Voortschrijdend inzicht: PVV'er wordt moslim

04-02-2019 17:02 327 berichten
Joram van Klaveren wilde een boek schrijven over de islam. Hij raakte zo vervoerd door het geloof dat hij vanaf nu als moslim door het leven gaat.

Bijzonder vind ik dit soort levensveranderende inzichten. Van Klaveren is geen domme jongen, hij studeerde godsdienstwetenschappen/religie en levensbeschouwing en was lange tijd docent godsdienst op een christelijke school. Hij groeide op in een streng gereformeerd gezin.
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
04-02-2019 18:51
iemand die eerst haat tegen moslims predikt en vervolgens zegt, na bestudering van het geloof, dat hij met liefde de islam wil uitleggen is natuurlijk heel bijzonder. Het lijkt welhaast of de islam een recept voor liefde is in plaats van een achterlijke en gewelddadige godsdienst wat de PVV altijd suggereert

Dat is méér dan bijzonder. Dat is bijna ongeloveloos bijzonder.
LOEP ME MAAR aub.
Een goed voorbeeld van hoe gevaarlijk de Koran en de islam echt is. Als jongeren dit boek lezen kunnen ze makkelijk worden gehersenspoelt.
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
04-02-2019 18:52
en ook veel realistischer
...........
LOEP ME MAAR aub.
Alle reacties Link kopieren
aidem schreef:
05-02-2019 09:32
Een goed voorbeeld van hoe gevaarlijk de Koran en de islam echt is. Als jongeren dit boek lezen kunnen ze makkelijk worden gehersenspoelt.
Zoals we kunnen opmerken niet alleen jongeren.
LOEP ME MAAR aub.
Alle reacties Link kopieren
aidem schreef:
05-02-2019 09:32
Een goed voorbeeld van hoe gevaarlijk de Koran en de islam echt is. Als jongeren dit boek lezen kunnen ze makkelijk worden gehersenspoelt.
Dat is klinkklare onzin.
Een boek is niet verantwoordelijk voor de keuzes die je maakt in het leven.

Om maar weer die prachtige frase te gebruiken; met voortschrijdend inzicht interpreteer je ook de bijbel of mein kampf ook niet zoals in een ver verleden.
Wat mij betreft gaat het toch echt om (kort)sluiting in de hersenen.
Alle reacties Link kopieren
Boeiend. Ben wel benieuwd wanneer meneer een Islamitische naam aanneemt en een stuk van zijn lul af laat snijden.

Nee, zonder gekheid. Ik ben eigenlijk wel benieuwd waar deze zoektocht toe leidt. Is he mogelijk een "goed" moslim te zijn zonder al die idiote regels die totaal disharmonieren met wat men men in de meer liberale westerse samenleving normaal vindt?
kastella schreef:
05-02-2019 09:41
Boeiend. Ben wel benieuwd wanneer meneer een Islamitische naam aanneemt en een stuk van zijn lul af laat snijden.

Nee, zonder gekheid. Ik ben eigenlijk wel benieuwd waar deze zoektocht toe leidt. Is he mogelijk een "goed" moslim te zijn zonder al die idiote regels die totaal disharmonieren met wat men men in de meer liberale westerse samenleving normaal vindt?
je denkt nu dat de extremisten bepalend zijn voor de grote meerderheid?
zijn er ook geen goede christenen?
Renee_XX schreef:
05-02-2019 09:20
Er zitten er anders wel 2 in je nick.
ik heb voortschrijdend inzicht
Alle reacties Link kopieren
Hij doet mij denken aan iemand die ik ken en die ook vol overgave achter een bepaalde overtuiging staat, om binnen een paar jaar 180 graden anders te denken.
De persoon die ik ken ging van gewoon, gematigd, niet heel erg in politiek geïnteresseerd, naar hardcore VVDer, en dan volgens het stereotype wat een VVDer aan zich heeft hangen: gladde jongen, elke dag strak in het pak, vrouwen scoren, vrouwonvriendelijke opmerkingen maken, alles, behalve het geld, dat had hij niet. En zo ineens was hij een bevlogen PVVer, ook tot in de extremen, wat hem bijna zijn baan gekost heeft. Dat werd dan weer een soort trigger om totaal de andere kant op te gaan, namelijk extreem links. SP werd zijn nieuwe partij, afgewisseld met Groen Links. Hij werd vegetariër, vervolgens veganist, enorme voorvechter voor vrouwenrechten en minderheden. En vanaf daar werd hij extreem minimalistisch. In al zijn fases mat hij zich ook een daarbij passend (volgens hem) uiterlijk bij. In de fase van minimalisme verzorgde hij zich niet meer. Enorme baard, slobberige kleren, dat koste hem uiteindelijk wel zijn baan. (niet alleen om zijn uiterlijk maar ook om zijn functioneren) Ik ben hem uiteindelijk uit het oog verloren, maar ik weet nog dat ik tegen een gezamenlijke kennis zei dat de volgende fase waarschijnlijk religieus is, omdat hij die nog niet had gehad. En nu hoorde ik paar weken terug dat hij inderdaad bij een kerkgenootschap is aangesloten.
Al deze fases werden getriggerd door personen buitenaf, dus waar hij tegen op keek.. Hij is bij het kerkgenootschap gekomen via een vrouw waar hij verliefd op werd, als zij een moslima was geweest, had hij zich vol overgave in de Islam gestort.
Bijzonder, dat iemand zulke extremen door kan maken. Die persoon die ik ken maakte al bovengenoemde fases binnen een tijdsbestek van 4 jaar door. Dat is gewoon elk jaar wisselen van identiteit ofzo. Het is verder best een slimme gozer, maar wel een labiel persoon, constant op zoek naar iets. En elke keer denken dat hij het gevonden heeft, hier vol voor gaan om daarna weer verder te zoeken.
Ik had wel met hem te doen.
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
05-02-2019 10:00
je denkt nu dat de extremisten bepalend zijn voor de grote meerderheid?
zijn er ook geen goede christenen?
Wat is goed?

Ik vind dat extremisten niet bepalend zouden moeten. Maar dat mijn mening (iemand met een agnostische visieI).

Mijn observatie is dat er diep gelovige christenen zijn,die tegelijkertijd andere religies of zienswijzen "verdragen" of tolereren. Ze dringen hun religie niet op aan anderen en laten het ultieme oordeel over wat goed of niet goed is over aan hun opperwezen. Die mensen heb je ongetwijfeld ook onder (al dan niet bekeerde) moslims.
Er zijn ook nogal wat luid roepende meer extreme figuren (of laten we eerder zeggen stromingen) die een behoolijk verontrustend groot deel uitmaken van het vormende deel van de moslimgemeenschap, die niet zo tolerant lijken. Die het oordeel over goed en kwaad en mijn en dijn graag zelf willen vestigen (en uitvoeren).

Never ending discussie natuurlijk. En ook wat nu eigenlijk goed is.

Ik vind het interessant en fascinerend dat een nadenker als hij (blijkbaar is) uberhaupt uitkomt bij de PVV.
Iedereen kan goede dingen halen uit welk religieus verhaaltjesboek dan ook.

Maar je kan ook een goed/heel mens zijn zonder religie. Misschien wel meer ook want dat komt het vanuit jezelf.

Vind het eerder een teken van dat er iets mis zit bij zo'n persoon dan dat het getuigt van verlichting of voortschrijdend inzicht.
kastella schreef:
05-02-2019 10:29
Wat is goed?

Ik vind dat extremisten niet bepalend zouden moeten. Maar dat mijn mening (iemand met een agnostische visieI).

Mijn observatie is dat er diep gelovige christenen zijn,die tegelijkertijd andere religies of zienswijzen "verdragen" of tolereren. Ze dringen hun religie niet op aan anderen en laten het ultieme oordeel over wat goed of niet goed is over aan hun opperwezen. Die mensen heb je ongetwijfeld ook onder (al dan niet bekeerde) moslims.
Er zijn ook nogal wat luid roepende meer extreme figuren (of laten we eerder zeggen stromingen) die een behoolijk verontrustend groot deel uitmaken van het vormende deel van de moslimgemeenschap, die niet zo tolerant lijken. Die het oordeel over goed en kwaad en mijn en dijn graag zelf willen vestigen (en uitvoeren).

Never ending discussie natuurlijk. En ook wat nu eigenlijk goed is.

Ik vind het interessant en fascinerend dat een nadenker als hij (blijkbaar is) uberhaupt uitkomt bij de PVV.
jij hebt het over goede moslims, dus vraag niet aan mij wat ik daarmee bedoel.
Er zijn diep gelovige christenen die ook allerminst tolerant zijn naar anderen religies. Islam of christendom, het is allemaal hetzelfde alleen onder een andere vlag.
Alle reacties Link kopieren
Voortschrijdend inzicht: PVV'er wordt moslim
Voortschrijdend inzicht?! Ik zou het eerder aftakeling of dementie willen noemen.
We used to be friends...
Alle reacties Link kopieren
Ik had altijd al de overtuiging dat hoe harder de PVV roept, hoe meer moslims strenger in de leer worden. Wel geestig dat dat nu zelfs voor mensen die nog geen moslims waren blijkt te gelden. De PVV zorgt zo zelf voor meer en fanatiekere moslims.
Am Yisrael Chai!
Ik vind het niet zo raar dat iemand die de PVV-onzin voor zoete koek slikt is overgestapt naar een andere club waarbij er voor je gedacht wordt.

Wie zelf zijn hersens blijft gebruiken prikt wel door populistische of religieuze flauwekul heen.
Sommige mensen zijn beïnvloedbaar en vinden het wel makkelijk dat een ander voor ze bepaalt wat goed en slecht is.

Grappig dat zo iemand dus blijkbaar 360 graden kan omslaan als hij de moeite neemt om de 'vijand' te leren kennen. En dan direct fanatiek met het andere kamp mee gaan rennen.
Alle reacties Link kopieren
aidem schreef:
05-02-2019 09:32
Een goed voorbeeld van hoe gevaarlijk de Koran en de islam echt is. Als jongeren dit boek lezen kunnen ze makkelijk worden gehersenspoelt.
Wees gerust, jongeren spelen liever computerspelletjes dan dat ze een boek lezen.
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
04-02-2019 18:51
iemand die eerst haat tegen moslims predikt en vervolgens zegt, na bestudering van het geloof, dat hij met liefde de islam wil uitleggen is natuurlijk heel bijzonder. Het lijkt welhaast of de islam een recept voor liefde is in plaats van een achterlijke en gewelddadige godsdienst wat de PVV altijd suggereert
Inderdaad. Al denk ik dat er ook mensen zijn die andere conclusies trekken na het lezen van een koran. Maar dat zal mee afhangen van de omgeving waarin ze opgroeien.
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
fashionvictim schreef:
05-02-2019 11:27
Ik had altijd al de overtuiging dat hoe harder de PVV roept, hoe meer moslims strenger in de leer worden. Wel geestig dat dat nu zelfs voor mensen die nog geen moslims waren blijkt te gelden. De PVV zorgt zo zelf voor meer en fanatiekere moslims.
de pvv is de beste marketing voor de islam
Alle reacties Link kopieren
Ach, een dwaalicht die houvast zoekt in het leven. Dat zijn zelden interessante mensen. Geen topic waard wat mij betreft.
Alle reacties Link kopieren
Snarky schreef:
05-02-2019 12:01
Ik vind het niet zo raar dat iemand die de PVV-onzin voor zoete koek slikt is overgestapt naar een andere club waarbij er voor je gedacht wordt.

Wie zelf zijn hersens blijft gebruiken prikt wel door populistische of religieuze flauwekul heen.
Sommige mensen zijn beïnvloedbaar en vinden het wel makkelijk dat een ander voor ze bepaalt wat goed en slecht is.

Grappig dat zo iemand dus blijkbaar 360 graden kan omslaan als hij de moeite neemt om de 'vijand' te leren kennen. En dan direct fanatiek met het andere kamp mee gaan rennen.
Hele goede post.
Fuck die spaarrekening, ik stack in schoenendoos
Alle reacties Link kopieren
Dubbel
Fuck die spaarrekening, ik stack in schoenendoos
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
05-02-2019 10:00
je denkt nu dat de extremisten bepalend zijn voor de grote meerderheid?
zijn er ook geen goede christenen?
Zeker.
LOEP ME MAAR aub.
Alle reacties Link kopieren
fashionvictim schreef:
05-02-2019 11:27
Ik had altijd al de overtuiging dat hoe harder de PVV roept, hoe meer moslims strenger in de leer worden. Wel geestig dat dat nu zelfs voor mensen die nog geen moslims waren blijkt te gelden. De PVV zorgt zo zelf voor meer en fanatiekere moslims.

Of anders om. Misschien dat iemand van de pvv iets opmerkt dat voor het grote publiek nog niet zichtbaar is. En dan krijg je boze gezichten dat iemand wat zegt over een groep terwijl die nog heel braaf knikken. Totdat het journaal er mee volstaat, dan is het al aan de late kant. Er zijn voorbeelden meer dan zat.
LOEP ME MAAR aub.
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
05-02-2019 13:05
de pvv is de beste marketing voor de islam
Het journaal ook?
enne, in Duitsland en België is geen pvv
LOEP ME MAAR aub.
Alle reacties Link kopieren
missie_m schreef:
05-02-2019 14:21
Of anders om. Misschien dat iemand van de pvv iets opmerkt dat voor het grote publiek nog niet zichtbaar is.




En wie zou dat moeten zijn dan?
De enige PVV-er met een opleiding op niveau is eruit gestapt en moslim geworden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven