Viervoudig moordenaar sinds kort op onbegeleid verlof

05-07-2018 13:36 30 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vanmorgen stond er een groot artikel in onze krant met de titel "Dit besluit voelt zo onrechtvaardig"

Vijftien jaar geleden schoot de ex-marinier Paul S. van W. vier familieleden in koele bloede dood. Na een eis van twee keer levenslang in 2004, werd hij in 2005 in hoger beroep veroordeeld tot 20 jaar cel en tbs met dwangverpleging. In mei 2006 trouwt Paul S in de gevangenis met zijn jeugdliefde Petra F. Maar is al weer gescheiden.

De Fokkenregeling maakte het mogelijk dat hij na het uitzitten van 'een derde' van de gevangenisstraf vervroegd in aanmerking kwam om in een tbs-kliniek te worden behandeld. De Fokkingregeling is nu afgeschaft door de verontwaardiging die er ontstond om de overplaatsing van Paul S.

In 2016 vroeg Paul S. voor de tweede keer verlof aan nadat de eerste aanvraag was afgewezen door de Vermesdagkliniek waar hij in behandeling was. Dat was 2016, maar twee jaren geleden.

Ik citeer een klein stukje uit de krant van vandaag:
Paul S. mocht al eerder op begeleid verlof. Sinds dinsdag mag hij ook op onbegeleid verlof. "We hebben dat via een brief te horen gekregen", zegt Marlies Heuts, die haar zus verloor door Paul. "Je hebt geen poot om op te staan. Je loopt tegen dichte deuren aan. Ze zeggen dat hij een tweede kans nodig heeft."

Een van de nabestaanden zag foto's op Facebook waarop de dader met familieleden op een terras in Utrecht poseert en de grootste lol had. Ze zegt dat ze de aanblik niet kon verdragen.

Er is zoveel mis met deze man. Wat vinden jullie, heeft een viervoudig moordenaar een tweede kans verdiend?


Nabestaanden boos over verlof viervoudig moordenaar - https://www.1limburg.nl/nabestaanden-bo ... moordenaar via #1limburg 27 juni 2018

https://www.telegraaf.nl/e/219688/ 20 jun. 2017 Proefverlof moordende ex-marinier tergt nabestaanden
LOEP ME MAAR aub.
Alle reacties Link kopieren
Marana-- schreef:
05-07-2018 13:57
Tja, hij is nou eenmaal veroordeeld tot 20 jaar en niet tot 40 jaar. En hij is nog niet vrij he, hij mag op verlof, tijdelijk.

Klopt, hij is nog niet vrij, hij mag met verlof, onbegeleid. Ik citeer een klein stukje (uit een venstertje) in het artikel van de krant:

........Als het onbegeleid verlof goed verloopt, volgt het zogenaamde transmuraal verlof. Dan mag iemand zelfstandig in een huis, meestal bij de tbs-kliniek, die toezicht houdt. De laatste fase voor het einde van de tbs-behandeling is het proefverlof. Daar moet de minister mee instemmen. Dan mag iemand ver buiten de kliniek zelfstandig wonen. De reclassering zorgt dan voor de begeleiding.

Wanneer levenslange gevangenisstraf:

wikipedia: Levenslange gevangenisstraf
...
Nederland

In Nederland kent men geen regeling voor voorwaardelijke invrijheidstelling bij een levenslange gevangenisstraf.[6][7] Gratie kan verleend worden bij koninklijk besluit. Dit is sinds 1970 drie keer gebeurd. De levenslange celstraf werd in 1870 ingevoerd als vervanging van de doodstraf.

Volgens de richtlijnen van het Openbaar Ministerie is de straf levenslang gereserveerd voor ernstigste delicten, waarbij er bijvoorbeeld meerdere doden te betreuren zijn. In enkele gevallen werd levenslang opgelegd voor een enkelvoudige moord, maar dan was er sprake van een justitiële voorgeschiedenis. Behalve met de ernst van het delict wordt er ook rekening gehouden met de persoonlijke omstandigheden van de verdachte. In 2003 nam de Tweede Kamer een wetsvoorstel aan dat het mogelijk maakt leiders van terroristische organisaties levenslang op te leggen.

........
LOEP ME MAAR aub.
Alle reacties Link kopieren
Marana-- schreef:
05-07-2018 13:57
Tja, hij is nou eenmaal veroordeeld tot 20 jaar en niet tot 40 jaar. En hij is nog niet vrij he, hij mag op verlof, tijdelijk.

Ja en? TO vraagt toch om onze mening? Mijn mening is dus dat ik 40 jaar gepaster zou vinden.
Nee, ik vind dat een viervoudig moordenaar geen tweede kans moet krijgen. Levenslang opbossen was beter geweest.
Alle reacties Link kopieren
Nou ja, een "begeleid" verlof stelt toch ook niks voor, dan loopt er zo'n naïef kipje van een jaar of 20 achter zo'n crimineel aan?

En dat vervroegd vrijlaten mogen ze van mij 100% afschaffen.
De straffen in ons land zijn toch al asociaal laag, en zo komen misdadigers nog eerder vrij.
quattro35 schreef:
05-07-2018 21:13
Nou ja, een "begeleid" verlof stelt toch ook niks voor, dan loopt er zo'n naïef kipje van een jaar of 20 achter zo'n crimineel aan?

En dat vervroegd vrijlaten mogen ze van mij 100% afschaffen.
De straffen in ons land zijn toch al asociaal laag, en zo komen misdadigers nog eerder vrij.
Inderdaad. Dan deze rechter die al levenslang oplegt voor het aanzetten tot een aanslag op prins George.
https://www.telegraaf.nl/nieuws/2300724 ... nsequentie

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven