Vrouwen na bevalling 1 jaar niet werken

21-12-2007 14:58 715 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vandaag dient de staatssecretaris een motie in om dit te bewerkstelligen. De redenen zijn, dat borstvoeding dan een betere kans krijgt en de Christen Unie vindt dat babies onder een jaar niet in een kinderdagverblijf horen. Emancipatie of niet.

Ik ben het er wel mee eens. Ik werk notabene bij het rijk en hier moeten vrouwen in een wc (de voorruimte van een toilet) kolven!

Bovendien is mijn kleine nichtje in het dagverblijf op haar hoofdje geslagen met een dinky toy door een twee jaar oud kind. Mijn nichtje was net 3 maanden oud en bloedde aan haar hoofdje!

Er zijn ook maar 2 leidsters per 9 kinderen, en je weet hoe dat gaat, een kindje moet plassen, een ander geeft over dus die leidsters zien echt niet alles.

Maar goed, dat vind ik dus, geef je mening.
En voor alle flessenmoeders die van mijn mening direct gaan steigeren: ik ben ervan overtuigd dat een groot aantal van jullie met GOEDE begeleiding vanaf de allereerste seconde dat je baby geboren werd, met succes borstvoeding had kunnen geven. Ja, ik heb op de babypijler genoeg van de drama verhalen gelezen, maar daarin valt mij altijd op dat die dramas meestal ontstaan door fout-op-fout-op-fout in de begeleiding.

Te laat aangelegd, te lang doorgelopen met tepels waar de vellen bijhangen, te laat ontdekt dat baby niet goed aanhapte, inmiddels baby richtin ondervoeding, moeder wanhopig, borstontsteking omdat borsten door slechte drinktechniek niet leeggemaakt werden, etcetera, etcetera.

Als de professionele zorg verplicht zou zijn om flesvoeding op recept voor te schrijven, dan zouden een heleboel van die problemen al op dag 1 of 2 aan het licht komen. En dan liepen ze niet zo uit de hand.

Je kan mij niet wijsmaken dat je als moeder liever duizenden euros aan koeiemelk uitgeeft als je zonder al te veel moeite gratis gezondere melk op tap hebt, dus ik denk dat al dat gejeremieer over de borstvoedingsmaffia dan ook zou ophouden. Want de enige vrouwen die over de borstvoedingsmaffia klagen zijn de vrouwen die gefrustreerd zijn dat het bij hen "niet lukte". En dat is over het algemeen te wijten aan de loeislechte begeleiding van de professionals.
Am Yisrael Chai!
fashionvictim schreef op 28 december 2007 @ 18:45:

Te laat aangelegd, te lang doorgelopen met tepels waar de vellen bijhangen, te laat ontdekt dat baby niet goed aanhapte, inmiddels baby richtin ondervoeding, moeder wanhopig, borstontsteking omdat borsten door slechte drinktechniek niet leeggemaakt werden, etcetera, etcetera.

.
Zo, je hebt in één klap mijn positieve beeld van borstvoeding om zeep geholpen :rofl: :applause:
fash, vergeet niet de vrouwen die niks hebben met bv, die het genant vinden, die het gek vinden, die voeden in het openbaar of zelfs beneden bij visite raar vinden. Daarvan ken ik er ook genoeg, die willen dat gedoe met hun borsten niet, die voelt gek en raar. Onbegrijpelijk voor mij, maar ik hoor het vaak, ook nu weer op mijn joga clubje van as moeders. Van de 14 weten de meesten het niet, een paar willen het erg graag en een stuk of 3 beginnen er niet eens aan omdat het gek voelt en raar voelt, hoe moet je dat veranderen? Ik kan wel vertellen over mijn positieve ervaringen (heel voorzichtig, voor je het weet ben je maffia) en over hoe makkelijk, fijn en gezond het is, maar dat komt echt niet aan bij vrouwen die van te voren al zeggen, nee hoor, aan mijn lijf geen polonaise, een kind aan mijn borst voelt gek.
fashionvictim schreef op 28 december 2007 @ 18:45:

Je kan mij niet wijsmaken dat je als moeder liever duizenden euros aan koeiemelk uitgeeft als je zonder al te veel moeite gratis gezondere melk op tap hebt, dus ik denk dat al dat gejeremieer over de borstvoedingsmaffia dan ook zou ophouden. Want de enige vrouwen die over de borstvoedingsmaffia klagen zijn de vrouwen die gefrustreerd zijn dat het bij hen "niet lukte". En dat is over het algemeen te wijten aan de loeislechte begeleiding van de professionals.
ken er toch ook een paar die enorm steigeren bij bv terwijl het bij hen wel lukte in eerste instantie, maar die er echt geen zin meer in hadden om wat voor reden dan ook. En o wee als je dan iets zei over gezondheidsredenen of gemak, dan was het hek van de dam. Nee, voeden is lastig, onhandig, kan niet met bezoek, je krijgt er lelijke tieten van en man kan niks doen (??? kul argument) en dat terwijl de voeding wel gewoon liep, maar genoeg was genoeg en dat was dan in deze voorbeelden na een week of wat.
Arwen,

Ik denk eerlijk gezegd dat ook voor die vrouwen het een boel zou schelen als de verloskundige zou zeggen dat het toch echt heel veel beter is, dan wanneer de buurvrouw of die moeder van yoga dat doet. De zorgprofessionals zijn hier in Nederland de eersten die je een pak flesvoeding door je strot douwen, bij mij riepen de twee verloskundigen die hier op mijn bank zaten voor de nacontrole op dag 2 al, meid, geef lekker de fles als het zo'n pijn doet.

Terwijl ik bijna 3 jaar met veel plezier en eigenlijk zonder al te veel grote problemen ( en ja, heb ook spruw, ontvelde tepels, zere tieten, spuittieten, stuwing, niet happend kind, en weet ik veel wat gehad, maar op die periode van bijna 3 jaar waren die aanloopproblemen echt peanuts) borstvoeding heb gegeven. Maar in die 3 jaar werd bij elk probleem (of dat nou een probleem met voeding was of niet) door huisarts, kinderarts, consultatiebureau en aanverwanten el-ke keer gezegd "waarom stopt u niet lekker met de borstvoeding?"

Echt, zelfs bij een ingegroeide teennagel geven die zorgpipos je meestal nog het gevoel dat als je nou maar stopt met dat suffe borstvoeden dat ie ervan over gaat.

Waar ik me ook zo aan ergerde: ik heb heel wat huisartsen gezien in die jaren, maar geen 1 had paraat of medicijnen met borstvoeding gecombineerd kunnen worden en zo nee, dat er alternatieven voor bepaalde medicatie is. Dat vind ik echt dramatisch slecht, hoor.
Am Yisrael Chai!
ja maar dan nog is het een houding, die vrouwen die ik voor ogen heb, wisten allemaal dat bv beter was, maar vonden het ongemak er niet tegenop wegen of kwamen allemaal met het argument, ja, maar ik heb ook flesvoeding gehad en ben nooit ziek. En natuurlijk is het belangrijk dat verloskundigen en de kraamzorg ook enorm pro bv zijn, maar bij deze vrouwen en dat zijn er echt veel, maakt dat niet eens zo veel uit, die zijn overtuigd van het feit dat bv gek is, raar voelt, niet nodig is en dat flesvoeding echt heus wel bijna net zo goed, zo niet beter is.
Amen, ben het volledig met je eens FV. Ook hier dezelfde ervaringen, en ook hier de overtuiging dat het in de meeste gevallen heel anders had kunnen lopen als de begeleiding anders (lees: beter) (lees: eindelijk eens gewoon goed) was geweest.

Het is toch van de zotte dat ik zelf al merk dat ik bij de aanstaande, of kersverse, moeders in mijn omgeving héél voorzichtig praat als het over voeding gaat, omdat als je té enthousiast praat over borstvoeding je al snel wordt gezien als alternatieve fanaticus en dus zelfs een negatief effect kunt hebben op het al dan niet borstvoeden.

Ik woon in een redelijk groot dorp. Maar al na een maand of vier gaf de verpleegkundige op het consultatiebureau aan dat ik nog één van de weinigen was die zó lang borstvoedde. Dezelfde verpleegkundige overigens die me, toen ze langs kwam voor de allereerste kennismaking net na de bevalling, vertelde dat als mijn dochter op meer dan 8 voedingen op een dag kwam, ik maar langs moest komen om te praten over bijvoeding, want dat kon natuurlijk niet.

Zucht.

Had ik al 'amen Fashionvictim' gezegd? Want dat was eigenlijk het enige dat ik wilde zeggen. Er kwam even wat frustratie los, geloof ik ;-)
arwen173 schreef op 28 december 2007 @ 19:19:

ja maar dan nog is het een houding, die vrouwen die ik voor ogen heb, wisten allemaal dat bv beter was, maar vonden het ongemak er niet tegenop wegen of kwamen allemaal met het argument, ja, maar ik heb ook flesvoeding gehad en ben nooit ziek. En natuurlijk is het belangrijk dat verloskundigen en de kraamzorg ook enorm pro bv zijn, maar bij deze vrouwen en dat zijn er echt veel, maakt dat niet eens zo veel uit, die zijn overtuigd van het feit dat bv gek is, raar voelt, niet nodig is en dat flesvoeding echt heus wel bijna net zo goed, zo niet beter is.

Ik denk dat je dat ook ondervangt als je flesvoeding op recept verstrekt en dus borstvoeding als norm stelt. Dan is het ineens niet meer iets voor alleen maar fanatiekelingen, maar de standaard. Zeker als de hulpverlening er dan ook op die manier naar gaat kijken en het gaat uitdragen.

Het raar vinden komt toch immers ook alleen maar omdat de omgeving van die vrouwen dat ook raar vindt?
Precies MissD, dat denk ik dus ook. Ik ben ervan overtuigd dat een heleboel nieuwbakken ouders het tóch nog een elfde keer gaan proberen als ze op dag 2 al tien keer gehannest hebben, als ze anders naar de apotheek zouden moeten. Ik ben er ook van overtuigd dat een heleboel van dat gehannes uberhaupt niet meer zou voorkomen als iedereen GOEDE begeleiding kreeg direct na de geboorte. En dat zou betekenen dat een jaar nadat dat ingevoerd zou zijn, je eigenlijk veel raarder bent als je om 3 uur 's nachts je man naar de apotheek jaagt omdat de baby huilt, dan dat het raar is om dan gewoon je tiet eruit te gooien, om het maar even plastisch te zeggen.

Want dat is volgens mij het hele eieren eten, borstvoeding geven zou gewoon de norm moeten zijn. Net zoals je in Nederland "raar" gevonden wordt als je in een ziekenhuis met verdoving wil bevallen, zo zou het ook raar moeten zijn dat je een recept voor poedermelk gaat halen.

( Nu ik dat zo opschrijf besef ik me ineens hoe verbazingwekkend het is dat we wel een "zo is de natuur" cultuur hebben als het om bevallen gaat, maar dat we daarna het liefst naar plastic en chemisch en namaak grijpen!)
Am Yisrael Chai!
Ik vind het hartstikke goed als bv hier in Nederland eindelijk als norm gesteld gaat worden, maar ik ben falikant tegen het daarmee meteen de fv moeders tegelijk zo moeilijk maken. Ik zie dat namelijk wel zo. Ik vind het gedoe en gehannes als ik helemaal naar de apotheek moet om voeding voor mijn kind te halen. Ik had de borst al willen geven, dat ging niet, dus moet ik al buiten de deur mijn voeding halen. Kan dat dan alsjeblieft gewoon bij de Appie op de hoek en niet bij de apotheek aan de andere kant van de stad?

Margaretha, je mag mierenneuken hoor ;-) , maar serieus, effe een recept bij de apotheek halen is niet zo eenvoudig, dat mogen ze dan bij invoering als eerste aanpassen wat mij betreft...ik wilde een herhalingsrecept 's nachts voor zoon halen bij de huisartsenpost toen ik daar toch was voor medicijnen voor mijn man, mooi niks, "omdat je voor herhalingsrecepten (hier in ieder geval) niet bij deze terecht kunt, dat moet je bij je eigen apotheek doen. Tijdens kantooruren mevrouw". Bovendien is de nachtapotheek omslachtig, omdat je moet uitvogelen welke er dienst heeft, dan daar naartoe moet rijden en weer terug vanaf de andere kant van de stad.

Bij de pomp hier honderd meter verderop ben ik in 3 minuten klaar. Ongeacht het tijdstip. Lang leve de Appie die hier ook van 7 tot 22 is geopend. Klinkt misschien ook wel mierenneukerig hoor, wat ik nu neerzet, maar zo gaat dat wel in de praktijk. en ik vind dat onnodig moeilijk.
Missdemeanor schreef op 28 december 2007 @ 19:23:

Het is toch van de zotte dat ik zelf al merk dat ik bij de aanstaande, of kersverse, moeders in mijn omgeving héél voorzichtig praat als het over voeding gaat, omdat als je té enthousiast praat over borstvoeding je al snel wordt gezien als alternatieve fanaticus en dus zelfs een negatief effect kunt hebben op het al dan niet borstvoeden.

Daar ben ik dus mee gestopt, ik houd me (daarover) niet meer in. Heb al tegen iemand gezegd dat ik het absurd vind dat ze van alles afzweert tijdens de zwangerschap, maar na de bevalling direct fv wil gaan geven. Heb haar gevraagd waarom ze tijdens de zwangerschap wél het beste voor haar kind wil, maar daarna niet meer. Of het buiten de buik allemaal niet zoveel meer uitmaakt.

Ze keek me alleen maar een beetje glazig aan.

Tijdens dat gesprek, tijdens een etentje (drie vrouwen, waarvan twee zwanger), werd ook gezegd dat het terecht is al vrouwen verzocht wordt ergens anders te voeden, in een restaurant. Dat vonden ze echt not done.

Toen had ik eigenlijk al genoeg moeten weten.
haha ik heb mijn collega vorige maand hetzelfde gevraagd fleur! Ik kreeg alleen niet het antwoord waar ik op gehoopt had....

Collegaatje is 5 maanden zwanger, en klaagt en klaagt en klaagt over geen filet meer mogen eten, tijdens het eten in de kantine.

Ik vroeg of ze bv wilde gaan geven en ze zei alleen maar: nou ik heb me 9 maanden moeten aanpassen aan mijn kind, ik ben er zo langzamerhand wel klaar mee, en je denkt toch niet dat ik mijn tieten nog maandenlang dan in dienst ga stellen van mijn kind, die zijn van mij....en soms van mijn man, knorde ze er nog achteraan.

Ik was echt met stomheid geslagen. 8-O

Sjonge, dat is toch wel de omgekeerde wereld! Geen idee dat 't zo bedroevend gesteld was in Nederland!!!

Ook verrassend aangezien wij toch een beetje van die back to basic moeders zijn die zonder verdoving willen bevallen, 't liefst gewoon thuis tussen de andere bezigheden door. En dan opeens aan kunstvoeding. Héél gek. Heb niet echt moeders in mijn vriendinnenkring, dus had hier geen idee van. Echt slecht!
sunlight schreef op 28 december 2007 @ 21:10:

haha ik heb mijn collega vorige maand hetzelfde gevraagd fleur! Ik kreeg alleen niet het antwoord waar ik op gehoopt had....

Collegaatje is 5 maanden zwanger, en klaagt en klaagt en klaagt over geen filet meer mogen eten, tijdens het eten in de kantine.

Ik vroeg of ze bv wilde gaan geven en ze zei alleen maar: nou ik heb me 9 maanden moeten aanpassen aan mijn kind, ik ben er zo langzamerhand wel klaar mee, en je denkt toch niet dat ik mijn tieten nog maandenlang dan in dienst ga stellen van mijn kind, die zijn van mij....en soms van mijn man, knorde ze er nog achteraan.

Ik was echt met stomheid geslagen. 8-O
Ongelooflijk dit, wat een mentaliteit.... Ik weet niet, maar als een vriendin zoiets zou zeggen, weet ik niet of ik haar nog wel zo leuk vind... Niet sec om die bv, maar om die hele mentaliteit...
FV schreef: "Ooit een poes horen miauwen dat de borstvoeding niet lukt?"

Eeeh, ja dus! Ook in de natuur (nou ja, dierenwereld zeg maar) lukt het wel eens niet hoor!

Natuurlijk is niet altijd vanzelfsprekend helaas
Dan nog gaat het om uitzonderingen, Liv. Net zoals het uitzonderingen zijn bij mensen, dat borstvoeding niet 'lukt', mits er goede voorlichting en begeleiding is, om van een juiste instelling maar te zwijgen.

Ik heb een aardige groep moeders in mijn omgeving. Van de moeders die begonnen met de instelling "Ik ga borstvoeding geven, dat is een feit", heeft een ieder minstens zes maanden gevoed. Van de moeders die begonnen met de instelling "ik ga het proberen, maar zien of het lukt" heeft degene met het meeste uithoudingsvermogen het tot vier maanden geschopt. Toeval?

Jammer alleen dat die eerste groep zo klein is, zoveel kleiner dan de tweede groep. Gek genoeg, en jammer genoeg, is in dit geval de uitzondering de norm geworden..
fashionvictim schreef op 28 december 2007 @ 19:37:

( Nu ik dat zo opschrijf besef ik me ineens hoe verbazingwekkend het is dat we wel een "zo is de natuur" cultuur hebben als het om bevallen gaat, maar dat we daarna het liefst naar plastic en chemisch en namaak grijpen!)
X-D Great minds enzovoort..
fleurtje schreef op 28 december 2007 @ 21:19:

[...]

Ongelooflijk dit, wat een mentaliteit.... Ik weet niet, maar als een vriendin zoiets zou zeggen, weet ik niet of ik haar nog wel zo leuk vind... Niet sec om die bv, maar om die hele mentaliteit...

Het komt op mij over alsof deze collega zwangerschap als een ziekte ziet, in plaats van als een zegen. Ik ben niet zo'n radicaal die vind dat je niet over kinderen nemen mag praten, maar een beetje respect voor zo'n wonder van zwangerschap en nieuw leven in jou is toch wel op z'n plaats wat mij betreft.

ps Het apohteekverhaal is me nu he-le-maal duidelijk X-D
Nou, bij katten komt dat regelmatiger voor dan je denkt hoor, maar goed, een kat is ook geen mens, krijgt meestal meer dan 1 kitten (en dus vind ik de vergelijking met dieren of de natuur ook nergens op slaan maar goed....)

Ik vind borstvoeding ook, in de meeste gevallen, het beste wat je je kind kunt geven, maar ik vind het ronduit absurd om flesvoeding daarom maar te gaan medicaliseren. Flesvoeding is een hele goede tweede, zeker gezien onze waterkwaliteit. En dat een hoop vrouwen al van te voren roepen dat ze borstvoeding niet zien zitten, om wat voor reden dan ook, is erg jammer, maar geef dan betere voorlichting.

Want een betuttelend vingertje van de overheid, daar schiet niemand iets mee op.
Tsja,... een goede vriendin van mij heeft ook meteen flesvoeding gegeven. Wat die allemaal niet over zich heen heeft gekregen (met name van haar schoonmoeder), was ook niet normaal. Haar kleinkind had recht op borstvoeding etc.

Ik snap het niet, echt niet, dat ze niet zelf wilde voeden, maar het stond voor haar als een paal boven water dat ze het gewoon echt helemaal niet wilde. Als zo iemand 100% achter haar keuze staat dan accepteer ik dat ook gewoon en dat moet ook kunnen vind ik. Ik vind het veel triester dat iemand als mijn zusje, die het wél wilde door slechte begeleiding maar een paar maanden heeft kunnen voeden. Ik kreeg met 2 weken ook al complimenten van het CB dat ik het nog vol hield (zoon dronk niet zelf, dus fulltime kolven en voeden met fingerfeeding). tsja....

Ik denk alleen niet dat je met het medicaliseren van flesvoeding zowel de eerste als de tweede groep van de flesvoeding afhoud. De eerste groep kun je moeilijk dwingen, bij de tweede groep wordt straks ook gewoon gezegd "lukt het niet? nou dan ga je toch flesvoeding geven?". Dat zeggen huisartsen nu ook namelijk, en ik zie niet waarom dat zou veranderen als ze er een receptje voor moeten uitschrijven.

Hoe we die begeleiding wél beter kunnen krijgen? geen idee, maar ik probeer in mijn omgeving wel een voorbeeld te zijn voor vriendinnen die nog moeten bevallen. Ik laat ook zeker weten dat het bij mij niet vanzelf ging. Dat is het denk ik ook een beetje. Veel vrouwen die ik ken die wel voeden hebben de neiging om het nogal rooskleurig voor te stellen. Als het dan niet zo rooskleurig verloopt denken vrouwen al snel dat ze uitzonderlijk zijn, en dat het dus 'niet lukt'. Een vriendin van mij is een paar maanden na mij bevallen en haar zoontje dronk ook niet zelf de eerste 3 weken of zo. Ze had bij mij gezien dat het mij wel was gelukt om zoon na een maand volledig aan de borst te krijgen. Ik denk dat ze zonder die kennis veel eerder had opgegeven.
Bij dieren "mislukt" de BV heel regelmatig hoor, gaat het kitten of kalf of welpje gewoon de pijp uit. Maar het zou te ver gaan omdat met onze babies te laten gebeuren vandaar de FV. Maar dat de obesitas van de huidige generatie te wijten is aan het gebrek aan BV gaat me te ver. Ik denk dat het eerder komt aan het teveel aan chips, cola en snoep en het gebrek aan beweging. Ik ken overigens persoonlijk veel dikke kinderen waarvan de moeders bij de BVmaffia voorop liepen. Die moeders waren 6 maanden verantwoord bezig, maar ja het is zo moeilijk omdat ook 6 jaar vol tehouden.

Verder is de discussie wat uitgemolken
ik denk dat het bij dieren vaak mislukt omdat het kleintje zelf te zwak is om te drinken, er is dan iets niet helemaal goed met het jong. Of de zwaktste uit het nest overleeft het niet, dat is gewoon de natuur. Dat is wat anders dan dat de bv mislukt. Maar goed, dat is mijn gevoel hierbij, geen feiten, geen onderzoeken.
meds schreef op 29 december 2007 @ 01:49:

Verder is de discussie wat uitgemolken
Hoe lang heb je er nou over gedaan om een zin te formuleren waarin je dat woordje zo leuk kon gebruiken, Meds?
Nou Arwen, zoon was te vroeg geboren en ook te zwak om zelf goed te drinken. Er zijn in zo'n geval zat moeders die dan naar de fles grijpen, want dat lukt wel. Die roepen dan ook dat de borstvoeding is mislukt, dus ik denk dat dat wel degelijk te vergelijken is met wat er in de natuur gebeurd.
lika, in dat geval kan je ook afkolven en dat in de fles stoppen. Teringklus, dat ben ik met je eens, maar het kan wel. En je zal niet de eerste zijn die 6 maanden kolft om via de fles te geven.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven