eenouder Sint
vrijdag 21 november 2025 om 11:07
Nog niet voor dit jaar maar nu zitten we in de stemming: vanaf volgend jaar ga ik met mijn kind samen Sinterklaas vieren. Hij gelooft niet meer (10 jaar) maar ik vind het zelf zo leuk, dat ik het er wel in wil houden. Schoencadeautjes ook, dat loopt allemaal goed.
Maar nu ben ik dus aan het bedenken: hoe zal ik dat eens aanpakken? Een zak met cadeautjes voor één kind. ("nou ja, wéér voor jou!") lijkt me niet wat. Suprises hebben we allebei een hekel aan dus het zal toch wel een stapel cadeautjes worden. Maar hebben jullie misschien nog leuke ideeën hoe ik deze dag of avond een beetje leuk kan inrichten?
Maar nu ben ik dus aan het bedenken: hoe zal ik dat eens aanpakken? Een zak met cadeautjes voor één kind. ("nou ja, wéér voor jou!") lijkt me niet wat. Suprises hebben we allebei een hekel aan dus het zal toch wel een stapel cadeautjes worden. Maar hebben jullie misschien nog leuke ideeën hoe ik deze dag of avond een beetje leuk kan inrichten?
vrijdag 21 november 2025 om 11:15
Ik heb het altijd gevierd met mijn ouders en zus en haar gezin. Inmiddels alleen nog met mijn zus, zwager en de grotendeels volwassen kinderen. Als je geen familie hebt, wordt dat lastig. Dan zou ik gewoon ieder een cadeautje doen en een film opzetten of spelletjes doen, maar het ‘sintige’ ben je dan wel een beetje kwijt.
Of samen pepernoten en gevuld speculaas bakken.
Of samen pepernoten en gevuld speculaas bakken.
vrijdag 21 november 2025 om 11:17
Wat ik deed, en dat idee kwam van mijn dochter af, kadootjes verstoppen voor elkaar.
Of een soort van speurtocht (in huis) maken en als je een opdracht goed had opgelost, mocht je het gevonden kado openmaken.
Mijn dochter bedacht altijd dit soort creatieve ideeën. Misschien heeft jouw zoon ook ideeën?
Of een soort van speurtocht (in huis) maken en als je een opdracht goed had opgelost, mocht je het gevonden kado openmaken.
Mijn dochter bedacht altijd dit soort creatieve ideeën. Misschien heeft jouw zoon ook ideeën?
vrijdag 21 november 2025 om 11:26
Wat leuk! Ik ben dol op sinterklaas.
Even zo hardop gedacht: ik zou kind budget geven om ook voor jou cadeautjes te kopen. Zet evt samen met kind je schoen als voorpret. Hij kan dan soms ook cadeautje in jouw schoen doen (hoeft niet iets groots, kan ook een ingepakte mandarijn, zakje pepernoten oid)
Jullie houden niet van surprises, wel van gedichten? Of spelletjes? Of actieve dingen? Bijv cadeautje verstoppen en met paar hints cadeau vinden. Dobbelspel: er mag pas een cadeautje gepakt worden als er 6 wordt gegooid.
Of je moet iets doen voor cadeautje uitgepakt mag worden (liedje zingen, supergekke bek trekken, handstand, verzin iets leuks wat bij jullie past).
In plaats van cadeaus kun je ook ervaringen geven: kind kan bijv ontbijt op bed geven. Jij kunt dagje dierentuin geven. Ik roep maar wat he als voorbeelden. Dan gaat het minder om: weer een cadeau, maar ook alweer de voorpret van de ervaringen.
Even zo hardop gedacht: ik zou kind budget geven om ook voor jou cadeautjes te kopen. Zet evt samen met kind je schoen als voorpret. Hij kan dan soms ook cadeautje in jouw schoen doen (hoeft niet iets groots, kan ook een ingepakte mandarijn, zakje pepernoten oid)
Jullie houden niet van surprises, wel van gedichten? Of spelletjes? Of actieve dingen? Bijv cadeautje verstoppen en met paar hints cadeau vinden. Dobbelspel: er mag pas een cadeautje gepakt worden als er 6 wordt gegooid.
Of je moet iets doen voor cadeautje uitgepakt mag worden (liedje zingen, supergekke bek trekken, handstand, verzin iets leuks wat bij jullie past).
In plaats van cadeaus kun je ook ervaringen geven: kind kan bijv ontbijt op bed geven. Jij kunt dagje dierentuin geven. Ik roep maar wat he als voorbeelden. Dan gaat het minder om: weer een cadeau, maar ook alweer de voorpret van de ervaringen.
vrijdag 21 november 2025 om 11:26
Nou, die zit die hele zak met cadeaus enorm zittenMousse28 schreef: ↑21-11-2025 11:17Wat ik deed, en dat idee kwam van mijn dochter af, kadootjes verstoppen voor elkaar.
vrijdag 21 november 2025 om 11:29
Of voor elkaar opdrachten verzinnen
- loop zo snel mogelijk een rondje door de kamer met een kruidnoot op je hoofd
- hinnik als een paard
- klei van marsepein een sint of piet
- stop zo veel mogelijk pepernoten in je mond, wie kan de meeste?
- eet een stuk speculaas en fluit daarna “zie ginds komt de stoomboot”
- beeld zonder iets te zeggen iets uit, “het Sinterklaasjournaal” of “hoor de wind waait door de bomen” ofzo
- de een tekent iets en de ander moet raden wat je tekent
- neurie een sinterklaaslied, de ander moet raden welk lied het is
- rijm 10 woorden op “stoomboot” (of een ander woord, natuurlijk)
Als je een opdracht goed gedaan hebt mag je een cadeau uitpakken
- loop zo snel mogelijk een rondje door de kamer met een kruidnoot op je hoofd
- hinnik als een paard
- klei van marsepein een sint of piet
- stop zo veel mogelijk pepernoten in je mond, wie kan de meeste?
- beeld zonder iets te zeggen iets uit, “het Sinterklaasjournaal” of “hoor de wind waait door de bomen” ofzo
- de een tekent iets en de ander moet raden wat je tekent
- neurie een sinterklaaslied, de ander moet raden welk lied het is
- rijm 10 woorden op “stoomboot” (of een ander woord, natuurlijk)
Als je een opdracht goed gedaan hebt mag je een cadeau uitpakken
vrijdag 21 november 2025 om 11:34
Spel met dobbelstenen inderdaad of een speurtocht door huis.
Ik heb vroeger nog een leuke variant gedaan. Ga de stad in, start in een café. Trek lootjes of spreek af voor je wie iets koopt. Binnen een uur (of anderhalf) moet je een cadeau + gedicht hebben en ontmoet je elkaar weer in een café. Aan elkaar geven onder het genot van drankje en borrelhappen/daarna uiteten. De lol zit ‘m in de snelheid en creativiteit van verzinnen en kopen, gedichtjes op bierviltjes en kassabonnen, elkaar tegenkomen in winkels etc.
Dit is een volwassen versie, maar overdag ook prima met een bijna puber te doen? Of je spreekt af alleen in een bepaalde winkel te blijven, bijv. IKEA? Als hij nu nog te jong is, leuk voor later!
Ik heb vroeger nog een leuke variant gedaan. Ga de stad in, start in een café. Trek lootjes of spreek af voor je wie iets koopt. Binnen een uur (of anderhalf) moet je een cadeau + gedicht hebben en ontmoet je elkaar weer in een café. Aan elkaar geven onder het genot van drankje en borrelhappen/daarna uiteten. De lol zit ‘m in de snelheid en creativiteit van verzinnen en kopen, gedichtjes op bierviltjes en kassabonnen, elkaar tegenkomen in winkels etc.
Dit is een volwassen versie, maar overdag ook prima met een bijna puber te doen? Of je spreekt af alleen in een bepaalde winkel te blijven, bijv. IKEA? Als hij nu nog te jong is, leuk voor later!
vrijdag 21 november 2025 om 11:35
https://www.bol.com/nl/nl/p/sinterklaas ... gK99_D_BwE
Zoiets? Is mijn eerste hit als ik Google op een Sinterklaas escapegame. Bij deze moet je de code kraken voordat je in de zak met cadeaus mag. Er zijn er mss ook waar je voor ieder cadeau een raadsel moet oplossen oid
Zoiets? Is mijn eerste hit als ik Google op een Sinterklaas escapegame. Bij deze moet je de code kraken voordat je in de zak met cadeaus mag. Er zijn er mss ook waar je voor ieder cadeau een raadsel moet oplossen oid
vrijdag 21 november 2025 om 11:36
Deze ga ik er dit weekend al ingooien voor een (te groot) schoencadeau! * pakt telefoon er vast bij voor een filmpje *wolkewitje schreef: ↑21-11-2025 11:29
vrijdag 21 november 2025 om 11:42
Dit hebben wij ook wel eens gedaan, super leuk, je kan idd online ook hulp vinden om zoiets te doen. Of een escape achtige spel met cadeau aan het eind. En je kan zolang maken als je zelf wil.Mousse28 schreef: ↑21-11-2025 11:17Wat ik deed, en dat idee kwam van mijn dochter af, kadootjes verstoppen voor elkaar.
En je kan dan een mooi gevraagd cadeau doen ipv allemaal klein spul zoals vaak bij een dobbelspel wordt gedaan.
Maar dat is een persoonlijk ding van mij, ik vind het echt zo zonde van het geld en zeer slecht voor milieu/leefbaarheid om allemaal ongevraagd kleiner prut te kopen.
Mocht kind allemaal kleine dingen op verlanglijst hebben staan is weer anders natuurlijk, ik geef juist heel erg graag gewenste cadeaus.
vrijdag 21 november 2025 om 11:55
Veel leuke ideeën al. En je kan de groep natuurlijk alsnog groter maken, als je dat toch zou willen, met gezellige buren, een achterneef, leuke collega's, een vriendje van school die het ook met één ouder viert etc. Het hoeft allemaal geen naaste familie te zijn om het toch leuk te hebben. (Ik heb bijvoorbeeld weleens een kerstdiner gehad bij iemand die gewoon willekeurige mensen die zij leuk vond had uitgenodigd, was een gezellige avond) Maar met z'n tweeën is net zo goed gezellig! Zeker met al die ideeën al.
vrijdag 21 november 2025 om 12:35
Helemaal waar natuurlijk, ik gaf mijn kinderen ook vaak “aanvulcadeaus” die ze toch nodig hadden of die op konden. Pyjama, wanten, sokken, chocoladeletter, kruidnoten, bon voor iets, een ingepakt mandarijntje, kleding, handdoek, dekbedovertrek…MissNuada schreef: ↑21-11-2025 11:42Dit hebben wij ook wel eens gedaan, super leuk, je kan idd online ook hulp vinden om zoiets te doen. Of een escape achtige spel met cadeau aan het eind. En je kan zolang maken als je zelf wil.
En je kan dan een mooi gevraagd cadeau doen ipv allemaal klein spul zoals vaak bij een dobbelspel wordt gedaan.
Maar dat is een persoonlijk ding van mij, ik vind het echt zo zonde van het geld en zeer slecht voor milieu/leefbaarheid om allemaal ongevraagd kleiner prut te kopen.
Mocht kind allemaal kleine dingen op verlanglijst hebben staan is weer anders natuurlijk, ik geef juist heel erg graag gewenste cadeaus.
vrijdag 21 november 2025 om 13:02
Hier vind je leuke escaperoomachtige puzzels en speurtochten. Je print het zelf uit en vult wat enveloppen. Wij hebben dat wel eens op weg naar vakantie gedaan. Er is er ook minstens 1 met sintthema.
(je moet er wel voor betalen)
https://inspectorpuzzels.nl/
(je moet er wel voor betalen)
https://inspectorpuzzels.nl/
vrijdag 21 november 2025 om 13:23
Want iedereen komt om in de vrienden?
vrijdag 21 november 2025 om 13:31
Dat kan natuurlijk, maar doe ik ook niet aan. Die dingen kunnen ze ook krijgen ze echt van mij, mits ze echt een speciale pyama of dekbed of sokken willen van iets of iemand waar ze fan van zijn ofzo en/of echt op een lijstje staan.wolkewitje schreef: ↑21-11-2025 12:35Helemaal waar natuurlijk, ik gaf mijn kinderen ook vaak “aanvulcadeaus” die ze toch nodig hadden of die op konden. Pyjama, wanten, sokken, chocoladeletter, kruidnoten, bon voor iets, een ingepakt mandarijntje, kleding, handdoek, dekbedovertrek…
Anders worden sokken, pyjama's en beddegoed gewoon dat aangeschaft wanneer het nodig is.
Omdat dan weer als extra opvulling te kopen voor de sint, blijf voor mij precies hetzelfde, het is niet gevraagd door kind en onnodig om te gaan kopen, zonde van geld en milieu.
missnuada wijzigde dit bericht op 21-11-2025 13:38
23.18% gewijzigd
vrijdag 21 november 2025 om 13:32
Misschien hebben die zelf al andere plannen voor een sintviering.
vrijdag 21 november 2025 om 14:50
vrijdag 21 november 2025 om 14:58
Wij hebben 1 kind (nu 12) en vieren pakjesavond / pakjesmiddag. Op magische wijze verschijnt de zak met cadeautjes.
We spelen spelletjes wie wint mag iets uit de zak grabbelen. Of kind verzint iets anders. Er is lekkers. Voor onszelf stop ik vaak praktische cadeaus in de zak. Nou ja, dingen die ik anders toch voor mezelf zou kopen. Chocoladeletter voor iedereen. Kind heeft cadeauwensen doorgegeven en ik verzin zelf ook meestal nog wel iets voor de schoen of zak.
Kind krijgt ook soms kleding. Bijv ze heeft een bandshirt dat te klein begint te worden, ik heb een leuke nieuwe gekocht. Dat is dus een verrassing. Juist de combinatie van iets van het verlanglijstje en een verrassing is leuk.
We spelen spelletjes wie wint mag iets uit de zak grabbelen. Of kind verzint iets anders. Er is lekkers. Voor onszelf stop ik vaak praktische cadeaus in de zak. Nou ja, dingen die ik anders toch voor mezelf zou kopen. Chocoladeletter voor iedereen. Kind heeft cadeauwensen doorgegeven en ik verzin zelf ook meestal nog wel iets voor de schoen of zak.
Kind krijgt ook soms kleding. Bijv ze heeft een bandshirt dat te klein begint te worden, ik heb een leuke nieuwe gekocht. Dat is dus een verrassing. Juist de combinatie van iets van het verlanglijstje en een verrassing is leuk.
vrijdag 21 november 2025 om 16:33
Maar dat is de vraag toch niet? Er kunnen heel veel redenen zijn waarom ze het met z'n 2en gaan vieren. En ze vraagt invulling daarvoor. Ze vraagt niet met wie ze het allemaal kan gaan vieren want dat kan ze zelf nog wel bedenken.Taskmaster schreef: ↑21-11-2025 14:50Wellicht ja. Ben vooral benieuwd naar het antwoord van TO op mijn vraag. Bovendien heeft TO het over volgend jaar, dus lijkt me sterk dat iedereen daarvoor ook al alles rond heeft.
vrijdag 21 november 2025 om 16:34
TO hier weer. Iedereen alvast bedankt, ik heb een hoop leuke dingen voorbij zien komen!
Pakjesavond met de vrienden zou heel gezellig zijn maar de meeste van mijn vrienden zijn - gelukkig - gelukkig getrouwd en doen het samen met hun gezin of juist helemaal niet.
Maar kind zelf geld geven om cadeautjes te kopen, pepernoten bakken, iets met spellen/escape room: daar ga ik wel uitkomen! Goede ideeën blijven natuurlijk welkom.
En het makkelijke is dat ik niets meer hoef af te stemmen en ook niet hoef te tellen dat de (half-)siblings allemaal evenveel krijgen en voor evenveel geld. Risico wel dat ik nu he-le-maal losga
Pakjesavond met de vrienden zou heel gezellig zijn maar de meeste van mijn vrienden zijn - gelukkig - gelukkig getrouwd en doen het samen met hun gezin of juist helemaal niet.
Maar kind zelf geld geven om cadeautjes te kopen, pepernoten bakken, iets met spellen/escape room: daar ga ik wel uitkomen! Goede ideeën blijven natuurlijk welkom.
En het makkelijke is dat ik niets meer hoef af te stemmen en ook niet hoef te tellen dat de (half-)siblings allemaal evenveel krijgen en voor evenveel geld. Risico wel dat ik nu he-le-maal losga
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in