerde. De politie reanimeerde de Assenaar, maar hulp mocht niet meer baten. De man stierf ter plekke. Het vijftal werd opgepakt voor mishandeling, maar werd een dag later vrijgelaten omdat uit politieonderzoek bleek dat ze de man niet hadden mishandeld.

Zedenverdachte overleden door combinatie van factoren
Het Nederlands Forensisch Instituut (NFI) concludeert dat het overlijden kan worden verklaard door een combinatie van bevindingen: het in bedwang houden, afwijkingen in het hart en de effecten van amfetamine en alcohol. Het OM zegt dat de vijf mannen niet wilden of konden voorzien dat de zedenverdachte zou overlijden.

Het optreden van de vijf mannen wordt dan ook gezien als een "gerechtvaardigd burgeroptreden naar aanleiding van een ontdekking op heterdaad van een strafbaar feit". Burgers mogen in dit soort gevallen aanhoudingen verrichten en afhankelijk van de omstandigheden gepast geweld gebruiken.

Man maakte beeldmateriaal van zedendelict
Uit onderzoek blijkt dat de man uit Assen met zijn telefoon beeldmateriaal had gemaakt van het zedendelict. Er is volgens het OM daarmee voldoende wettig en overtuigend bewijs voor een zedenfeit.

"Het OM is van mening dat als de zaak aan de rechtbank voorgelegd had kunnen worden, er namens het OM gesproken zou kunnen worden van voldoende wettig en overtuigend bewijs voor een zedenfeit waarbij een vierjarig meisje het slachtoffer was."

De gebeurtenissen hadden volgens burgemeester Marco Out van Assen "een grote impact" op de buurt. Door het mooie weer zaten veel omwonenden buiten toen het zedendelict plaatsvond en de man overleed, vertelde Out destijds".
https://www.nu.nl/binnenland/6018278/vi ... assen.html
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Dus die man wordt postuum openbaar bestempeld tot zedendelinquent zonder dat een rechter daarover kan oordelen? Bijzonder.
Alle reacties Link kopieren
kadanz schreef:
16-12-2019 18:33
Dus die man wordt postuum openbaar bestempeld tot zedendelinquent zonder dat een rechter daarover kan oordelen? Bijzonder.
geen idee

daar lijkt het wel op.
enn wijzigde dit bericht op 16-12-2019 18:42
7.03% gewijzigd
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Jeetje lastige situatie. Ik kan me inderdaad ook voorstellen dat die mannen niet iemand wilde doden. En hij heeft dus daadwerkelijk lopen filmen en had alcohol en drugs op. Het blijft een apart verhaal maar ik snap het OM wel.
anoniem_387931 wijzigde dit bericht op 16-12-2019 20:38
2.63% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
kadanz schreef:
16-12-2019 18:33
Dus die man wordt postuum openbaar bestempeld tot zedendelinquent zonder dat een rechter daarover kan oordelen? Bijzonder.
Bijzonder he?
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
Letsgetlosttonight schreef:
16-12-2019 18:42
Jeetje lastige situatie. Ik kan me inderdaad ook voorstellen dat die mannen niet iemand wilde doden. En hij heeft dus daadwerkelijk lopen filmen en had alcohol en drugs op. Het blijft een apart verhaal maar ik snap de rechter wel.
Welke rechter? Er is geen rechter aan te pas gekomen.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
kadanz schreef:
16-12-2019 18:33
Dus die man wordt postuum openbaar bestempeld tot zedendelinquent zonder dat een rechter daarover kan oordelen? Bijzonder.
"Het OM is van mening dat als de zaak aan de rechtbank voorgelegd had kunnen worden, er namens het OM gesproken zou kunnen worden van voldoende wettig en overtuigend bewijs voor een zedenfeit waarbij een vierjarig meisje het slachtoffer was."

Wat moeten ze doen; een dode aanklagen?
Il vind het een bijzondere uitkomst. Mijn gevoel is er nogal dubbel over.
Alle reacties Link kopieren
Sensitivenoodle schreef:
16-12-2019 19:01
Il vind het een bijzondere uitkomst. Mijn gevoel is er nogal dubbel over.

Ja hier ook.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het nogal wat dat iemand zonder proces even postuum als zedenverdachte wordt neergezet.

Ben toch bang dat als er een vermoeden is, men een soort volksgericht houd, en daar dus mee wegkomt.

Maar, ik weet niet wat er daadwerkelijk aan bewijs is..., ik twijfel wel aan de juistheid aan van alles.
Uit onderzoek blijkt dat de man uit Assen met zijn telefoon beeldmateriaal had gemaakt van het zedendelict. Er is volgens het OM daarmee voldoende wettig en overtuigend bewijs voor een zedenfeit.
Wij hebben de beelden natuurlijk niet gezien, maar zoals ik het lees is het meer dan overduidelijk geweest.
fashionvictim schreef:
16-12-2019 18:51
Welke rechter? Er is geen rechter aan te pas gekomen.
Ik bedoel het OM sorry! Zal het even aanpassen.
kadanz schreef:
16-12-2019 18:33
Dus die man wordt postuum openbaar bestempeld tot zedendelinquent zonder dat een rechter daarover kan oordelen? Bijzonder.

Had hij niet dood moeten gaan.
We berechten geen doden in Nederland. Zo gek.
anoniem_318965 wijzigde dit bericht op 16-12-2019 20:55
9.38% gewijzigd
Blijkt toch weer lastig te zijn om het ongelijk toe te geven.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven