Vier agenten ontslagen na dood ongewapende zwarte arrestant

27-05-2020 10:00 2735 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vier agenten in de Amerikaanse stad Minneapolis, in de noordelijke staat Minnesota, zijn dinsdag ontslagen nadat een zwarte man die ze maandag hardhandig arresteerden later in het ziekenhuis overleed. Dat heeft burgemeester Jacob Frey bekendgemaakt.

Afbeelding

Frey via Twitter aan dat de agenten, die in eerste instantie met betaald verlof waren gestuurd, hun baan definitief kwijt zijn. “Dit is de juiste beslissing”, aldus de burgemeester.

Van de arrestatie doken videobeelden op zowel binnen als buiten de VS voor ophef zorgden. Zo was te zien hoe een van de agenten zijn knie minutenlang in de nek van de ongewapende man, George Floyd, drukte. Frey noemde de beelden van de arrestatie tijdens een persconferentie ‘vreselijk en volledig gestoord’: “Hij had niet mogen sterven.”

De agenten kregen maandagavond een melding dat er iemand verdacht werd van vervalsing en troffen Floyd aan in zijn auto. De verdachte stapte uit en er ontstond een worsteling, waarbij de man langdurig hardhandig tegen de grond werd gedrukt. Floyd schreeuwt het uit en zegt herhaaldelijk dat hij geen adem krijgt. “Mijn buik doet pijn. Mijn nek doet pijn. Alles doet pijn. Ik heb water nodig, alstublieft. Vermoord me niet.” Een ambulance bracht hem naar het ziekenhuis, waar hij korte tijd later overleed.

De Amerikaanse federale recherche FBI onderzoekt de dood op de man, aldus een verklaring van de politie van Minneapolis.

Demonstratie
Duizenden demonstranten waren dinsdag op de been in Minneapolis als reactie op de dood van Floyd. Rond 20.00 uur (lokale tijd) kwam het tot botsingen met de politie. Volgens lokale media zetten agenten traangas in en schoten ze met rubberkogels. Of er slachtoffers zijn gevallen is onbekend.

De afgelopen jaren is de politie betrokken geweest bij een reeks van schietpartijen waarbij zwarte mannen om het leven kwamen. Dat leidde tot massale protesten in de VS en de vorming van de protestbeweging Black Lives Matter. Die groep wil een einde aan politiegeweld tegen zwarte mensen.

Van alle Amerikanen lopen zwarte mannen de meeste kans om te worden gedood door de politie. Voor hen is het risico 1 op 1.000, tweeënhalf keer zo hoog als voor witte mannen. Politiegeweld is daarmee met name voor jonge zwarte mannen een van de belangrijkste doodsoorzaken in het land. Dat blijkt een onderzoek dat vorig jaar werd gepubliceerd door wetenschappers van drie Amerikaanse universiteiten, waaronder Rutgers University.

Dit is het gevolg van onzuivere praktijken zoals etnisch profileren, wat veelvuldig ook in Nederland gebeurt, maar wordt allemaal in de doofpot gestopt. :roll:
Die vent twittert er lustig op los over 'de zeer zwakke ultralinkse burgemeester Frey' en het 'totale gebrek aan leiderschap'.
Echt, wat een afschuwelijke man is het toch ook. Door mensen als hij hoop je dat er een hemel en een hel bestaan.
Am Yisrael Chai!
fashionvictim schreef:
29-05-2020 09:32
Echt, wat een afschuwelijke man is het toch ook. Door mensen als hij hoop je dat er een hemel en een hel bestaan.
Die vent is gewoon achterlijk en hoort niet op die post. Iemand de hel toewensen is nergens goed voor.
Nou, Snug, iemand die nadat er iets afgrijselijks als de moord op Floyd is gebeurd, zegt: "when the looting starts, the shooting starts" verdient wat mij betreft een heel speciaal plekje in de hel hoor.
LadyTramp schreef:
29-05-2020 09:45
Nou, Snug, iemand die nadat er iets afgrijselijks als de moord op Floyd is gebeurd, zegt: "when the looting starts, the shooting starts" verdient wat mij betreft een heel speciaal plekje in de hel hoor.
Oh, hij krijgt zijn portie heus wel, als hij terugkijkt op zijn leven en voelt wat hij anderen heeft aangedaan. Vanuit hun perspectief welteverstaan.
snug schreef:
29-05-2020 09:56
Oh, hij krijgt zijn portie heus wel, als hij terugkijkt op zijn leven en voelt wat hij anderen heeft aangedaan. Vanuit hun perspectief welteverstaan.
Dat betwijfel ik ten zeerste dat hij zoiets ooit gaat voelen.
Ik denk dat hij op zijn sterfbed nog overtuigd is van zijn eigen gelijk
Als ze die 4 agenten nu gelijk hadden vastgezet, waren en dan minder heftige rellen geweest? Ik denk het wel.
In Amerika staat de politie blijkbaar boven de wet, terwijl ze volgens mij dienend aan de wet moeten zijn. Dat houdt in dat je je eigen nest schoonhoudt en dat lijkt ontzettend te mislukken.
En dan een president die heel lauwtjes op een moord door een agent reageert, maar flink boven op de rellen zit die het gevolg hiervan zijn. Wat een ziek land.
Iemand een blokje kaas bij de mosterd?
nederlandsevrouw schreef:
29-05-2020 10:13
Als ze die 4 agenten nu gelijk hadden vastgezet, waren en dan minder heftige rellen geweest? Ik denk het wel.

Dat denk ik ook. Die rellen ontstaan natuurlijk uit machteloze woede dat agenten gewoon een man kunnen vermoorden en dat de hele wereld kan zien wat er gebeurd is, maar vooralsnog zitten die agenten gewoon in vrijheid thuis. Voor het heel misschien eventueel betalen met een ongedekte cheque of vals bankbiljet krijg je de doodstraf, maar met moord kom je weg met ontslag. Dat is ook gewoon absurd en geeft het signaal af dat black lives don't matter.
snug schreef:
Oh, hij krijgt zijn portie heus wel, als hij terugkijkt op zijn leven en voelt wat hij anderen heeft aangedaan.

Daar geloof ik nou werkelijk he-le-maal niks van.
LadyTramp schreef:
29-05-2020 11:05
Dat denk ik ook. Die rellen ontstaan natuurlijk uit machteloze woede dat agenten gewoon een man kunnen vermoorden en dat de hele wereld kan zien wat er gebeurd is, maar vooralsnog zitten die agenten gewoon in vrijheid thuis. Voor het heel misschien eventueel betalen met een ongedekte cheque of vals bankbiljet krijg je de doodstraf, maar met moord kom je weg met ontslag. Dat is ook gewoon absurd en geeft het signaal af dat black lives don't matter.
Klopt. De rellen zijn ook verergerd en gisteren weer heftiger opgelaaid omdat de officier van justitie in een persconferentie had aangegeven dat hij nog niet besloten had of hij de agenten zou gaan vervolgen.

Dat gaat er natuurlijk bij niemand in, dat dat kennelijk nog een vraag is of ze wel vervolgd moeten worden. Vlak daarna is het politiebureau waar die agenten van afkomstig waren in de hens gestoken. En heel eerlijk: dat begrijp ik maar al te goed.
Am Yisrael Chai!
Buschauffeurs in de stad Minneapolis waar George Floyd is vermoord weigeren om mee te werken met politie om gearresteerde demonstranten naar de gevangenissen te vervoeren

Afbeelding

https://twitter.com/minh81/status/12663 ... 96672?s=20
snug schreef:
juist in dat soort functies, gaan mensen uit van: befehl ist befehl
hij kan zich, zijn hele leven, voor zichzelf verschuilen achter: ik deed mijn taakje

Daarom is ook het berechten van zo'n man, niet het belangrijkst, maar het aanpakken van het systeem
LadyTramp schreef:
29-05-2020 11:05
Juist.
En die Trump is een gestoorde man. Die heeft geen empathie hoor. Bah bah
er word op twitter volop gespeculeerd over wie nu eigenlijk aan het plunderen is en onrust aan het stoken is.
men denkt dat het voornamelijk witte mensen zijn met dubbele agenda die tegen kapitalisme en de staat willen protesteren. ze komen ook uit andere delen van het land. mogelijk ook infiltranten die de afro-amerikanen in een kwaad daglicht willen stellen.
LET OP: DIT IS NIET MIJN EIGEN MENING. IK POST HET HIER OMDAT DIT SINDS GISTEREN OVERAL OP TWITTER WORDT GEDEELD

dit is er 1 waarvan er word gezegd dat hij politie is/was. zijn ex-vrouw heeft hem herkend en exposed.

Afbeelding

nog een paar anderen:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Twitter heeft ingegrepen bij die tweets van Trump over when the looting starts, the shooting starts. GOED ZO.
[quote=FlowerBomb19 post_id=31448010 time=1590746989 user_id=384751]
Buschauffeurs in de stad Minneapolis waar George Floyd is vermoord weigeren om mee te werken met politie om gearresteerde demonstranten naar de gevangenissen te vervoeren

Kokoro schreef:
27-05-2020 10:10
Ik heb vanochtend de beelden gezien op het nieuws omdat ik niet snel genoeg kon wegklikken. Verschrikkelijk. Mensen die ernaast staan die zeggen: "You're killing him. Check his pulse!! CHECK IT!". Misselijkmakend.

Ontslag is niet genoeg.
Ik ben heel benieuwd naar de beelden voor deze scene.
Wat ging er hieraan vooraf, hoe komt dat de agent de omstaanders negeert?
FlowerBomb19 schreef:
29-05-2020 12:34
er word op twitter volop gespeculeerd over wie nu eigenlijk aan het plunderen is en onrust aan het stoken is.
men denkt dat het voornamelijk witte mensen zijn met dubbele agenda die tegen kapitalisme en de staat willen protesteren. ze komen ook uit andere delen van het land. mogelijk ook infiltranten die de afro-amerikanen in een kwaad daglicht willen stellen.
in dit soort situaties heb je altijd klootzakken, in allerlei kleurtjes.
9 van de 10 keer zonder enige politieke agenda, maar puur opzoek naar sensatie of financieel gewin
LadyTramp schreef:
29-05-2020 12:49
Twitter heeft ingegrepen bij die tweets van Trump over when the looting starts, the shooting starts. GOED ZO.
dat is helemaal niet goed. twitter gaat hiermee ver buiten zijn boekje om.
ze hebben al een aantal tweets van trump bijgewerkt of verwijderd op verzoek van hele machtige liberaal democraten.
dit gaat zeker een staartje krijgen. let maar op.
lilalinda schreef:
29-05-2020 12:18
juist in dat soort functies, gaan mensen uit van: befehl ist befehl
hij kan zich, zijn hele leven, voor zichzelf verschuilen achter: ik deed mijn taakje

Daarom is ook het berechten van zo'n man, niet het belangrijkst, maar het aanpakken van het systeem
Befehl is Befehl wordt juist niet erkend als veronschuldigingsgrond. De jurisprudentie van Neurenberg en Tokyo is duidelijk. In de meeste landen is het millitairen en andere mensen in overheidsdienst ook expliciet verboden om misdadige orders op te volgen.

Verder is het hebben van een kleurtje in de meeste landen een extra risico omdat racisme er overal diep in zit. In de VS is het heel erg, veel erger dan in Europa, maar ook hier bestaat institutioneel racisme. De woede van zwarten is geheel terecht.
Puritanism:
„The haunting fear that someone, somewhere, may be happy”
(HL Mencken)
FlowerBomb19 schreef:
29-05-2020 13:27
dat is helemaal niet goed. twitter gaat hiermee ver buiten zijn boekje om.
ze hebben al een aantal tweets van trump bijgewerkt of verwijderd op verzoek van hele machtige liberaal democraten.
dit gaat zeker een staartje krijgen. let maar op.

Ze hebben zijn tweets niet verwijderd, maar er een opmerking bij gezet dat de tweet tegen de regels van Twitter is omdat er sprake is van "glorifying of violence", maar dat het in het publiek belang is dat de tweet wel blijft staan. Prima, vind ik.
Moirmel schreef:
29-05-2020 12:52

O ja, laten we die discussie even voeren, hier.

Maakt het veel uit wat eraan vooraf ging, als er sprake is van verstikking van een ongewapende, geboeide man?
Moirmel schreef:
Wat er aan vooraf ging was dat het slachtoffer het waagde om zwart te zijn. Dit is in veel delen van de VS een behoorlijke verzwarende omstandigheid. Daarnaast is de agent in kwestie zijn hele leven al opgegroeid in een omgeving waar hem is ingehanmerd dat hij dankzij zijn blanke huidskleur een superieur wezen is die zich te buiten mag gaan aan geweld tegen niet-blanken. Dit wordt allemaal gesteund door politici, opiniemakers en zelfs de president.
Puritanism:
„The haunting fear that someone, somewhere, may be happy”
(HL Mencken)
Moirmel schreef:

Dit is net zo zinloos als speculatie over de mentale staat van de politieagent die dit heeft gedaan.
De beelden van die laatste minuten spreken voor zich.
Dit had nooit mogen gebeuren en is niet te rechtvaardigen.

Er staat een video van een beveiligingscamera met minutenlange beelden van de arrestatie van George Floyd online.
Dat is zo te vinden hoor, daar hoef je geen suggestieve vraag op een topic voor te tikken.
nounou
Live uitzending van WWCO (CBSN Minnesota): https://minnesota.cbslocal.com/2020/05/ ... yds-death/
nounou

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven